Om612 valuttaa diisselit tankkiin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Merimies-Toni
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 29.09.2018 19:02

Om612 valuttaa diisselit tankkiin

Viesti Kirjoittaja Merimies-Toni »

Auto seissyt puolitoista viikkoa tallissa keula ylhäällä vetolevy remontissa. Katselin tänään että polttoaine suodattimen imupuolen letku on alkanut tyhjentymään. Lattialla ei lätäköitä näkynyt, eli tankkiin kai toi valuu takaisin. Minkälainen toi systeemi on, onko linjassa tai tankissa takaiskua,vai ihanko korvausilman puute pitäisi pitää linjan täynnä?
Merimies-Toni
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 29.09.2018 19:02

Re: Om612 valuttaa diisselit tankkiin

Viesti Kirjoittaja Merimies-Toni »

Tänään sain vihdoin parin viikon seisonnan jälkeen koneen käyntiin. Vaati varmaan 15-20 sekunnin starttauksen. On ennenkin sahauttanut pidempään jos on ollut keula ylhäällä. Normaalisti ottaa sen 2-4 sekuntia kylmällä koneella. Mitään ideoita kellään?
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6265
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Om612 valuttaa diisselit tankkiin

Viesti Kirjoittaja MiHe »

ei siellä takaiskua ole eikä kuulukaan olla. Vuotaa jostain (yleensä kovettuneet 0-renkaat matalapainelinjoissa) ja vetää ilmaa systeemiin.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Merimies-Toni
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 29.09.2018 19:02

Re: Om612 valuttaa diisselit tankkiin

Viesti Kirjoittaja Merimies-Toni »

MiHe kirjoitti:ei siellä takaiskua ole eikä kuulukaan olla. Vuotaa jostain (yleensä kovettuneet 0-renkaat matalapainelinjoissa) ja vetää ilmaa systeemiin.
Milläs toi vuoto näppärämmin löytyisi? Ulos ei tosiaan löpöä vuoda.
shade_z
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1641
Liittynyt: Ma 22.09.2008 21:17

Re: Om612 valuttaa diisselit tankkiin

Viesti Kirjoittaja shade_z »

jos vaan ensimmäiseksi vaihtais kaikki O renkaat. ennen siirtopumppua eli suodattimelta siirtopumpulle menevän putken tiivisteet ensimmäisenä vaihtoon, siinä ei ole kuin imuvirtaus eli ei varsinaisesti painetta ja mielellään loputkin Orenkaat koska niissä usein vikaa
Merimies-Toni
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 29.09.2018 19:02

Re: Om612 valuttaa diisselit tankkiin

Viesti Kirjoittaja Merimies-Toni »

Eihän noita vanhoja muovi(!) Kiinnikkeitä kukaan ehjänä auki saa... Onko tolle korkeapainepumpulta railin päähän menevällä putkelle helpompaa tapaa asentaa kuin irroittaa ensin kaikki suuttimien putket tieltä pois?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Om612 valuttaa diisselit tankkiin

Viesti Kirjoittaja atlas »

Voi sinne tulo puolen letkun väliin laittaa takaiskuventttiilin kumiletkun väliin ja hyde liikkeestä saa pienellä ylipaineella avautuvan venttiilin paluu puolelle niin ei mene tankkiin herkästit tällöin.
Tappelin yhden w202 250turbon kanssa tuon ongelman kanssa ja kaikkea kokeiltiin suodatin jaloista ,sammutus elementteihin asti ja sitkeä oli vika...noilla eväillä se lähtee....muuten joutuu ihan uutta laittamaan kaikki...toki tässä tapauksessa uusittiin polttoaine letkut,o-renkaat suodin jalat sammuttimet...ja työ tunteja ja tutkimuksia paljon.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Merimies-Toni
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 29.09.2018 19:02

