R129 hajotinko ohjausboxin (vikakoodit)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Tonyio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ke 18.07.2007 22:36
Paikkakunta: Uusimaa

R129 hajotinko ohjausboxin (vikakoodit)

Viesti Kirjoittaja Tonyio »

Poropeukalo ilmottautuu.
Pelkään että tuhosin katon/turvakaaren ohjausboxin vikakoodeja lukiessani. (-89 malli, eli 16 nastanen liitin)
Eli luin ledillä turvakaaren koodeja (ledin + napaan 16, luku (led -) navasta 7 ja 3s maadotus navasta 1). Sain koodit ja nollasin ne. Ajattelin tsekata katon koodit (napa 10 ja 1 ja katsoa katon ohjauskytkimen välähdykset). tässävaiheessa kämmäsin ja laitoin navat 1 ja 16 oikariin sekunniksi.
Vika:
vikakoodeja ei pysty enään lukemaan (led lukulaitteella mykkä kuin myös katon ohjauskytkimen valo)
Soft top ohjauskytkin ei enään toimi
Mittaristossa turvavyön, turvakaaren, sekä turvakaaren kytkimen valot palaa. Virrat päälle laitettaessa joku "piipittää 5-10s". Akku sen jälkeen vuorokauden irti kytkettynä... ei auttanut
Pelkään, että ohjausboxi hajosi, mutta toisaalta nuo lähdöt pitäisi olla oikosulkusuojattu. Kaikki sulakkeet tsekkasin silmämääräistesti.

Täydennetään: eli pinnistä 16 kadonnut oikosulun myötä +12V, jos syötän ulkoisesta lähteestä virran ledille voi yhä lukea turvakaaren vikakoodit. Mutta soft top koodeja en, koska katon nostokytkin pimeä.
Lisäksi havaitsin uutena, että ikkunat toimii vain jos ovi auki.
Onko jotain "kaikkien äitien" resetointia (-eja), jota kannatttaa kokeilla, ennenkuin epäilee ohjausboxeja?
Onko muilla kokemusta tälläisestä?
Viimeksi muokannut Tonyio, To 06.09.2018 20:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
300-24 SL -89 (2000- >...
SL 320 -97 (2018->...
KHo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Su 18.08.2013 10:25

Re: R129 hajotinko ohjausboxin (vikakoodit)

Viesti Kirjoittaja KHo »

Harmi homma . Tarkista mittaamalla sulakkeet, pitäis polttaa sulake.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 613
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: R129 hajotinko ohjausboxin (vikakoodit)

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Katsoithan myös kontin puolelta sulakkeet?
Avatar
Tonyio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ke 18.07.2007 22:36
Paikkakunta: Uusimaa

Turvakaari jumiutunut alas/Oli RE: R129 hajotinko ohjausboxi

Viesti Kirjoittaja Tonyio »

Thanks,
Kävin mittaamalla kaikki sulakkeet uudelleen läpi ja nro 6:ssa oli katkos jota ei silmällä meinannut havaitakkaan, muuta kuin mitaamisen jälkeen tarkemmin katsomalla.
Nyt pelittää ja pääsen hämmästelemän alkuperäistä ongelmaa, josta ehkä kannattaa aloittaa toinen ketju (vaihdoin otsikon, onko tämä ok moderaattorille?).
Eli turvakaari jumittunut alas. Mitään vikakoodeja ei ole (ei Soft Topissa, eikä turvakaaressa).
Mutta turvakaarta kun yrittää nostaa kytkimestä, niin nousee n. 1cm ja "kolahtaa" kiinni.
300-24 SL -89 (2000- >...
SL 320 -97 (2018->...
vmoi73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 10.05.2015 21:11

Re: R129 hajotinko ohjausboxin (vikakoodit)

Viesti Kirjoittaja vmoi73 »

Toimiiko rättikatto? Olethan tarkistanut katon hydrauliikkaöljyn määrän?
R129 500SL 1989 (MR)
Avatar
pazo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 21.08.2013 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: R129 hajotinko ohjausboxin (vikakoodit)

