AdBluen lisäys itse

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Vitonraato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 315
Liittynyt: To 08.03.2018 15:03
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: AdBluen lisäys itse

Viesti Kirjoittaja Vitonraato »

Huttiainen kirjoitti: Eli kyse on tälläisestä "täydellinen vehon huotokirja" autosta. No ehkä se johonkin ostajaan vetoaa. Jossain vaiheessa siitä vehosta on vaan luovuttava ja on heti alkuunkin parempia pajoja jotka täyttävät sähköisenhuoltokirjan, joten parempaa ja edullisempaa alusta asti, ni säästö on merkittävä.

Kalliiksi se vehon kirjaus tulee ja harrastajat eivät ainakaan osaa sitä juuri arvostaa, varsinkin jos siellä on pelkkiä öljynvaihtoja tehty.
Tärkewämpää on nimenomaan se, että ne huollot on tehty muutenkin kuin pelkällä leimasimella!
On täysin sama kuka sen öljyn ja suodattimen vaihtaa ajallaan. Jos on perinteinen huoltokirja, sinne voi kuka tahansa kirjoittaa sen työn tehdyksi ja näin jää dokumettia, milloin se on viimeksi vaihdettu!
Jos ei pääse näihin nykypäivän sähköisiin huoltokirjoihin kiinni, mutta työ on tehty, niin aina voi laittaa vaikka tulosteen hanskalokeroon, josta näkee tehty työ ja kilometrit!
Ja kun sen työn saa tehdä kuka korjaamo tahansa, ei siinä ole edes takuun puolesta oltava sitä Vehon (kallista) leimaa!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: AdBluen lisäys itse

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Minkäslainen tuo huoltokirja on, eikös sinne merkitä mitä töitä on tehty ja sitten tulee päiväys ja leima? Jos näin, niin kuittaako Veho tehdyksi nekin työt, joita se ei ole tehnyt vai jääkö huoltokirja tältä osin puutteelliseksi?
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: AdBluen lisäys itse

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Huttiainen kirjoitti:harrastajat eivät ainakaan osaa sitä juuri arvostaa
Eipä, mutta vaikka foorumilla harrastajat ovatkin enemmistönä, niin kaikista potentiaalisista vaihtoautonostajista kuitenkin pienenä vähemmistönä.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: AdBluen lisäys itse

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

tj86430 kirjoitti:
Huttiainen kirjoitti:harrastajat eivät ainakaan osaa sitä juuri arvostaa
Eipä, mutta vaikka foorumilla harrastajat ovatkin enemmistönä, niin kaikista potentiaalisista vaihtoautonostajista kuitenkin pienenä vähemmistönä.

Juuri näin. Valitettavasi niillä leimoilla vaan on iso rahallinen merkitys autokauppaketjussa, vaikka ne ei aikuisten oikeesti mitään takaakaan. Ja se merkitys alkaa jo vaihtohyvityksestä, automyyjät ei siis ole harrastajia :D
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 631
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: AdBluen lisäys itse

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

Juhani Halmeenmäki kirjoitti:
tj86430 kirjoitti:
Huttiainen kirjoitti:harrastajat eivät ainakaan osaa sitä juuri arvostaa
Eipä, mutta vaikka foorumilla harrastajat ovatkin enemmistönä, niin kaikista potentiaalisista vaihtoautonostajista kuitenkin pienenä vähemmistönä.

Juuri näin. Valitettavasi niillä leimoilla vaan on iso rahallinen merkitys autokauppaketjussa, vaikka ne ei aikuisten oikeesti mitään takaakaan. Ja se merkitys alkaa jo vaihtohyvityksestä, automyyjät ei siis ole harrastajia :D
Onko oikeasti jotain rahallista merkitystä, vertailuna veho tai muu mersuhuolto? Lähtökohtaisesti autokaupanhyvitys on ollut aina niin onneton ettei ole kauppoja tullut, en kyllä muutenkaan jaksa kuunnella niitä myyjien lässytyksiä, kun saisivat vähän harrastaa että edes perusasiat olisivat automerkeittäin hallussa.Lisäksi Ainakin ennen noi vehon huoltokirjat sai lähinnä oksetusta aikaan ,kun mitään lisä'töitä ei oltu tehty, nehän maksaa ja veho kyllä osaa huollot tehdä.

