Onkos tämä OM 642 oikeasti näin heikko ?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
PYY
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 17.10.2010 14:11
Paikkakunta: Pohojois-Pohojanmaata

Onkos tämä OM 642 oikeasti näin heikko ?

Viesti Kirjoittaja PYY »

Otti sitten eilettäin kesken ajon varoittamatta C 350 CDI 4 Maticci ja rupes kolisemaan + puistelemaan... (lyhyt versio tarinasta).

Meni kyllä täysin ilman ennakkovaraoitusta vakkarilla 88km/h ja tänään tuli puhelu korjaamolta johon vietiin että ottivat öljynsuodattimen irti niin metelliahan sieltä tuli mukana.. PRKL.

No vaihtomoottori on tulossa ja muuan €€€€ menee.

Mitä ennakkovaroituksia nämä koneet on muille antaneet ennen hajoamistaan että osaisi kuunnella jatkossa? Vai pitääkö tässä alkaa siirtymään voimadieseleistä hybridihihhuliksi?

Öljyt vaihdettu säännöllisesti (edellinen 500km ennen hajoamista)
Ei ääniä jakopäästä
Öljynlauhuttimen tiivisteet alkuperäiset
Aukoton huoltohistoria - varmistettu
235tkm ajettu
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."

Talli: BMW i4 M50, X253-350e-4MATIC, S205-220-CDI-4MATIC, W204-350-CDI-4MATIC
Pala tähellistä historiaa: W205/W211/W251….
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Onkos tämä OM 642 oikeasti näin heikko ?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Etummaiset kampiakselin laakeriliuskat pyörähtäneet? Öljynvaihdon jälkeen kuulemma kultakorva havaitsee naputuksesta onko vaihtotarvetta. Eikä ole ainoa mersun moottorityyppi jossa liuskat pyörähtää joissakin yksilöissä vaikka toiset nielee kilometrejä.
Avatar
PYY
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 17.10.2010 14:11
Paikkakunta: Pohojois-Pohojanmaata

Re: Onkos tämä OM 642 oikeasti näin heikko ?

Viesti Kirjoittaja PYY »

DBFI kirjoitti:Etummaiset kampiakselin laakeriliuskat pyörähtäneet? Öljynvaihdon jälkeen kuulemma kultakorva havaitsee naputuksesta onko vaihtotarvetta. Eikä ole ainoa mersun moottorityyppi jossa liuskat pyörähtää joissakin yksilöissä vaikka toiset nielee kilometrejä.
Olen kyllä 100 varma että öljynvaihdon jälkeen kone kävi eri tavalla - mutta samalla tapaa eritavalla mitä aiemmat v6 dieselit ja oma toinen v6... mutta ei siis käynyt mitenkään huonolla tapaa erilailla.

Pitää nyt kuulostella ja verrata kuinka tuolla tulevalla "uudella" moottorilla käypi
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."

Talli: BMW i4 M50, X253-350e-4MATIC, S205-220-CDI-4MATIC, W204-350-CDI-4MATIC
Pala tähellistä historiaa: W205/W211/W251….
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Onkos tämä OM 642 oikeasti näin heikko ?

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

PYY kirjoitti:
DBFI kirjoitti:Etummaiset kampiakselin laakeriliuskat pyörähtäneet? Öljynvaihdon jälkeen kuulemma kultakorva havaitsee naputuksesta onko vaihtotarvetta. Eikä ole ainoa mersun moottorityyppi jossa liuskat pyörähtää joissakin yksilöissä vaikka toiset nielee kilometrejä.
Olen kyllä 100 varma että öljynvaihdon jälkeen kone kävi eri tavalla - mutta samalla tapaa eritavalla mitä aiemmat v6 dieselit ja oma toinen v6... mutta ei siis käynyt mitenkään huonolla tapaa erilailla.

Pitää nyt kuulostella ja verrata kuinka tuolla tulevalla "uudella" moottorilla käypi
Jos valmistaja ei tiedota tehneensä moottoriin mitään rakenteellista muutosta, käy edelleen samalla tavalla ja yhtä nopeasti. Mercedes Benz muuttuu kurpitsaksi kun kello lyö.

Toisaalta, Mercedeksen ansaintalogiikan mukaan ei muutoksia kannata tehdä koska silloin moottoreiden/osien/komponenttien myynti sakkaa ja korjaamoiden työlistat ovat tyhjillään.