Viesti Kirjoittaja pazo »

Olet kai opettanut turvakaarelle ääriasennot? Paina katkaisinta pitkään kumpaankin suuntaan, kunnes kuuluu vaimea naksahdus. Tee sama myös kummallekin ikkunalle.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 613
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: R129 hajotinko ohjausboxin (vikakoodit)

Viesti Kirjoittaja juusmo »

pazo kirjoitti:Olet kai opettanut turvakaarelle ääriasennot? Paina katkaisinta pitkään kumpaankin suuntaan, kunnes kuuluu vaimea naksahdus. Tee sama myös kummallekin ikkunalle.
Enpä tiennytkään että turvakaarellakin on tuollainen ominaisuus. Eikös ikkunoiden synkkaus ole tarpeellinen vasta tuoreemmissa vuosimalleissa, joissa ikkuna putoaa sentin-pari kun oven avaa? Ja niissäkin se tarvitsee tehdä vain ylöspäin.
Avatar
Tonyio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ke 18.07.2007 22:36
Paikkakunta: Uusimaa

Re: R129 hajotinko ohjausboxin (vikakoodit)

Viesti Kirjoittaja Tonyio »

juusmo kirjoitti:
pazo kirjoitti:Olet kai opettanut turvakaarelle ääriasennot? Paina katkaisinta pitkään kumpaankin suuntaan, kunnes kuuluu vaimea naksahdus. Tee sama myös kummallekin ikkunalle.
Enpä tiennytkään että turvakaarellakin on tuollainen ominaisuus. Eikös ikkunoiden synkkaus ole tarpeellinen vasta tuoreemmissa vuosimalleissa, joissa ikkuna putoaa sentin-pari kun oven avaa? Ja niissäkin se tarvitsee tehdä vain ylöspäin.
Rätti toimii hyvin ja nestettä on systeemissä. Ikkunoita /turvakarta yritetty nollata em systeemeillä.
Tein sitten seuraavaa, eli simuloin "kolarin", kytkemällä turvakaarelle menevään liittimeen (liitin apukuskin takapenkin sivuverhoilun takana) +12v, jolloin napsakasti nousi kaari ylös, mutta pitäen mielestäni rahinaa tms, mitä en muista aiemmin kuulleeni (toisaalta se ampui sen ylös pikkasen eri nopeudella kuin napista painaen).
Nyt on siten kaari ylhäällä, mutten saa sitä alas :o/
(niin.. kaari tai katto ei anna mitään vikakoodia)
300-24 SL -89 (2000- >...
SL 320 -97 (2018->...
vmoi73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 10.05.2015 21:11

Re: R129 hajotinko ohjausboxin (vikakoodit)

Viesti Kirjoittaja vmoi73 »

Turvakaaren saa alas ainakin seuraavalla tavalla. Samalla kun painaa turvakaarta ohjaavaa nappulaa (muistaakseni) alaspäin, jonkun pitää painaa samaan aikaan turvakaarta voimakkaasti alaspäin. Näin sain ainakin omassa kärryssä kaaren alas muutama vuosi sitten, ja sen jälkeen se on toiminut mallikkaasti. En muista, vaatiko kyseinen operaatio myös turvakaarta ohjaavien katkaisijoiden sulakkeen irroittamisen takakontista.
R129 500SL 1989 (MR)
Avatar
Tonyio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ke 18.07.2007 22:36
Paikkakunta: Uusimaa

Re: R129 hajotinko ohjausboxin (vikakoodit)

Viesti Kirjoittaja Tonyio »

vmoi73 kirjoitti:Turvakaaren saa alas ainakin seuraavalla tavalla. Samalla kun painaa turvakaarta ohjaavaa nappulaa (muistaakseni) alaspäin, jonkun pitää painaa samaan aikaan turvakaarta voimakkaasti alaspäin. Näin sain ainakin omassa kärryssä kaaren alas muutama vuosi sitten, ja sen jälkeen se on toiminut mallikkaasti. En muista, vaatiko kyseinen operaatio myös turvakaarta ohjaavien katkaisijoiden sulakkeen irroittamisen takakontista.