No voihan se olla että tavanostajat on niin niiden vehonleimojen perään, mutta kumma harhakuva luotu ihmisille.
2007 R 320cdi
Avatar
Vitonraato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 315
Liittynyt: To 08.03.2018 15:03
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: AdBluen lisäys itse

Viesti Kirjoittaja Vitonraato »

Juhani Halmeenmäki kirjoitti:
tj86430 kirjoitti:
Huttiainen kirjoitti:harrastajat eivät ainakaan osaa sitä juuri arvostaa
Eipä, mutta vaikka foorumilla harrastajat ovatkin enemmistönä, niin kaikista potentiaalisista vaihtoautonostajista kuitenkin pienenä vähemmistönä.

Juuri näin. Valitettavasi niillä leimoilla vaan on iso rahallinen merkitys autokauppaketjussa, vaikka ne ei aikuisten oikeesti mitään takaakaan. Ja se merkitys alkaa jo vaihtohyvityksestä, automyyjät ei siis ole harrastajia :D
Taitanee se merkitys olla vain ja ainoastaan siinä kohtaa kun liike itse on sitä myymässä... eli ei "osto" (vaihto) tilanteessa.... :mrgreen:
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
taky
Mersumies
Mersumies
Viestit: 722
Liittynyt: Pe 27.01.2006 09:24

Re: AdBluen lisäys itse

Viesti Kirjoittaja taky »

Huttiainen kirjoitti: Kalliiksi se vehon kirjaus tulee ja harrastajat eivät ainakaan osaa sitä juuri arvostaa, varsinkin jos siellä on pelkkiä öljynvaihtoja tehty.
Mutta liikkeen vaihtoauton arvottajan 1. kysymys, huoltokirja tms. OK?
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001
Kuva
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: AdBluen lisäys itse

Viesti Kirjoittaja dealer »

Autoliikkeet pyrkivät kyllä selvittämään sähköisen huoltokirjan tiedot ennen auton ottamista vaihdossa.
oulaistenliikenne.fi
kankkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 424
Liittynyt: Ti 19.10.2010 23:38

Re: AdBluen lisäys itse

Viesti Kirjoittaja kankkis »

Miksi muka Vehon leima parempi kuin itsenäisen maahantuojan valtuuttaman merkkihuollon leima, samat huoltopaketit ja lomakkeet kuitenkin käytössä kuin Veholla ja suurinosa suomen Valtuutetuista Mersu huolloista on muita kun Vehoja.
W639 Vito
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: AdBluen lisäys itse

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Pari konkreettista esimerkkiä lähipiiristäni tältä vuodelta, tosin ei MB.

Ostettu auto, sähköisellä huoltokirjalla. Huoltokirja printattu auton mukaan, todisteena että huollot on OK. Mutta jotain saattaa hämätä ja häiritä, että viimeisen huollon suorittaja ei ole ko. merkin liike. Mutta kun katsoo tarkemmin, on kyse samasta liikkeestä, joka on auton alunperin myynytkin. Nimi ja edustukset vaan vaihtuivat lennossa nopeammin kuin ehdit tajuta...

Myyty auto, tehdastakuun alainen, ei sähköistä vaan paperinen huoltokirja. Kaupat sovittu kirjallisesti ja niin että huoltokirja on aukoton. Tarjouksessa ei mainintaa siitä, minkä organisaation leimoilla. Autoa vietäessä yritetty vetäytyä tarjotusta summasta perusteella, että kaikkia huoltoja ei ole suoritettu merkkiorganisaatiossa. Onneksi oli kirjallinen tarjous, joten liike kuitenkin antoi tarjouksen summan lähtemättä isompiin riitoihin.

EDIT: Molemmat tapaukset siis merkkiliikkeitä, tai no tuo toinen siis ko. merkin ex-edustaja.
Viimeksi muokannut Juhani Halmeenmäki, Ti 18.09.2018 22:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Vitonraato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 315
Liittynyt: To 08.03.2018 15:03
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: AdBluen lisäys itse

Viesti Kirjoittaja Vitonraato »

Juhani Halmeenmäki kirjoitti:Pari konkreettista esimerkkiä lähipiiristäni tältä vuodelta, tosin ei MB.

