MB 220 CDI farmari pahasti vialla

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Pajamies hakkaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Su 18.03.2018 16:59

MB 220 CDI farmari pahasti vialla

Viesti Kirjoittaja Pajamies hakkaa »

Hei!
Tämä auto on ns. vikatilassa. Käynnistyy ja käy nätisti, mutta kiertää vain 3000 1/min. Boschin testeri ontaa seuraavat havainnot:
- jäähdyttimen puhallin katkos
- pakokasujen kierrätys katkos
- ahtopaineen säätö,katkos
- ilmamassamittarin jännite matala
- imukanavan kytkentä (ei muuta selitystä)
- lisälämmitin epälooginen
- kaasupolkimen asentoanturin jännite liian korkea
Siis minusta jännitesyötön ongelmia jossakin. Osaako joku sanoa, onko joku sellainen ohjainlaite hajonnut josta nuo viat johtuvat? Miten tästä vianhaku käynnistetään? Sulakkeet kaikki paikallaan, ja ehjiä.
Auton rek. XAZ-139, rek. 8/2002. Auton tarkempi malli: 5D C220 CDI kombi automatic -203206/272

Pajamies hakkaa,
-päätä seinään
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3903
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: MB 220 CDI farmari pahasti vialla

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Kuulostaisi maadoitus vialta. Siitä ainakin itse lähtisin liikkelle, onko maadoituspisteiden johdot ehjiä konehuoneessa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17200
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: MB 220 CDI farmari pahasti vialla

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sulake palanut etu-samista. Kenties huohottimen lämmitin polttaa sen, tai läppämoottori.
oulaistenliikenne.fi
Pajamies hakkaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Su 18.03.2018 16:59

Re: MB 220 CDI farmari pahasti vialla

Viesti Kirjoittaja Pajamies hakkaa »

HEI!

Otin kaikki sulakkeet vielä yksi kerrallaan pois, ja mittasin ohmimittarilla jokaisen. Ja kas kummaa takasulakepinon alempi 10 A oli palanut, lisäksi eturasiasta löytyi yksi epäilyttävä 7,5A. Vaihdoin nuo, ja käynnistin, ja kone otti nöyrästi täydet kierrokset. Ajoin lenkin (10km), poispäin tullessa taas rajoitus päälle. Sulake N:o 54 oli palanut. Siis moottorin elektroniikka. Ilmeisesti nuo vikamuistin edellä antamat katkokset johtuvat juuri tästä. Mutta mikähän noista edellä mainituista osista on tyypillisin vian aiheuttaja?, mitä kannattaa etsiä.

Auton viat eivät ole vielä tässä, ajovalot palaa vain puolikkailla,pitkien merkkivalo palaa kuitenkin aina. Jarrunesteen loppumisen varoitus tulee näyttöön, säiliö täynnä. Käsijarrun merkkivalo palaa, vaikka paluttaminen on kunnossa. Kojetaulun näyttöä herjaa näyttö itse vialliseksi. Se pomppii ja värisee kyllä, on kai tiensä päässä. Ajokilla on ajettu (ainakin) 320tkm, tuontiauto.
Hakapajamies
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17200
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: MB 220 CDI farmari pahasti vialla

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ilmeisesti nuo vikamuistin edellä antamat katkokset johtuvat juuri tästä. Mutta mikähän noista edellä mainituista osista on tyypillisin vian aiheuttaja?, mitä kannattaa etsiä.
Et kokonaan lukenut edellistä viestiäni ?
oulaistenliikenne.fi
olli103
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: To 29.01.2009 20:24

Re: MB 220 CDI farmari pahasti vialla

Viesti Kirjoittaja olli103 »

Itellä oli joskus omassa jäähdyttimen puhaltimen vastusmötikkä oikkarissa ja poltti sulaketta eikä kiertänyt kuin 3000. Loppui kun otti liittimet irti vastuksesta. Vastus oli muistaakseni vasemmassa pyöräkotelossa etupuolella. Toki jos ottaa vain liittimet irti niin ei toimi puhaltimet sen jälkeen.

Edit. Se olikin w202 koppainen
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3903
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: MB 220 CDI farmari pahasti vialla

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ekana noin laajasta vikakuvauksesta tulee mieleen onko ajokki ollut upoksissa?
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 631
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: MB 220 CDI farmari pahasti vialla

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

MJPfin kirjoitti:Ekana noin laajasta vikakuvauksesta tulee mieleen onko ajokki ollut upoksissa?
No johan se selvisi että sulake kyseessä. Ohje tutkimiseenkin anntettu jo.
2007 R 320cdi
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3903
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: MB 220 CDI farmari pahasti vialla

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

No mä mitään autoista ymmärrä, kunhan sanoin mitä ajattelin.
Pajamies hakkaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Su 18.03.2018 16:59

Re: MB 220 CDI farmari pahasti vialla

Viesti Kirjoittaja Pajamies hakkaa »

Hei!
On voinut olla upoksissa, on jo vihreeksi maalattukin!
Mutta kiitos vastauksista. Dealerille lähetän anteeksipyynnön, etten todella noteerannut ohjetta heti.
Hakapajamies
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17200
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: MB 220 CDI farmari pahasti vialla

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei mitään anteeksipyyntöjä tarvita, mutta lisätäänpä vielä että lämmittimestä voit kokeilla irrottaa johdon ja jos sulake sitten kestää niin uutta vastusta hankkimaan vaan.
oulaistenliikenne.fi
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3903
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: MB 220 CDI farmari pahasti vialla

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Joo ei ollut mitenkään vittuiluksi tarkoitettu tuo viesti, on vaan pari kertaa tullut vastaan entisen työn puolesta kulkuneuvo missä mitä ihmeellisempiä satunnaisia sähkö ongelmia.
Lopulta selvinnyt että ko. Kulkine ollut jossain elämänsä vaiheessa kosteammassa paikassa kuin sateessa kun asiaa on enemmän selvitelty.
Mutta ei siitä sen enempää.
Pajamies hakkaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Su 18.03.2018 16:59

Re: MB 220 CDI farmari pahasti vialla

Viesti Kirjoittaja Pajamies hakkaa »

Kaikki OK.
Kyllä huumoria pitää sietää, ei näitä voi muuten harrastaa.
Nyt tulee katkos näihin hommiin, joudun molempien käsien sormista hermoratojen leikkaukseen. Ei pitäisi olla paha, mutta hankalan pitkä toipumisaika, kun käsi kerrallaan operoidaan.
Forumia seuraan kyllä luen innolla.
Vastaa Viestiin