can-väylä ongelma Sprinter w906 318 cdi vm-2008

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Are20181
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Su 21.10.2018 02:10

can-väylä ongelma Sprinter w906 318 cdi vm-2008

Viesti Kirjoittaja Are20181 »

vm 2008 mennyt vikatilaan,sytyttää esp- ja moottorin vikavalon sekä öljymäärän valo syttyy ja näyttää -2 L. Moottorissa on öljyä tarpeeksi.Johtosarjoista ei ole vikoja löytynyt.Vikakoodin luku ilmoittaa 2306-002 tunnistimien jännitteen saanti 2 - Jännite on liian alhainen. Tehonlaskuakin on havaittu.
Kuka tietäisi neuvoa?
-Tiedosta kiitollinen
Viimeksi muokannut Are20181, Su 21.10.2018 12:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ankkeri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Pe 19.10.2018 22:47

Re: Sprinter w906 318cdi

Viesti Kirjoittaja Ankkeri »

Tähän kyseiseen rintteriin on vaihdettu kiihtyvyysanturi (avklta haettu), koska anto siitä vikakoodia ja kalibroitu käyttöön. Herjasi myös "can signaali kaasupoljin arvo ei kelpaa" ja se ei todellakaan toiminu kun arvoja katsottiin. No hain avklta taas käytetyn kaasupolkimen ja nyt alko arvot näyttämään oikein tunnistin 1 ( muistaakseni) mitä ne muut tunnistimet livessä on kaasupolkimella kun ei tapahdu mitään niissä?
Moottorin puolella herjaa 2086-002 B19/12 (lämpötilatunnistin ennen hiukkassuodatinta) - lämpötila ennen hiukkassuodatinta on liian alhainen. Mutta tämän on jo todettu olevan vain kylmällä putkella kun arvo ei täsmää, eli anturi on rikki. En vain ole saanut mistään varaosanumeroa tälle niin en ole tohtinu tilata mistään.. Sitten on tuo 2306-002 tunnistaminen jännitteensaanti 2 - on liian alhainen. Voikohan tämä johtua tuosta 2086-002 koodista, ja voiko siitä johtua tuo joulukuusi mittaristossa :think: Tohtiiko näissä käyttää tarvike-antureita,vai pitääkö mennä marmorille osteleen?

* rilla kun lukee ja kattoo korjausohjeita niin käskee tarkastaa B28 imusarjan paineentunnistin, B28/8 (eropaineen paineen tunnistin dieselhiukkasssuodatin), B37/3 (kaasupoljinmoduli) tunnistin 2, B40 ( Moottoriöljyntunnistin), B60 ( pakokaasujen vastapaineen tunnistin) , M16/42 ( kaasuläppäsäädin). Näistä se käskee mitata jännitteet ja antaa arvot mitä pitäs olla, mutta sitä se ei ole.. Jonka jälkeen käskee tarkastaa Ecun ja anturin väliset johdot ja liittimet..? Kuitenkin livedatasta näyttää moottoriöljyn tason olevan kunnossa, ja samalla palaa mittaristossa -2L..?

Livearvoja kun kattelee niin ahtopaine tyhjäkäynnillä 1009hPa ja ohjearvoksi näyttää [757..807], ahtopaineensäädintä samalla näyttää 10% ja ohjearvo >=85, ilmamassa iskua kohti 452mg ohjearvo [220...360]. Johtuneeko nämä nyt siitä että auto on limppimoodi tilassa?

Autoon on laitettu SAH:lla vakio-ohjelma moottori ecuun, jonka jälkeen Tuikku ottanut Egr ja Dpf pois. Eli tuikulle tuttu tapaus. Ei ole mikään vahvin laji tämä Can-väylä, joten kaikki apu on eteenpäin :thumbup: autolla ajanu 1,5 vuoden aikana 100tkm, ilman mitään ongelmaa ja nyt tuli tämmönen heti kerrasta. Kiitos vastaajille.
St bertils
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: To 01.03.2018 18:34

Re: can-väylä ongelma Sprinter w906 318 cdi vm-2008

Viesti Kirjoittaja St bertils »

onko sitä öljyntason anturia vaihdettu?..liitos töpseliä putsattu?
Ankkeri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Pe 19.10.2018 22:47

Re: can-väylä ongelma Sprinter w906 318 cdi vm-2008

Viesti Kirjoittaja Ankkeri »