Re: Om612 valuttaa diisselit tankkiin

Viesti Kirjoittaja Merimies-Toni »

atlas kirjoitti:Voi sinne tulo puolen letkun väliin laittaa takaiskuventttiilin kumiletkun väliin ja hyde liikkeestä saa pienellä ylipaineella avautuvan venttiilin paluu puolelle niin ei mene tankkiin herkästit tällöin.
Tappelin yhden w202 250turbon kanssa tuon ongelman kanssa ja kaikkea kokeiltiin suodatin jaloista ,sammutus elementteihin asti ja sitkeä oli vika...noilla eväillä se lähtee....muuten joutuu ihan uutta laittamaan kaikki...toki tässä tapauksessa uusittiin polttoaine letkut,o-renkaat suodin jalat sammuttimet...ja työ tunteja ja tutkimuksia paljon.
Nyt on kaikki kirkkaat letkut uusittu. Annan lehmän levätä sunnuntaille, sitten startista live datat talteen. Jos ei korjaannu niin sitten takaisku ja viimeisenä oljenkortena sähköpumppu tankkiin, tai alkupään linjaan. Mites toi hp pumppu ja railin pään linja? Saako alkuperäiselle paikalle kuin suutinputket irrottamalla? Laitoin nyt hätäpäissään väärältä puolelta,kun piti saada auto liikkeelle...
Merimies-Toni
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 29.09.2018 19:02

Re: Om612 valuttaa diisselit tankkiin

Viesti Kirjoittaja Merimies-Toni »

Mites muuten toi rail linjan paine? Kuuluuko pudota sammuttaessa nolliin?
Merimies-Toni
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 29.09.2018 19:02

Re: Om612 valuttaa diisselit tankkiin

Viesti Kirjoittaja Merimies-Toni »

Time sec. Engine RPM: Rpm Fuel Rail Pressure Sensor, Actual: Bar

19,20 0 0,000
21,05 221 1,818
22,90 261 3,636
24,77 264 68,377
26,56 960 394,001
28,55 819 377,336
30,22 806 368,044
31,95 797 358,853
33,76 798 351,379
35,41 797 345,824
37,08 783 334,815
38,83 801 342,188
40,61 792 323,705
Merimies-Toni
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 29.09.2018 19:02

Re: Om612 valuttaa diisselit tankkiin

Viesti Kirjoittaja Merimies-Toni »

Perjantaista Sunnuntaille seisseenä ilman lämmityksiä käyntiin. Kuten datasta huomaa, niin reilu 5s keräilee rail linjan painetta ennen käyntiin lähtöä. Ainakin korkeapainepunpun paluun ja railin välissä havaittavissa satunnaisia ilmakuplia.
Merimies-Toni
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 29.09.2018 19:02

Re: Om612 valuttaa diisselit tankkiin

Viesti Kirjoittaja Merimies-Toni »

Koneen lämmetessä ilmakuplat häviää.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Om612 valuttaa diisselit tankkiin

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Merimies-Toni kirjoitti:Mites muuten toi rail linjan paine? Kuuluuko pudota sammuttaessa nolliin?
Jep, ei ole mitään paine akkua tms
Mökkillä
'
Merimies-Toni
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 29.09.2018 19:02

Re: Om612 valuttaa diisselit tankkiin

Viesti Kirjoittaja Merimies-Toni »

atlas kirjoitti:Voi sinne tulo puolen letkun väliin laittaa takaiskuventttiilin kumiletkun väliin ja hyde liikkeestä saa pienellä ylipaineella avautuvan venttiilin paluu puolelle niin ei mene tankkiin herkästit tällöin.
Tappelin yhden w202 250turbon kanssa tuon ongelman kanssa ja kaikkea kokeiltiin suodatin jaloista ,sammutus elementteihin asti ja sitkeä oli vika...noilla eväillä se lähtee....muuten joutuu ihan uutta laittamaan kaikki...toki tässä tapauksessa uusittiin polttoaine letkut,o-renkaat suodin jalat sammuttimet...ja työ tunteja ja tutkimuksia paljon.
0.5 bar varmaan sopiva avautumia paine paluupuolelle?
Merimies-Toni
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 29.09.2018 19:02

Re: Om612 valuttaa diisselit tankkiin

Viesti Kirjoittaja Merimies-Toni »

Eipä muuttunut takaiskuilla miksikään. Viitisen sekunttia sai aamulla pyörittää ennenkuin käynnistyi.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Om612 valuttaa diisselit tankkiin

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Merimies-Toni kirjoitti:Eipä muuttunut takaiskuilla miksikään. Viitisen sekunttia sai aamulla pyörittää ennenkuin
käynnistyi.
Ylensäkään nuo viritelmät ei tilanetta paranna toisinaan jopa päin vastoin pienikin ylimääräinen imuvastus saa sen vetelemään lisää ilmaa joka välistä
Mökkillä
'
Merimies-Toni
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 29.09.2018 19:02

