Öljypumpun ketju mennyt poikki. Laskuarvio 7000-8000 euroa.
Öljypumpun ketju mennyt poikki. Laskuarvio 7000-8000 euroa.
Moikka!
Kaipaisin pikaista apua. Mulla on C250 sedan, vm 2010 ajettu 120 000. Huollot kunnossa. Ollut mulla viisi vuotta ja ostettu 2013 Saksan mersulta.
Autoni hyytyi 1,5 kk kesken ajon eikä moottori käynnistynyt enää. Veholla ei syytä helpolla löytynyt ja joutuivat avaamaan moottorin. Löysivät syyksi katkenneen öljypumpun ketjun joka oli tukkinut moottorin pyörimisen. Uusi ketju googlettamalla maksaa 6-10 euroa. Uusi ketju autoon ja muutama uusi osa varmuuden vuoksi ja auton korjauskustannusarvio 7000-8000 euroa. Saksan mersu vastasi, että eivät korvaa mitään.. koska "liian vanha auto".
Onko muilla kokemuksia ja/tai tietoa öljypumpun ketjujen hajomisesta ja niiden korjausten korvaamisista?
Keneen tai mihin voisin vielä vedota, että tulisi vastaan laskussa vai jääkö nyt vaan lasku itselle?
Kaipaisin pikaista apua. Mulla on C250 sedan, vm 2010 ajettu 120 000. Huollot kunnossa. Ollut mulla viisi vuotta ja ostettu 2013 Saksan mersulta.
Autoni hyytyi 1,5 kk kesken ajon eikä moottori käynnistynyt enää. Veholla ei syytä helpolla löytynyt ja joutuivat avaamaan moottorin. Löysivät syyksi katkenneen öljypumpun ketjun joka oli tukkinut moottorin pyörimisen. Uusi ketju googlettamalla maksaa 6-10 euroa. Uusi ketju autoon ja muutama uusi osa varmuuden vuoksi ja auton korjauskustannusarvio 7000-8000 euroa. Saksan mersu vastasi, että eivät korvaa mitään.. koska "liian vanha auto".
Onko muilla kokemuksia ja/tai tietoa öljypumpun ketjujen hajomisesta ja niiden korjausten korvaamisista?
Keneen tai mihin voisin vielä vedota, että tulisi vastaan laskussa vai jääkö nyt vaan lasku itselle?
-
- Mersumies
- Viestit: 2323
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Öljypumpun ketju mennyt poikki. Laskuarvio 7000-8000 eur
Taitaa vaan olla niin ikävästi että artisti maksaa eli auton omistaja. Mercedes-Benz toteaa tuossa vastauksessaan epäsuorasti ettei mitään poikkeuksellistajapa47 kirjoitti:Moikka!
Kaipaisin pikaista apua. Mulla on C250 sedan, vm 2010 ajettu 120 000. Huollot kunnossa. Ollut mulla viisi vuotta ja ostettu 2013 Saksan mersulta.
Autoni hyytyi 1,5 kk kesken ajon eikä moottori käynnistynyt enää. Veholla ei syytä helpolla löytynyt ja joutuivat avaamaan moottorin. Löysivät syyksi katkenneen öljypumpun ketjun joka oli tukkinut moottorin pyörimisen. Uusi ketju googlettamalla maksaa 6-10 euroa. Uusi ketju autoon ja muutama uusi osa varmuuden vuoksi ja auton korjauskustannusarvio 7000-8000 euroa. Saksan mersu vastasi, että eivät korvaa mitään.. koska "liian vanha auto".
Onko muilla kokemuksia ja/tai tietoa öljypumpun ketjujen hajomisesta ja niiden korjausten korvaamisista?
Keneen tai mihin voisin vielä vedota, että tulisi vastaan laskussa vai jääkö nyt vaan lasku itselle?
asiassa ole.
Auton käyttöikä tuon komponentin kohdalla voi siis tulla täyteen.
Re: Öljypumpun ketju mennyt poikki. Laskuarvio 7000-8000 eur
Lohduttaudu ajatuksella, että joku muu kuin merkkiliike tekee tuon remontin varmasti huomattavasti halvemmalla.
Re: Öljypumpun ketju mennyt poikki. Laskuarvio 7000-8000 eur
Jos kisat on oikein onko oletettu käyttöikä muka ketjulla 120tkm ..voihan sitä kuluttaja asiamiehenä kysyä...kysyisinkin sinua.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Mersumies
- Viestit: 631
- Liittynyt: La 21.02.2015 14:16
Re: Öljypumpun ketju mennyt poikki. Laskuarvio 7000-8000 eur
Mikä moottori tämä on, bensa vai diesel?
