Ruostesuojaus - kotelosuoja-aineen kuivuminen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
AMikk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: La 10.03.2012 13:16
Paikkakunta: Ulvila

Ruostesuojaus - kotelosuoja-aineen kuivuminen

Viesti Kirjoittaja AMikk »

Aloitin tekemään kakkosautoon ruostesuojausta. Valitsin kotelosuoja-aineen ja ruostesuojamassan tekniikan maailman vuonna 2007 (kotelosuojat) ja vuonna 2009 (massat) tehtyjen testien perusteella. Kotelosuoja-aineista parhaat pisteet testistä sai Bilteman ruostesuoja-aine:
https://www.biltema.fi/autonhoito/auton ... 2000018325" onclick="window.open(this.href);return false;

Levitin kotelosuoja-aineen pyöräkoteloihin ja auton alustaan. Nyt kolmen päivän kuluttua oli tarkoitus alkaa laittamaan pohjaan massat kotelosuoja-aineen päälle. Huomasin kuitenkin, että kotelosuoja-aine on hyvin märkää edelleen.

Onko joku kokeillut kuinka pitkään kyseinen kotelosuoja-aine kuivuu? Talli on hyvin lämmin ja olisin olettanut että se olisi nopeuttanut aineen kuivumista. Voiko massan levittää vielä märän kotelosuoja-aineen päälle? Kyseinen tuote sopii varmasti pyöräkoteloihin, mutta alkaa epäilyttämään soveltuuko lainkaan pohjaan massan alle.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Ruostesuojaus - kotelosuoja-aineen kuivuminen

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kotelo aine ei kuivu tai ei pitäisi kuivua koskaan vaan jää tahmeaksi..eli liotin aine kun haihtuu .
Pohjaan ajan itse kotelo aineen ,teräketju öljyä ja massaa vain väriksi ...toki litku on juoksevaa mutta ei se haittaa siellä.
Toi massa ei ole sinällään kuin sinne missä kivet lyö pohjaan kun sen huono puoli on että se päästää kosteuden sisäänsä muttei pois ja ne autot jossa sitä on vedetty suoraan pohjaan ruostuvat totaallisesti...esim. mersuissa kun on pohjamuovit niin sinne paksulti vaan kotelosuojaa pelkästään...pyöräkoteloihin myös muovien alle koteloa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12593
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Ruostesuojaus - kotelosuoja-aineen kuivuminen

Viesti Kirjoittaja epk »

taitaa olla parasta ettei tuon kyseisen aineen päälle laita mitään, tuo on tarkoitettu tosiaan sisäpuolisiin koteloihin yms ja tarkoitus tosiaan on ettei sen kuulukkaan kuivua.
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: Ruostesuojaus - kotelosuoja-aineen kuivuminen

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

epk kirjoitti:taitaa olla parasta ettei tuon kyseisen aineen päälle laita mitään, tuo on tarkoitettu tosiaan sisäpuolisiin koteloihin yms ja tarkoitus tosiaan on ettei sen kuulukkaan kuivua.
Kyllä alle kannattaa laittaa ensin kotelosuoja, jonka päälle tulee alustasuoja-aine. En mainosta sen paremmin itse tuotteita, kerron vain esimerkkinä parista tuotteesta. Näistä voit hakea lisää googlella.

Alle koteloihin, saumoihin ja alustaan Finikor 1

Alustan näkyviin osiin Finikor 3

Vastaavaa menetelmää käyttävät myös ruosteenestoliikkeet, olen itse pari autoa suojauttanut uudesta asti ja pari käytettynä. Kotelosuoja-aineen ruiskutuksen jälkeen seuraavana päivänä voi jo hyvin ruiskuttaa alustasuojan. Kotelosuoja-aineen ei kuulukaan kokonaan kuivua, sen suojaava vaikutus toimii vain öljymäisena/vahamaisena. Se ei kuitenkaan kestä mekaanista kulutusta, kuten hiekka- ja vesisuihkut. Toki voi käyttää omiakin sekoituksia, jos uskoo ne parhaiksi.