Ostettu auto, sähköisellä huoltokirjalla. Huoltokirja printattu auton mukaan, todisteena että huollot on OK. Mutta jotain saattaa hämätä ja häiritä, että viimeisen huollon suorittaja ei ole ko. merkin liike. Mutta kun katsoo tarkemmin, on kyse samasta liikkeestä, joka on auton alunperin myynytkin. Nimi ja edustukset vaan vaihtuivat lennossa nopeammin kuin ehdit tajuta...

Myyty auto, tehdastakuun alainen, ei sähköistä vaan paperinen huoltokirja. Kaupat sovittu kirjallisesti ja niin että huoltokirja on aukoton. Tarjouksessa ei mainintaa siitä, minkä organisaation leimoilla. Autoa vietäessä yritetty vetäytyä tarjotusta summasta perusteella, että kaikkia huoltoja ei ole suoritettu merkkiorganisaatiossa. Onneksi oli kirjallinen tarjous, joten liike kuitenkin antoi tarjouksen summan lähtemättä isompiin riitoihin.
Riippuu kyllä sitten paljon siitä ostajastakin... tosin jotkut ostajat yrittää kyllä vedättää myyjiäkin sillä että ei ole muka sitä merkkiliikkeen leimaa!
Ei se pelkkä leima todista, että huolto on tehty asiallisesti - valitettavasti! Koskaan kun et voi tietää edes merkkiliikkeessä tekeekö sen huollot 100% ammattilainen jolla on vuosien/vuosikymmenien kokemus, vaiko sitten se amisteini joka on siellä harjoittelussa..... jotkut liikkeet valvoo paremmin noita harjoittelijoita, jotkut sitten taas ei.......... Koskaan ei kannata olla minkjään asian suhteen liian sinisilmäinen ja kuvitella, että merkkihuollossa hommat tehdään aina 100% hyvin!
Ikävää, mutta totta, valitettavasti!
Toki pääsääntöisesti niin merkkihuollossa kuin muissakin tehdään asiat hyvin ja kunnolla, mutta monesti myös riippuu siitä mitä asiakas on tilannut... jos se tilaa pelkän öljynvahdon, niin ei silloin tehdä isoa huoltoa, oli sitten kyseessä merkkihuolto tai joku muu.........ja sitten asiakas ihmettelee kun autoon tulikin joku muu vika, että miksi ei ole huollettu kun vastahan se siellä kävi.... niinpä, kävi pelkässä öljynvaihdossa - EI HUOLLOSSA!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
WMB
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Pe 16.11.2018 10:10

Re: AdBluen lisäys itse

Viesti Kirjoittaja WMB »

Käytin tänään auton RECALL:ssa VEHOssa ja aktioiden jälkeen oli herjannut Adblue(ad-Blue) määrää.
Olivat täyttäneet adblue -säiliön. Recallhan ei tietenkään mitään maksa, mutta tästä Adbluesta laskutettiin seuraavasti:
2,2€/litra + työ 34,86€.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13179
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: AdBluen lisäys itse

Viesti Kirjoittaja DBFI »

WMB kirjoitti:Käytin tänään auton RECALL:ssa VEHOssa ja aktioiden jälkeen oli herjannut Adblue(ad-Blue) määrää.
Olivat täyttäneet adblue -säiliön. Recallhan ei tietenkään mitään maksa, mutta tästä Adbluesta laskutettiin seuraavasti:
2,2€/litra + työ 34,86€.
Kas kun pissapoikaa ei täytetty, aina sinne saa pisaran mahtumaan että voi laskuttaa kannullisesta. Ureaa saa reilusti alle eurolla litran ja aktiosta päätelleen sen verran uudesta autosta kyse että on vielä helpompi tankata kuin vähän vanhemmissa joissa säiliö takaluukussa. Sano niille vaan "ei kiitos, pitääkää pissinne", ottakoot pois jos haluavat.
Avatar
Nippe
Mersumies
Mersumies
Viestit: 770
Liittynyt: Ti 27.05.2008 17:55
Paikkakunta: Vantaa

Re: AdBluen lisäys itse

Viesti Kirjoittaja Nippe »

Tuli tuohon omaan S205 205d:hen myös huolto ajankohtaseksi, siinä kun on vielä junge voimassa niin en viittinyt viedä muualle kun Veholle. Kävin ennen joulua kysymässä tarjouksen 110tkm A0 huollolle, hintaa jäi klubialennusten jälkeen ad-blue lisäyksineen hieman vajaa 600€.