2007 R 320cdi
Re: Öljypumpun ketju mennyt poikki. Laskuarvio 7000-8000 eur
Eli vahvasti näyttäis menevän omaan piikkiin. Huoh.
Auton hyytymisen syytä ei saatu selville (kahdessa paikassa) ilman että toisessa paikassa piti moottori irroittaa ja alkaa availla. Availun alkuvaiheessa huomasivat että ko ketju poikki ja tukkii näin olleen moottorin pyörimisen. Veholta vastasivat että eivät ole samanlaisia ongelmia nähneet varmaan ikinä. Mun mielestä ei mitenkään voi vaan mennä kuluttajan piikkiin vaan valmistajan..
Autoni on bensakoneella..
Auton hyytymisen syytä ei saatu selville (kahdessa paikassa) ilman että toisessa paikassa piti moottori irroittaa ja alkaa availla. Availun alkuvaiheessa huomasivat että ko ketju poikki ja tukkii näin olleen moottorin pyörimisen. Veholta vastasivat että eivät ole samanlaisia ongelmia nähneet varmaan ikinä. Mun mielestä ei mitenkään voi vaan mennä kuluttajan piikkiin vaan valmistajan..
Autoni on bensakoneella..
Re: Öljypumpun ketju mennyt poikki. Laskuarvio 7000-8000 eur
M271:kö siellä taas huomiota vailla
Re: Öljypumpun ketju mennyt poikki. Laskuarvio 7000-8000 eur
Suoraan sanottuna P*SK* puhetta, etteikö veholla olisi kuultu ongelmasta. M271 moottori on surullisen kuuluisa heikosta jakopäästä, ketjuja on katkennut monista autoista. Vähäisilläkin metreillä, jopa alle 100tkm. Ketjun vaihtosuositus n. 100tkm, riippuu keneltä kysyy, mutta tälläkin foorumilla erittäin hyvin tiedossa.
Re: Öljypumpun ketju mennyt poikki. Laskuarvio 7000-8000 eur
Tuo oli vaihteeksi öljypumpun ketju, mikä oli katkennut.
S204 C320cdi - 08
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
Re: Öljypumpun ketju mennyt poikki. Laskuarvio 7000-8000 eur
Eikös kyseessä ole M274 ?
oulaistenliikenne.fi
Re: Öljypumpun ketju mennyt poikki. Laskuarvio 7000-8000 eur
2010 vuosimalli..dealer kirjoitti:Eikös kyseessä ole M274 ?
Re: Öljypumpun ketju mennyt poikki. Laskuarvio 7000-8000 eur
Okei, 2010 vuosimalli. Ei sano minulle mitään, en jaksa googlettaa, ei vastaa kysymykseeni. Ilmeisesti tarkoitat että moottori on M271 ?
Harvinainen vika niissä, ellei sitten ole muutenkin jakopää silppuna ja rikkonut myös öljympumpun ketjun.
Harvinainen vika niissä, ellei sitten ole muutenkin jakopää silppuna ja rikkonut myös öljympumpun ketjun.
oulaistenliikenne.fi
Re: Öljypumpun ketju mennyt poikki. Laskuarvio 7000-8000 eur
M271evo oli pakokaasuahtimella oleva. noissahan oli vaikka mitä ongelmaa, öljyä vuotaa pakosarjanpulttienkierteistä lähtien. kansi tehty liian huokoisesta materiaalista, ketju muuttui cgi:ssä normiketjusta sellaiseksi hammastetuksi malliksi ja ilmeisesti valmistettu valmistettu vanhoista vag konsernin tsi ketjuista koska yhtä venyvää tavaraa . bensaa menee öljyyn enemmän kun lakisallii eli 15tkm alkaa olee aika laihaa tavaraa jos pätkäajoa kovasti jne jne jne
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Öljypumpun ketju mennyt poikki. Laskuarvio 7000-8000 eur
shade_z kirjoitti:M271evo oli pakokaasuahtimella oleva. noissahan oli vaikka mitä ongelmaa, öljyä vuotaa pakosarjanpulttienkierteistä lähtien. kansi tehty liian huokoisesta materiaalista, ketju muuttui cgi:ssä normiketjusta sellaiseksi hammastetuksi malliksi ja ilmeisesti valmistettu valmistettu vanhoista vag konsernin tsi ketjuista koska yhtä venyvää tavaraa . bensaa menee öljyyn enemmän kun lakisallii eli 15tkm alkaa olee aika laihaa tavaraa jos pätkäajoa kovasti jne jne jne
Viimäsen päälle evo"luutio" super paskasta on kehitynyt vieläkin paskempi
no näistä näkyy tälläkin foorumilla varoitelun jo vuosia että kannatta pysyä erossa
mitä taas remontiin jos jostain ihmeen syystä sen halua tehdä niin ennemin tuolla hinnalla purkuauto missä 271 konen ja siitä koko konen
Mökkillä
'
'
Re: Öljypumpun ketju mennyt poikki. Laskuarvio 7000-8000 eur
Oliskos nyt syytä pistää listaus mitä koneita, niin diesel kuin bensa- käyttöisiä on syytä tosiaankin kiertää kaukaa. Näyttäis siltä, että on joitakin konetyyppäjä jotka on murheenkryynejä.
