S124 220 orastava tyhjäkäyntiongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
XUP
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: To 02.03.2017 12:21

S124 220 orastava tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja XUP »

Moro!
Tästäkin aiheesta on hyviä ketjuja foorumilla mutta kysytääs vielä kun oireet ovat melko tarkkoja. -93 vuoden 220 bensafarkku käynnistyy hyvin ja tyhjäkäynti putoaa nopeasti alle tuhanteen. Nousee kuitenkin melko nopeasti 1100-1200, joskus korkeammallekin ja jää tasaisesti siihen. Kun auton sammuttaa ja käynnistää heti uudelleen, tyhjäkäynti putoaa nätisti n. 700 kierrokseen ja kaikki toimii asiallisesti. Tuntuu ettei ecu tms. saa tietoa moottorin lämpenemisestä paitsi uudelleen käynnistyksen jälkeen. Onko tässä järkeilyssä mitään mieltä? En ole vilkaissut vielä kaasuläppää tai antureita. Voisiko moottorin lämpöanturi olla syypää? Miksi kuitenkin toimii kun auton käynnistää uusiksi? Johdot vaikuttavat tässä yksilössä hyviltä. Muutenkin käy todella nätisti. Moottorijarrutuksessa esiintyy pientä nypytystä.

En tiedä onko kyse samasta viasta mutta kahdesti viikon sisään on käynyt niin että kun kaasun survaisee pohjaan, kierrokset eivät nouse yli 1000 vaikka mitä tekisi. Tämäkin ongelma poistui heti uudelleen käynnistämisen jälkeen. En ole saanut uusimaan vaikka olen sittemmin kaasua polkenut. Toinen kerta sattui vaan motarin kiihdytyskaistalla, joka on hieman kiusallinen paikka Mesen hyytymiselle. Vauhdissa sammutus ja käynnistys ja kaikki tosiaan pelasi sen jälkeen normaalisti. Mikä neuvoksi?

T. Juha
1993 S124 220
1999 Sprinter 312 Rimor
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: S124 220 orastava tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja atlas »

Voi olla ihan orastavaa kaasuläppäkotelo vikaa mutta putsaapa paikat ensin ja kurkkaa itse koteloon ja tutki sähkö johdotusta.
Voihan noissa jokin suojaus vika tilanteessa ollakin ja se kuittaantuu sammuttamalla.
Bio hajoava johtosarjakin voi alkaa oireilla.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
XUP
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: To 02.03.2017 12:21

Re: S124 220 orastava tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja XUP »

Puhdistin kaasuläppäkotelon ja kurkkasin elektroniikkaa joka näytti hyvälle. Johdoissa tai juotoksissa ei näkynyt mitään merkkiä kulumisesta. Muutenkin kotelo näytti siistiltä. Eihän sitä toki välttämättä silmällä näe onko kotelo ehjä vai ei. Ei vaan huvittaisi kokeilumielessä ostaa uutta. Oire on ja pysyy. Esiintyy nyt joka kerta kun käynnistää kylmänä. Tasakaasullakin veto vain häviää ja kierrokset jäävät humppaamaan tuhannen tietämille. Lämpöisenä toimii paremmin ja kuittaantuu tosiaan uudelleen käynnistämällä. Seuraavaksi pitää kai katsoa se koneen lämpöanturi johtoineen ja vilkaista YJ-relettäkin. Onko muita ideoita? Pirullista jäljittää näitä vikoja.

T. Juha
1993 S124 220
1999 Sprinter 312 Rimor
XUP
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: To 02.03.2017 12:21

Re: S124 220 orastava tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja XUP »

Kyllä se kuitenkin kaasuläppäkotelon häikältä vaikuttaa. Katsoin mitä kotelon elektroniikkapuolella tapahtuu kun auto on käynnissä. Rattaat liikkuivat ensin hieman joutokäynnillä mutta kun vika iski päälle, rattaat pysähtyivät. Tyhjäkäynti kuitenkin humppasi eikä kaasu toimi kuin pätkittäin. Käyttäytyy samoin kun koko kotelon pistokkeen vetää irti, joten jossain kotelon sähköissä se vika varmaankin on. Ruiskutin reilusti kontaktisprayta. Ainakin lämpimällä moottorilla auto toimi sen jälkeen hyvin pitkällä koeajolla. Koneisto ei näyttänyt kovin helpolta purkaa joten rattaiden ja piirilevyn alle ei oikein pääse näkemään. Kannattaakohan näillä tiedoilla jo alkaa katsella uutta kaasuläppäkoteloa?
1993 S124 220
1999 Sprinter 312 Rimor
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: S124 220 orastava tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja atlas »

Onhan se vähän riskiä ostaa toinen kotelo suoraan mutta yleisesti toi kyllä pettää jossakin vaiheessa...kaikkein yleisin ja joka sytty puolelle heittää häiriötä on johtosarja joka maatuu ja aiheutttaa oikosulkuja,vuoto virtaa ja niiden päissä olevat toimilaitteet sekoilevat.
Toki jos pääset kokeilemaan jonkin kotelolla vikaa tai osto aikeissa neuvottelet myyjän kanssa palautuksesta jos ei auta...luulisi forumin kautta ainakin onnistuvan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
XUP
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: To 02.03.2017 12:21