St bertils kirjoitti:onko sitä öljyntason anturia vaihdettu?..liitos töpseliä putsattu?
Liitokseen oon käyttäny auki ja näytti olevan puhas. Anturista en ihan tarkkaan tiiä onko kunnossa, mutta livetiedoissa kuitenkin öljyntaso "kunnossa" ja "moottoriöljyn laatu 2.30" että en tiedä onko se sitten sökö vai miksi näyttää ristiriitaista tietoa..?
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: can-väylä ongelma Sprinter w906 318 cdi vm-2008

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Ankkeri kirjoitti:
St bertils kirjoitti:onko sitä öljyntason anturia vaihdettu?..liitos töpseliä putsattu?
Liitokseen oon käyttäny auki ja näytti olevan puhas. Anturista en ihan tarkkaan tiiä onko kunnossa, mutta livetiedoissa kuitenkin öljyntaso "kunnossa" ja "moottoriöljyn laatu 2.30" että en tiedä onko se sitten sökö vai miksi näyttää ristiriitaista tietoa..?
Mitta anturi seurrammalla testerin antamia tarkistus ohjeita noudaten
joskus jos mitään muuta vikaa ei mistään olel löytynyt on vika ollut mittarissa
Mökkillä
'
Ankkeri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Pe 19.10.2018 22:47

Re: can-väylä ongelma Sprinter w906 318 cdi vm-2008

Viesti Kirjoittaja Ankkeri »

FinlandMerceds kirjoitti:
Ankkeri kirjoitti:
St bertils kirjoitti:onko sitä öljyntason anturia vaihdettu?..liitos töpseliä putsattu?
Liitokseen oon käyttäny auki ja näytti olevan puhas. Anturista en ihan tarkkaan tiiä onko kunnossa, mutta livetiedoissa kuitenkin öljyntaso "kunnossa" ja "moottoriöljyn laatu 2.30" että en tiedä onko se sitten sökö vai miksi näyttää ristiriitaista tietoa..?
Mitta anturi seurrammalla testerin antamia tarkistus ohjeita noudaten
joskus jos mitään muuta vikaa ei mistään olel löytynyt on vika ollut mittarissa

Kiitos vinkistä. Täytyy tänään mittailla antureita, kun käyn vaihtamassa lämpö-anturin putkeen. Lämpö-anturi on melko suurella varmuudella sökö kun kylmänä ollessaan ei täsmää arvot muiden antureiden kans, ja tulee vikakoodi jonka lämpimänä ollessaan antaa poistaa. En sitten tiedä voiko kaikki viat johtua siitä, ei ole tullu sähkökaaviota katsottua. Tilasin myös uuden kaasupolkimen kun ei sekään hinnankirouksessa ollut (n.80 e kl-varaosat). Josko niitä vikoja saisi vähän karsittua ja saisi limppimoodin pois.. Reissuun lähtökin painaa mukavasti päälle.

Mistä päin löytyy M16/42 kaasuläppäsäädin? Staarin antamien ohjeiden mukaan en sitä kyllä löytäny, liekkö sitä niin sokea.. Ja toinen kysymys, että onko se tuossa om642 kaikissa imusarjan läpät, ja läppämoottori samassa paikassa? Omastani en sitä ole löytäny enkä ole löytäny imusarjan tankojakaan..? Tarviiko niistä murehtia jos ne on ohjelmallisesti poistettu?


T. Ensimmäinen Mersu ja sitä myötä ensimmäinen Can-väylä auto :roll:
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: can-väylä ongelma Sprinter w906 318 cdi vm-2008

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Ankkeri kirjoitti:
FinlandMerceds kirjoitti:
Ankkeri kirjoitti:
St bertils kirjoitti:onko sitä öljyntason anturia vaihdettu?..liitos töpseliä putsattu?
Liitokseen oon käyttäny auki ja näytti olevan puhas. Anturista en ihan tarkkaan tiiä onko kunnossa, mutta livetiedoissa kuitenkin öljyntaso "kunnossa" ja "moottoriöljyn laatu 2.30" että en tiedä onko se sitten sökö vai miksi näyttää ristiriitaista tietoa..?
Mitta anturi seurrammalla testerin antamia tarkistus ohjeita noudaten
joskus jos mitään muuta vikaa ei mistään olel löytynyt on vika ollut mittarissa

Kiitos vinkistä. Täytyy tänään mittailla antureita, kun käyn vaihtamassa lämpö-anturin putkeen. Lämpö-anturi on melko suurella varmuudella sökö kun kylmänä ollessaan ei täsmää arvot muiden antureiden kans, ja tulee vikakoodi jonka lämpimänä ollessaan antaa poistaa. En sitten tiedä voiko kaikki viat johtua siitä, ei ole tullu sähkökaaviota katsottua. Tilasin myös uuden kaasupolkimen kun ei sekään hinnankirouksessa ollut (n.80 e kl-varaosat). Josko niitä vikoja saisi vähän karsittua ja saisi limppimoodin pois.. Reissuun lähtökin painaa mukavasti päälle.