Re: Om612 valuttaa diisselit tankkiin

Viesti Kirjoittaja Merimies-Toni »

Pakko se on jotain yrittää, kun ei viitsis ihan kaikkea uusia.
Merimies-Toni
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 29.09.2018 19:02

Re: Om612 valuttaa diisselit tankkiin

Viesti Kirjoittaja Merimies-Toni »

Siinä niitä on liitteenä tällä sivulla.
Merimies-Toni
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 29.09.2018 19:02

Re: Om612 valuttaa diisselit tankkiin

Viesti Kirjoittaja Merimies-Toni »

sakke88 kirjoitti:
Merimies-Toni kirjoitti:Siinä niitä on liitteenä tällä sivulla.
Tarkoitatko tätä ? :shock:
Minulle ei kyllä aukea kronologinen tapahtuma tästä.
Mitä tapahtuu starttauksen aikana heti ensimmäisestä sekuntista lähtien ?



Time sec. Engine RPM: Rpm Fuel Rail Pressure Sensor, Actual: Bar

19,20 0 0,000
21,05 221 1,818
22,90 261 3,636
24,77 264 68,377
26,56 960 394,001
28,55 819 377,336
30,22 806 368,044
31,95 797 358,853
33,76 798 351,379
35,41 797 345,824
37,08 783 334,815
21 sekunnin kohdalla alettu starttailemaan, rail paine 1.8 bar, 22 sekunnin kohdilla edelleen starttaillaan, rail paine 3,6 bar, 24 sekunttia 68 bar. 26 sekunnin kohdilla kone käy, rail paine 394 bar.

Lyhyesti tiivistettynä kone pyörii Startilla sen viitisen sekunttia keräilen riittävää rail painetta ja starttaa paineen saatuaan.
Merimies-Toni
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 29.09.2018 19:02

Re: Om612 valuttaa diisselit tankkiin

Viesti Kirjoittaja Merimies-Toni »

sakke88 kirjoitti:
Merimies-Toni kirjoitti:
sakke88 kirjoitti:
Merimies-Toni kirjoitti:Siinä niitä on liitteenä tällä sivulla.
Tarkoitatko tätä ? :shock:
Minulle ei kyllä aukea kronologinen tapahtuma tästä.
Mitä tapahtuu starttauksen aikana heti ensimmäisestä sekuntista lähtien ?



Time sec. Engine RPM: Rpm Fuel Rail Pressure Sensor, Actual: Bar

19,20 0 0,000
21,05 221 1,818
22,90 261 3,636
24,77 264 68,377
26,56 960 394,001
28,55 819 377,336
30,22 806 368,044
31,95 797 358,853
33,76 798 351,379
35,41 797 345,824
37,08 783 334,815
21 sekunnin kohdalla alettu starttailemaan, rail paine 1.8 bar, 22 sekunnin kohdilla edelleen starttaillaan, rail paine 3,6 bar, 24 sekunttia 68 bar. 26 sekunnin kohdilla kone käy, rail paine 394 bar.

Lyhyesti tiivistettynä kone pyörii Startilla sen viitisen sekunttia keräilen riittävää rail painetta ja starttaa paineen saatuaan.
Voi silti kysymyksessä olevan korkeapainepumpussakin vikaa. Ei välttämättä. Korkeapainepumpun sisäinen painekato voi aiheuttaa tuollaisen ilmiön.
Polttoainetta kun virtaa korkeapainepumpulle ja kun paine kasvaa tiivistettä (laipiota) vasten ei sisäistä ohivirtausta paineen kohotessa enää karkaa.
Ilmavaivat on kuitenkin polttoainejärjestelmässä eliminoida ja voi tehdä samat oireet kuin edellisessä kerrotulla tavalla.
Perä on tarpeeksi ylhäällä, niin starttaa max. sekunnin yön yli seisottua. Tasamaalla starttailee sen viitisen sekunttia. Ei mielestäni vaikuta korkeapainepumpun vialta?
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Om612 valuttaa diisselit tankkiin

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Merimies-Toni kirjoitti: Perä on tarpeeksi ylhäällä, niin starttaa max. sekunnin yön yli seisottua. Tasamaalla starttailee sen viitisen sekunttia. Ei mielestäni vaikuta korkeapainepumpun vialta?
Ei ole,
oletko tarkistanut putket tankilat konehuoneesen,
onko samat vaivat tasamalla tankki piri pintaan tankattuna
Mökkillä
'
Merimies-Toni
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 29.09.2018 19:02