Thanks, taas oppi uutta :o).
Turvakaaren saa tosiaan alas tuollakeinoin (ei tarvinnut sulakkeidein poistoa)
Vika ei toisaalta poistunut, vaan kaari nousee heti ylös kun en paina sitä alaspäin.
Kaari nousee alas pitäen "napsutusta", eli ei niin jouhevasti kuin se on aiemmin noussut.
300-24 SL -89 (2000- >...
SL 320 -97 (2018->...
vmoi73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 10.05.2015 21:11

Re: R129 hajotinko ohjausboxin (vikakoodit)

Viesti Kirjoittaja vmoi73 »

Ovatko turvakaaren laukaisevat katkaisijat, jotka sijaitsevat takatukivarsissa ehjät? Uskoisin, että kaaren saa pysymään alhaalla poistamalla noiden em.katkaisijoiden sulakkeen takakontista. Jos kaari pysyy sulakkeen poistamisen jälkeen alhaalla, syy saattaa olla noissa em.katkaisijoissa, tyyppivika R129-mallissa.
R129 500SL 1989 (MR)
Avatar
Tonyio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ke 18.07.2007 22:36
Paikkakunta: Uusimaa

Re: R129 hajotinko ohjausboxin (vikakoodit)

Viesti Kirjoittaja Tonyio »

vmoi73 kirjoitti:Ovatko turvakaaren laukaisevat katkaisijat, jotka sijaitsevat takatukivarsissa ehjät? Uskoisin, että kaaren saa pysymään alhaalla poistamalla noiden em.katkaisijoiden sulakkeen takakontista. Jos kaari pysyy sulakkeen poistamisen jälkeen alhaalla, syy saattaa olla noissa em.katkaisijoissa, tyyppivika R129-mallissa.

Pitääpä tutkia noita mainitsemiasi katkaisijoita.
Tuntuisi ettei sulakkeiden poistaminen auta kokeilumielessäkään, koska kaaren painaminen alas (ja virtojen katkaiseminen ottamalla avain pois) palauttaa kaaren heti pystyyn (jos poistan sulakkeet, ei rollbar kytkin saa virtaa). Eli tuntuu että joku mekaaninen lukitus kaaren nosto/lasku mekanismissa on "auki". (tuo vikahan tosiaan estää myös rättikaton nostamisen paikalleen napista, joka ei ollut alunperin vikana, kun kaari oli jumittunut alas.).
Ihmeellistä ettei kaaren ja katon vikakoodit anna mitään virhettä, eli 1 välähdys (= ei vikaa) molemmista.
300-24 SL -89 (2000- >...
SL 320 -97 (2018->...
vmoi73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 10.05.2015 21:11

Re: R129 hajotinko ohjausboxin (vikakoodit)

Viesti Kirjoittaja vmoi73 »

Takakontin sulakkeen poistamisen jälkeen turvakaarta voi edelleen nostaa tai laskea kojetaulun kytkimestä, joten kannattaisi kokeilla olisiko tuosta mitään apua.
R129 500SL 1989 (MR)
Avatar
Tonyio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ke 18.07.2007 22:36
Paikkakunta: Uusimaa

Re: R129 hajotinko ohjausboxin (vikakoodit)

