Asuntovaunun sähköt

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mersumatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: To 14.01.2016 15:16

Asuntovaunun sähköt

Viesti Kirjoittaja Mersumatti »

Onko joukossamme mersun sähköjen tietäjää tai löytyykö jostakin ohje, jonka mukaan kytkennät voisi tehdä.
Asennan asuntovaunuun 7-piikkisen tilalle 13-piikkistä pistoketta. Havaitsin, että auton pistorasian 10-piikkiin ei tule virtaa, enkä tiedä, tuleeko 9-piikkiinkään 2,5 mm kaapeli. Auto on vm 2001 ML 270 cdi, ja vaunu on vanha solifer, jossa jääkaappi toimii 230 voltilla tai kaasulla.
Miten tuo latausvirta pitäisi kytkeä, kun vaunussa on 100 Ah AMG-akku ja autossa tavallinen lyijyakku. Pitääkö kaapeli/t vetää akulta/virtalukolta asti, vai löytyisikö tarvittava virta lähempää koukkua ja saako kytkettyä pistorasiaan. Ja pitääkö 9-piikkiin vetää kaapeli akulta asti. Tarvitaanko jokin rele, millainen ja mihin. Entä muuta. Miten estää sen, että yön jälkeen auton käynnistämiseen ei riitä virtaa. Tarkoitus olisi kait ladata vaunun akkua ajon aikana, eli kun auton laturi tuottaa virtaa. Ja vaunun akku pitäisi riittää vaunulla oleiluun (kuten vesipumput, valot, radio, tv), kunnes sitä taas ladataan.Mihin oikeastaan tarvitaan ns. jatkuvaa virtaa (9-piikki), jos ei jääkaappi sitä tarvitse.
Mutta autossahan asennukset pitää olla standardien mukaiset, jotta sähköt toimivat muissakin olosuhteissa, kuin tuota solikkaa vedettäessä,
Nykyiset:
ML320 CDI vm 07 - käyttis
ML 270 CDI vm 01- käyttis, kunnostettavana
300 TDT vm 84, ei rek - projekti
280 SEL vm 70 ei rek - projekti
G300 vm 82- ei liikennekäyt - projekti
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1598
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: Asuntovaunun sähköt

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Muutaman koukun asentaneena olen huomannut ettei nuissa tule sitä jatkuvaa virtaa koukulla, ainakin nuissa jälkiasennus sarjoissa sen johtosarja pitää ostaa erikseen.
luokyio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1055
Liittynyt: Pe 02.05.2003 15:40
Paikkakunta: Espoo

Re: Asuntovaunun sähköt

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Jatkuva virta on kyllä ihan turha kapistus mielestäni karavaaneillessa. Aina sitä kuitenkin ainakin omassa käytössä tulee käytyä tarpeeksi usein piuhan päässä, että vaunun oma akku ei koskaan pääse tyhjäksi. Jääkaappikin vaan kaasulla silloin kun ei ole verkkosähköä tarjolla, turha akkua sillä rasittaa kun kaasun hinta on ihan olematon.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
C215 CL 500 (JDM)

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L (JDM), W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
Mersumatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: To 14.01.2016 15:16

Re: Asuntovaunun sähköt

Viesti Kirjoittaja Mersumatti »

Lisäsarja on melko kallis, jos on vain yksi johto ja vaikka sisältäisi releenkin. KL:ssa yli 70 euroa. Minulla ei ole aina käytettävissä 230 volttista, joten vaunun akun lataus autolla on joskus tarpeen.
Eli vieläkin kaipaan tällaselle kotiasentajalle järkeviä ohjeita sekä 9- että 10-piikkien johdottamiseen.
Nykyiset:
ML320 CDI vm 07 - käyttis
ML 270 CDI vm 01- käyttis, kunnostettavana
300 TDT vm 84, ei rek - projekti
280 SEL vm 70 ei rek - projekti
G300 vm 82- ei liikennekäyt - projekti
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Asuntovaunun sähköt

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Olen 2001 kirjoitellut noista pistokesähköistä noin, sopisikohan vielä nykyisinkin:

"Jatkuvan virran" (nasta 9) kytkentä vaunun akun lataamiseksi ajon aikana tai esim vaunun jääkaapin käyttämiseksi 12 voltilla matkan aikana vaatii hieman suunnittelua. Itse asiassa tuo saksasta käännetty "dauer plus" on nykyisin harhaanjohtava, vaunuissa on omat akkunsa ja laturinsa joten auton akkua ei tarvitse käyttää vaunun virrankuluttajille kuten muinoin. Jos tarkoitus on jääkaapin käyttö ajossa kulutetaan virtaakin jo huomattavia määriä ja se taas vaatii kunnollista johdotusta. Siis ainakin 3,5 mm² johtoa ja huolellisia kytkentöjä! Eräs tapa erottaa vaunun jatkuva virta autosta on auton valojen ohjaama rele: jatkuvalle virralle vedetään uusi johto akulta sulakkeen kautta takaluukkuun. Sinne asennetaan rele, joka kytkee jatkuvan virran rasiaan vasta kun vetoauton valot laitetaan päälle. Näin vetoauton akku saa olla rauhassa, kun auto ei käy ja valot ovat poissa päältä. Ajoon lähdettäessä vaunukin saa taas virtaa kun valot laitetaan päälle. Syy uuden johdon vetoon on kulutus, auton alkuperäistä sähköjärjestelmää ei ole mitoitettu kestämään uutta lisäkuormaa, joka saattaa olla jääkaapilla yli 10 Ampeeriakin.

NAPA KYTKENTÄ VÄRI JOHDONPAKSUUS mm²
1/L Vasen vilkku Keltainen 1,5
2/54G Takasumuvalo Sininen 1,5
3/31 Maadoitus (navat 1-8) Valkea 2,5
4/R Oikea vilkku Vihreä 1,5
5/58R Oikea seisonta-, ääri- ja kilpivalot Ruskea 1,5
6/54 Jarruvalot Punainen 1,5
7/58L Vasen seisonta-, ääri- ja kilpivalot Musta 1,5
8 Peruutusvalot 1,5
9/30 Jatkuva virta (kuluttajat) Sininen 2,5
10 Latausvirta (pelkkä vaunun akku) Sininen/valkea 2,5
11 Lisämaadoitus navalle 10 (tai vapaa)
12 Perävaunun tunnistus (vaunun puolella yhdistetään napaan 3)
13/31 Maadoitus (navat 9-12) Valkea/sininen 2,5

Eli käytä ennemmin nastaa 10 kuin nastaa 9 jollet kytke "by the book". Näin seuraavalle käyttäjälle ei tule yllätyksiä, ja kun suurin sähkösyöppö eli jääkaappi ei ole 12V, toimii se sinulla.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Mersumatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: To 14.01.2016 15:16

Re: Asuntovaunun sähköt

Viesti Kirjoittaja Mersumatti »

Kiitokset.
Näillä ohjeilla kyllä pärjäänkin jo ihan hyvin. Auton sulakerasialle tulee varmaankin akkuvirtaa niin paljon, että kaapelin voi vetää sieltä. Ja releenkin voinee asentaa sinne, kun siellä vapaita paikkoja on. Tällaiset on tietenkin hyvä dokumentoida vaikka sulakerasian kanteen, jotta joku asentaja ei joudu ihmettelemään kytkentöjä.
Nykyiset:
ML320 CDI vm 07 - käyttis
ML 270 CDI vm 01- käyttis, kunnostettavana
300 TDT vm 84, ei rek - projekti
280 SEL vm 70 ei rek - projekti
G300 vm 82- ei liikennekäyt - projekti
Vastaa Viestiin