124 E300DT / OM603 turbo rupesi savuttamaan rankasti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

124 E300DT / OM603 turbo rupesi savuttamaan rankasti

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Kuten otsikkokin kertoo, -94 E 300 Turbodiesel rupesi tuuppaamaan savua yhtäkkiä yllättäen. Muuten tuo on täysin alkuperäisessä kuosissa paitsi että EGR on poistettu käytöstä ja katalysaattori tyhjätty. Mikähän sillä olis vikana?

Oirekuva on suunnilleen niin, että:
- Ajettaessa tasaista vauhtia, savua ei erityisemmin näy
- Kun ajaa reippaampaa vauhtia ja polkaisee kaasun pohjaan, savua ei kummemmin tule
- Mutta kun ensin rullailee jonkun matkaa niin, että ei paina kaasua, niin seuraavalla kaasunpainalluksella pöläyttää ihan kunnolla savua
- Ja samoin kun käyttää tyhjäkäynnillä jonkun aikaa ja sen jälkeen polkaisee, niin savua tulee reippaasti

Savun väriä kattelin tien päällä sinertäväksi ja jotenkin se tuntui haisevan öljylle, mutta toisaalta nyt kun tossa katoksessa sitä poljin, niin en ole ihan varma enää väristä, että oliko se nyt enemmän sinertävää vai ruskehtavan harmaata. Öljypisaroita ei näkynyt pakoputken ympäristössä eikä auton takaosassa muutenkaan.

Ahtopaine nousee mielestäni kuten ennenkin, hyvin se lähti käymään kaikilla pytyillä ja käy kaikilla, joskin kannesta kuuluu nakutusta, mutta on jo pitkään kuulunut. Onko naputuksen syyllinen nostimissa vai ruiskutusventtiilissä, niin en tiedä. Öljykorkin jos käydessä avaa, niin ei se älyttömästi pompi ja kun irrotin huohotinletkun imuilmaputkesta, niin se ei savutusta muuttanut. Toisin sanoen, savu ei tule huohottimen läpi tulevasta öljystä, vaan jostain muualta.

Mitäs tolle nyt kannattaisi tehdä? Itselle tulee ekana mieleen, että joko se on joku ruiskutussuutin, joka päästää läpi polttoainetta tai todennäköisemmin turbo vuotaa öljyä läpi. Voisko syyllinen olla jossain muualla, ja miten sen sais todettua? Pitääkö aloittaa sillä, että ruuvaa ahtoputken irti imusarjasta ja kokeilee, että vieläkö sauhuttaa?
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1521
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: 124 E300DT / OM603 turbo rupesi savuttamaan rankasti

Viesti Kirjoittaja Timo N »

Voishan tuo olla kannentilkekin
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma

Re: 124 E300DT / OM603 turbo rupesi savuttamaan rankasti

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

Mulla tekee OM606 samoin. Väljä turbo.
Kerää öljyä pienillä kierroksilla ja poltaa sen sitten kun saa kiertoja. Sinistä pukkaa.
Sen jälkeen ajossa ei huomaa savutusta eikä juuri näy öljynkulutuksessakaan.
Ei kyllä haise "puhtaalta" dieselin pakokaasulta.

Toisessa (OM603) on kannen tiiviste vaihtokunnossa kun naputtaa tyhjäkäynillä ja öljynpainemittari väpättää.
Korjaus 603->606 :wink:

Eli katso turbon väljyys ja tee kansi remontti jossain vaiheessa.
A170cdi-00 1999-
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: 124 E300DT / OM603 turbo rupesi savuttamaan rankasti

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Nii, voi tosiaan olla kannentiiviste, en sitä jostain syystä niin ajatellutkaan. Varmaan eniten johdatteli omia ajatuksia se, että ahtoputken ja imusarjan liitoksesta on vuotanut aiemmin öljyä pihalle jotenkin omaan silmään ihmeellisen paljon, ja se on kyllä nyt paikattu tiiviiksi, mutta jotenkin tuntui, ettei se öljyn määrä välttämättä ole ihan ok. Sen puoleen voisi olla turbon vuoto, joka on nyt yltynyt. Ei kai se auta kuin mennä irrottamaan se ahtoputki ja testailla silleen. Jos turbo tuuppaa hulluna öljyä pihalle ja savutus loppuu, nin sit tietää syyllisen ja muussa tapauksessa pitää keksiä jotain muuta.