Viesti Kirjoittaja Tonyio »

vmoi73 kirjoitti:Takakontin sulakkeen poistamisen jälkeen turvakaarta voi edelleen nostaa tai laskea kojetaulun kytkimestä, joten kannattaisi kokeilla olisiko tuosta mitään apua.
Sulakkeen poisto ei auta, eli sulakkeen poisto ei näemmä lukitse kaarta alas (ehkä ymmärrettävää, että vikatilanteessa kaari tulee aina ylös?). Eli aiemmin mainitsemasi kytkin/-met auton alla/taka-akselilla on yhä potetniaalinen syy, Esim. jos ovat vikaantuneet, niin kytkin "haluaa" kaaren pystyyn eikä siten anna kaaren lukittua alas.
(tuota sulake asiaa kokeillessa huomasin että pakottamalla kaaren alas käsin, niin soft top toimiin molempiin suuntiin konsolin napista mainiosti (Eli soft top ei toiminut, koska kaari oli yläsennossa))
Löysin netistä ohjeet jolla testataan taka-akselilla olevien "kolari & kallistuma" kytkimien toiminta, mutta siinä ohjeistetaan vain miten testataan että ko kytkimet aktivoivat kaaren ylös, mutta jos kaari on jo ylhäällä, niin se pitänee jotenkin muuten tsekata.
300-24 SL -89 (2000- >...
SL 320 -97 (2018->...
vmoi73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 10.05.2015 21:11

Re: R129 hajotinko ohjausboxin (vikakoodit)

Viesti Kirjoittaja vmoi73 »

Tonyio kirjoitti:
vmoi73 kirjoitti:Takakontin sulakkeen poistamisen jälkeen turvakaarta voi edelleen nostaa tai laskea kojetaulun kytkimestä, joten kannattaisi kokeilla olisiko tuosta mitään apua.
Sulakkeen poisto ei auta, eli sulakkeen poisto ei näemmä lukitse kaarta alas (ehkä ymmärrettävää, että vikatilanteessa kaari tulee aina ylös?). Eli aiemmin mainitsemasi kytkin/-met auton alla/taka-akselilla on yhä potetniaalinen syy, Esim. jos ovat vikaantuneet, niin kytkin "haluaa" kaaren pystyyn eikä siten anna kaaren lukittua alas.
(tuota sulake asiaa kokeillessa huomasin että pakottamalla kaaren alas käsin, niin soft top toimiin molempiin suuntiin konsolin napista mainiosti (Eli soft top ei toiminut, koska kaari oli yläsennossa))
Löysin netistä ohjeet jolla testataan taka-akselilla olevien "kolari & kallistuma" kytkimien toiminta, mutta siinä ohjeistetaan vain miten testataan että ko kytkimet aktivoivat kaaren ylös, mutta jos kaari on jo ylhäällä, niin se pitänee jotenkin muuten tsekata.
Nyt en minäkään valitettavasti tiedä, miten viallisen kytkimen pystyy toteamaan. Omassa autossa oli helppoa, kun nosturilla liikutteli kytkimiä, niin toinen niistä jäi käteen :D Eli kytkin oli niin hauras, että oli jo käytännössä irti. Pysyi enää paikallaan kytkimessä olevan suojakumin takia.
R129 500SL 1989 (MR)
Avatar
pazo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 21.08.2013 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: R129 hajotinko ohjausboxin (vikakoodit)

Viesti Kirjoittaja pazo »

Kyllä kaatumistunnistimen katkaisimen pitäisi heittää vikakoodi (#7). Ilmeisesti joku olennainen vihje puuttuu tästä ketjusta....
Avatar
Tonyio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ke 18.07.2007 22:36
Paikkakunta: Uusimaa

Re: R129 hajotinko ohjausboxin (vikakoodit)

Viesti Kirjoittaja Tonyio »

pazo kirjoitti:Kyllä kaatumistunnistimen katkaisimen pitäisi heittää vikakoodi (#7). Ilmeisesti joku olennainen vihje puuttuu tästä ketjusta....
Juuh, se tässä häiritsee kun molemmat (katon ja kaaren) koodit välähtää vain kerran, eli "ei vikaa".
Ja alkuperäinen vika oli että kaari oli jumissa ala-asentoon, kunnes simuloin kolarin kytkemällä Y57/1 kytkimen liittimelle 12v (joku video youtubessa ohjeisti, tilanteissa jossa kaari jumissa ala-asennossa). Noh, sain kaaren ylös :o).
300-24 SL -89 (2000- >...
SL 320 -97 (2018->...
Avatar
Tonyio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ke 18.07.2007 22:36
Paikkakunta: Uusimaa