Edellsistä Vitoani oli sen omistaja yrittänyt suojata jäteöljykäsittelyllä vuosittain, ei se kyllä estänyt ruostumista. Auton korjauksesta se kyllä teki kurjan sottaista hommaa.
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12593
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Ruostesuojaus - kotelosuoja-aineen kuivuminen

Viesti Kirjoittaja epk »

Juurikin näin, se vaan että soveltuuko tuo mainittu bilteman aine tälle toiminta tavalle.
harriveikko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 191
Liittynyt: To 02.06.2011 13:42
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ruostesuojaus - kotelosuoja-aineen kuivuminen

Viesti Kirjoittaja harriveikko »

Minä Olin nuorempana töissä ruosteenestoliikkeessä,meillä oli tektyyliä.Aina ruiskutettiin ensin kotelosuoja-aine ja sen päälle varsinainen massa.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5232
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Ruostesuojaus - kotelosuoja-aineen kuivuminen

Viesti Kirjoittaja S202 »

Onko kellään tietoa mitä näihin uudempiin on ruiskutettu pohjaan, kotelosuoja-aineen tapaista se on mutta kuivempaa ja kovempi kalvo. Aattelin suojata pohjan itse, mutta kun en tiedä mitä sinne laittais. Tavallinen kotelosuoja on turhan pehmeää. Mitään paksuja massakerroksia sinne pohjahuopien ja sisälokasuojien alle on mun mielestä turha laittaa, puhtaanapito on tärkein mutta kyllä sellainen vahamainen aine olis mun mielestä hyvä sielä olla.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
AMikk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: La 10.03.2012 13:16
Paikkakunta: Ulvila

Re: Ruostesuojaus - kotelosuoja-aineen kuivuminen

Viesti Kirjoittaja AMikk »

Pohjamuovien alle voisi muuten jättääkin kotelosuoja-aineen, mutta tämä kun tuntuu olevan hyvinkin märkänä pysyvää niin täytyy varmaan laittaa sielläkin vielä massa tämän kotelosuoja-aineen päälle. Muuten tämä tulee keräämään pölyn ja roskan itseensä, kun on niin märkää ja tahmeaa. Pyöräkoteloihin jätin tosin ilman massaa.

Olisi kannattanut laittaa tätä tosiaan vain pyöräkoteloihin ja sisäpuolisiin koteloihin ja sitten jotain kuivuvampaa kotelosuojaa pohjamuovien alle, mutta ei tullut mieleen kun tekniikan maailman jutussakin sanotaan yleisesti että "toimivat myös alustassa, mutta silloin pitää levittää erillinen paksumpi alustansuoja-aine", niinkuin oli tarkoitus nyt tehdä.

Joku on ladannut kyseisen testin nettiin:
http://www.hulifer.net/paku/kuvat/Tekna ... enEsto.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Laitan nyt tämän aineen päälle vain massat ja tulevaisuus näyttää miten toimi.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2323
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Ruostesuojaus - kotelosuoja-aineen kuivuminen

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

AMikk kirjoitti:Aloitin tekemään kakkosautoon ruostesuojausta. Valitsin kotelosuoja-aineen ja ruostesuojamassan tekniikan maailman vuonna 2007 (kotelosuojat) ja vuonna 2009 (massat) tehtyjen testien perusteella. Kotelosuoja-aineista parhaat pisteet testistä sai Bilteman ruostesuoja-aine:
https://www.biltema.fi/autonhoito/auton ... 2000018325" onclick="window.open(this.href);return false;

Levitin kotelosuoja-aineen pyöräkoteloihin ja auton alustaan. Nyt kolmen päivän kuluttua oli tarkoitus alkaa laittamaan pohjaan massat kotelosuoja-aineen päälle. Huomasin kuitenkin, että kotelosuoja-aine on hyvin märkää edelleen.

Onko joku kokeillut kuinka pitkään kyseinen kotelosuoja-aine kuivuu? Talli on hyvin lämmin ja olisin olettanut että se olisi nopeuttanut aineen kuivumista. Voiko massan levittää vielä märän kotelosuoja-aineen päälle? Kyseinen tuote sopii varmasti pyöräkoteloihin, mutta alkaa epäilyttämään soveltuuko lainkaan pohjaan massan alle.
Tuota ainetta en ole käyttänyt mutta vastaavaa erinomaista Dinitrol ML- merkkistä kotelosuojaa joka on hyvin ohut tunkeutuva öljymäinen kotelonsuoja-aine. Tuon tarkoitus on nimenomaan tunkeutua kaikkiin huokosiin ja muodostaa tiivis, vettähylkivä pohja paksummalle massalle.