Kannentiivisteen vaihto varmaan joka tapauksessa vois olla ihan hyvä idea tosin, joskin se olisi kivampi vaihtaa suunnitellusti jonain tiettynä hetkenä ennemmin kuin pakon edessä. :)
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: 124 E300DT / OM603 turbo rupesi savuttamaan rankasti

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Niinno se nyt vielä piti sanoa, että tää vika tuli kyllä silleen äkkiseltään. Pari viikkoa sitten katsastettu ja silloin se ei tosiaan tommosta tehnyt. Oli niin helkutin hidas katsastusmies, että kun toi auto kävi tyhjäkäyntiä sen aikaa, mitä hän viritteli mittalaitetta, niin olis kyllä tullut varsinainen mahtipilvi sen jälkeen polkaistessa. Silloin se meni yhdellä polkaisulla läpi, käytännössä ilman näkyvää savua. No, mä meen vähän kattelemaan, saa nähdä, saanko mitään selville.

Niin joo ja kyllä se öljynpainemittarin viisarikin on väpättänyt tyhjäkäynnillä, että kaipa se tosiaan joka tapauksessa sen kansihomman teettää ennemmin tai myöhemmin. Saattaa täs olla hyvinkin ennemmin eikä myöhemmin. :P
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma

Re: 124 E300DT / OM603 turbo rupesi savuttamaan rankasti

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

Joku viisas mies kirjoitti näin :roll:
Nozki kirjoitti: Mutta. Kuuluuko tuolla ahtoputkessa pyöriä niin paljon öljyä, että sitä esim. nyt noin 60km jälkeen oli ihan näkyvästi siinä levinneenä? Vaikea sanoa määrää, mutta joka tapauksessa ihan useampi kunnon tippa sitä oli siinä levinneenä. Tuleeko se todennäköisesti turbon voitelusta vai huohotuksesta?

Mä en kyl tiiä, musta tuntuu, että tälle taitaa kansiremppa kuitenkin tulla eteen (koska venttiinnostimet naputtavat ja öljynpainemittarin viisari täryttää aivan kuin ölykanaviin pääsisi puristuspainetta) niin kaipa sen turbon samalla sit vois laittaa huoltoon.
:wink:
A170cdi-00 1999-
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: 124 E300DT / OM603 turbo rupesi savuttamaan rankasti

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Turbocompound kirjoitti:Joku viisas mies kirjoitti näin :roll:
...
Joo tiedänkin sen tyypin, joka noin kirjoitti, en kyl lähtis lyömään vetoa hänen viisaudestaan, mut kukaan ei vissiin tuohon oikein ottanut kantaa sillä kertaa, niin ei viisaus ole siltä osin paljoa tainnut lisääntyä.

No mut joo, testailin vähän ja:
- Ajelin ilman ahtoputkea jonkun verran, alussa savutti kuin ennenkin, mutta sitten savutus väheni. Eli voisi olla, että imusarjassa oli vielä öljyä, jota se poltti pois alkumatkassa?
- Putsasin sen turbosta näkyviin tulevan putken seinämät ja lyhyen ajon jälkeen ovat varsin öljyiset taas, eli kyllä sitä öljyä ainakin turbon läpi tulee, mutta onko se nyt sitten turbon voiteluöljyä vai huohotuksen mukana tulevaa, niin en tiedä. Edellä kerroin testanneeni polkaista muutaman kerran kaasua huohotinputken ollessa irti, mutta olis vissiin pitänyt jättää huohotin auki jossain vaiheessa myös ajellessa, mutta sitä en tajunnut tehdä.
- Laitoin takaisin ahtoputken ja ajelin, mutta ei se sittenkään enää mielestäni savuttanut yhtä pahasti kuin aiemmin tänään