Re: R129 hajotinko ohjausboxin (vikakoodit)

Viesti Kirjoittaja Tonyio »

Tonyio kirjoitti:
pazo kirjoitti:Kyllä kaatumistunnistimen katkaisimen pitäisi heittää vikakoodi (#7). Ilmeisesti joku olennainen vihje puuttuu tästä ketjusta....
Juuh, se tässä häiritsee kun molemmat (katon ja kaaren) koodit välähtää vain kerran, eli "ei vikaa".
Ja alkuperäinen vika oli että kaari oli jumissa ala-asentoon, kunnes simuloin kolarin kytkemällä Y57/1 kytkimen liittimelle 12v (joku video youtubessa ohjeisti, tilanteissa jossa kaari jumissa ala-asennossa). Noh, sain kaaren ylös :o).
Innostuin taas tutkiskelemaan pyhinä miksi kaari jumitaa (nyt) ala-asennossa ja hiukan pääsin eteenpäin, mutta jos jollain on tietoa turvakaaren rajakytkiimen (s83/1) johdotuksesta ohjausyksikölle N52, niin saisi tämän casen ehkä suljettua;


Eli mittasin ohjausboxin Y-liittimeltä katkaisimien asentoja, oheisesta SL666 postaaman ohjeistuksen vauhdittamana
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 9#p1249374" onclick="window.open(this.href);return false;

Ohjausboxin Y-Liittimen pinni 31 kertoo ko turvakaaren asennon. 12v maata vastaan tarkoittaa että turvakaari on ylhäällä ja 0v että se on alhaalla. itse mittasin reilu 5v ?!..siitä hämmentyneenä mittasin ohmimittarilla >20Mohm, kun akku oli siis irti, eli ohjausboxi luulee että kaari on ylhäällä. Kytkin itsessään toimii mutta tieto ei tule ohjausboxin liittimelle 31:
Pitäisikö tuo olla pelkkä johto rajakytkimeltä ohjausboxille vai kulkeetko se jonkun releen tms kautta ohjausyksikölle?, (ainakin osa rajakytkimistä, esim. rättikaton rajakytkimet s84/3 ja 84/4, jotka testasin ovat suoraan galvaanisesti johdolla vedetty)


PS. Edellä tässä ketjussa kerroin että kaari ei pysynyt ala-asennossa; asia ratkesi; pidin kaarta käsin alaasennossa ja naputtelin solenoidia/kytkintä Y57/1 kevyesti ja "naps". se lukittui, eli tietää mikä pitää uusia jos rupeaa toistumaan.
300-24 SL -89 (2000- >...
SL 320 -97 (2018->...
Avatar
pazo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 21.08.2013 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: R129 hajotinko ohjausboxin (vikakoodit)

Viesti Kirjoittaja pazo »

Kyllä tuo harmaa 0,5 mm2 johdin "31" näyttäisi kulkevan suoraan ohjausboxin ja katkaisimen välillä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Tonyio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ke 18.07.2007 22:36
Paikkakunta: Uusimaa

Re: R129 hajotinko ohjausboxin (vikakoodit)

Viesti Kirjoittaja Tonyio »

pazo kirjoitti:Kyllä tuo harmaa 0,5 mm2 johdin "31" näyttäisi kulkevan suoraan ohjausboxin ja katkaisimen välillä.
Juuh, niinpäs näyttää.....Ihmettelen mistä tuo +5v tulee Y-liittimeen joka irti katon ohjausboxista. Kuormitin sitä hiukan vastus-diodi hässäkällä ja jännite putos 1.5v:iin, mutta diodi paloi himmeesti, eli jostain kaapeli saa kontaktia, mutta on kumminkin katki itse rajakytkimelle :roll:
300-24 SL -89 (2000- >...
SL 320 -97 (2018->...
Mustikka60
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: To 27.04.2017 12:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: R129 hajotinko ohjausboxin (vikakoodit)