Myyjän kannalta on kaikkein parasta (ja tämä ei koske pelkästään Mercedes Benz:iä) valmistaa auto josta takuuajan jälkeen hajoaa joku tai joitakin komponentteja jotka ovat erittäin kalliita ostaa ja mieluummin vielä mahdottomia vaihtaa muualla kuin merkkikorjaamon testerin äärellä.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Onkos tämä OM 642 oikeasti näin heikko ?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Voiko olla että kun suodin vaihtuu,tyhjenee kotelo ja kun uudella suotimella menee jonkin aikaa kunnes täyttyy on jo tuhoa tullut.
eli jos täyttäisi öljyllä kotelon kun suodin on paikallaan...sitten vasta kansi kiinni.
Taidan tehdä noin kaikkiin moottoreihin joissa muovi kotelo.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
KB2
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 17.06.2016 12:12

Re: Onkos tämä OM 642 oikeasti näin heikko ?

Viesti Kirjoittaja KB2 »

atlas kirjoitti:Voiko olla että kun suodin vaihtuu,tyhjenee kotelo ja kun uudella suotimella menee jonkin aikaa kunnes täyttyy on jo tuhoa tullut.
eli jos täyttäisi öljyllä kotelon kun suodin on paikallaan...sitten vasta kansi kiinni.
Taidan tehdä noin kaikkiin moottoreihin joissa muovi kotelo.
Noin oli tarkoitus tehdä surullisen kuuluisan OM651:n kanssa, mutta täyttö ei onnistu, koska ilman kantta öljy valuu öljypohjaan. Näyttäisi myös OM642 olevan samanlainen rakenne.
Jukkahep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Pe 25.12.2015 12:18

Re: Onkos tämä OM 642 oikeasti näin heikko ?

Viesti Kirjoittaja Jukkahep »

Tehdäänkö hajonneelle moottorille diaknoosia miksi se hajos.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Onkos tämä OM 642 oikeasti näin heikko ?

Viesti Kirjoittaja S202 »

KB2 kirjoitti:
atlas kirjoitti:Voiko olla että kun suodin vaihtuu,tyhjenee kotelo ja kun uudella suotimella menee jonkin aikaa kunnes täyttyy on jo tuhoa tullut.
eli jos täyttäisi öljyllä kotelon kun suodin on paikallaan...sitten vasta kansi kiinni.
Taidan tehdä noin kaikkiin moottoreihin joissa muovi kotelo.
Noin oli tarkoitus tehdä surullisen kuuluisan OM651:n kanssa, mutta täyttö ei onnistu, koska ilman kantta öljy valuu öljypohjaan. Näyttäisi myös OM642 olevan samanlainen rakenne.
Om651 ei ole mitenkään surullisen kuuluisa, eikä tarvetta tuollaiseen kikkailuun. Se öljykalvo ei niistä laakereista ihan muutamassa sekunnissa häviä vaikkei kaataisi moottoriin öljyä ollenkaan. Kun moottoreista otetaan 3-4 kertaa enemmän voimaa kuin ennen ja insinööri sen rakenteen tietokoneen avustuksella suunnittelee niin ettei jokapaikassa ole materiaalia ns. varmanpäälle niin joskus joku hajoaa, etenkin kun moottori asennetaan isoon pakettiautoon ja välityssuhteet sellaiset että moottoria tulee vedätettyä tosi pienillä kierroksilla. Mutta pääasia on että maailma tälläkonstin pelastuu :angel:
S124 300TE
S211 E500
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17141
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Onkos tämä OM 642 oikeasti näin heikko ?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei vaikuta öljynsuodattimen "tyhjä tila" vaihdon jälkeen.
Kovin yleistä OM642 hajoaminen alakerraltaan ei ole, sehän on tiedossa että OM651 ei kannata öljynvaihtovälejä kovin pitkiksi päästää eikä pakkasista lämmittämättä käynnistellä.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
PYY
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 17.10.2010 14:11
Paikkakunta: Pohojois-Pohojanmaata

Re: Onkos tämä OM 642 oikeasti näin heikko ?

Viesti Kirjoittaja PYY »

Loppuviikosta pitäisi jo päästä ajelemaan uuden moottorin voimin.

