Ruostesuojaus - kotelosuoja-aineen kuivuminen
Ruostesuojaus - kotelosuoja-aineen kuivuminen
Aloitin tekemään kakkosautoon ruostesuojausta. Valitsin kotelosuoja-aineen ja ruostesuojamassan tekniikan maailman vuonna 2007 (kotelosuojat) ja vuonna 2009 (massat) tehtyjen testien perusteella. Kotelosuoja-aineista parhaat pisteet testistä sai Bilteman ruostesuoja-aine:
https://www.biltema.fi/autonhoito/auton ... 2000018325" onclick="window.open(this.href);return false;
Levitin kotelosuoja-aineen pyöräkoteloihin ja auton alustaan. Nyt kolmen päivän kuluttua oli tarkoitus alkaa laittamaan pohjaan massat kotelosuoja-aineen päälle. Huomasin kuitenkin, että kotelosuoja-aine on hyvin märkää edelleen.
Onko joku kokeillut kuinka pitkään kyseinen kotelosuoja-aine kuivuu? Talli on hyvin lämmin ja olisin olettanut että se olisi nopeuttanut aineen kuivumista. Voiko massan levittää vielä märän kotelosuoja-aineen päälle? Kyseinen tuote sopii varmasti pyöräkoteloihin, mutta alkaa epäilyttämään soveltuuko lainkaan pohjaan massan alle.
https://www.biltema.fi/autonhoito/auton ... 2000018325" onclick="window.open(this.href);return false;
Levitin kotelosuoja-aineen pyöräkoteloihin ja auton alustaan. Nyt kolmen päivän kuluttua oli tarkoitus alkaa laittamaan pohjaan massat kotelosuoja-aineen päälle. Huomasin kuitenkin, että kotelosuoja-aine on hyvin märkää edelleen.
Onko joku kokeillut kuinka pitkään kyseinen kotelosuoja-aine kuivuu? Talli on hyvin lämmin ja olisin olettanut että se olisi nopeuttanut aineen kuivumista. Voiko massan levittää vielä märän kotelosuoja-aineen päälle? Kyseinen tuote sopii varmasti pyöräkoteloihin, mutta alkaa epäilyttämään soveltuuko lainkaan pohjaan massan alle.
Re: Ruostesuojaus - kotelosuoja-aineen kuivuminen
Kotelo aine ei kuivu tai ei pitäisi kuivua koskaan vaan jää tahmeaksi..eli liotin aine kun haihtuu .
Pohjaan ajan itse kotelo aineen ,teräketju öljyä ja massaa vain väriksi ...toki litku on juoksevaa mutta ei se haittaa siellä.
Toi massa ei ole sinällään kuin sinne missä kivet lyö pohjaan kun sen huono puoli on että se päästää kosteuden sisäänsä muttei pois ja ne autot jossa sitä on vedetty suoraan pohjaan ruostuvat totaallisesti...esim. mersuissa kun on pohjamuovit niin sinne paksulti vaan kotelosuojaa pelkästään...pyöräkoteloihin myös muovien alle koteloa.
Pohjaan ajan itse kotelo aineen ,teräketju öljyä ja massaa vain väriksi ...toki litku on juoksevaa mutta ei se haittaa siellä.
Toi massa ei ole sinällään kuin sinne missä kivet lyö pohjaan kun sen huono puoli on että se päästää kosteuden sisäänsä muttei pois ja ne autot jossa sitä on vedetty suoraan pohjaan ruostuvat totaallisesti...esim. mersuissa kun on pohjamuovit niin sinne paksulti vaan kotelosuojaa pelkästään...pyöräkoteloihin myös muovien alle koteloa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Ruostesuojaus - kotelosuoja-aineen kuivuminen
taitaa olla parasta ettei tuon kyseisen aineen päälle laita mitään, tuo on tarkoitettu tosiaan sisäpuolisiin koteloihin yms ja tarkoitus tosiaan on ettei sen kuulukkaan kuivua.