Ostin aikanaan yli kymmenen vuotta sitten käyttöauton jonka pohjassa tavaratilan kohdalla pyöräkoteloiden takana oli kulumaa ja pintaruostetta kun autossa ei silloin ollut kuraläppiä. Harjasin irtonaisen lian ja pintaruosteen teräsharjalla, pölyn pois rasvanpoistajalla ja pohjalle Dinitrol ML jonka jälkeen seuraavana päivänä ruiskutettava alustamassa.

Tuo suojaus pysäytti ruostumisen ja uusintakäsittely tehtiin noin 9 vuotta ensimmäisestä joten kyseessä on hyvin helppo, edullinen ja nopea tapa pysäyttää jo alkanutkin ruostuminen.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Ruostesuojaus - kotelosuoja-aineen kuivuminen

Viesti Kirjoittaja atlas »

Muistaa vaan että kotelosuojassa on ruosteen esto aineita mutta massassa ei ole yhtään...se on vain kulutusta varten.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Verkke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 04.12.2009 21:48
Paikkakunta: Kaakkois-Helsinki

Re: Ruostesuojaus - kotelosuoja-aineen kuivuminen

Viesti Kirjoittaja Verkke »

Kokemuksia Motoxin alustasuojasta?
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
auto2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Ti 24.10.2017 23:20

Re: Ruostesuojaus - kotelosuoja-aineen kuivuminen

Viesti Kirjoittaja auto2 »

Dinitrol ei taida montaa euroa maksaa enemmän?

Oli 10 vuoden tauko ruostesuojauksista ja nyt muutama auto tullut nyt suojattua.

Vanhempia dinitrol 1 litran purkkeja joissa on 6,90€ tarra, hagmans, tectyl. Koteloaineen olen aina laittanut ensiksi, tauolle ja sen jälkeen massaa päälle niin paljon ettei kuulla läpi, työvalo tarpeellinen.

Hengityssuojain kaasusuodattimella vähentää päänsärkyä.
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1109
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Ruostesuojaus - kotelosuoja-aineen kuivuminen

Viesti Kirjoittaja Karel »

Minusta on muutamassa vuodessa tullut Owatrol-uskovainen:

https://www.mecatechnic.com/en-GB/rusto ... D23008.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Imeytymis- ja tunkeutumiskyky huippuluokkaa, pysäyttää jo alkaneen ruosteen, eikä kuivuttuaan ole tahmea ja sotke paikkoja. Läpinäkyvänä on helppo seurata kuntoa ja pintaa.

Huolella pestyyn ja puhdistettuun alustaan tuota kun sumuttelee muutaman vuoden välein, niin voi heittää ruosteille hyvästit. Ellei sitten ruostu toiselta puolelta.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Verkke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 04.12.2009 21:48
Paikkakunta: Kaakkois-Helsinki

Re: Ruostesuojaus - kotelosuoja-aineen kuivuminen

Viesti Kirjoittaja Verkke »

auto2 kirjoitti:Dinitrol ei taida montaa euroa maksaa enemmän?

Oli 10 vuoden tauko ruostesuojauksista ja nyt muutama auto tullut nyt suojattua.

Vanhempia dinitrol 1 litran purkkeja joissa on 6,90€ tarra, hagmans, tectyl. Koteloaineen olen aina laittanut ensiksi, tauolle ja sen jälkeen massaa päälle niin paljon ettei kuulla läpi, työvalo tarpeellinen.

Hengityssuojain kaasusuodattimella vähentää päänsärkyä.

Joo, Dinitrolin olisin varmaan ostanut, jos olisin nähnyt hyllyssä. Huomasin vain siveltävän tuotteen ja kierrekorkillisen. Kysyin niistä myyjältä, mutta ei tiennyt niistä mitään eikä sitäkään.

Kaiketi tuo Motox jota olen ruiskuttanut 2 kertaa happomaalin päälle ajaa asiansa. Ei jätä tahmeaa pintaa.
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Behemoth
Mersumies
Mersumies
Viestit: 685
Liittynyt: Ke 18.01.2012 22:52

Re: Ruostesuojaus - kotelosuoja-aineen kuivuminen

Viesti Kirjoittaja Behemoth »

Jos sulla on ruosteeton pelti siellä niin kotelosuojaa niin paljon ku sielu sietää ja muovit/sisälokarit päälle. Ei helvetissä mitään niitä pensselillä levitettäviä massoja. Massa imee kosteutta itteensä ja kun se pääseen sinne pellin ja massan väliin niin jo lähtee mätänemään. Kiveniskumassaa sitten esim. lokarien kaariin ja muihin mihin kiveä sataa.
Vastaa Viestiin