mitä eroa 716.216 ja 716.217 laatikoissa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1357
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

mitä eroa 716.216 ja 716.217 laatikoissa

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

Otsikkohan tuon kertoo, eli mitä eroa on esim 716.216 laatikossa jos sitä vertaa 716.217 laatikkoon

Muokkasin otsikon kuvaamampaan muotoon 25.9
Viimeksi muokannut kuitsi, Ti 25.09.2018 17:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
JTee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Ke 21.03.2012 20:27
Paikkakunta: Lapua

Re: mitä eroa 716 ja 717 alkuisissa laatikoissa

Viesti Kirjoittaja JTee »

716 6v ja 717 5v?
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1357
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: mitä eroa 716 ja 717 alkuisissa laatikoissa

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

Vai kuitenkin 717 5v ja 716 4v? loput kolme numeroa merkkaa kaiketi välityksiä, mutta mikä logiikka niissä on?
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: mitä eroa 716 ja 717 alkuisissa laatikoissa

Viesti Kirjoittaja tomant »

Minun vaihteistoni on viisivaihteinen 717.435 ja se lienee kotoisin 190E 2.6 -mallista. Kolme viimeistä numeroa eivät liity välityssuhteisiin, vaan ovat ilmeisesti vain jotakin sarjanumeroita.

Vaihteista 717.411 näkyy EPC:ssä nimellä 717411 GL 68/20 B-5, jonka nimelliskestävyys on 200 Nm. Vaihteistoa 716.XXX ei EPC tunne.

EDIT: Vaihteistoja 716 löytyy automallin ominaisuuksista, mutta ei suorassa vaihteistohaussa.

tomant
Viimeksi muokannut tomant, Ti 25.09.2018 06:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
JTee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Ke 21.03.2012 20:27
Paikkakunta: Lapua

Re: mitä eroa 716 ja 717 alkuisissa laatikoissa

Viesti Kirjoittaja JTee »

kuitsi kirjoitti:Vai kuitenkin 717 5v ja 716 4v? loput kolme numeroa merkkaa kaiketi välityksiä, mutta mikä logiikka niissä on?
716.xxx on kyllä 6v, ainakin vm 00 ylöspäin.
Loppunumeroiden selitykset löysin itse foorumin haulla joskus, ei paljastanu mitään niin tärkeää että olis opetella tarvinnut
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1357
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: mitä eroa 716 ja 717 alkuisissa laatikoissa

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

JTee kirjoitti:
kuitsi kirjoitti:Vai kuitenkin 717 5v ja 716 4v? loput kolme numeroa merkkaa kaiketi välityksiä, mutta mikä logiikka niissä on?
716.xxx on kyllä 6v, ainakin vm 00 ylöspäin.
Loppunumeroiden selitykset löysin itse foorumin haulla joskus, ei paljastanu mitään niin tärkeää että olis opetella tarvinnut
Nyt mennään w124/w210 koristen laatikoissa, eli kyllä ne on vaan 4 ja 5v :D Pitäisi 716.217 korvata jollain mutta mietin että mikä variaatio olisi sopivin jos ei aivan samannumeroista tule vastaan
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1357
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: mitä eroa 716.216 ja 716.217 laatikoissa

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

muokkasin otsikkoa kuvaamaan paremmin asiaa
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1357
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: mitä eroa 716.216 ja 716.217 laatikoissa

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

Kertokaas nyt joku joka tietää. Haulla löytyy pirusti juttua muttei sitä mitä nyt haetaan
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: mitä eroa 716.216 ja 716.217 laatikoissa

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

716.216 eli GL 68/20 G
4-vaihteinen
W124 200 1/85-8/89

716.217 eli GL 68/20 H
4-vaihteinen
W124 230 E 1/85-8/89
W124 200/E 9/89-10/92
W124 230 E 9/89-10/92

Välitykset samat, en tiedä mitä eroa tuolla kirjaimella on. 4/89 muuttui perävälitys 3,42:sta 3,46:een. Klubitallilla on niitä vihreitä Service Informationeja, ehkä niistä selviäisi.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1357
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: mitä eroa 716.216 ja 716.217 laatikoissa

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

Kiitos Timo. Taidan siis huoletta vaihtaa 217 loppuisen tilalle 216 loppuisen, sellainen kun olisi tarjolla ihan tuossa nurkilla. 217kaa on käytetty myös viimeisissä 2,0 ja 1,8 tenavatähdissä. Olisiko tuossa sitten eroa sisäkaluissa, esim akseleiden laakereissa tms. Voisi olettaa että 217 on hiukan vahvempaa tekoa kun se on ollut alunperin 230E laatikkona.

Mutta jos joku tietää lisää niin kaikki tieto otetaan ilolla vastaan
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1357
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: mitä eroa 716.216 ja 716.217 laatikoissa

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

No nytpä sitten kokemuksesta tiedän ainakin sen että noissa on eroa ainakin kardaanin laipassa, 217 on isomman reikäjaon laipalla. No se on onneksi helppo vaihtaa
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: mitä eroa 716.216 ja 716.217 laatikoissa

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ainakaan älä laita w202 ja väyrysien askeja kun ne on kuulalaakeri askeja ja tuhoa tulee...samoja nähnyt -93 ja uudemmissa w124 dieselin perässä...tämä voi olla mutua koska yhdessä tullut tollanen rikkonainen vastaan...voi olla että ne tuli vasta -94 tai -95 käyttöön.
Eli vanhempi aski jossa kartio rulla laakerit..ne ei hajoa laakereiltaan kun noi kuulalliset.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1357
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: mitä eroa 716.216 ja 716.217 laatikoissa

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

Juu sinne meni 216 paikalle eli sehän on kaksilitraisen w124sen laatikko. Vaihdettiin siihen tosiaan vain peräpään laippa. Vaihdevipuja pitää vain säätää, tai sitten keppi otti itteensä kun vaihdevivut roikkui sen perässä irti vaihteistosta nosturilla. 1 ja 2 pelaa moitteetta, mutta pakkilukko jumittaa ja nelonen on kauhean takana. Vaihdettiin 3 ja 4 vipu toiseksi niin kolmonen ei mennyt päälle enää olleenkaan.
Vastaa Viestiin