Tämän moottorivaivan kanssa samaan aikaan W251stä kolaroitiin vikon sisään 2krt parkkipaikalla ja vaikka on hyvät vakuutukset niin kunnolla teettäen tulee aina itsellekkin kuluja.

Jos vielä sama tahti jatkuu loppuvuoden niin siirryn PRKL BMW kantaan. Niissä kuulemma menee VAIN 1000€ kuussa korjaamolle jos kahta pitää... ei riitä kuluvana vuonna tämä näiden tähellisten kanssa!
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."

Talli: BMW i4 M50, X253-350e-4MATIC, S205-220-CDI-4MATIC, W204-350-CDI-4MATIC
Pala tähellistä historiaa: W205/W211/W251….
Avatar
PYY
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 17.10.2010 14:11
Paikkakunta: Pohojois-Pohojanmaata

Re: Onkos tämä OM 642 oikeasti näin heikko ?

Viesti Kirjoittaja PYY »

Huomenna noudan tämän perheenjäsenen kotiin.

Onneksi oli W212 200CDI ja Skoda Octavia 1.0 lainassa tämän episodin aikana niin ei päässyt ns #järkiautokuume yllättämään
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."

Talli: BMW i4 M50, X253-350e-4MATIC, S205-220-CDI-4MATIC, W204-350-CDI-4MATIC
Pala tähellistä historiaa: W205/W211/W251….
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: Onkos tämä OM 642 oikeasti näin heikko ?

Viesti Kirjoittaja simoks »

Tuskin se bemariin vaihtamalla ainakaan kulut pienene.. toki tämmönen iso moottoriremppa ketuttaa ja onhan noita isompia tyyppivikoja ollut vanhemmissakin malleissa. Siksi ostankin köyhänä autot käteisellä ja jos paukkuu isosti niin ei pahempaa murhetta tule kuin se ettei pääse töihin autolla :D
sakke88 kirjoitti:
PYY kirjoitti:Loppuviikosta pitäisi jo päästä ajelemaan uuden moottorin voimin.

Tämän moottorivaivan kanssa samaan aikaan W251stä kolaroitiin vikon sisään 2krt parkkipaikalla ja vaikka on hyvät vakuutukset niin kunnolla teettäen tulee aina itsellekkin kuluja.

Jos vielä sama tahti jatkuu loppuvuoden niin siirryn PRKL BMW kantaan. Niissä kuulemma menee VAIN 1000€ kuussa korjaamolle jos kahta pitää... ei riitä kuluvana vuonna tämä näiden tähellisten kanssa!

Velipojalla Lipponen ja kahden vuoden aikana mennyt 6500 euroa korjauskuluihin. Toisella veljellä Sprintteri ja korjauskuluja 0-euroa kahden vuoden aikana. Kolmannella veljelläni S202 ja korjauskuluja kahden vuoden aikana 0-euroa.
Kannattaisi siirtyä vanhempaan Mersuun niin käyttö -/ remonttikulut on vähäiset tai ostaa heti uuden Mersun.
Lipponen = väyrynen? Se nyt riippuu niin paljon ihmisestä mitä alkaa korjailemaan, ei kaikilla tietty mene välttämättä euroakaan kahteen vuoteen jos ei pikkuasiat esim alustan kolina tms haittaa :)
W210 E320cdi
Avatar
PYY
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 17.10.2010 14:11
Paikkakunta: Pohojois-Pohojanmaata

Re: Onkos tämä OM 642 oikeasti näin heikko ?

Viesti Kirjoittaja PYY »

No eipä näissä vanhoissa niin suuria omaisuuksia ole kiinni. Paljon tulee ajettua niin sitä arvostaa jo aikaansa ratissa että 10v vanha tekniikka mielluummin mitä 30v vanha. Tähän 350 C nelikkoon ajattelin investoida lisää ja tilata/laittaa vielä AMG 63 jakkarat jahka sopivat tulee vastaan
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."

Talli: BMW i4 M50, X253-350e-4MATIC, S205-220-CDI-4MATIC, W204-350-CDI-4MATIC
Pala tähellistä historiaa: W205/W211/W251….
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1045
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Re: Onkos tämä OM 642 oikeasti näin heikko ?

