190 E lämpöhuolia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
RaitaRiku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ma 19.02.2018 16:48

190 E lämpöhuolia

Viesti Kirjoittaja RaitaRiku »

190 on alkanut nostelemaan lämpöjä.

Kesähelteillä jälkikasvu kertoi ajavansa lämppärit täysillä, jotta lämmöt pysyvät kurissa. Itse huomasin lähinnä sen, että liikkeessä lämmöt pysyvät 80 - 100 astetta välillä, mutta kaupunkirytmissä pyrkivät nousemaan yli 100 asteen.

Tänään normilämpotilassa ilmiö oli samanlainen, eli kaupunkirytmissä lämmöt nousevat, mutta pysyvät aisoissa kun laittaa lämppärin puhaltamaan.

Kääntöpuolella on se , että pakkasella lämmöt eivät tahdo nousta millään edes 50 asteeseen.

Mistä lähtisitte hakemaan syyllistä? Termari, kenno, vesipumppu...muu?

Kiitollisena vinkeistä.

RR
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: 190 E lämpöhuolia

Viesti Kirjoittaja pera8x »

termostaatti on rikki, jos ei lämpiä talvella.

ja ruuhkassa lämpiäminen on ihan normaalia, eli flekti ei toimi, jos menee sinne punaselle asti lämpömittari. itte korjasin viallisen flektin bilteman sähkötoimisella. sopivan anturin löysin kl:stä. oisko ollut joku w124 500E:n anturi. mulla oli m102 kannessa ainakin yksi tyhjä paikka anturille ja siihen kävi tuo viissatasen anturi. tuli halpa remontti ja kaikenlisäks vielä paremmin toimiva, kun se alkuperänen systeemi.
W201 250DT 20V
w201 190E
RaitaRiku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ma 19.02.2018 16:48

Re: 190 E lämpöhuolia

Viesti Kirjoittaja RaitaRiku »

Mihinkäs asti lämpömittarin nouseva arvo on vielä "normaalia"?
Tänään kävi 110 tienoilla , mutta ei mennyt punaiselle joka alkaa vasta 120 astesta.
RaitaRiku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ma 19.02.2018 16:48

Re: 190 E lämpöhuolia

Viesti Kirjoittaja RaitaRiku »

Mihinkäs asti lämpömittarin nouseva arvo on vielä "normaalia"?
Tänään kävi 110 tienoilla , mutta ei mennyt punaiselle, joka alkaa vasta 120 asteesta.
RaitaRiku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ma 19.02.2018 16:48

Re: 190 E lämpöhuolia

Viesti Kirjoittaja RaitaRiku »

Tarkemman testauksen jälkeen selvisi, että fläkti kytkeytyy päälle 110 asteessa ja jäähdyttää koneen 100 asteiseksi.
Maallikon mielestä nämä lukemat ovat aika korkeat. Onko vastaavia kokemuksia?

Saako fläktikytkimiä kenties matalammille arvoille?

t. RR
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: 190 E lämpöhuolia

Viesti Kirjoittaja pera8x »

joo, jossain tuollamain se kytkeytyykin. eli on normaalia. en tiedä noista anturoista. varmaan jostain luulis saavan vähän matalammillakin lämpötiloilla kytkeytyviä antireita.
W201 250DT 20V
w201 190E
harry267
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 342
Liittynyt: Ma 14.01.2008 21:03

Re: 190 E lämpöhuolia

Viesti Kirjoittaja harry267 »

laita katkaisian kautta virta magneetille, jos haluat jäähdytellä.
luokyio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1055
Liittynyt: Pe 02.05.2003 15:40
Paikkakunta: Espoo

Re: 190 E lämpöhuolia

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Oireet lämpeämisen kanssa aika identtiset kuin aikanaan oli 200D:ssä kun vesipumpun siivet olivat halki.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
C215 CL 500 (JDM)

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L (JDM), W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
Korjaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 316
Liittynyt: Ma 26.09.2005 12:44

Re: 190 E lämpöhuolia

Viesti Kirjoittaja Korjaaja »

Vuosia sitten oli eräässä tenavatähesä lämpömittarin viisari väärässä kohtaa. Kylmä moottorikin aiheutti 40 lämpötilan.. Mittasimme ulkoisella kalibroidulla mittarilla ja viritimme mittarin näyttämään oikeaa. Voisiko tässä tapauksessa ole sama juttu?
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: 190 E lämpöhuolia

Viesti Kirjoittaja pera8x »

epäilen noita kahta edellistä viestiä syypääksi. jos kerta kesäkelissä ruuhkassa lämpiää ja flekti alkaa toimiin vasta tuolla korkealla, missä nyt alkaakaan, eli ihan normaalisti. ja talven pakkasilla sitten taas ei lämpiä yli 50 asetta. vesi kyllä kiertää, mutta termostaatti ei toimi, joten kiertää vähän liiankin hyvin ja motti jäähtyy liikaakin. ja tuo flekti tosiaan kytkeytyy aika korkeella, eli se on ihan normaalia.