Niin että ei tässäkään nyt oikein tullut kummoisesti viisaammaksi. Sitähän mä en riittävän aikaisin tajunnut, että hämärä alkoi tulla jo sen verran aikaisin, että ei sitä kaikkea savua enää pystynyt loppuvaiheessa peilistä näkemäänkään, mutta väittäisin, että ne pöllyt mitä iltapäivällä tulin tuottaneeksi, olisivat kyllä tossa hämärälläkin olleet havaittavissa. Tiiä sitten, että pitääkö ruveta avaamaan kantta. Eipä ole sellaista hommaa koskaan tullut tehtyä, joten olispa ainakin uutta opittavaa...
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14009
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: 124 E300DT / OM603 turbo rupesi savuttamaan rankasti

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Onko turbon akselissa päittäisvälystä?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: 124 E300DT / OM603 turbo rupesi savuttamaan rankasti

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Timo L. kirjoitti:Onko turbon akselissa päittäisvälystä?
Nyt justiin en ole kokeillut, mutta ei siitä mahdottomasti ole aikaa, kun kokeilin, siis joskus kesällä se taisi olla. Silloin en tuollaista välystä löytänyt, mutta se oli kyllä ihan vaan sormin tunnustelemalla tehty havainto, eli en sitä silloin esim. mitannut sen kummemmin. Eikä mulla ikävä kyllä ainakaan toistaiseksi siihen sopivaa mittaakaan ole.

Harmittaa vähän, kun seuraavat kolme viikonloppua on varattu täyteen ties mitä muita kuin autohommia, niin kovin näppärästi ei saa kansiremppaa tehtyä, kun mun tekemänä se ei tapahdu noin vain, sillä se menee joka tapauksessa niin vahvasti opetteluksi. No täytyy nyt miettiä, mitä tolle tekis seuraavaksi.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Re: 124 E300DT / OM603 turbo rupesi savuttamaan rankasti

Viesti Kirjoittaja dansku »

Venttiilivarren kumit. Moottorijarrutuksen jälkeen aina pölläyttää pienet öljysavut. Ei vakavaa, mutta pieni yläkerran remppa olisi paikoillaan jossain vaiheessa.
S212 E220 -11
S203 C180 -02
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR

Star kulkee väliä Mäntsälä-Korso-Helsinki päivittäin
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: 124 E300DT / OM603 turbo rupesi savuttamaan rankasti

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Njoo, kiitoksia kaikista vinkeistä! Venttiilivarren kumeja yks kollegakin ehdotti, mutta mä vähän epäilen, ettei kuitenkaan tällä kertaa ole ainakaan pelkästään niistä kyse. Siksi epäilen, että tämä alkoi niin äkkiseltään ja savutusmäärä ei ole pieni, vaan ihan kunnolla se pöläyttelee nyt tällä kertaa.

Viikonloppu meni melkein kokonaan muissa hommissa, kävin kuitenkin vielä tekemässä testiajoa, kun autoa piti siirtää muutenkin.

1. Käyntiin, hyvin lähtee, ei savuta heti startatessa
2. Tyhjäkäyntiä jokunen minuutti, sen jälkeen kaasulla armoton vaalea savu (ja palaneen öljyn käry)
3. Ahtoputki vielä irti ja huohotinletku irti imuilmaputkesta ja turbon näkyvä kanava puhtaaksi öljystä
4. Testilenkki ilman ahtoputkea muutama kilometri. Nyt tuli hyvin näkyvää savua koko lenkin ajan aina, kun painoi kaasua sen jälkeen, kun kaasu oli ollut painamatta jonkin aikaa.
5. Lenkin päätteeeksi turbon kanava oli taas aika öljyinen. Ja lisäksi huomasin, että termostaattikotelon päällä oli aika tuoreen näköistä öljyä. Pakosarjan alapuolelta oli vuotanut, eli olettaakseni lohkon ja kannen välistä.