Mistä päin löytyy M16/42 kaasuläppäsäädin? Staarin antamien ohjeiden mukaan en sitä kyllä löytäny, liekkö sitä niin sokea.. Ja toinen kysymys, että onko se tuossa om642 kaikissa imusarjan läpät, ja läppämoottori samassa paikassa? Omastani en sitä ole löytäny enkä ole löytäny imusarjan tankojakaan..? Tarviiko niistä murehtia jos ne on ohjelmallisesti poistettu?


T. Ensimmäinen Mersu ja sitä myötä ensimmäinen Can-väylä auto :roll:
imusarjan läpistä ei tarvitse huolhetia eikä niiden moottorista(tehtalla jätetty pois)
kaasuläppä löytyy suunillen hantin puolen sylinterin kannen etupuolelta
ahtoputkesta,

jos antureilla on yhteinen syöttö niin voi sotekea
Mökkillä
'
Ankkeri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Pe 19.10.2018 22:47

Re: can-väylä ongelma Sprinter w906 318 cdi vm-2008

Viesti Kirjoittaja Ankkeri »

Jaa nekö on jätetty pois tehtaalla jo, ihme kun ei mitään niihin viittaavaa ole löytynytkään. Onko se ikä rajan mukaan jätetty pois vai autonhallinta mukaan? Eikös joissakin om642 ne kuitenkin ole?

Täytyypä tutkia mitä se sanoo kun lämpö-anturin olen nyt juuri vaihtamassa.

E: Nyt on Lämpö-anturi ja kaasupoljin vaihdettu. Mikään ei korjaantunut, mikä vähän ihmetytti. Lämpö-anturista tuli edelleen 2086-002 koodi, mutta se ei sytytä vikavaloja. Edelleen ongelmana oli 2306-002 koodi ( Tunnistimien jännitteensaanti 2 - jännite on liian alhainen). Star antoi samat korjaus ohjeet jotka ylhäällä jo taisin mainita. Mittailin antureille tulevia virtoja ja kaikkiin tuli ~0.3 volttia, ainut jolle tuli oikein virta oli Eropaine anturi pakoputkessa. Star käski mitata vastuksen ecun ja anturin johon välistä ja se piti olla enemmän kuin 1 ohm. Sitä se olikin, ja ilmoitti sen jälkeen että vaihda anturi.

Sen jälkeen jatkoin ihmettelyä että mihin muiden antureiden virrat katoaa. Testailin niin että otin *:n antamien antureiden johtoja vuorotellen irti ja katoin mitä koodeja antaa. Sitten kun tuli Eropaine anturin vuoro niin vikakoodit katosi. Laitoin pistokkeen takasin ja vikakoodit tuli tauluun taas. Joten jätin anturin johdon irti ja suojasin jonka jälkeen auto alkoi toimimaan. En tiiä johtuuko tämä nyt siitä kun Dpf on poistettu vai mistä, mutta olkoon nuin kauan kun toimii..

Kiitoksia neuvoista, palaan asiaan taas kun tulee ongelmia :thumbup: :clap:

Vielä E: vian syyhän tuossa tosiaan jo löytyikin ja oli pakoputkessa olevassa Eropaine-anturissa. Jonka loppujen lopuksi vaihdoin uuteen ja auto alkoi toimimaan oikein ja taas on menty pitkän matkaa ilman ongelmia. Eropaine anturin kanssa samassa väylässä olevat anturit on :
B28 imusarjan paineentunnistin,
B28/8 (eropaineen paineen tunnistin dieselhiukkasssuodatin),
B37/3 (kaasupoljinmoduli) tunnistin 2,
B40 ( Moottoriöljyntunnistin),
B60 ( pakokaasujen vastapaineen tunnistin) ,
M16/42 ( kaasuläppäsäädin).
Ja auton mittaristossa kun on samat herjat kun minulla oli, niin vika luultavasti löytyy joistakin nuista antureista.
Vastaa Viestiin