jos vesi ei kiertäisi, niin sillon se keittäisi kesäkelissä, ajoi sillä sitten kaupunkiruuhkassa, tai motaria täysillä. ja sama talven pakkasilla, aikansa kestäisi lämmetä, mutta lopulta keittäisi. eikä sisätilaankaan tulis kovin kaksisesti lämmintä. en nyt muista oliko tenavissa sähkötoiminen lisäkiertosysteemi sisätilanlämmitykseen, mutta ei sekään kovin tehokkaasti vettä liikuta ja yleensä ne ei edes toimi, jos niitä ei ole koskaan huollettu.

uskoisin, ettei tässä ole mitään ongelmaa. ilmeisesti auton käyttäjä vain pelästyi, kun kone lämpiää ruuhkassa ja se flekti alkaa toimiin vasta niin korkeissa lämpötiloissa. hyvä, jos näin. sillon kaikki on siltä osin kunnossa. :thumbup:
W201 250DT 20V
w201 190E
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: 190 E lämpöhuolia

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Mulla oli tenavassa sellainen vika että se rupes kesällä ihan paikallaan tyhjäkäynnillä keittämään kun ei flekti lähtenyt pyörimään. Tai saattoi olla että jossain 110-120 lähti tai ois lähtenyt... Syy oli pissapojan lämmitettävät suuttimet (tulivat uuden konepellin mukana) jotka kytketty sinne flektin ja sen anturin kanssa samaan piuhaan. Vaihdoin vanhat suuttimet lämmittimineen ja ongelma poistui ja flekti alkoi pyöriä ennen keittämistä.

Joten tossa yksi mahdollinen asiaan vaikuttava tekijä. Ei tullu mieleenkään moinen ennenkuin katseli kytkentäkaaviota ja kytkentää.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: 190 E lämpöhuolia

Viesti Kirjoittaja pera8x »

AK47 kirjoitti:Mulla oli tenavassa sellainen vika että se rupes kesällä ihan paikallaan tyhjäkäynnillä keittämään kun ei flekti lähtenyt pyörimään. Tai saattoi olla että jossain 110-120 lähti tai ois lähtenyt... Syy oli pissapojan lämmitettävät suuttimet (tulivat uuden konepellin mukana) jotka kytketty sinne flektin ja sen anturin kanssa samaan piuhaan. Vaihdoin vanhat suuttimet lämmittimineen ja ongelma poistui ja flekti alkoi pyöriä ennen keittämistä.

Joten tossa yksi mahdollinen asiaan vaikuttava tekijä. Ei tullu mieleenkään moinen ennenkuin katseli kytkentäkaaviota ja kytkentää.
juu, nää ona aika metkoja välillä, jos ei tariksta kirjasta kaavioita. :clap:
Viimeksi muokannut pera8x, To 23.08.2018 01:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: 190 E lämpöhuolia

Viesti Kirjoittaja pera8x »

tuplat
W201 250DT 20V
w201 190E
commonrail
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ti 17.09.2013 20:56

Re: 190 E lämpöhuolia

Viesti Kirjoittaja commonrail »

Lämpöanturin rikkoutuminen (esim: https://www.merteil.fi/fin/lampoanturi_ ... 6324-10-18" onclick="window.open(this.href);return false;) on yksi mahdollinen syy siihen, ettei flekti tartu toimeen ajoissa. Kaverilla oli ongelmana kesäruuhkissa ja tyhjäkäynnillä kuumeneminen ja korjautui anturin vaihdolla.
Lämpöanturi ei kuitenkaan taida selittää heikkoa lämpenemistä talvella.
Avatar
Verkke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 04.12.2009 21:48
Paikkakunta: Kaakkois-Helsinki

Re: 190 E lämpöhuolia

Viesti Kirjoittaja Verkke »

Minuakin on monesti huolestuttanut lämmöt. Nykyisellään pysyttelee siinä 80-100, mutta ruuhkassa nousee noin 110. Kai siinä joku viisaus on, että punainen alue mittarissa alkaa vasta 120 nurkilla. Esim. M111 käy kuitenkin kylmempänä.
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Avatar
Verkke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 04.12.2009 21:48
Paikkakunta: Kaakkois-Helsinki

Re: 190 E lämpöhuolia

Viesti Kirjoittaja Verkke »

Tuli uudemmankin kerran jouduttua ruuhkaan edellisen kirjoituksen jälkeen ja tosiaan siinä 110 asteen jälkeen alkaa lämpö laskea, toki hitaasti liikkuessa pysytteleekn 100 - 110 tienoilla.
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Vastaa Viestiin