S212 250cdi vm.2012 AKUN VAIHTO ITSETEHTYNÄ?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
MESE250E
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ti 16.10.2018 14:13

S212 250cdi vm.2012 AKUN VAIHTO ITSETEHTYNÄ?

Viesti Kirjoittaja MESE250E »

Tervehdys foorumilaiset,

Palasin jälleen reilun kolmen vuoden jälkeen MB-mieheksi.

Mieltäni askarruttaa, että uskaltaako itse vaihtaa akkua S212 250cdi -12 meseen? Pääakku sijaitsee konepellin alla oikealla ilmansuodatinkotelon alapuolella. Ja taitaapi pikkuakku löytyä tuolta peräkontin pohjan alta.

Tuossa vaan viikonloppuna (autossa tehdasasenteinen webasto), niin aamulla ilmoitti tiputtaneensa sisäpuhalluksen pois (webaston käytön yhteydessä), kun antoi ilmoituksen "Battery low". Pohdin vaan, että jos jo näillä keleillä herjailee, niin talven yli ei mahda päästä etteikö akku simahda lopullisesti.

Tuo pääakku näyttää olevan AGM 95ah ja taitaapi olla vielä alkuperäinen paikoillaan.

Kuinkas se vaihtotyö itsetehtynä menisikään? Käykö antaa noihin "apuvirtanapoihin" siinä pääakun läheisyydessä virtaa esim. CTEK 5A laturilla, vai tulisiko olla joku tupakansytyttimen kautta onnistuva lataaminen (tää on allekirjoittaneelle aivan uusituttavuus. Olen käsittänyt että virtaa tulee ko. pistokkeesta vain ulospäin), vai kuis tuo homma toimii.

Katselin näitä topiceja, mutta täysin "Battery replace for dummies" ohjetta en löytänyt. Toiset pelottelee että ilman lisävirtoja tai avaimet virtalukossa SAM menee pimeäksi ja kustannukset boksin vaihdolle n. 6000€. Onpa sitten tehty näppäräksi tääkin homma :).

Onkos kommentteja, kuinka homma toimii S212 vm.2012 kulkineessa?


Terveiset Kouvolan ratapihalta :wave:
antilla
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Su 01.05.2005 10:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: S212 250cdi vm.2012 AKUN VAIHTO ITSETEHTYNÄ?

Viesti Kirjoittaja antilla »

:o
Viimeksi muokannut antilla, Ke 06.03.2019 13:12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
shade_z
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1641
Liittynyt: Ma 22.09.2008 21:17

Re: S212 250cdi vm.2012 AKUN VAIHTO ITSETEHTYNÄ?

Viesti Kirjoittaja shade_z »

ihan perus juttu, avaimet pois virtalukosta, keyless go avaimet ulos ja parinmetrinpäähän autosta, odottelet tupakinverran että järjestelmät menee "nukkumaan" ja sitten vaihtohommiin niin ei tule mitään ongelmia
keijon
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 210
Liittynyt: Ke 28.01.2015 12:54
Paikkakunta: vaasa

Re: S212 250cdi vm.2012 AKUN VAIHTO ITSETEHTYNÄ?

Viesti Kirjoittaja keijon »

Itsellä W212 vm 2014 ja "battery low" herkästikkin tulee, eli aikas virtasyöppö. No itsellä lyhyttä ajoa ja silloin tällöin joutuu akkua ladata. Vaihdoin myös akun eikä vaikutusta. Akun vaihdoin itse normisti. Ei ongelmia. Muistaakseni odotin noin 20 min, että virrat hävinneet ecu.lta. Takaluukussahan toi pikku akku mitä en huomioinut eikä ilmeisesti tarvitsekkaan. Ilmeisesti sullakin akun vaihto tulee olemaan turha. Tehokas webastohan noissa on, mutta itse funtsin josko iän myötä ylimääräistä virrankulutusta tulee........
MESE250E
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ti 16.10.2018 14:13

Re: S212 250cdi vm.2012 AKUN VAIHTO ITSETEHTYNÄ?

Viesti Kirjoittaja MESE250E »

Kiitokset kaikille vastaajille. Ja pahoittelen oman kommentoinnin viiveestä. Ollut hieman vauhtia ja vaarallisia tilanteita, niin on jäänyt koko juttu.