:arrow: Johtopäätös: Turbo vuotaa öljyä läpi ainakin jonkin verran, mutta se ei ole savutuksen syy. Seuraavaksi kansi irti ja varaamaan moottorikoneistamolta aikaa sille kannelle. Kai tosiaan turbonkin voisi lähettää huoltoon / tarkastukseen / tarpeen mukaan korjattavaksi.

:idea: Kellään mitään hyviä ehdotuksia, että mikä olisi sellainen turbopaja, johon tuo olisi järkevä laittaa? Ei tarvi olla kaikkein halvin, jos on hyvä ja luotettava paikka. Mutta en tietysti myöskään etsi kalleinta mahdollista, jos ei siitä kalliimasta hinnasta saa sitten todellista vastinetta rahalle.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma

Re: 124 E300DT / OM603 turbo rupesi savuttamaan rankasti

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

Nozki kirjoitti: :idea: Kellään mitään hyviä ehdotuksia, että mikä olisi sellainen turbopaja, johon tuo olisi järkevä laittaa? Ei tarvi olla kaikkein halvin, jos on hyvä ja luotettava paikka.
Itsellä hyviä kokemuksia tuolta http://www.fin-turbo.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
A170cdi-00 1999-
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 124 E300DT / OM603 turbo rupesi savuttamaan rankasti

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ahto coolerikin kerää öljyä ja vettä aikansa kunnes sitten alkaa tulemaan kun tarpeeksi kertyy.
Ainakin veden takia kuorma-autojen kuulereihin porataan noin 4-5mm reikä alakulmaan että tää vaarallinen jäätyvä vesi ei sitten talvella tuhoa turbon siipiä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: 124 E300DT / OM603 turbo rupesi savuttamaan rankasti

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Nonih,

tässä on ollut pari viikonloppua täynnä muuta ohjelmaa ja iltaisinkin on huonosti päässyt tämän kanssa touhuamaan, mutta vähän nyt jotain edistystä on tapahtunut.

Edelliseen viestiin viitaten, ahtoilmajäähdytin ei tässä tapauksessa ole syyllinen. Tässä ei nimittäin ole sellaista ollenkaan. Vähän kyllä tekisi mieli lisätä sellainen, mut se on toinen juttu.

Turbon sain irrotettua ja aamulla vein sen Postiin, matkalle kohti huoltoa. Se ei kylläkään ole ainakaan ensisijainen savutuksen aiheuttaja, mutta kun se nyt joka tapauksessa piti ottaa irti, niin samalla senkin nyt sitten tarkistuttaa.

Sitten sain kannen irti. Aika työläs homma se on, varsinkin, kun ei noiden kanssa ole aiemmin touhunnut. Nyt se on kuitenkin näin:
Kuva

Jo ennen kuin kantta pääsi irrottamaan, niin oli selvää, että ykköspytyssä on jotakin pielessä, koska sen pakokanava oli muista poiketen aivan öljyinen. Ja kyllä, tiiviste on lahjakkaasti romuna tuosta kohdasta ja etupään öljykanaviston ja palotilan välillä on selvästikin ollut vuoto, ihan esim. tuosta mustasta jäljestä päätellen. Samanlainen oli tietty kannen puolella myös.
Kuva

Kuten näkyy, niin männän päällinen on varsin öljyinen ja samoin oli kannen puolen palotila ykkössylinterissä, Muut sylinterit olivat sielläkin vain tavanomaisen nokiset.