Ihan vaan tällainen toivomus joka auttaisi jatkossa Mersuja havitteleville.
Varmaankin foorumilaisilta löytyy asiantuntemusta ja kokemuksia erityyppisistä koneista.
Ihan vaan tällainen toivomus joka auttaisi jatkossa Mersuja havitteleville.
Varmaankin foorumilaisilta löytyy asiantuntemusta ja kokemuksia erityyppisistä koneista.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
-
- Mersumies
- Viestit: 2323
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Öljypumpun ketju mennyt poikki. Laskuarvio 7000-8000 eur
Tuo on hyvä idea.sompio kirjoitti:Oliskos nyt syytä pistää listaus mitä koneita, niin diesel kuin bensa- käyttöisiä on syytä tosiaankin kiertää kaukaa. Näyttäis siltä, että on joitakin konetyyppäjä jotka on murheenkryynejä.
Ihan vaan tällainen toivomus joka auttaisi jatkossa Mersuja havitteleville.
Varmaankin foorumilaisilta löytyy asiantuntemusta ja kokemuksia erityyppisistä koneista.
Tosin lähipiirissä eräs henkilö katsoi kieroon ja pahoitti mielensä ollessaan ostamassa M271 -koneella olevaa Mrcedestä kun kerroin hänelle koneessa olevan laajalti ja yleisesti tunnettu ongelma jakopään suhteen.
Hyvä että edes tervehtii enää vaikka yritin kertoa vilpittömästi tuovani esiin hankintaan vaikuttavia seikkoja.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Öljypumpun ketju mennyt poikki. Laskuarvio 7000-8000 eur
Jotkut ei vaan halua uskoa tosi asioita kun se bensa auto kirpun kokoisella moottorin korvikella on paljon halvempi pitäkkin pienempien veroluontaisten maksujen takia kuin disel...E200kompressor kirjoitti:Tuo on hyvä idea.sompio kirjoitti:Oliskos nyt syytä pistää listaus mitä koneita, niin diesel kuin bensa- käyttöisiä on syytä tosiaankin kiertää kaukaa. Näyttäis siltä, että on joitakin konetyyppäjä jotka on murheenkryynejä.
Ihan vaan tällainen toivomus joka auttaisi jatkossa Mersuja havitteleville.
Varmaankin foorumilaisilta löytyy asiantuntemusta ja kokemuksia erityyppisistä koneista.
Tosin lähipiirissä eräs henkilö katsoi kieroon ja pahoitti mielensä ollessaan ostamassa M271 -koneella olevaa Mrcedestä kun kerroin hänelle koneessa olevan laajalti ja yleisesti tunnettu ongelma jakopään suhteen.
Hyvä että edes tervehtii enää vaikka yritin kertoa vilpittömästi tuovani esiin hankintaan vaikuttavia seikkoja.
vai onko sittenkään... kun tuota otsikon korjaus hinta arviota ajatelle niin sillä kyllä maksaa aika pitkään niiden erotusta
Mökkillä
'
'
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Re: Öljypumpun ketju mennyt poikki. Laskuarvio 7000-8000 eur
Mäkin koitin kertoa ko. Moottorin heikosta jakopäästä ja ketjun vaihtotarpeesta siihen asti kunnes yks "herrasmies" alkoi pojitteleen ja sanoi että kuule poika Mersusta ei jakopää petä että ei siitä tarvitse olla huolissaan ja turhaan koittaa myydä jakopää remonttia. Asia selvä sittenhän asia on näin kun ukot Esson baarissa ovat näin puhuneet.E200kompressor kirjoitti:Tuo on hyvä idea.sompio kirjoitti:Oliskos nyt syytä pistää listaus mitä koneita, niin diesel kuin bensa- käyttöisiä on syytä tosiaankin kiertää kaukaa. Näyttäis siltä, että on joitakin konetyyppäjä jotka on murheenkryynejä.
Ihan vaan tällainen toivomus joka auttaisi jatkossa Mersuja havitteleville.