Viesti Kirjoittaja kilander »

Jos se Sakke88:n velipojan Lipponen mitä korjattiin 6500 eurolla oli edellisellä omistajalla ollut 5 vuotta ja korjattu 0 eurolla.
Nää on aina hyviä heittoja annetuilla tiedoilla, joku ajaa 6000 km., joku 60 000 km vuoteen.
Korjaustarve eri.
Ja miten toiset erottelee huollon vs. korjauksen.
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Avatar
PYY
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 17.10.2010 14:11
Paikkakunta: Pohojois-Pohojanmaata

Re: Onkos tämä OM 642 oikeasti näin heikko ?

Viesti Kirjoittaja PYY »

Mun mielestä on korjaus jos joudutaan koko kone ns laittamaan uusiksi alle 250tkm ajettuun! kaiken muun voi selittää niinkuin itselleen parhaalta tuntuu ;)
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."

Talli: BMW i4 M50, X253-350e-4MATIC, S205-220-CDI-4MATIC, W204-350-CDI-4MATIC
Pala tähellistä historiaa: W205/W211/W251….
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1045
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Re: Onkos tämä OM 642 oikeasti näin heikko ?

Viesti Kirjoittaja kilander »

PYY kirjoitti:Mun mielestä on korjaus jos joudutaan koko kone ns laittamaan uusiksi alle 250tkm ajettuun! kaiken muun voi selittää niinkuin itselleen parhaalta tuntuu ;)
Kirjoitin epäselvästi, Sakke88 velipojan touhuja ihmettely koski, ei muuta.
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Armo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: La 04.08.2018 23:06

Re: Onkos tämä OM 642 oikeasti näin heikko ?

Viesti Kirjoittaja Armo »

dealer kirjoitti:Ei vaikuta öljynsuodattimen "tyhjä tila" vaihdon jälkeen.
Kovin yleistä OM642 hajoaminen alakerraltaan ei ole, sehän on tiedossa että OM651 ei kannata öljynvaihtovälejä kovin pitkiksi päästää eikä pakkasista lämmittämättä käynnistellä.
Mikä on tuo "kovin pitkä" väli? Yli tehtaan ilmoittaman vaihtovälin?

Lämmitin on, ja kesäkuussa vaihdettu öljyt mutta 25000 km lähenee jo kovaa tahtia..
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17141
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Onkos tämä OM 642 oikeasti näin heikko ?

Viesti Kirjoittaja dealer »

No eipä sitä tarkkaan voi määrittää, mutta hajonneista moottoreista valtaosa tuntuu olleen 25000-35000 ajetuilla öljyillä. Itse varmaan vaihtaisin 15000 km, viimeistään 20000 kohdalla.
oulaistenliikenne.fi
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Onkos tämä OM 642 oikeasti näin heikko ?

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

dealer kirjoitti:No eipä sitä tarkkaan voi määrittää, mutta hajonneista moottoreista valtaosa tuntuu olleen 25000-35000 ajetuilla öljyillä. Itse varmaan vaihtaisin 15000 km, viimeistään 20000 kohdalla.
Kokemusperäinen tieto moottoreista ylipäätään on ennenaikainen kuluminen jos öljynvaihtovälit ovat olleet tuolla mainitsemallasi 30tkm plus-miinus lukemissa. Vastaavasti hajoamisia ei ole koskaan tullut vastaan moottoreissa joissa öljynvaihtoväli on ollut valmistajan suositteleman vaihto-ohjelman mukainen eli kaupunki-/taajama-ajossa
max 10 000km.
Autovalmistajathan ilmoittavat useampia öljynvaihtovälejä riippuen olosuhteista. Eräs vanhempi japanilainen auto oli öljynvaihtoväliltään 15 000km MUTTA jos ajo oli lyhyttä ja kaupunkilosuhteissa, olikin vaihtoväli muistaakseni enää 6000km.

Tuollainen toiveikas 30 000km vaihtoväli perustuu optimi-olosuhteisiin joissa kuu ja tähdet ovat oikein sekä odotettu käyttöikä moottorille jotakin muuta kuin Suomessa on totuttu pitämään käyttöikänä.