Re: S124 220 orastava tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja XUP »

Otin vielä kotelon pöydälle ja halkaisin parista kohtaa kaapelin. Johdot näyttivät ja tuntuivat aivan uusilta ja virheettömiltä. Ei lainkaan hapertumaa. Voihan se olla että osa on joskus uusittu. Kaapelin sisällä kulkee kahdeksan johtoa. Tsekkasin pistokkeen päästä että kaikilta tulee virta piirilevylle. Tosin, vivuston mikrokytkimen ollessa kiinni johdoista 5 ja 6 tulee virta neljään vierekkäiseen kohtaan piirilevyssä. Kun mikrokytkin on auki niiltä tulee virta kahteen kohtaan piirilevylle. Kun tietäisi vielä onko sen tarkoituskin toimia noin? Mutta jos jollain olisi kaasuläppäkotelo kaupan 220 124:een niin olisin kiinnostunut. Olisi hienoa jos koteloa voisi testata ennen rahanvaihtoa.

T. Juha
1993 S124 220
1999 Sprinter 312 Rimor
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: S124 220 orastava tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja atlas »

Youtubessahan on videoita kun korjaajat korjailee noita...yhteen aikaan Mikkelissä kaiketi oli joku joka korjaili noita mutta ei tietoa korjaako enää ja kuka.
Toki voihan sitä kokeilla tunnetuilta pajoilta ja sekin olisi jotain jos he voisivat testata sen.
Toki sen johtosarjan kuoret voisi kannattaa tutkia etemmäksi eculle päin ainakin kuumimmista kohdista kun sieltähän ne lopulta petttävät jos nyt ei ole jo korjailtu kuntoo kun voi se vika olla sielläkin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
XUP
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: To 02.03.2017 12:21

Re: S124 220 orastava tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja XUP »

Noita videoita onkin tullut katsottua. Ja olinkin niiden perusteella varma että johto olisi hapertunut. Kun auto on vikatilassa kaasuläpän johdon irroitus ei auta mutta kun auton käynnistää ilman virtajohtoa vikaa ei ilmene. Tällöinhän ruisku ilmeisesti toimii mekaanisesti. Tämäkään havainto ei kai paljoa auta. Eikös sillon kaikki putoa pois pelistä? Vai voiko tuolla perusteella sulkea pois jotain vaihtoehtoja? Paitsi että kyllähän se nyt vahvasti sähkövikaan viittaa. Miten on YJ-releen laita? Voiko aiheuttaa tuollaista? Paikallinen autosähköliike ei osannut auttaa. Täytyy katsoa johtosarjaa tosiaan pidemmälle. Tulihan riesa.

T. Juha
1993 S124 220
1999 Sprinter 312 Rimor
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: S124 220 orastava tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja atlas »

Tässä on täys sähköinen ruisku...ei mekaanis-sähköinen jolloin menee mekaaniselle vaan se sammuu kokonaan kuin saunalyhty.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
XUP
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: To 02.03.2017 12:21

Re: S124 220 orastava tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja XUP »

Eli voiko ajatella nyt niin että kun auto toimii virrattomalla kaasuläpällä ihan hyvin (tyhjäkäynti korkeahko), niin vika on sitten siinä kaasuläpässä?
1993 S124 220
1999 Sprinter 312 Rimor
XUP
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: To 02.03.2017 12:21

Re: S124 220 orastava tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja XUP »

Piti siis yllä tietenkin kirjoittaa että kaasuläppä toimii mekaanisesti.
1993 S124 220
1999 Sprinter 312 Rimor
XUP
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: To 02.03.2017 12:21

Re: S124 220 orastava tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja XUP »

Haussa yhä kaasuläppäkotelo ( 001 141 0225 ). Kuinka paha asia on ajella niin että kotelon piuha ei ole kiinni? Tällöin ei tietenkään välity tieto läpän asennosta mutta ihmeen hyvin tuo kulkee.
1993 S124 220
1999 Sprinter 312 Rimor
XUP
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: To 02.03.2017 12:21

Re: S124 220 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja XUP »

Viime viikolla koitettu toisella kaasuläpällä. Ei ollut apua. Purkuosa mutta käyttäytyi ihan samoin. Tosin vika on pahentunut niin että ilmenee heti kun auton käynnistää (myös kylmäkäynnistys nyt huono, käynnistyy ilman korotettua tyhjäkäyntiä). Seuraavaksi koitan toisella YJ-releellä. Löytyisikö kellään hyvää relettä numerolla: 000 540 6745?

T. Juha
1993 S124 220
1999 Sprinter 312 Rimor
XUP
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: To 02.03.2017 12:21

Re: S124 220 orastava tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja XUP »

Tämä ongelma ratkesi kolmannella kokeilemallani kaasuläppäkotelolla. Mersu toimii moitteetta. On se nättiä!
1993 S124 220
1999 Sprinter 312 Rimor
Vastaa Viestiin