No nyt sitten jälleen uusi murhe. Hävittää jäähdytysnestettä jonnekin. Olen nyt jo toisen kerran täyttänyt paisuntasäiliön, kun on tullut ilmoitus että ei oo nestettä riittävästi. Jo ensimmäisellä kerralla kun lisäilin nestettä paisuntasäiliöön, niin otin sieltä "vanhaa" nestettä verrokiksi (sivuthan käskevät laittaa sinivihreää ainetta G48) ja tuo "vanha" neste oli aivan eri väristä, pikemminkin ruskeaa. En ole varma, mutta saattoi tuoksahtaa vähän niin kuin sähköpalon jäljiltä - tosin nenä tottui hajuun tosi nopeasti. Nyt juuri äsken lisäsin jäähdytysnestettä paisuntasäiliöön 1.5L, kun tosiaan taas herjaili vähyyttä. Nämä kaksi täyttökertaa on mahtunut n. 5000km ajokilometrin sisään. Noh, katselin samalla öljytikusta öljyn väriä ja mustaahan tuo oli, mutta sitten kun avasin öljykorkin, niin nokka-akselin pinta näyttäisi olevan sellaisen ohuen vaaleanruskean öljykalvon peitossa.

Onkohan nyt diagnoosina kannentiiviste vai tuo tyyppivika siinä muoviosassa, josta se O-rengas alkaa vuotamaan kun tuo muoviosa murtuu?

Ihanaa ostaa olevinaan hyvä käyttöauto ja sit näköjään tulee ongelmia ongelmien jälkeen (kaupoista kulunut nyt 1kk ja 1vko - ilmeisesti saa taas ottaa yhteyttä myyjään, joka onneksi on autoliike - tosin saa nähdä kuinka käy)!

Tähän asti havaitut ongelmat: Blind spot assist ei toimi (syy johtosarja hapettunut täysin ja yksi tutka pimeänä - tutkittu), kesärenkaiden vanteiden ja pyörännapojen välissä oli n. 20mm spacerit (aiempi omista halunnut ilmeisesti ulkonäköä tuomalla renkaita ulospäin spacereilla / väärät ET-luvultaan olevat vanteet (Ei MB omat vanteet)), Vasemman takailmapussin vuoto, auto myytiin kaksin renkain ja nyt talvirenkaat ovat varmaan C-mallin, koska ovat kokoa 225/45 17R ja kantavuusluokka liian pieni 94, kun rengaskoon tulisi olla tässä E-mallissa vähintään 225/50 17R 99. Ja toki mukana tulleet pultit talvirenkaille kartiokannalla ei pallokannalla ja nuo väärät pultit vielä liian pitkät! Ja en usko että vanteet (MB:n omat kuitenkin) olisivat vain kuusi talvea ajettu, kun 3/4 on ulkopinnoiltaan todella "korkanneet" eli tosi pahoja syömiä vanteiden maalipinnassa, viime viikolla tutkailin trafin kautta rekisteriotetta (ei ollut auton mukana ees vanhaa), niin siellä huomioina keltaisella pohjalla (lisäkilpi), eli autossa on ollut kolmas rekisterikilpi, mutta enpä saanut tuotakaan autoa ostaessa ja ei löydy edes takakontin pohjalevyn alta. Sitten vielä katsastuksessa todettu, että etuikkunat ovat liian tummat ja tästä tullut korjauskehoitus. No nyt sitten kun tarkastelin noita etulaseja, niin eihän tätäkään ole korjattu uskoisin että tummennuskalvot ovat edelleen etuikkunoissa. Ja toki vielä kirsikkana kakun päällä näyttäisi että tuota autoa on madallettu (tosin otteesta ei löydy merkintää tästä). Etumaski on tosi lähellä maata ja välistä pohja raapii maata pienessä töyssyssä. Myyjälle tuumin ostaessa, että näyttää matalalta, niin tokaisi että tää on avantgarde malli joten on matalampi. Mutta ei kyllä avantgardekaan ole näin matala. Eli tulipa tehtyä näköjään hyvä ostos :mrgreen: :thumbup:

No katsotaan mitä saan auton myyneen liikkeen kanssa väännettyä, mutta kaikki on kuitenkin ylimääräistä työtä ja harmia, kun autoa tarvitsisi jokapäiväisessä ajossa eikä korjaamolla seisomassa.

T:Matti
Avatar
nh1131
Mersumies
Mersumies
Viestit: 877
Liittynyt: Ti 29.04.2008 15:24
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Re: S212 250cdi vm.2012 AKUN VAIHTO ITSETEHTYNÄ?

