1991 W140 3.2 päästöongelma?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Finn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: To 10.06.2010 09:20

1991 W140 3.2 päästöongelma?

Viesti Kirjoittaja Finn »

Nyt tarvittais hieman neuvoja eli tuli hylky katsastuksessa päästöistä. Katsastuksessa mitatut arvot ohessa.

Tuon jälkeen vaihdettiin katalysaattorit 2 kpl Mufflexin 098-CAT034 ja vanha mikälie Lambda Boschilaiseen. Tänään kävin korjaamolla mittauttamassa arvot ja HC oli tyhjäkäynnillä jo yli 200.

- auto käy normaalisti ts. vääntö ja tehot tallella
- bensankulutus 'normaali' eli 10...12 l/100 km
- muutama vuosi edellisen omistajan toimesta tehty täysi kansiremontti (tarkasta sisällöstä ei tietoa)
- jäähdytysnestettä ei katoa
- tulpat Bosch F8DC4, ajettu ehkä 3 tkm
- tulpanjohdot 'punaiset' ts. jotkin tarvikejohdot, arviolta muutaman vuoden ikäiset
- ilmansuodatin uudehko
- polttoainesuodatin vaihdettu
- käyntilämpö termostaattikopasta mitattuna n. 87...90 astetta
- maantieajoa saanut usemman tuhatta km ts. ei tukossa
- pakoputkistossa ei tunnu olevan vuotoja
- tyhjäkäyni normaali
- lievä bensantuoksahdus ympäristössä auton käydessä
- jne.

Mistä lähteä hakemaan vikaa?

Saako millään testerillä vaikka Mersu-huollossa katsottua josko kaikki anturit jne. toimivat oikein?

Kuva
1991 W140 300 SE
trauha
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: La 01.05.2004 21:51
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 1991 W140 3.2 päästöongelma?

Viesti Kirjoittaja trauha »

Ei siinä ehkä mitään vikaa ole. Katit ei vaan lämpene hetkessä kun on pitkä putkisto. Kokeile kierroksia 15-30min niin että ne katit oikeesti kuumenee. Tämä ollut ratkaisu minulla kun sama pulma.
Tapani Rauha
trh202@gmail.com
Avatar
Finn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: To 10.06.2010 09:20

Re: 1991 W140 3.2 päästöongelma?

Viesti Kirjoittaja Finn »

Kiitos vastauksesta. Kierroksilla katit kyllä lämpenevät ja HC laskee alle sadan mutta CO ei laske vaan pysyy itsepintaisesti 0,45...0,5 tuntumassa.
1991 W140 300 SE
Avatar
Finn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: To 10.06.2010 09:20

Re: 1991 W140 3.2 päästöongelma?

Viesti Kirjoittaja Finn »

Homma on edennyt ja asioita on saatu kuntoon mutta päästöjä ei:

Autossa on ollut monivammaa ts. osa asioista on ollut ihan persiillään (jako pielessä kaksi hammasta) ja osa osista on ollut loppuun kuluneita kuten virranjakajan kansi ja pyörijä jne.

Vaihe vaiheelta käynti on parantunut mutta CO ja HC pysyvät vaan itsepintaisesti koholla.

Uutta:
- tulpat, orkkis Bosch
- tulpanjohdot
- puolan johto
- pyörijä, Bosch
- virranjakajan kansi, Bosch
- lambda, original MB
- katalysaattorit
- tietokoneen lämpötila-anturi
- jne.

Edellinen omistaja on teettänyt muutama vuosi sitten täyden kansiremontin ja ko. korjaamo oli onnistunut kokoamaan jakopään kaksi hammasta pieleen ts. imuakselin ajoituksen muunnin on ollut väärässä laidassa koottaessa. Nyt tuokin saatiin kuntoon ja jakopään merkit ovat kohdillaan.

Nyt kohonneitten päästöarvojen lisäksi tuli semmonen oire, että kylmänä kun käynnistää tarttee painaa hieman kaasua että käynnistyy. Ja tuossa vaiheessa tyhjäkäynti humppaa paikoitellen ylös-alas n. 300 rpm verran. Sitten pelittää ja vetää kohtalaisen hyvin.

Ajossa toimii kuin unelma mutta paikoillaan kun polkaisee P-asennossa kuuluu vaan "MÖÖÖÖÖ!" eikä meinaa kierrokset nousta. Sitten kun viimein nousee 2500...3000 rpm asti niin johan kiertää kevyesti.

Nesteet eivät katoa eikä pölläyttele sinistä, mustaa eikä valkoista.

Olisko tuo - erityisesti tyhjäkäynnin nopea humppaaminen - oire MAF:n vikaantumisesta? Vai tuleeko jotain muuta mieleen?

Kaasupolkimen liike opetettiin opetettiin virallisella Mersu-korjaamolla uudelleen jakopäähomman jälkeen. Samalla nollattiin ruiskun oppimisarvot. Miten pitkään tämänikäiseltä autolta ottaa uusien arvojen oppiminen? Onko kyse kilometrien, ajoajan vaiko ajosuoritteitten lukumäärästä?
1991 W140 300 SE
Avatar
Finn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: To 10.06.2010 09:20

Re: 1991 W140 3.2 päästöongelma?

Viesti Kirjoittaja Finn »

Viikolla päätin tilata uuden OEM MAF:n ja imusarjan tiivisteen. Jos noilla ei tilanne korjaannu otetaan suuttimet irti ja lähetetään tarkistukseen/huoltoon.
1991 W140 300 SE
Vastaa Viestiin