Re: Om612 valuttaa diisselit tankkiin

Viesti Kirjoittaja Merimies-Toni »

Ei ole täs tankissa tasauksia, samaa tilaa koko tankki.
Merimies-Toni
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 29.09.2018 19:02

Re: Om612 valuttaa diisselit tankkiin

Viesti Kirjoittaja Merimies-Toni »

FinlandMerceds kirjoitti:
Merimies-Toni kirjoitti: Perä on tarpeeksi ylhäällä, niin starttaa max. sekunnin yön yli seisottua. Tasamaalla starttailee sen viitisen sekunttia. Ei mielestäni vaikuta korkeapainepumpun vialta?
Ei ole,
oletko tarkistanut putket tankilat konehuoneesen,
onko samat vaivat tasamalla tankki piri pintaan tankattuna

Samat vaivat, vaikka tankki täynnä. Näkyviltä osin hyvän näköistä putkea. Tankkia en ole ottanut alas, et niistä letkuista en tiedä, luulisin kuitenkin että toi takaisku kokeilu sulkee pois ilmavuodon suodattimen ja tankin väliltä?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Om612 valuttaa diisselit tankkiin

Viesti Kirjoittaja atlas »

Niin imu linjaas pitäisi olla oma ja paluu puolella myös..tällöin ei jos ilmaa saa sammuksissa valu aine tankkiin...onko suuttimien ympäristöt kuivat...kostea paikka hiemankin kielisi siitä vuoto kohdasta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Merimies-Toni
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 29.09.2018 19:02

Re: Om612 valuttaa diisselit tankkiin

Viesti Kirjoittaja Merimies-Toni »

atlas kirjoitti:Niin imu linjaas pitäisi olla oma ja paluu puolella myös..tällöin ei jos ilmaa saa sammuksissa valu aine tankkiin...onko suuttimien ympäristöt kuivat...kostea paikka hiemankin kielisi siitä vuoto kohdasta.
Oli takaiskut molemmissa linjoissa. Ei näy märkää missään.
Otin nyt ton Imupuolen takaiskun pois imua häiritsemästä, kun ei siitä ainakaan hyötyä ollut. Paluupuolelle jäi vielä, kun loppu 8mm letku.
Viimeksi muokannut Merimies-Toni, To 22.11.2018 18:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Merimies-Toni
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 29.09.2018 19:02

Re: Om612 valuttaa diisselit tankkiin

Viesti Kirjoittaja Merimies-Toni »

sakke88 kirjoitti:Olisiko polttoaineen siirtopumpussa vikaa...
Vaikea sanoa. Ainakin paluupuolen putkessa alkaa liemi liikkua heti kun startti pyörii, et en usko.
Merimies-Toni
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 29.09.2018 19:02

Re: Om612 valuttaa diisselit tankkiin

Viesti Kirjoittaja Merimies-Toni »

Ei ole tämä crd tekniikka niin tuttua, niin onko tossa mitään mahdollisuutta että suutin valuttaisi polttoainetta sylinteriin? Jos vaikka 5:n suutin kusis, niin toi auton asento saattais vaikuttaa? Ei kyllä startatessa pölläyttele suuremmin, et voi olla vähän kaukaa haettua.
Merimies-Toni
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 29.09.2018 19:02

Re: Om612 valuttaa diisselit tankkiin

Viesti Kirjoittaja Merimies-Toni »

Se ei juuri vaikuta onko lohkolämmitetty, vai ei. Paitsi kerran, kun ajastin oli väärässä asennossa ja Lohkolämmitin tohotti koko seisonta ajan, eli kone ei päässyt viileäksi ollenkaan, lähti laakista tulille.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6265
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Om612 valuttaa diisselit tankkiin

Viesti Kirjoittaja MiHe »

onkos suutinten paluuvuodot mitattu?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Merimies-Toni
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 29.09.2018 19:02

Re: Om612 valuttaa diisselit tankkiin

Viesti Kirjoittaja Merimies-Toni »

Hehkuttaa. Ja ei se hehkuista taida olla kiinni, jos rail paine ei nouse starttiin vaadittaviin lukemiin?
Ja uusi suodatin, toi on sellanen umpipönttö peltimalli, et ei pitäis ilmoja vedellä. Sama vaiva vanhalla sihdillä.
Viimeksi muokannut Merimies-Toni, To 22.11.2018 19:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin