M104 c280 jako

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Su 14.04.2013 11:03
ViestiLähetetty: Pe 05.10.2018 17:03
Tein kansiremontin ja nyt kun starttaa nii pamahtaa heti imupuolella kun kone hiukankin pyörähtää eli oletan, että jako pielessä?

Nyt tarkastan jakoa ja pyörittelin konetta pakopuolen nokka-akselista aikani pyöriteltyä siirryin pyörittämään imupuolen nokasta samaan suuntaa eli myötäpäivään koneen edestä katsottuna, mutta unohdin että siinä oli tuo itsestään säätyvä systeemi. Menikö jako jokatapauksessa nyt vituiksi vaikka käänsin sen imunokan "tyhjän" alueen takaisin? Kone ei pyörähtänyt vaan tuo "tyhjä" alue hieman.
w201 -89 190E
w202 -95 c280

Avatar
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 18425
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi
ViestiLähetetty: Pe 05.10.2018 17:27
Kuutosessa saa myös helposti nokka-akselin asennuksen aikaa venttiilit solmuun....oikeastaan mitä se nokan ennakko tekee liikettä ei osu venttiilit mäntiin.
Mielestäni....vedät tyhjät taakse eli ilman öljyn painetta ...kun säätöä tarvitaan nokka tulee ennemmin venttiilejä avaamaan eli se pyörii myötäpäivään ja paikalleen nokka asennetaan ketjupyörään nähden vastapäivään eli löysät pois kun nokka ketju pyörä pyörii.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Su 14.04.2013 11:03
ViestiLähetetty: Pe 05.10.2018 18:02
Pyöräytin nyt kampiakselista 360 astetta kun yläkuolokohta oli paikallaan ja nokka-akseleiden 4mm reijät olivat oikeilla paikoillaan. Tämän kierroksen jälkeen eivät olleet siin paikassa kun aloitin pyörittämisen. Kun pyöräytin vielä toisen kerran 360 astetta kampiakselia niin 4mm reijät tulivat paikalleen. Eli onko jako oikein?
w201 -89 190E
w202 -95 c280
Avatar
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 18425
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi
ViestiLähetetty: Pe 05.10.2018 19:43
Tuntuisi olevan oikein...toi toisella kierros kerralla kun ei olleet kohdallaan merkit on outoa...mutta jos lyö imusarjaan niin venttiili vääntymiseltä kuullostaa mutta tee se puristus paine testillä.
Nokkien kiinni veto on nimittäin oltava jus kohdallaan kaikki....
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: To 29.01.2009 20:24
ViestiLähetetty: Pe 05.10.2018 19:48
On oikein, eihän ne nokan merkit ookkaan kohillaan kuin joka toisella kierroksella.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Su 14.04.2013 11:03
ViestiLähetetty: Pe 05.10.2018 20:11
Kiitoksi paljon, tarkastan puristukset seuraavaksi.
w201 -89 190E
w202 -95 c280

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Su 14.04.2013 11:03
ViestiLähetetty: Ti 09.10.2018 15:00
Mittasin puristukset. Paljonko niiden pitäisi olla m104 moottorissa kun on ajettu 270tkm?

Tältä näytti mun autossa.

1 sylinteri = 8.6bar
2 sylinteri = 9.1bar
3 sylinteri = 7.5bar
4 sylinteri = 9.1bar
5 sylinteri = 7.8bar
6 sylinteri = 8.9bar
w201 -89 190E
w202 -95 c280

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Pe 20.06.2014 17:59
ViestiLähetetty: Ti 09.10.2018 17:15
WIS sanoo uudelle koneelle raja-arvoksi 13,5 - 15,5 bar ja kulumisrajaksi 8,2 bar, eli vähän matalat on nuo puristukset.