- Vitollinen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 195
- Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
- Paikkakunta: Lounais-Häme
Re: Ruostesuojaus - kotelosuoja-aineen kuivuminen
Kyllä alle kannattaa laittaa ensin kotelosuoja, jonka päälle tulee alustasuoja-aine. En mainosta sen paremmin itse tuotteita, kerron vain esimerkkinä parista tuotteesta. Näistä voit hakea lisää googlella.epk kirjoitti:taitaa olla parasta ettei tuon kyseisen aineen päälle laita mitään, tuo on tarkoitettu tosiaan sisäpuolisiin koteloihin yms ja tarkoitus tosiaan on ettei sen kuulukkaan kuivua.
Alle koteloihin, saumoihin ja alustaan Finikor 1
Alustan näkyviin osiin Finikor 3
Vastaavaa menetelmää käyttävät myös ruosteenestoliikkeet, olen itse pari autoa suojauttanut uudesta asti ja pari käytettynä. Kotelosuoja-aineen ruiskutuksen jälkeen seuraavana päivänä voi jo hyvin ruiskuttaa alustasuojan. Kotelosuoja-aineen ei kuulukaan kokonaan kuivua, sen suojaava vaikutus toimii vain öljymäisena/vahamaisena. Se ei kuitenkaan kestä mekaanista kulutusta, kuten hiekka- ja vesisuihkut. Toki voi käyttää omiakin sekoituksia, jos uskoo ne parhaiksi.
Edellsistä Vitoani oli sen omistaja yrittänyt suojata jäteöljykäsittelyllä vuosittain, ei se kyllä estänyt ruostumista. Auton korjauksesta se kyllä teki kurjan sottaista hommaa.
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
Re: Ruostesuojaus - kotelosuoja-aineen kuivuminen
Juurikin näin, se vaan että soveltuuko tuo mainittu bilteman aine tälle toiminta tavalle.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 191
- Liittynyt: To 02.06.2011 13:42
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Ruostesuojaus - kotelosuoja-aineen kuivuminen
Minä Olin nuorempana töissä ruosteenestoliikkeessä,meillä oli tektyyliä.Aina ruiskutettiin ensin kotelosuoja-aine ja sen päälle varsinainen massa.
Re: Ruostesuojaus - kotelosuoja-aineen kuivuminen
Onko kellään tietoa mitä näihin uudempiin on ruiskutettu pohjaan, kotelosuoja-aineen tapaista se on mutta kuivempaa ja kovempi kalvo. Aattelin suojata pohjan itse, mutta kun en tiedä mitä sinne laittais. Tavallinen kotelosuoja on turhan pehmeää. Mitään paksuja massakerroksia sinne pohjahuopien ja sisälokasuojien alle on mun mielestä turha laittaa, puhtaanapito on tärkein mutta kyllä sellainen vahamainen aine olis mun mielestä hyvä sielä olla.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: Ruostesuojaus - kotelosuoja-aineen kuivuminen
Pohjamuovien alle voisi muuten jättääkin kotelosuoja-aineen, mutta tämä kun tuntuu olevan hyvinkin märkänä pysyvää niin täytyy varmaan laittaa sielläkin vielä massa tämän kotelosuoja-aineen päälle. Muuten tämä tulee keräämään pölyn ja roskan itseensä, kun on niin märkää ja tahmeaa. Pyöräkoteloihin jätin tosin ilman massaa.
Olisi kannattanut laittaa tätä tosiaan vain pyöräkoteloihin ja sisäpuolisiin koteloihin ja sitten jotain kuivuvampaa kotelosuojaa pohjamuovien alle, mutta ei tullut mieleen kun tekniikan maailman jutussakin sanotaan yleisesti että "toimivat myös alustassa, mutta silloin pitää levittää erillinen paksumpi alustansuoja-aine", niinkuin oli tarkoitus nyt tehdä.