Kannesta ei tullut otettua kuvaa, mutta äkkiseltään en nähnyt siinä mitään vikaa sen kummemmin. Joka tapauksessa kansi on nyt pakattuna ja toivon mukaan huomenna saan sen heitettyä moottorikorjaamoon. Tarkoitus olisi pyytää heitä tekemään täystarkastus, tarvittaessa korjaus ja joka tapauksessa tiivistepinnan oikaisu / plaanaus.

Sylinterit näyttivät omasta mielestäni hyviltä, tässä joku niistä ja aika samanlaista oli jälki kaikissa niissä neljässä, jotka näkyvät. Hoonausjäljet ovat siis asiallisesti näkyvissä:
Kuva

Mutta, vielä KYSYMYS :!:

Nyt kun toi on ohjeen mukaan pyöritelty ennen avaamista tuohon asentoon, jossa ykkkössylinteri on yläkuolokohdassaan, niin voiko nyt sitä jotenkin pyörittää, jotta saisi näkyviin myös ykkösen ja kutosen sylinteripinnat? Enhän mä niistä muuta osaa sanoa kuin että joko siellä on näkyviä kulumis- tai kiinileikkautumisnaarmuja tai sitten ei ole. Mutta siis tosiaan, kun jakoketju ei nyt arvatenkaan tällä hetkellä kierrä nokan käyttöpyörän kautta, vaan on löysäksi jätettynä, niin onko joku tapa, jolla kampiakselia voisi pyöräyttää sen pari kierrosta, vaikka ketju ei nyt ole normaalisti?
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: 124 E300DT / OM603 turbo rupesi savuttamaan rankasti

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Kansi kannattaa oikaista melkein aina, se tahtoo juurikin tuosta levennys kohdasta aina alkaa vuotamaan. Ei varmaan ole halua repiä kohta uudestaan kantta pois :)
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: 124 E300DT / OM603 turbo rupesi savuttamaan rankasti

Viesti Kirjoittaja Nozki »

joop79 kirjoitti:Kansi kannattaa oikaista melkein aina, se tahtoo juurikin tuosta levennys kohdasta aina alkaa vuotamaan. Ei varmaan ole halua repiä kohta uudestaan kantta pois :)
Juu, se on selvä, että kansi plaanataan. Kävin sen tossa aamulla viemässä yhteen moottorihiomoon, josta olen kuullut positiivista palautetta ja sovittiin, että tiivistepinnan suoristamisen lisäksi koeponnistavat ja muutenkin tarkistavat ruiskutuslaitteiston ja venttiilikoneiston osat, jotka siinä vielä kiinni ovat ja korjaavat tai vaihtavat tarpeen mukaan. Ja vaihtavat hehkut, niin sitten ei pitäisi olla kannen puolesta huolia.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma

Re: 124 E300DT / OM603 turbo rupesi savuttamaan rankasti

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

Nozki kirjoitti: Mutta siis tosiaan, kun jakoketju ei nyt arvatenkaan tällä hetkellä kierrä nokan käyttöpyörän kautta, vaan on löysäksi jätettynä, niin onko joku tapa, jolla kampiakselia voisi pyöräyttää sen pari kierrosta, vaikka ketju ei nyt ole normaalisti?
Ei kait tuossa ole muuta kuin laitat ketjun vaikka harjan varren, putken ympäri kiertämään niinkuin eräänlaisen pukin varassa että se ei töki kiinni eri paikkoihin siellä kopassa kun menee kurttuun ilman kiristystä.
Pyöritä sitten moottoria mutta huomioi että pumppu tulee lopulta oikealle kierrokselle.

En sitten muista mitä ketjunkiristimen kanssa piti tehdä asennuksen aikana mutta sen varmaan selvität "Wissin" kautta.