Kaikista huoltotoimenpiteistä öljynvaihto se kaikkein helpoin, halvin ja tehokkain huolto mitä voi tehdä ja lisäksi sen voi teettää pelkästään öljynvaihtofirmoissa jos ei halua maksaa muista toimenpiteistä.
Öljylaadun näkee auton ohjekirjasta ja merkki puolestaan varmuudella on hyvä jos se on keskihintainen, pitkäaikaisen valmistajan tuote. Esim. Castrol, Mobil, Teboil, Shell, yms.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Onkos tämä OM 642 oikeasti näin heikko ?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Entäpä tuollainen 906 jossa tehtaan määrittelemä öljynvaihtoväli 80 000 km/2 vuotta? Niin pieni se kokkare nokalla suhteessa koriin että se tarviikin suhteessa vähemmän huomiota? :)
MacBuggy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Su 29.04.2007 21:01
Paikkakunta: polvijärvi

Re: Onkos tämä OM 642 oikeasti näin heikko ?

Viesti Kirjoittaja MacBuggy »

itsellä oli Sprinteri vm11 ja ajoin n.220tkm uudesta lähtien tähän syksyyn mennessä. Ja öljyt vaihdatin aina huoltonäytön mukaan eli keskimäärin n.33tkm oli öljynvaihtoväli.
Huollossa nollasivat laskurin ja huoltoväli oli 40tkm aluksi ja siitä sitten laski riippuen ajotavasta jne... Ja ihan ehjän oloisena auto läksi seuraavalle omistajalle.
Henkiläautossa w212 on huomattavasti lyhyemmän öljynvaihtovälit (25tkm) vaikka voisi luulla, että paljon kevyemmällä rasituksella henkilöauto on verrattuna
pakuun.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Onkos tämä OM 642 oikeasti näin heikko ?

Viesti Kirjoittaja S202 »

DBFI kirjoitti:Entäpä tuollainen 906 jossa tehtaan määrittelemä öljynvaihtoväli 80 000 km/2 vuotta? Niin pieni se kokkare nokalla suhteessa koriin että se tarviikin suhteessa vähemmän huomiota? :)
Ei siinä montaa kertaa tarvi ölyjä vaihdella kun on laakeriliuskat päällekkäin :mrgreen:
S124 300TE
S211 E500
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Onkos tämä OM 642 oikeasti näin heikko ?

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

DBFI kirjoitti:Entäpä tuollainen 906 jossa tehtaan määrittelemä öljynvaihtoväli 80 000 km/2 vuotta? Niin pieni se kokkare nokalla suhteessa koriin että se tarviikin suhteessa vähemmän huomiota? :)
Öljynvaihto on vapaaehtoinen toimenpide eikä sitä kukaan pakota tekemään.

Kuten ei pakota kyselemäänkään kun kone pamahtaa että onkos ne niin heikkoja.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Onkos tämä OM 642 oikeasti näin heikko ?

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

MacBuggy kirjoitti:itsellä oli Sprinteri vm11 ja ajoin n.220tkm uudesta lähtien tähän syksyyn mennessä. Ja öljyt vaihdatin aina huoltonäytön mukaan eli keskimäärin n.33tkm oli öljynvaihtoväli.
Huollossa nollasivat laskurin ja huoltoväli oli 40tkm aluksi ja siitä sitten laski riippuen ajotavasta jne... Ja ihan ehjän oloisena auto läksi seuraavalle omistajalle.
Henkiläautossa w212 on huomattavasti lyhyemmän öljynvaihtovälit (25tkm) vaikka voisi luulla, että paljon kevyemmällä rasituksella henkilöauto on verrattuna
pakuun.
Lainaan pätkän ketjun alkuperäistä kysymystä:

"...Öljyt vaihdettu säännöllisesti (edellinen 500km ennen hajoamista)
Ei ääniä jakopäästä
Öljynlauhuttimen tiivisteet alkuperäiset
Aukoton huoltohistoria - varmistettu
235tkm ajettu .."

Tuokin auto lähti ehjän oloisena viimeiselle matkalleen eikä sen uutena ostanut ollut ollenkaan tyytymätön huoltoväleihin.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: Onkos tämä OM 642 oikeasti näin heikko ?

Viesti Kirjoittaja laineracing »

S202 kirjoitti:
DBFI kirjoitti:Entäpä tuollainen 906 jossa tehtaan määrittelemä öljynvaihtoväli 80 000 km/2 vuotta? Niin pieni se kokkare nokalla suhteessa koriin että se tarviikin suhteessa vähemmän huomiota? :)
Ei siinä montaa kertaa tarvi ölyjä vaihdella kun on laakeriliuskat päällekkäin :mrgreen:
VOI päästä jopa yhden öljynvaihtovälin per moottori :lol:
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1695
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Re: Onkos tämä OM 642 oikeasti näin heikko ?