Viesti Kirjoittaja nh1131 »

Akusta tulee luultavasti herjoja vaikka vaihdatkin uuden, ite laitoin defan laturin ja tällä homma pelittää.
Itsellä lyhyttä ajoa ja webasto päällä noin 35-30 min.
Ei pysty ajaan ko risulla lehemää ;-)
S213 220 cdia T 4Matic 2018
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2016
Ex. S211 270 cbia T
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2719
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: S212 250cdi vm.2012 AKUN VAIHTO ITSETEHTYNÄ?

Viesti Kirjoittaja markoala »

Kahta eri nestettä sekoitettu niin lopputulos on ruskeaa. Vesipumppu on kulutustavaraa näissä.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3075
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: S212 250cdi vm.2012 AKUN VAIHTO ITSETEHTYNÄ?

Viesti Kirjoittaja jysi »

Kannattaa tarkistaa se tyyppivika eli polttoainesuodattimen jalka, moottorin vasen kylki pitäisi olla kuiva. Samoin muut muoviset putket moottoritilasta.
ppeku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 14.11.2018 21:55

Re: S212 250cdi vm.2012 AKUN VAIHTO ITSETEHTYNÄ?

Viesti Kirjoittaja ppeku »

Onko tuon takakontin pikkuakun tarkoitus vain renkaantäyttökompuralle (tai kylmälaukulle yms.) sähkönjakelu kontin pistokkeen kautta, vai onko siihen liitetty lie jotain muitakin toimintoja?
Avatar
Ed Hunter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ti 16.02.2016 19:38

Re: S212 250cdi vm.2012 AKUN VAIHTO ITSETEHTYNÄ?

Viesti Kirjoittaja Ed Hunter »

ppeku kirjoitti:Onko tuon takakontin pikkuakun tarkoitus vain renkaantäyttökompuralle (tai kylmälaukulle yms.) sähkönjakelu kontin pistokkeen kautta, vai onko siihen liitetty lie jotain muitakin toimintoja?
Se on Start/Stop-järjestelmälle. Omaan autoonhan saa kytkeä vaikka kylmälaukun siihen :D
S212 250CDI
hvirkkunen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: To 02.11.2017 15:43

Re: S212 250cdi vm.2012 AKUN VAIHTO ITSETEHTYNÄ?

Viesti Kirjoittaja hvirkkunen »

Jarrun hold-toiminto on kans kytköksissä siihen pikkuakkuun herra ties miksi.
ppeku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 14.11.2018 21:55

Re: S212 250cdi vm.2012 AKUN VAIHTO ITSETEHTYNÄ?

Viesti Kirjoittaja ppeku »

Aaa siinä on nuo toiminnot kytkettynä, kiitos tiedosta!
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13189
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: S212 250cdi vm.2012 AKUN VAIHTO ITSETEHTYNÄ?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

hvirkkunen kirjoitti:Jarrun hold-toiminto on kans kytköksissä siihen pikkuakkuun herra ties miksi.
Auton kaikki osat on toisiinsa kytköksissä tavalla tai toisella. Kerro tarkemmin mitä tarkoitit 212:n start/stop akun kytköksestä hold'iin? Sehän on useimmiten irti auton muista sähköistä suurimman osan aikaa hold'in ollessa aktiivinen (tai passiivinen).
hvirkkunen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: To 02.11.2017 15:43

Re: S212 250cdi vm.2012 AKUN VAIHTO ITSETEHTYNÄ?

Viesti Kirjoittaja hvirkkunen »

Jos taka-akku on pimeä niin hold-funktio ei toimi.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13189
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: S212 250cdi vm.2012 AKUN VAIHTO ITSETEHTYNÄ?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

hvirkkunen kirjoitti:Jos taka-akku on pimeä niin hold-funktio ei toimi.
Niinpä taisi olla omassakin kun start/stop-akku piti vaihtaa. Samoin hukassa moni muu pikkuakusta täysin riippumaton toiminto. Pitäisi varmaan lukea korjaamokäsikirjasta selitys. Tuo kun kuuluu päästöjen vähennyssysteemeihin niin ehkä hoputtavat noin korjaamokäynnille, vähän samoin kun nykyisissä rikkinäinen hehkutulppa ajaa limp-home modeen.
uffa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ti 30.10.2018 17:18
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: S212 250cdi vm.2012 AKUN VAIHTO ITSETEHTYNÄ?