Siitä tarjouksesta näki sopivasti sen moottoriöljyn mitä veholla käyttävät, veholla litrahinta 25€/L ja täysin sama öljy motonetistä haettuna 10€/L. Hain siis itse öljyt motonetistä ja vein auton mukana huoltoon. Täytin myös adbluen itse ja sen nesteen sain sopivasti ilmaiseksi 8) Netistä vielä kun tulosti 50€ alennuskupongin jäi huollolle hinnaksi n. 390€ öljyineen. Iso säästö pienellä vaivalla.

Huollon jälkeen jäi mietityttämään moottorin ilmansuodatin, se ei kuulunut tähän huoltoon, mutta vaihdettu viimeksi n. 25tkm sitten. Hommasin sitten itse suodattimen n. 100€ hintaan ja vaihdoin. 50tkm huoltoväli on kyllä liian pitkä tälle suodattimelle. Hommahan ei mikään paha ole, jonkun verran purkamista kyllä, mitähän veho tuosta veloittaa :think:

Kuva vanhasta ja uudesta.
Kuva

Seuraava huolto onkin sitten B9, ilmeisesti aika laaja huolto, ainakin vaihteistoöljyt tuohon kuuluu.
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti :D )
S205 C250d -14
S203 C320 4Matic -04
CL203 C200 Kompressor -02

ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94

(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
Ruuvimeisseli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: Ma 26.03.2018 16:38

Re: AdBluen lisäys itse

Viesti Kirjoittaja Ruuvimeisseli »

Itse kun vaihdoit ilmansuodattimen niin tiedoksi että testerillä pitäisi virallisesti sitten nollata ilmansuodattimen likaantumisarvot. Perstuntumalla ei varmaan eroa huomaa mutta eiköhän se sitä käytä jossain moottorinohjaukseen liittyvissä laskennoissa. B9 huollossa askiöljyt jarruneste ja raitisilmasuodattimet (2kpl) alustan tarkistusta siihen ei kuulu mutta perus jarrutsekkaukset renkaiden kulutuspinnat jne toki kuuluu.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: AdBluen lisäys itse

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tämä vanha viestiketju sattui jollain haulla eteen.
Yllättäen tuo raikkarikin on jopa vielä nykyisin juuri niitä kohteita, joista uskalletaan pyytää & saadaan aivan huimia. Aivan kuin se olisi rakettitiedettä vaihtaa tai rakenteeltaan.
On nähty vuosien varrella lukemattomia 204-212 joissa on säästetty huollossa ja hoidettu itse raitisilmasuodattimen osuus:

- puhallustehosta 10-80% karkaa sinne jonnekin jalkatilan potkumuovin päälle
( suodatin asennettu paikalleen huonosti, kiinnityskynsistä kaksi tai kolme oikein lukittunut tai jopa kaikki pois paikaltaan)

- lämmityslaitteen toiminta on puutteellista
(johto unohtunut irti tunnistimesta)

- jalkatilan valo ei toimi
(johto unohtunut irti lampulta)

- auto tulee korjaamolle ja heti kun pihalla laitat käyntiin ja lähdet ajamaan sisälle tajuat että puhallusteho on lähes nollassa vaikka puhallin melkein täysillä
("ai missä ? jalkatilassa ? minä katsoin sinne konetilassa olevaan koteloon, käytin sen irti, ei siellä suodatinta ollut" ...no ei kuulukaan olla, ei)

Näistä johtuen on saatettu ajaa kymmeniä tuhansia kilometrejä kärsien aivan turhaan heikosta lämmityslaitteen / ilmastoinnin tehosta, toisessa vaakakupissa muutaman kympin säästö.

Siinä ei ole mitään pahaa että huoltaa autoaan itse, mutta joskus ihan oikeasti jopa harmittaa asiakkaan puolesta miten pienellä säästöllä saadaan paljon ikävää aikaan.
oulaistenliikenne.fi
Vastaa Viestiin