Niin ja katso että männät tulevat yhtä korkealle lohkosta kaiken varalta. Tympiä purkaa uudestaan jos joku kanki onkin "väsähtänyt". En usko että on, mut nyt kun on niin nätti tarkastaa tuo, niin tietää sitten.
Toiset mittaavat vielä koti oloissa teräs viivotimella lohkon suoruuden. :roll:
A170cdi-00 1999-
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: 124 E300DT / OM603 turbo rupesi savuttamaan rankasti

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Jees, kiitos vinkeistä, tässä vähän päivitystä.

Tuli tieto, että turboon vaihdetaan laakereita joltain osin ja muuten oli vissiin ok kunnossa. Sitten putsailin lohkon pinnan ja pyöritin konetta sen verran, että pääsi ensinnäkin tarkastamaan sylinterien seinämät silmämääräisesti - ne ovat ok.

Sitten pyörittelin moottoria niin, että aina kaksi mäntää kerrallaan oli suunnilleen yläkuolokohdassa ja mittailin niiden korkeuksia lohkon pintaan nähden. Kymmenesosamillin sisällä olivat kaikki kolme mäntäparia, siis niin, että aina kahden samaan aikaan ylhäällä olevan männän korkeus oli toisiinsa nähden noin lähelle sama. Siispä olettaisin, että kankia ei ole vinossa ainakaan pahasti. Toi kympin heitto tulee varmasti jo mittaustavasta ja männän päällä olevasta karstasta, vaikka sitä putsailinkin pois. Mittasin siis niin, että kun mäntä on ylhäällä (ja tulee vähän yli lohkon pinnasta), niin laitoin suorakulman männän päälle ja mittasin rakotulkilla välyksen lohkon ja männänkorkeuden välistä. Lisäksi sitten koitin pitemmällä suorakulmalla ja rakotulkilla selvittää, onko lohkon tiivistepinta suora vai kierossa, ja sen mitä nyt sillä, taitaa olla noin 40cm mittainen, pystyy mittaamaan, niin kaikki heitot olivat alle 0,05mm. Eli tuon kokoinen rakotulkin liuska ei vapaasti liikkunut missään kohdassa suorakulman ja lohkon välissä. Ymmärtääkseni tuostakaan ei tarvi olla huolissaan sen kummemmin.

Nyt vaan pitäis saada käsiinsä osat, joita vois alkaa tuohon kasailla.

Mitesmuuten, tähänhän on tarjolla kahta paksuutta kannentiivisteitä, jos alkuperäisiä katsotaan. Toinen on vakio 1,74mm ja toinen paksumpi 1,97mm, kumpi niistä olis syytä laittaa? Vai tämä taitaa olla semmoinen juttu, jota pitää kysyä kansikoneistamolta, että paljonko ovat ajaneet kannen pinnasta pois?

Niin joo, en ajatellut tehdä ns. veriuraa, nythän se ei sieltä kohdalta muutenkaan ollut ollenkaan epäkunnossa, siis kutospytyn ja lohkon pään välistä. Kun tätä ei ole tarkoitus muuten sen kummemmin virittää, niin käsittääkseni vakioratkaisun pitäisi kestää ja jos seuraavaksi poksahtaa samasta paikasta kuin tällä kerralla, niin ei toi veriura siihen muutenkaan auttaisi. Vaikka tuskin siitä mitään haittaakaan tietty olisi.

Tollen se on nyt ja näkyy samassa toi mun ketjuviritys, jotta pystyi moottoria pyörittämään. Käsin kyllä kanssa ohjasin ketjupyörää, mutta toi akseli oli vähän niinku varalla.
Kuva
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: 124 E300DT / OM603 turbo rupesi savuttamaan rankasti

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Tilannepäivitystä...

Kovasti oli haaveissa, että saisi auton taas ajoon viikonloppuna. No ei onnistunut. Selkeä este sille oli, että ruiskutussuuttimien pohjatiivisteet puuttuivat. Olin olettanut, että kansikoneistamo olisi laittanut mukaan kaiken, mitä tarvitaan suuttimien kiinnittämiseen, kun olivat ne irrottaneetkin, mutta olin väärässä. Eli se on vielä tekemättä.