Viesti Kirjoittaja uffa »

Mites tuollaiseen E300 hybridiin uskaltaa akun vaihtaa? Näissähän molemmat akut peräluukussa ja ajoakku taasen tuolla moottoritilassa.
Ihan vaan virrat pois, avaimet pois virtalukosta ja kaapelit irti? 95Ah lienee sellainen oikea tuohon vaikka ei ole webastoa?
uffa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ti 30.10.2018 17:18
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: S212 250cdi vm.2012 AKUN VAIHTO ITSETEHTYNÄ?

Viesti Kirjoittaja uffa »

uffa kirjoitti:Mites tuollaiseen E300 hybridiin uskaltaa akun vaihtaa? Näissähän molemmat akut peräluukussa ja ajoakku taasen tuolla moottoritilassa.
Ihan vaan virrat pois, avaimet pois virtalukosta ja kaapelit irti? 95Ah lienee sellainen oikea tuohon vaikka ei ole webastoa?
Mittasin jännitteen navoilta, 11,7V , varmaan saisi olla isompi? Auto seissyt yön ja avasin vain peräluukun mittaamista varten.

Onkohan akku vielä alkuperäinen vuodelta 2013? Saako liitteen tiedoista minkäänlaista valmistusajankohtaa selville?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
SilverS212
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Su 08.10.2017 17:33

Re: S212 250cdi vm.2012 AKUN VAIHTO ITSETEHTYNÄ?

Viesti Kirjoittaja SilverS212 »

Miinus-navasta pitäisi löytyä stanssattuna päivämäärä. Valmistusviikko ja -vuosi esim. 3612
Nurmituomas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 495
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: S212 250cdi vm.2012 AKUN VAIHTO ITSETEHTYNÄ?

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

hyvä uusi akku voi olla esim 12.7 jopa 13 volttia täynnä.

12 on tyhjä , alle 12 se on rikki.
W212 E350cdi
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2719
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: S212 250cdi vm.2012 AKUN VAIHTO ITSETEHTYNÄ?

Viesti Kirjoittaja markoala »

.
Viimeksi muokannut markoala, Ti 09.02.2021 17:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
KPaju
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Su 23.01.2011 22:28

Re: S212 250cdi vm.2012 AKUN VAIHTO ITSETEHTYNÄ?

Viesti Kirjoittaja KPaju »

uffa kirjoitti: Ke 28.11.2018 21:03 Mites tuollaiseen E300 hybridiin uskaltaa akun vaihtaa? Näissähän molemmat akut peräluukussa ja ajoakku taasen tuolla moottoritilassa.
Ihan vaan virrat pois, avaimet pois virtalukosta ja kaapelit irti? 95Ah lienee sellainen oikea tuohon vaikka ei ole webastoa?
Saitko vastausta tai osaako kukaan antaa vastauksen tähän - eli miten E300 hybridin ajoakun voi vaihtaa itse, vai onko se turvallisinta ja parasta tehdä liikkeessä?
uffa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ti 30.10.2018 17:18
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: S212 250cdi vm.2012 AKUN VAIHTO ITSETEHTYNÄ?

Viesti Kirjoittaja uffa »

Ajoakkua ei vaihdettu. Uusi AGM-akku peräluukkuun vaihdettiin merkkiliikkeessä ja uusi akku sopeutettiin.
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: S212 250cdi vm.2012 AKUN VAIHTO ITSETEHTYNÄ?

Viesti Kirjoittaja amatoori »

KPaju kirjoitti: La 06.02.2021 10:21
uffa kirjoitti: Ke 28.11.2018 21:03 Mites tuollaiseen E300 hybridiin uskaltaa akun vaihtaa? Näissähän molemmat akut peräluukussa ja ajoakku taasen tuolla moottoritilassa.
Ihan vaan virrat pois, avaimet pois virtalukosta ja kaapelit irti? 95Ah lienee sellainen oikea tuohon vaikka ei ole webastoa?
Saitko vastausta tai osaako kukaan antaa vastauksen tähän - eli miten E300 hybridin ajoakun voi vaihtaa itse, vai onko se turvallisinta ja parasta tehdä liikkeessä?
Kokeillaan.

Nopeasti WIS:stä katsoen:

Eli ensin ajetaan starin kanssa korkeajännitepuoli alas (deactivation log), sitten tehdään perinteisesti akun vaihto (miinus ensin irti) jonka jälkeen uus tilalle ja korkeejännite puoli takas ylös (activation log) ja sitten kuitataan akun vaihto etu sam yksikköön.