Varmaankin foorumilaisilta löytyy asiantuntemusta ja kokemuksia erityyppisistä koneista.
Tosin lähipiirissä eräs henkilö katsoi kieroon ja pahoitti mielensä ollessaan ostamassa M271 -koneella olevaa Mrcedestä kun kerroin hänelle koneessa olevan laajalti ja yleisesti tunnettu ongelma jakopään suhteen.
Hyvä että edes tervehtii enää vaikka yritin kertoa vilpittömästi tuovani esiin hankintaan vaikuttavia seikkoja.
Re: Öljypumpun ketju mennyt poikki. Laskuarvio 7000-8000 eur
Minusta ei 3.2 litrainen bensakone ole enää mitenkään alitehoinen normaali tieliikenteessä. En ainakann minä ole sillä pulaan jäänyt kertaakaan ohituksissa enkä muissakaan tehoa vaativissa tilanteissa.
Minulla ei ole minkäänlaista tarvetta poltella renkaita kuivalla asfaltilla ja näin päteä. Kyllä vastakkaista sukupuolta saa muutenkin.
Mutta esim. emännän edellisessä -92 200D mesessä oli sellainen kone joka ansaitsee kunniamaininnan kestävyydessä. 770 000 km ja ainoat vaihdetut osat oli yksi vesipumppu ja kaksi termaria sekä muutama moniurahihna kiristimineen.
Minulla ei ole minkäänlaista tarvetta poltella renkaita kuivalla asfaltilla ja näin päteä. Kyllä vastakkaista sukupuolta saa muutenkin.
Mutta esim. emännän edellisessä -92 200D mesessä oli sellainen kone joka ansaitsee kunniamaininnan kestävyydessä. 770 000 km ja ainoat vaihdetut osat oli yksi vesipumppu ja kaksi termaria sekä muutama moniurahihna kiristimineen.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: Öljypumpun ketju mennyt poikki. Laskuarvio 7000-8000 eur
Aika huolettomia on yksinkertaiset bensakoneet (muut kuin mersu ja vag tsi) verrattuna nykydieseliin. Vanhat dieselit toki kesti ajamista.FinlandMerceds kirjoitti:E200kompressor kirjoitti:sompio kirjoitti:
Jotkut ei vaan halua uskoa tosi asioita kun se bensa auto kirpun kokoisella moottorin korvikella on paljon halvempi pitäkkin pienempien veroluontaisten maksujen takia kuin disel...
vai onko sittenkään... kun tuota otsikon korjaus hinta arviota ajatelle niin sillä kyllä maksaa aika pitkään niiden erotusta
-
- Mersumies
- Viestit: 2738
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Öljypumpun ketju mennyt poikki. Laskuarvio 7000-8000 eur
Jos ketju petti ajaessa ja veti siitä koneen jumiin, niin ei taida pelkällä ketjun vaihdolla hoitua?
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: Öljypumpun ketju mennyt poikki. Laskuarvio 7000-8000 eur
Päivän evo, kuva otettu kopan avaamisen jälkeen mihinkään koskematta, moottori sammutettu hetkeä aiemmin:
oulaistenliikenne.fi
Re: Öljypumpun ketju mennyt poikki. Laskuarvio 7000-8000 eur
Kysymys dealerille.
Paljon tuolla kuvan evo moottorilla ajettu?
Miten alkoi oireilemaan.Oliko ylimääräisiä ääniä tai sytyttikö moottorin vikavaloa?
Selviääkö tuosta pelkällä ketjun vaihdolla?Ja mitähän kustantaa remontti?
Ihan mielenkiinnosta kyselen kun itselläkin sama moottori.
Paljon tuolla kuvan evo moottorilla ajettu?
Miten alkoi oireilemaan.Oliko ylimääräisiä ääniä tai sytyttikö moottorin vikavaloa?
Selviääkö tuosta pelkällä ketjun vaihdolla?Ja mitähän kustantaa remontti?
Ihan mielenkiinnosta kyselen kun itselläkin sama moottori.
Re: Öljypumpun ketju mennyt poikki. Laskuarvio 7000-8000 eur
Reilusti päälle sadantuhannen ajettu, käynnistyksen yhteydessä äänsi, vikavaloista en tiedä tässä tapauksessa.
Ketju ja nokkapyörät oli rikki, kiristin tietysti myös uusiksi, osat oli asiakkaalla mukana ja normaali 8 tunnin työpäivä tekee tiukkaa nuo vaihtaa.
Pelkällä ketjun vaihdolla ei mene evo koskaan, aina nokkapyörät myös.
