m102 1,8 korkea tyhjäkäynti ja lambda-arvo

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

m102 1,8 korkea tyhjäkäynti ja lambda-arvo

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

Tenava pitäisi katsastaa ja käytin sen päästömittauksessa. Muuten menisi kirkkaasti läpi, mutta tyhjäkäyntiä se käy rapiat 1200 kierrosta. Myös kylmäkäynnistys on melkolailla hankalaa, lähtee pitkällä sahauksella kyllä käyntiin, mutta ei kestä yhtään kaasua pitkään aikaan. Yj-relettä tinailtu, ei vaikutusta asiaan. Myöskään irtonaisia letkuja/johtoja en konehuoneesta löytänyt. yhden heikonnäköisen johtoliittimen korjasin, ei vaikutusta. Mitähän sitä seuraavaksi kannattaisi kokeilla?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: m102 1,8 korkea tyhjäkäynti ja lambda-arvo

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kaasuvaijeri heti löysälle että itse kaasu läppä palaa alkuun koska nyt ei se sitä tee tai läpän akselilla oleva kytkin on rikki joka tunnistaa tyhjäkäynnin-keskikierrokset ja -täys kaasun...eli on kolmi toiminen...sen pistoke on potikan edessä pultattuna imusarjaan ja siinä kiinni pelti läpyskässä.
Toien on että lisäilma luisti on täysin tukossa...myös alipaineletkut tarkkailun alle ja kumikaukalo...voi olla että ilmaa vetää sieltä.
Mutta epäilen tuota kaasun palautusta ja kytkintä eniten...se on siis ruiskun alla.
Myös toinen jousi palautuksen voi olla katkennut ja siksi kaasu ei palaa kotiinsa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: m102 1,8 korkea tyhjäkäynti ja lambda-arvo

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

Haulla jo koitin hakea tietoa, paljon löytyi sinun kirjoittamaasi tietoa atlas, kiitokset että jaksat olla aina apunamme näissä ruiskumurheissa. Tulin jo tallista sisälle ja jatkan huomenissa. Alipaineletkut kävin jo läpi, en löytänyt niistä vuotoja tai irtonaisia letkuja. Eli puhutaanko nyt eri kytkimestä kuin siitä joka on kaasuvivuston yhteydessä ikäänkunkuin pystyssä? Siellä on siis allakin joku kytkin? Kaasuvivustoa koitin vääntää takaisinpäin, ei vaikutusta.
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: m102 1,8 korkea tyhjäkäynti ja lambda-arvo

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

täytyi hakea korjausopas käteen ja todeta että eri kytkimestähän nyt puhutaan niinkuin ounastelinkin. Kaasuläpän asennontunnistin sanoo korjausopas. Se sanoo myös että tunnistimen oltua irroitettuna sen yhteensovittaminen kaasuläppään ei onnistu kotikonstein vaan työ on teetettävä korjaamossa. Mitäs erikoista siinä sitten on huomioitava?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: m102 1,8 korkea tyhjäkäynti ja lambda-arvo

Viesti Kirjoittaja atlas »

Se läppä on siellä ihan alla...kumikaukalo yhdistää sen yläpäästä kumikaukaloon ja ala osasta siihen kurkkuun ja sen päässä on se anturi...ei taida olla purettavissa.
Toi mitä piti korjaamossa säätää on potentio metri ja sen ohjeet löytyy täältä useammasta paikasta.
Mittaa ekaksi sen anturin toimivuus...älyät kyllä kun kääntelet sitä ja löydät on-off kontaktin miten sen kuuluu toimia...kuitenkin toi läppä kiinni pitää yhdistää ...jos ei menee se vaihtoon...siinä on vikaa.
En ole edes yrittänyt sitä purkamaan kun mieleni tekisi putsailla sitä kun yleensä ohmi puolella mitattuna se antaa eri lukemaa mitä täällä on kerrottu eli todennäköisesti likaa...myös läppä akseli kuluu ja aiheuttaa imuvuotoa joka vaikuttaa tyhjäkäyntiin.
Pitää joskus tutkia moista kun yksi on irrallaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: m102 1,8 korkea tyhjäkäynti ja lambda-arvo

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

no niin, puhdistin lisäilmaluistin, ei ollut kovinkaan paskaisen oloinen eikä tuosta ollut mitään apua. Tuntui että auto lähti tänään entistäkin huonommin kylmästä käyntiin. Paikallistin tuon kaasuläpän kytkimen. Juuri sen liittimen kunnostin eilen. Mittailin sitä vähän yleismittarilla napojen välillä sekä maan välillä yhdelläkään tavalla mitattuna en saanut sitä johtamaan mistään mihinkään. Apulaista ei ollut käytettävistä joten en saanut mitattua kun painamatta kaasua samalla. Mittasin myös sytyvirta päällä tuohon liittimeen tulevan noin 5v jännitten ja toisella tavalla mitattuna löysin sieltä 0,72v, kun vielä muistaisin miten mitattuna noita lukemia sieltä löytyi
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: m102 1,8 korkea tyhjäkäynti ja lambda-arvo

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

kaasuvaijerissa oli myös reilusti löysää
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: m102 1,8 korkea tyhjäkäynti ja lambda-arvo

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

Irrottelin sieltä kaasuläpän ja rupesi mittari tietämään huomattavasti enemmän. Kaasuläppä tuntui myös liikkuvan vähän tahmeasti ja puhdistelin sen samalla, nyt liikkuu oikeinkin hyvin. eli läppä kiinni johtaa toinen reuna ja keskimmäinen, läppä täysin auki johtaa taas toisen puolen reuna ja keskimmäinen. noiden ääripäiden välillä ei mikään johda mihinkään. Noinko sen kuuluukin toimia? Autossa paikoillaan ei siis johtanut kaasu ylhäällä, pohjassa en saanut tosiaan mitattua kun loppui kädet kesken.

Toinen asia minkä huomasin oli irrottaessani käynnistyssuuttimen putkea oli siellä melko kova paine ja bensaa suihkusi aika reilusti. Normaaliako vai onko myös käynnistyssuuttimessa jotakin vikaa, sehän selittäisi tuon huono käynnistyvyyden.
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: m102 1,8 korkea tyhjäkäynti ja lambda-arvo

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

Auto käy nyt melkolailla normaalia tyhjäkäyntiä, tuntui kierrokset tippuneen. kokeilin sinne myös kahta muuta yj-relettä, toisella niistä käynti meni aivan hulluksi mutta toisella parani. Mutta aina valillä, väliin menee 2 min väliin 10s välein auto nosta vajaaksi sekunniksi tyhjäkäyntikierrokset ja sitten taas tiputtaa ne alemmaksi. No huomenna mennään uusiksi päästömittariin niin nähdään kierrokset ja mitä putkesta tulee, toivottavasti kelvolliset arvot niin inssikin tykkää
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: m102 1,8 korkea tyhjäkäynti ja lambda-arvo

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

Auto katsastettu ja aikaa myöten tuo kierrosten humppaaminen tyhjäkäynnilläkin loppui. Luultavasti tuore bensakin vaikutti asiaan, tuohan oli sesissytkin jonkin aikaa. Atlakselle erityiskiitokset avusta :thumbup:
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: m102 1,8 korkea tyhjäkäynti ja lambda-arvo

Viesti Kirjoittaja atlas »

Hyvä että tuli kuntoon mutta jos seissyt auto niin laitapa ihan jotain bensa auton bensalihjojen ja laitteiden puhdistus ainetta tankkiin niin paranee vielä enemmän toi käyttäytyminen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Vastaa Viestiin