Olen lähes tuon tehnyt omaan C350e:n kun vaihdoin penkit ja airbagien takia tein auton jännitteettömäksi. Sillon otin akun miinusnavan irti.

Ilman staria tuo siis ei onnistu.

Edit: oletan että tässä tarkoitit starttiakkua etkä "ajoakkua". Ajoakuksi kutsutaan sitä korkeajänniteakkua hybrideissä. Sen vaihto onkin sitten kinkkisempi.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: S212 250cdi vm.2012 AKUN VAIHTO ITSETEHTYNÄ?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

amatoori kirjoitti: Ti 09.02.2021 16:00
KPaju kirjoitti: La 06.02.2021 10:21
uffa kirjoitti: Ke 28.11.2018 21:03 Mites tuollaiseen E300 hybridiin uskaltaa akun vaihtaa? Näissähän molemmat akut peräluukussa ja ajoakku taasen tuolla moottoritilassa.
Ihan vaan virrat pois, avaimet pois virtalukosta ja kaapelit irti? 95Ah lienee sellainen oikea tuohon vaikka ei ole webastoa?
Saitko vastausta tai osaako kukaan antaa vastauksen tähän - eli miten E300 hybridin ajoakun voi vaihtaa itse, vai onko se turvallisinta ja parasta tehdä liikkeessä?
Kokeillaan.

Nopeasti WIS:stä katsoen:

Eli ensin ajetaan starin kanssa korkeajännitepuoli alas (deactivation log), sitten tehdään perinteisesti akun vaihto (miinus ensin irti) jonka jälkeen uus tilalle ja korkeejännite puoli takas ylös (activation log) ja sitten kuitataan akun vaihto etu sam yksikköön.

Olen lähes tuon tehnyt omaan C350e:n kun vaihdoin penkit ja airbagien takia tein auton jännitteettömäksi. Sillon otin akun miinusnavan irti.

Ilman staria tuo siis ei onnistu.

Edit: oletan että tässä tarkoitit starttiakkua etkä "ajoakkua". Ajoakuksi kutsutaan sitä korkeajänniteakkua hybrideissä. Sen vaihto onkin sitten kinkkisempi.
Jos/kun teete jotain korkeajäänite puolelle olakaa Varovaisia
siinä voi oikasti käydä iso/vakava vahinko
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: S212 250cdi vm.2012 AKUN VAIHTO ITSETEHTYNÄ?

Viesti Kirjoittaja amatoori »

CDI203 kirjoitti: Ti 09.02.2021 16:22 Jos/kun teete jotain korkeajäänite puolelle olakaa Varovaisia
siinä voi oikasti käydä iso/vakava vahinko
Tätä ei voi riittävästi painottaa. Korkeejännitepuolella saattaa olla yli 300VDC jännite. Tasasähkö on sellaista että se ei potkaise lihaksia irti samalla tavalla kuin verkkovirrassa oleva vaihtosähkö. 300VDC tappaa nopeasti ja varmasti.

Jos ei sähkötekniikan perusteet ole hallussa, eikä ole täysin varma mitä tekee, niin sillon täytyy jättää sellaiselle jolla on. Nämä työt AINA vaativat starin, ilman sitä ei pysty ajamaan korkeajännitepuolta ylös. Konehuoneesta tai jostain vastaavasta paikasta kyllä löytyy kytkin jolla sen korkeajännitepuolen saa alas, mutta se ei palaudu siitä.


Noissa hybrideissä on siis tavallinen agm lyijyakku starttiakkuna. Sen vaihdossa ei tarvi pelätä korkeita jännitteitä, mutta se on kiinni laturissa joka taas on kiinni korkeajännitepuolella, autossa kun ei ole perinteistä pyörivää laturia. Tämän vuoksi kun alkaa starttiakkua vaihtamaan, pitää se korkeajännitepuoli ajaa alas jotta se laturi tulee jännitteettömäksi.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
KPaju
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Su 23.01.2011 22:28

Re: S212 250cdi vm.2012 AKUN VAIHTO ITSETEHTYNÄ?

Viesti Kirjoittaja KPaju »

Minun E300 hybrid on ns. kevyt hybrid, mutta silti en sähkömoottorin akkuun koske. Kyse startti akusta (92Ah muistaakseni), joka vaihtuu kyllä ilman erityisiä temppuja.
Vastaa Viestiin