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

Unohtakaa nuo huoltonäytöt ja niiden muutuvat pyynnöt ja vaihtakaa 15000km välein öljyt ja suodatin. Ite vaihdan aina 15000km välein moottoriöljyt+suodatin, ilmansuodattimet, raikkarit, airmatic suodattimen ja polttoainesuodattimen. Samalla tulee silmäiltyä muutenkin että on paikat ok :thumbup: eikä ole kustannuksena kovin kova kun hommaa tarpeet muualta ku marmorilta.
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Onkos tämä OM 642 oikeasti näin heikko ?

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Noilla w906 316cdi Sprinttereillä tehtiin öljynvaihdot huoltonäytön mukaan ja siinä 40000km välein se öljynvaihdon halusi. 400-450tkm niihin ajettiin ennen vaihtoa, eikä kyllä yksikään om651 vielä tuossa vaiheessa antautunut, en tiedä onko v6 sitten heikompi :problem:

Onko muuten pakukäytössä moottorissa isompi öljytilavuus kuin henkilöautossa ?
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Onkos tämä OM 642 oikeasti näin heikko ?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Varmaan jokatoisesta sprinteristä menee 651 kone jos tavoitteena 500tkm. Hlöautossa kuormitus sen verran pienempi että tuntuvat kestävän ok.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 856
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: Onkos tämä OM 642 oikeasti näin heikko ?

Viesti Kirjoittaja -230k- »

tahtoomersun kirjoitti:Noilla w906 316cdi Sprinttereillä tehtiin öljynvaihdot huoltonäytön mukaan ja siinä 40000km välein se öljynvaihdon halusi. 400-450tkm niihin ajettiin ennen vaihtoa, eikä kyllä yksikään om651 vielä tuossa vaiheessa antautunut, en tiedä onko v6 sitten heikompi :problem:

Onko muuten pakukäytössä moottorissa isompi öljytilavuus kuin henkilöautossa ?
hieman menee ohi aiheen tämä om651 keskustelu mutta itselläkin kaikissa työpaikan 906 sprintereissä öljynvaihtoväli huoltonäytössä ollut n. 40tkm, öljytilavuus on suurempi, noin 11 litraa muistaakseni(tästä johtuu pidempi huoltoväli vrt henkilöautot).
tiedossa on monia laakerivaurioita,itselle viimeisin 2v sitten.
läheltä seurannut kun yhdessä "epäonnen" autossa jo kolmas om651 keulilla, 5000kg kokonaismassa(kuorma-auto) kylmäkäynnistykset jatkuvasti ilman esilämmitystä,+50tkm venyneet huoltovälit ja repivä jakeluajo keskustassa kylmällä koneella lienee syynä moottorivaurioihin.

peltikorisissa 906 pakettiautoissa 35tkm huoltovälillä tuntuu pääsevän todella isoja kilometrejä +600tkm samoin henkilöautoilla joissa jo tehtaalta uudemmat päivitetyt jakopään osat.

alkuperäiseen aiheeseen:
om642 pidän erittäin kestävänä koneena jota on monessa eri korissa ollut pitkällä aikavälillä,2005-2013? moottoreiden MÄÄRÄÄN liikenteessä suhteutettuna kuulee vähän huonoa.

toki niissä on vikoja/huoltokohteita ,mutta harvoin mekaanisia täystuhoja.
w447 114CDI -15
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Onkos tämä OM 642 oikeasti näin heikko ?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

tahtoomersun kirjoitti:Noilla w906 316cdi Sprinttereillä tehtiin öljynvaihdot huoltonäytön mukaan ja siinä 40000km välein se öljynvaihdon halusi. 400-450tkm niihin ajettiin ennen vaihtoa, eikä kyllä yksikään om651 vielä tuossa vaiheessa antautunut, en tiedä onko v6 sitten heikompi :problem:

Onko muuten pakukäytössä moottorissa isompi öljytilavuus kuin henkilöautossa ?
On siinä pakussa paljon isompi öljytilavuus. Sillä täytyy selittyä se ero huoltoväleissä.
Vastaa Viestiin