Viesti Kirjoittaja Mustikka60 »

Tonyio kirjoitti:
pazo kirjoitti:Kyllä tuo harmaa 0,5 mm2 johdin "31" näyttäisi kulkevan suoraan ohjausboxin ja katkaisimen välillä.
Juuh, niinpäs näyttää.....Ihmettelen mistä tuo +5v tulee Y-liittimeen joka irti katon ohjausboxista. Kuormitin sitä hiukan vastus-diodi hässäkällä ja jännite putos 1.5v:iin, mutta diodi paloi himmeesti, eli jostain kaapeli saa kontaktia, mutta on kumminkin katki itse rajakytkimelle :roll:
Jospa itse boxissa on ylösvetovastus? Tai varmaan onkin, mikäli kytkin sulkeutuessaan vetää signaalilangan maihin ( 0V ).
-- C200 4Matic 2019 --
Avatar
Tonyio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ke 18.07.2007 22:36
Paikkakunta: Uusimaa

Re: R129 hajotinko ohjausboxin (vikakoodit)

Viesti Kirjoittaja Tonyio »

Mustikka60 kirjoitti:
Tonyio kirjoitti:
pazo kirjoitti:Kyllä tuo harmaa 0,5 mm2 johdin "31" näyttäisi kulkevan suoraan ohjausboxin ja katkaisimen välillä.
Juuh, niinpäs näyttää.....Ihmettelen mistä tuo +5v tulee Y-liittimeen joka irti katon ohjausboxista. Kuormitin sitä hiukan vastus-diodi hässäkällä ja jännite putos 1.5v:iin, mutta diodi paloi himmeesti, eli jostain kaapeli saa kontaktia, mutta on kumminkin katki itse rajakytkimelle :roll:
Jospa itse boxissa on ylösvetovastus? Tai varmaan onkin, mikäli kytkin sulkeutuessaan vetää signaalilangan maihin ( 0V ).

Yllättävä löytö :shock: . Forumeilla jaossa oleva lay-out kuva Y-liittimen (N52) pinneistä on virheellinen. Numerointi alkaa siitä päästä liitintä mistä kaapeli lähtee ulos (numerointi on painettu pienellä pinnien kohdalle), eikä toiselta puolelta kuten lay-out kuvassa alla. Eli olen mitannut vääriä johtoja :evil:
n52-y-connector-fail.JPG
Ohessa linkki dokumenttiin, jossa myös liittimen virheellinen pinnijärjestys (sivu 6), mutta se tuntuu olevan muissakin korjausohjeissa: https://www.benzworld.org/forums/attach ... s84_3-soft" onclick="window.open(this.href);return false;
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
300-24 SL -89 (2000- >...
SL 320 -97 (2018->...
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: R129 hajotinko ohjausboxin (vikakoodit)

Viesti Kirjoittaja atlas »

Tässäkin tapauksessa katsoisin kunnolla sulkepesästä kaikki sulakkeet läpi ja hiekkapaperilla tai uutta messinki sulaketta paikalleen....monesti ja monesti on vaan sulake ehjä,pieni pyörittely ei auta vaan hionta tai uutta paikalleen ja on alkanut autossa vaikka mikä sähkölaite toimimaan vuosien jälkeen...tossakin mainitsema 5v jännite voi ihan hyvin tulla sulakkeelta ja loputkin jännitteet katoaa kun kuormittaa sitä olevaa piiriä..tulee vaan monesti turhaa työtä ja väärille urille menevää vian etsintää.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Tonyio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ke 18.07.2007 22:36
Paikkakunta: Uusimaa

Re: R129 hajotinko ohjausboxin (vikakoodit)

Viesti Kirjoittaja Tonyio »

atlas kirjoitti:Tässäkin tapauksessa katsoisin kunnolla sulkepesästä kaikki sulakkeet läpi ja hiekkapaperilla tai uutta messinki sulaketta paikalleen....monesti ja monesti on vaan sulake ehjä,pieni pyörittely ei auta vaan hionta tai uutta paikalleen ja on alkanut autossa vaikka mikä sähkölaite toimimaan vuosien jälkeen...tossakin mainitsema 5v jännite voi ihan hyvin tulla sulakkeelta ja loputkin jännitteet katoaa kun kuormittaa sitä olevaa piiriä..tulee vaan monesti turhaa työtä ja väärille urille menevää vian etsintää.