On toi tälleen kokemattomalle (ja aika pedantille) tyypille hidasta hommaa muutenkin. Aika moni osa olis mennyt nopeamminkin paikalleen, jos ei olisi ollut niin kovaa hinkua niitä hyvin puhdistaa. Pakosarjan tiivistepinnat olivat haastavat, kun niissä oli varsin kovaa, mutta suht haurasta hapettumaa ehkä joku parin millin kerros. Sehän oli sitten osittain lohkeillut, joten tiivistepintaan sitä ei voinut jättää. Sitä oli hankala saada pois muuten, ja lopulta päädyin hiekkapuhaltamaan ne. Sillä sai kyllä ainakin hyvältä näyttävän tuloksen. Sen jälkeen oli vaan tosi iso homma pesemisen kanssa, jotta sai varmasti pois kaikki hiekanmurut, ettei niitä päätyisi juuri huollettuun ahtimeen. Eli lämpimällä vedellä ja liuottimella ja painepesurilla uudestaan ja uudestaan ja uudestaan jne... Mielestäni lopputulos oli kyllä hyvä. Niin ja se tietty on kanssa hidasta, kun mielelläni koitan varmistaa kaikki hommat ohjeista ennen tekemistä, ettei sitten tulis niin pahasti mokailtua.

Turbon kompurapesä oli huollon jälkeen melkein oikeassa asennossa, mutta se ei ihan riitä. Sen tietysti huomasi vasta, kun ahdin oli jo paikallaan ja rupesin laittamaan sitä EGR-sekoitinta, joka siis tulee ahtoputken ja turbon väliin ja lisäksi kanteen kiinni. Eihän se siihen sopinut, joten jouduin löysäämään kompuran kiinnitysruuveja ja vähän kääntämään. Nyt istuu hyvin, mutta varsinkin yksi niistä kompuran ruuveista oli tolkuttoman hidas avata ja laittaa kiinni.

Lisäbonuksena huomasin vasta viime hetkillä, että yksi öljyvuodon paikka on öljytason korkeusanturi. Olin siihen kyllä tilannut tiivisteenkin, koska epäilin sen vuotavan, mutta öljy tuleekin läpi siitä anturista. Pitää nyt sekin sitten vaihtaa samalla. Suunnittelin vähän niin, että valutan nyt joka tapauksessa öljyt pihalle, niin hyvässä lykyssä saa samalla jotain öljykanaviin pudonnutta roskaa pihalle ennen kuin päätyvät kiertoon. Sit voisi seuraavilla öljyillä ajaa vaan aika lyhyen pätkän ja sitten vielä vaihtaa öljyt toistamiseen ja suodatin samalla. Tai tiiä sitten, pitää miettiä, mikä olisi järkevintä.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: 124 E300DT / OM603 turbo rupesi savuttamaan rankasti

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Aijuuniin vielä, kansi oli koneistamon mukaan yleisesti hyväkuntoinen. Plaanattu se oli tietysti ja suuttimet tarkastettu, mutta ne olivat kuulemma moitteettomat. Pakoventtiilien seetit oli koneistettu ja ohjurit vaihdettu ja vissiin kaikki venttiilit hiottu. Sitten uudet venttiilivarren kumit tietysti ja nostinkupit myös ja samoin pakosarjan pinnapultit ja kuparimutterit. Hienon näköinenhän se oli kyllä, toivottavasti asennus on nyt sitten vielä onnistunut. Se selvinnee ennen pitkää. Tota taustalla näkyvää kuparisprayta en muuten laittanut tiivisteen ja kannen väliin. Sen pois jättäminen oli moottorikoneistamon tyypin erittäin vahva suositus, joten päätin uskoa häntä.

Kuva
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Vastaa Viestiin