S211 Airmatic - Järjestelmän suojaominaisuudet

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
S.S.S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 173
Liittynyt: To 13.01.2011 20:32

S211 Airmatic - Järjestelmän suojaominaisuudet

Viesti Kirjoittaja S.S.S »

Takailmajousien vaihdon jälkeen kalibroin auton ajokorkeutta Kiinan Star:illa. Sattuipa tuossa pientä paniikkia aiheuttanut tilanne kun manuaalisen kalibroinnin aikana nostin auton takapäätä ja samalla testeri ilmoitti kommunikaatiovirheestä. Kompressori jäi päälle kuten myös takailmajousien täyttö-/poistoventtiili. Perä nousi ylös ja kompressori jatkoi huutamista. Multiplekserin irrotus, avaimen poistaminen virtalukosta tai ovien laittaminen lukkoon ei pysäyttänyt kompressoria.

Tässä vaiheessa iski paniikki. Äkkiä sulake irti kompressorilta! Mutta kun itsellä ei ollut mitään hajua missä se edes on. No seuraava ajatus, että kompressorin rele irti. Sen olin sentään vaihtanut noin vuosi sitten, joten tiesen missä se on. Ehdin juuri aukaista konehuoneessa sijaitsevan sulake-/relerasian kun kompressori sammui itsekseen. Star:in uudelleen käynnistys ja kaikki toimi hyvin ja sain korkeuden kalibroitua. Seuraavat kaksi käynnistystä ja tuli mittariston näyttöön auton kuva, jossa nuoli ylöspäin ja teksti "Visit workshop!" sinisellä pohjalla. Noiden kahden käynnistyksen jälkeen ei ole tullut enää mitään ilmoitusta näyttöön eikä vikakoodeja ole vielä ehditty lukea uudelleen.

Kyseisestä episodista heräsi muutama kysymys asiantuntijoille Airmatic:ista:
  • 1. Kestääkö ilmajousi kompressorin tuottaman maksimipaineen, vai aiheutuuko ylläkuvatusta episodista jouselle pysyvää vauriota?
  • 2. Onko kompressori/järjestelmä varustettu varoventtiilillä, joka rajoittaa järjestelmän maksimipaineen esim. kompressorin releen hirttäessä kiinni?
  • 3. Onko kompressorissa PTC-vastusta, jolla kompressorin kuumeneminen voidaan havaita ja kompressori sulkea (myös testerin ollessa kiinni)?
  • 4. Valvooko kompressoria ohjaava ohjainlaite kompressorin päälläoloaikaa mitenkään, vai voiko ohjaamalla (auto tai testeri) polttaa kompressorin moottorin?
S211 320CDI 2004
S210 220CDI 1999
W124 200D 1989
w211e500
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ma 13.06.2016 18:42

Re: S211 Airmatic - Järjestelmän suojaominaisuudet

Viesti Kirjoittaja w211e500 »

Komperssorin lämpötilaa ei valvo mikään mutta ohjainlaite käyttää kompuraa max 40s kerrallaan.
Myös starilla pakottaessa läppäri on joskus kehottanut odottamaan muutaman minuutin ennenkuin antaa käynnistää uudelleen.
Vastaa Viestiin