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1426
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen
ViestiLähetetty: Ti 09.10.2018 18:06
Onko puolille menevät johdot oikeilla paikoilla?
W126 500SEL -86
W124 300DT -88
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13626
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi
ViestiLähetetty: Ti 09.10.2018 18:45
Ei muista, ei jaksa googlettaa, mutta ainakin M111 eli vastaavassa nelipyttyisessä ajoitetaan niin ettei kampiakseli ole yläkuolokohdassa vaan olikohan 20 tai 30 astetta jykk jolloin nokkien reiät on kohdallaan.
Jos kuutosessa on sama niin onko huomioitu ?
...jo kuudettatoista vuotta täällä saivartelemassa ;)

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Su 14.04.2013 11:03
ViestiLähetetty: To 11.10.2018 15:24
Nyt puolille menevät johdot ovat mielestäni niin kuin remontti aloitettiin ja auto lähtee käymään, mutta röpöttää ja paukuttaa pakoputkeen. Jos laitan johdot netistä löytämäni sähkökaavion mukaisesti niin paukauttaa heti imupuolelle kun kone hiukankin pyörähtää.

Tarkastin puristukset uudelleen ensin ruiskutettuani WD-40 tulppien reijistä niin puristukset paranivat ja ne olivat kaikissa pytyissä 9-11bar.

Mikäli tässä koneessa on samoin kuin m111 eli pitää tuo 30aste ottaa huomioon enkä ole ottanut niin lähtisikö tämä edes käyntiin?

Pystyykö joku tai jotenkin tarkastamaan ecun ja/tai puolien toimivuuden? Kaikki muu on uutta.
w201 -89 190E
w202 -95 c280
Avatar
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 18425
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi
ViestiLähetetty: Pe 12.10.2018 20:13
Noi sylinteri paineet kyllä kertoisi että se 30asteen heitto on mahdollista...tarkistapa jako vielä kerran ja tolla uudella ohjeella.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Su 14.04.2013 11:03
ViestiLähetetty: Ma 15.10.2018 12:27
Vielä varmistukseksi kysyn, että kun nokkien 4mm reijät ovat oikeilla paikoillaan niin ennen kun heitän ketjun päälle, käännänkö imunokan ajoituksen käsin VASTAPÄIVÄÄN jos seison koneen edessä? Vai koneen pyörimissuuntaan eli myötäpäivään?

Kiitos vastauksista ja vinkeistä
w201 -89 190E
w202 -95 c280
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13626
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi
ViestiLähetetty: Ma 15.10.2018 16:24
Mikäli tässä koneessa on samoin kuin m111 eli pitää tuo 30aste ottaa huomioon enkä ole ottanut niin lähtisikö tämä edes käyntiin?

Ei varmaankaan, ilmeisesti ajoitetaan YKK. Nokka / nokat käännetään myöhäisen suuntaan eli myötäpäivään ? Joku varmaan tietää kun vaan kertoisi...
Muista purkaa kiristin ja asentaa osa kerrallaan.
...jo kuudettatoista vuotta täällä saivartelemassa ;)

Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 301
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25
ViestiLähetetty: Ti 16.10.2018 10:09
atlas kirjoitti:vedät tyhjät taakse eli ilman öljyn painetta ...kun säätöä tarvitaan nokka tulee ennemmin venttiilejä avaamaan eli se pyörii myötäpäivään ja paikalleen nokka asennetaan ketjupyörään nähden vastapäivään eli löysät pois kun nokka ketju pyörä pyörii.

Eiköhän se noin mene eli myöhäiselle asennetaan. Tuolla siitä jotain aikoinaan viewtopic.php?f=2&t=129947

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Su 14.04.2013 11:03
ViestiLähetetty: La 05.01.2019 15:20
Löysin netistä 94 malliseen c280 sähkökaavion jossa 27 pinniä ecuun tulevassa liittimessä. Itselläni siis 95 malli ja siinä 25 pinniä.

Mittailin sähkömittarilla, että sytkien johdot ovat oikeilla paikoillaan tämän löytämäni kaavion mukaisesti niin heti kun kone pyörähtää startatessa niin se paukauttaa imupuolelle. Mikäli laitan sytkänjohdot, mielestäni niille paikoille kun olen ne pituuden mukaan mitoittanut niin auto lähtee käymään, mutta röpöttää ja paukuttaa pakoputkeen.

Voiko 94 ja 95 sytkäjohtojen paikat olla eri vai onko nyt jako tms pielessä?

Minulla siis eri väreillä johdot kuin alkuperäisesti niin en ole 100% varma kumpi kuuluu maahan eikä liittimissäkään ole merkkejä...
Voiko paukautuksen aiheuttaa se, että sytkäjohtojen (jokaiseen puolaan tulee 2 johtoa joista toinen maa) maajohto on mennyt väärään juotokseen ikäänkuin johtojen paikat ollaankin vahingossa laitettu väärinpäin?

Kiitos vastauksista.
w201 -89 190E
w202 -95 c280
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3476
Liittynyt: Ma 05.06.2006 23:50
ViestiLähetetty: La 05.01.2019 20:35
Etzoldin kirjan "Mercedes C-Klasse, So wird's gemacht" mukaan C280 M104 nokkien ajoitusreiät ovat kohdallaan, kun kone on yläkuolokohdassa. (M111-koneessa ajoitus vastaavasti 20 astetta JYKK.)

tomant
Kilpuri 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Kuljetin 309D 602.417
Käyttöauto C180 203.035, edellinen C200 202.020

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Su 14.04.2013 11:03
ViestiLähetetty: Ti 14.05.2019 16:36
Tosiaan nyt olen tarkastanut, että jako on varmasti oikein ja kaikki johdot ovat oikeilla paikoillaan. Kun starttaan nii paukahtaa imupuolella, eikä lähde käymään. Voiko bensapumppu hajota yhtäkkiä remontin aikana ja jos se on rikki niin voiko se aiheuttaa tuon imupuolen paukahduksen?
Kiitokset vastaajille!
w201 -89 190E
w202 -95 c280
Avatar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: To 29.11.2012 17:24
ViestiLähetetty: Ke 15.05.2019 07:32
jaujaujj kirjoitti:Löysin netistä 94 malliseen c280 sähkökaavion jossa 27 pinniä ecuun tulevassa liittimessä. Itselläni siis 95 malli ja siinä 25 pinniä.

Mittailin sähkömittarilla, että sytkien johdot ovat oikeilla paikoillaan tämän löytämäni kaavion mukaisesti niin heti kun kone pyörähtää startatessa niin se paukauttaa imupuolelle. Mikäli laitan sytkänjohdot, mielestäni niille paikoille kun olen ne pituuden mukaan mitoittanut niin auto lähtee käymään, mutta röpöttää ja paukuttaa pakoputkeen.

Voiko 94 ja 95 sytkäjohtojen paikat olla eri vai onko nyt jako tms pielessä?

Minulla siis eri väreillä johdot kuin alkuperäisesti niin en ole 100% varma kumpi kuuluu maahan eikä liittimissäkään ole merkkejä...
Voiko paukautuksen aiheuttaa se, että sytkäjohtojen (jokaiseen puolaan tulee 2 johtoa joista toinen maa) maajohto on mennyt väärään juotokseen ikäänkuin johtojen paikat ollaankin vahingossa laitettu väärinpäin?

Kiitos vastauksista.


Voin ottaa valokuvan tänään illalla kytkentäkuvasta josta selviää M104 -95 sytkäjohtojen järjestys. Kuvat on tosin C36 malliin, mutta periaatteessa sama kone kun 280:ssä.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Ma 07.06.2004 23:09
Paikkakunta: Kerava
ViestiLähetetty: Ke 15.05.2019 11:40
jaujaujj kirjoitti:Tosiaan nyt olen tarkastanut, että jako on varmasti oikein ja kaikki johdot ovat oikeilla paikoillaan. Kun starttaan nii paukahtaa imupuolella, eikä lähde käymään. Voiko bensapumppu hajota yhtäkkiä remontin aikana ja jos se on rikki niin voiko se aiheuttaa tuon imupuolen paukahduksen?
Kiitokset vastaajille!



Lienee M104:ssä virranjakaja... tarkista, että pyörijä osoittaa ykkösen nastaan, kun jakomerkit kohdallaan.
Jaon voit varmistaa vielä silmämääräisesti siten, että merkkien ollessa kohdakkain ykkösen nokkarampit ovat kaukana venan avautumisesta.
Ja 360* kääntämisen jälkeen vastaava kutosessa (jos sytkäjärjestys 1-5-3-6-2-4).