Joku on ladannut kyseisen testin nettiin:
http://www.hulifer.net/paku/kuvat/Tekna ... enEsto.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Laitan nyt tämän aineen päälle vain massat ja tulevaisuus näyttää miten toimi.
Olisi kannattanut laittaa tätä tosiaan vain pyöräkoteloihin ja sisäpuolisiin koteloihin ja sitten jotain kuivuvampaa kotelosuojaa pohjamuovien alle, mutta ei tullut mieleen kun tekniikan maailman jutussakin sanotaan yleisesti että "toimivat myös alustassa, mutta silloin pitää levittää erillinen paksumpi alustansuoja-aine", niinkuin oli tarkoitus nyt tehdä.
Joku on ladannut kyseisen testin nettiin:
http://www.hulifer.net/paku/kuvat/Tekna ... enEsto.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Laitan nyt tämän aineen päälle vain massat ja tulevaisuus näyttää miten toimi.
-
- Mersumies
- Viestit: 2323
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Ruostesuojaus - kotelosuoja-aineen kuivuminen
Tuota ainetta en ole käyttänyt mutta vastaavaa erinomaista Dinitrol ML- merkkistä kotelosuojaa joka on hyvin ohut tunkeutuva öljymäinen kotelonsuoja-aine. Tuon tarkoitus on nimenomaan tunkeutua kaikkiin huokosiin ja muodostaa tiivis, vettähylkivä pohja paksummalle massalle.AMikk kirjoitti:Aloitin tekemään kakkosautoon ruostesuojausta. Valitsin kotelosuoja-aineen ja ruostesuojamassan tekniikan maailman vuonna 2007 (kotelosuojat) ja vuonna 2009 (massat) tehtyjen testien perusteella. Kotelosuoja-aineista parhaat pisteet testistä sai Bilteman ruostesuoja-aine:
https://www.biltema.fi/autonhoito/auton ... 2000018325" onclick="window.open(this.href);return false;
Levitin kotelosuoja-aineen pyöräkoteloihin ja auton alustaan. Nyt kolmen päivän kuluttua oli tarkoitus alkaa laittamaan pohjaan massat kotelosuoja-aineen päälle. Huomasin kuitenkin, että kotelosuoja-aine on hyvin märkää edelleen.
Onko joku kokeillut kuinka pitkään kyseinen kotelosuoja-aine kuivuu? Talli on hyvin lämmin ja olisin olettanut että se olisi nopeuttanut aineen kuivumista. Voiko massan levittää vielä märän kotelosuoja-aineen päälle? Kyseinen tuote sopii varmasti pyöräkoteloihin, mutta alkaa epäilyttämään soveltuuko lainkaan pohjaan massan alle.
Ostin aikanaan yli kymmenen vuotta sitten käyttöauton jonka pohjassa tavaratilan kohdalla pyöräkoteloiden takana oli kulumaa ja pintaruostetta kun autossa ei silloin ollut kuraläppiä. Harjasin irtonaisen lian ja pintaruosteen teräsharjalla, pölyn pois rasvanpoistajalla ja pohjalle Dinitrol ML jonka jälkeen seuraavana päivänä ruiskutettava alustamassa.
Tuo suojaus pysäytti ruostumisen ja uusintakäsittely tehtiin noin 9 vuotta ensimmäisestä joten kyseessä on hyvin helppo, edullinen ja nopea tapa pysäyttää jo alkanutkin ruostuminen.
Re: Ruostesuojaus - kotelosuoja-aineen kuivuminen
Muistaa vaan että kotelosuojassa on ruosteen esto aineita mutta massassa ei ole yhtään...se on vain kulutusta varten.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Ruostesuojaus - kotelosuoja-aineen kuivuminen
Kokemuksia Motoxin alustasuojasta?