Edelleen epäilen että joutuu vaihtamaan ihan jonkin verran osia jos aikoo kyseisen moottorin vielä kunnostaa.
Ketju ja nokkapyörät oli rikki, kiristin tietysti myös uusiksi, osat oli asiakkaalla mukana ja normaali 8 tunnin työpäivä tekee tiukkaa nuo vaihtaa.
Pelkällä ketjun vaihdolla ei mene evo koskaan, aina nokkapyörät myös.
Taitaa muuten olla tasapainoakselipaketin ketju, sieltä sitten pyöritetään öljypumppua hammaspyörän välityksellä. Samapa tuo, hajalla kuitenkin.Löysivät syyksi katkenneen öljypumpun ketjun
Edelleen epäilen että joutuu vaihtamaan ihan jonkin verran osia jos aikoo kyseisen moottorin vielä kunnostaa.
oulaistenliikenne.fi
Re: Öljypumpun ketju mennyt poikki. Laskuarvio 7000-8000 eur
Tuon tyypin ketjun (hammasketju) käytössä ei ole pienintäkään järjenhäivää. Viistopinnat ponnistavat ketjua kireälle kiristimen lisäksi. Tällöin ketjun venymiseen vaikuttavat voimat kaksinkertaistuvat ja ketju venyy ennätysajassa pilalle.
Olisivat pysyneet rullaketjussa ja siinäkin 2-rivisessä niin eipä ongelmaa.
Olisivat pysyneet rullaketjussa ja siinäkin 2-rivisessä niin eipä ongelmaa.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 495
- Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38
Re: Öljypumpun ketju mennyt poikki. Laskuarvio 7000-8000 eur
kyllä hammasketju sinänsä ihan hyvä on, mielestäni parempi kuin se polkupyörän/mopon ketju tyyppi. Ongelma on vaan jossain materiaaleissa tai öljyissä tms. esim pitkistä öljynvaihdoista kärsii ketju ensimmäisenä, koska siinä on metalli metalli kosketus, jota esim laakereissa ei ole.
W212 E350cdi
Re: Öljypumpun ketju mennyt poikki. Laskuarvio 7000-8000 eur
Tasaisella kuormituksella menettelee, mutta esim. nokka-akselikäytössä kuormitus on jaksottaista ja jollakin kierrosluvulla siihen tulee mukaan myös resonanssitaajuus joka syö tuon ketjun ja pyörät alta aikayksikön.
Enkä ala asiasta väittelemään. En ole vailla tohtorintitteliä niin kuin "rumilus".
Enkä ala asiasta väittelemään. En ole vailla tohtorintitteliä niin kuin "rumilus".
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 151
- Liittynyt: To 26.06.2014 08:05
Re: Öljypumpun ketju mennyt poikki. Laskuarvio 7000-8000 eur
Ei ole tuon ketjunvaihto mitään tähttitiedettä ole, voit hyvin vaihtaa sen itsekin, ellet joku kaverisi kyllä osaa !egyptian kirjoitti:Lohduttaudu ajatuksella, että joku muu kuin merkkiliike tekee tuon remontin varmasti huomattavasti halvemmalla.
Late Lapista.
-
- Mersumies
- Viestit: 2323
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Öljypumpun ketju mennyt poikki. Laskuarvio 7000-8000 eur
Tuo pitää paikkansa mutta se perimmäinen syy on väärä eli liian heikko mitoitus eli suunnitteluvirhe.sompio kirjoitti:Tasaisella kuormituksella menettelee, mutta esim. nokka-akselikäytössä kuormitus on jaksottaista ja jollakin kierrosluvulla siihen tulee mukaan myös resonanssitaajuus joka syö tuon ketjun ja pyörät alta aikayksikön.
Enkä ala asiasta väittelemään. En ole vailla tohtorintitteliä niin kuin "rumilus".
Tai sitten tarkoituksellinen teko eli vanhojen autojen suunniteltu ikääntyminen ja poistuminen markkinoilta johon vaihtoehtoisena toimintana hyvin kalliiden varaosien myynti.
Molemmissa tapauksissa tehtaan etu toteutuu kuluttajan vahingoksi.
Tuo heikko kestävyys olisi hyvin helppo korjata kasvattamalla ketjun/ketjupyörien materiaalivahvuutta tai -lujuutta vaikka 50% eli ehkä 2mm - 3mm yhteensä mutta se taas voisi johtaa teoriassa moottorin ilmoitettujen arvojen muuttumiseen ja uuteen luokitukseen jossakin standartissa.
Joten on helpompi myydä kalliita osia ja kallista korjaamoaikaa niille onnettomille ketkä ovat vipuun menneet.