Kyllä vaikuttas ettei sähköpuolelta löydy vikaa, eikä tule mitään virhekoodejakaan (tuo aiemmin mainittu 5v jännite oli mitattu väärästä pinnistä, koska N52 Y-liittimen layout oli väärä. Eli oikea rajakytkin toimii kuten pitääkin)
Eli rättikatto toimmii moiteetta, eli ongelma vain kaareen liittyen;
turvakaari ei mene ylös, eikä tule alas kytkimestä, eikä liiku myöskään rättiä laitettaessa päälle tai otettaessa pois.
Saan kaaren ylös vain simuloimalla kolarin, jolloin jousen lukitus vapautuu ja se pongahtaa ylös.
Alas sen saa painamalla kaaren nappia ja samanaikaisesti painamalla kaarta käsillä alas. (eli itse kytkin toimii ja hyhdraulikka jörjestelmän moottorikin käy)
Solenoidit y57y10 ja y57y11 testattu, eli naksuu kun antaa suoraan sähköä pinneihin.
Nyt vaihdoin jo hydraulikka järjestelmän nesteet kun en muuta keksinyt.
Onpas haasteellinen :roll:
Pystyyköhän noita solenoideja vaihtaa keskenään?. (eli ottasin noita rättikaton solenoideja ja laittasin ne y57y10 ja -11 paikalle, jolla saisi niiden viat poissuljettua?
300-24 SL -89 (2000- >...
SL 320 -97 (2018->...
Avatar
Tonyio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ke 18.07.2007 22:36
Paikkakunta: Uusimaa

Roll Bar //turvakaari//Re: R129 hajotinko ohjausboxin

Viesti Kirjoittaja Tonyio »

Case solved :thumbup: ,
Roll Bar:in nosto/lasku (eli oikeanpuoleinen) hydrauliikka asetelma uusittu.
Vaikka useimmilla foorumeilla kerrottu ettei tuon vaurioitumisesta ole kokemuksia ja itsekkin kaikki muut vaihtoehdot kävin ensin läpi, koska oli aikas työläs vaihtaa.
Avaan vielä jossain vaiheessa hydrauliikka-asetelman ja katson mikä oli todellinen vika tuon asetelman sisällä, mutta näyttäisi että hydrauliikka asetelmassa oli sisäinen vuoto;
Merkit joista oli olisi voinut jälkiviisaana tätä ennustaa;
a) "simuloidunkaan" kolarin jäljiltä sylinteri tappi (kuvassa tuo joka menee valkoiseen istukkaan) ei lähtenyt nousemaan kojelaudan roll bar nappia painamalla, joka tarkoitti että joko järjestelmässä a) ei ole painetta tai ko b) asetelma on jumissa tai c) hydr. asetelmassa on sisäinen vuoto.
b) hydrauliikkaneste oli todella mustaa, mutta annettuaan olla muutaman päivän levossa, niin musta väri painui kupin pohjalle, eli oliko tiivisteet haurastuneet,,, sisäinen vuoto?
Oudoksi tänä teki se, etä kaikki tapahtui hetkessä, eli ei ollut vaihtetta jossa kaari olisi toiminut huonosti.
Niin tai näin homma ratkaistu. avaan tuon asetelman joku päivä laitan kuvia sisältä
Kuvassa tuo uusi ja vanha asetelma
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
300-24 SL -89 (2000- >...
SL 320 -97 (2018->...
Vastaa Viestiin