Väyrynen vaappuu

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
pte57
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: To 01.05.2014 12:56

Väyrynen vaappuu

Viesti Kirjoittaja pte57 »

Tarinan sankari on E320 W210 farkku vm -98. Aika ruostekukkainen ja kulunut mutta käyttöautona ihan jees. Kone toimii ja mukavahan tuo on ajaa.
Paitsi.
Vähitellen on ilmaantunut outo käytös.

Auto ottaa mielestäni vähän liian vakavasti kuopat ja kuhmut jotka sattuvat jomman kumman puolen renkaiden alle.
Esim. jos kaistan oikealla puolella asfaltissa on kohouma, auto tuntuu keinahtavan hyvin voimakkaasti vasemmalle ja sen jälkeen
tasaisella vielä pari kertaa hytkyvän puolelta toiselle. Uraisen kaistan ylitys esim. t-risteyksessä vasemmalle kääntyessä aiheuttaa melkoisen vatkauksen
joka tosin vaimenee äkkiä.
Sama virsi kuoppien kanssa, auto kallistuu voimakkaasti kuopan puolelle.

Jos kohoutumien yli mennään kaikilla pyörillä ei mitään ylimääräistä keinuntaa ole ja takapää keinahtaa max kerran.

Silloin tällöin jostain takaa kuuluu "bonk" -ääni, joka ei oikein liity mihinkään, siis sitä ei kuulu kuopissa, ei kummuissa, kääntyessä eikä
muutenkaan kuin satunnaisesti vaikka suoralla ajaessa ehkä kerran.

Ohjaus ei vetele tai puolla, oikea raidetangonpää on vaihdettu, samoin eteen koiranluut. Uraherkkyyttä ei ole.
Renkaat ovat toista kesää alla ja paineet tarkistettu taulukoiden mukaisiksi.
Katsastaja ei maininnut vakaajien puslista mitään vaikka niitä tutkikin. Siinä yhteydessä koiranluut meni vaihtoon.

Itse epäilen kuitenkin kallistuksenvakaajia syyllisiksi, ehkä niiden puslat ja taaimmaiset koiranluut (jos niitä sellaisiksi sanotaan).
Netissä on kasapäin videoita "bad sway bars" -otsakkeen alla mutta kaikissa näkemissäni ajetaan vain kaarteisiin
ja kulkupeli toki kallistuu huonojen puslien etc. vaikutuksesta mutta yhdessäkään videossa ei kokemaani hytkymistä selvitetä.

Kysynkin nyt arvon mesetietäjien mielipidettä. Tältä foorumilta olen saanut kullan arvoisia vinkkejä ennenkin joten
jään luottaen odottelemaan.

Hyvää syksyä kaikille!
Pauli
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1015
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Väyrynen vaappuu

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Ilmeisesti mittarissakin on jo "muutama" kilometri. :wink:
Lähtisin ensin tutkimaan iskareitten kuntoa (jos et ole niitä itse lähivuosina vaihtanut).
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Väyrynen vaappuu

Viesti Kirjoittaja sompio »

Takapallot vois kanssa olla yksi oireenaiheuttaja.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: Väyrynen vaappuu

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Jousia poikki? Iskarit ei toimi? Onko vuotanut öljyä ulos ja ei tee enää painetta sinne iskareille... eli katso öljyt siitä järjestelmästä
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
julein
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: La 15.09.2012 20:09
Paikkakunta: Raisio

Re: Väyrynen vaappuu

Viesti Kirjoittaja julein »

Takakelkan puslat aiheutti samaa w124:ssä, liekö väyrysessä samanlainen rakenne?
Vastaa Viestiin