Paukutus imusarjassa tullee tässä, koska imuvena avautuu väärään aikaan, imuvena vuotaa tai sytkä pielessä.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Su 14.04.2013 11:03
ViestiLähetetty: Ke 15.05.2019 14:40
Ei ole virranjakalla tämä. Puristukset pytyissä 9-11bar niin en usko, että venttiili vuotaa, mutta voiko se silti hiukan kumminkin vuotaa ja syliterinpuristuspainemittarilla sitä ei huomaa?? Tarviiko kattoa erikseen ohivuotomittarilla?

Joo laita vaan kuvia pee_ko, laitoin sulle yv mun puhelinnumeron. Kiitoksia
w201 -89 190E
w202 -95 c280

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1426
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen
ViestiLähetetty: Ke 15.05.2019 19:32
Tehtiinkö kansiremontissa venttiilien koneistuksia?
W126 500SEL -86
W124 300DT -88
C124 320CE -92
R129 320SL -95

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Su 14.04.2013 11:03
ViestiLähetetty: To 16.05.2019 04:52
Hioin itse kaikki venttiilit yksi kerrallaan. Ensimmäisen asennuksen yhteydessä meni 6 pytyn imuventtiilit kieroon niin ne vaihdoin uusiin.
w201 -89 190E
w202 -95 c280

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Ma 02.11.2009 19:32
Paikkakunta: jyväskylä mlk.
ViestiLähetetty: To 16.05.2019 06:37
Kyllä noilla puristuksilla käydä pitäs koneen,tuo selvästi syttypuolen vika onko kampiakselin asentotunnistin vioittunut?

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Su 14.04.2013 11:03
ViestiLähetetty: To 16.05.2019 07:14
Nokka-akselin tunnistin uusittu ja kampiakselin ohmit tarkastettu ja ne olivat ok.
w201 -89 190E
w202 -95 c280

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Su 14.04.2013 11:03
ViestiLähetetty: Pe 17.05.2019 15:34
Mikä mahtaa olla tämän kyseisen koneen sytytysennakko? En löytänyt netistä tai täältä.
w201 -89 190E
w202 -95 c280

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Su 14.04.2013 11:03
ViestiLähetetty: Ma 20.05.2019 16:51
Vielä tämmönen tuli mieleen, että olenko voinut laittaa jaon 180 astetta väärin? Olisiko mennyt venttiilejä kieroon? Kokemuksia?
w201 -89 190E
w202 -95 c280
Avatar
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 18425
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi
ViestiLähetetty: Ma 20.05.2019 19:21
Korjaukseksi etä tollanen läppäys ei ole mitään venttiili remonttia vaan tekohengitystä...sori vaan ja ei se tule tiiviiksi noin...ehkä joksikin ajaksi.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Su 14.04.2013 11:03
ViestiLähetetty: Ti 21.05.2019 10:09
Selvä, eli pitänee viedä oikein koneistajalle, että tulee venttiilit tiiviiksi? Jos venat ei mulla oo tiiviit nii eihän sitte olis pytyissä puristuksia?
w201 -89 190E
w202 -95 c280
Avatar
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 18425
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi
ViestiLähetetty: Ti 21.05.2019 19:58
Saa ne läppäämällä tiiviiksi mutta usein kanto pintala isonee eli kuumia kaasuja pääsee välistä ja lopulta tulee venttiilin palo.
Ajale nyt noin ...voi se olla pitkäänkin hyvä...omani ce kun ostin oli tälläinen kansi remppa tehty ja kun sitten tein oikean rempan oli erilailla tehojakin entiseen nähden...puristukset oli kuitenkin suht jees...rempan jälkeen en mitannut.
Toki itse saa tehdä mitä vaan omalle mutta en sanoisi tota venttiili remontiksi.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Seuraava

Paluu Tekniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], MakeT, MJPfin ja 37 vierailijaa







AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

https://Www.AutoDoc.fi