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Re: Ruostesuojaus - kotelosuoja-aineen kuivuminen
Dinitrol ei taida montaa euroa maksaa enemmän?
Oli 10 vuoden tauko ruostesuojauksista ja nyt muutama auto tullut nyt suojattua.
Vanhempia dinitrol 1 litran purkkeja joissa on 6,90€ tarra, hagmans, tectyl. Koteloaineen olen aina laittanut ensiksi, tauolle ja sen jälkeen massaa päälle niin paljon ettei kuulla läpi, työvalo tarpeellinen.
Hengityssuojain kaasusuodattimella vähentää päänsärkyä.
Oli 10 vuoden tauko ruostesuojauksista ja nyt muutama auto tullut nyt suojattua.
Vanhempia dinitrol 1 litran purkkeja joissa on 6,90€ tarra, hagmans, tectyl. Koteloaineen olen aina laittanut ensiksi, tauolle ja sen jälkeen massaa päälle niin paljon ettei kuulla läpi, työvalo tarpeellinen.
Hengityssuojain kaasusuodattimella vähentää päänsärkyä.
Re: Ruostesuojaus - kotelosuoja-aineen kuivuminen
Minusta on muutamassa vuodessa tullut Owatrol-uskovainen:
https://www.mecatechnic.com/en-GB/rusto ... D23008.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Imeytymis- ja tunkeutumiskyky huippuluokkaa, pysäyttää jo alkaneen ruosteen, eikä kuivuttuaan ole tahmea ja sotke paikkoja. Läpinäkyvänä on helppo seurata kuntoa ja pintaa.
Huolella pestyyn ja puhdistettuun alustaan tuota kun sumuttelee muutaman vuoden välein, niin voi heittää ruosteille hyvästit. Ellei sitten ruostu toiselta puolelta.
https://www.mecatechnic.com/en-GB/rusto ... D23008.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Imeytymis- ja tunkeutumiskyky huippuluokkaa, pysäyttää jo alkaneen ruosteen, eikä kuivuttuaan ole tahmea ja sotke paikkoja. Läpinäkyvänä on helppo seurata kuntoa ja pintaa.
Huolella pestyyn ja puhdistettuun alustaan tuota kun sumuttelee muutaman vuoden välein, niin voi heittää ruosteille hyvästit. Ellei sitten ruostu toiselta puolelta.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: Ruostesuojaus - kotelosuoja-aineen kuivuminen
auto2 kirjoitti:Dinitrol ei taida montaa euroa maksaa enemmän?
Oli 10 vuoden tauko ruostesuojauksista ja nyt muutama auto tullut nyt suojattua.
Vanhempia dinitrol 1 litran purkkeja joissa on 6,90€ tarra, hagmans, tectyl. Koteloaineen olen aina laittanut ensiksi, tauolle ja sen jälkeen massaa päälle niin paljon ettei kuulla läpi, työvalo tarpeellinen.
Hengityssuojain kaasusuodattimella vähentää päänsärkyä.
Joo, Dinitrolin olisin varmaan ostanut, jos olisin nähnyt hyllyssä. Huomasin vain siveltävän tuotteen ja kierrekorkillisen. Kysyin niistä myyjältä, mutta ei tiennyt niistä mitään eikä sitäkään.
Kaiketi tuo Motox jota olen ruiskuttanut 2 kertaa happomaalin päälle ajaa asiansa. Ei jätä tahmeaa pintaa.
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Re: Ruostesuojaus - kotelosuoja-aineen kuivuminen
Jos sulla on ruosteeton pelti siellä niin kotelosuojaa niin paljon ku sielu sietää ja muovit/sisälokarit päälle. Ei helvetissä mitään niitä pensselillä levitettäviä massoja. Massa imee kosteutta itteensä ja kun se pääseen sinne pellin ja massan väliin niin jo lähtee mätänemään. Kiveniskumassaa sitten esim. lokarien kaariin ja muihin mihin kiveä sataa.