Om642 ilmamääräanturin vika

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
malmbmikko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Su 02.12.2018 00:18

Om642 ilmamääräanturin vika

Viesti Kirjoittaja malmbmikko »

Moro!
Moottorin vikavalo palaa, tehot on tallella.
Vikavalo palanu jo varmaa 5000km ajon ajan. Sillonku vika ilmesty, käytin starin nokassa, anto sähköistä vikaa oikeenpuolimmaiselle ilmamääräanturille. Hommasin siihen tilalle uuden anturin, vika pysy päällä samassa oikeenpuoleisessa anturissa vaikka vaihdoin antureita ristiin.. vikakoodin numeroita jne en muista mutta ilmeisesti arvot oli ihan kohillaan. Leimalle pitäs saaja parin viikon päästä ni pitäs päästä vikavalosta eroon.. auton käyttäytymisessä en oo mielestäni huomannu juurikaan eroo ennen häikkävaloo.
Henkka1000
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 164
Liittynyt: Pe 12.11.2010 21:46
Paikkakunta: Mli

Re: Om642 ilmamääräanturin vika

Viesti Kirjoittaja Henkka1000 »

malmbmikko kirjoitti:Moro!
Moottorin vikavalo palaa, tehot on tallella.
Vikavalo palanu jo varmaa 5000km ajon ajan. Sillonku vika ilmesty, käytin starin nokassa, anto sähköistä vikaa oikeenpuolimmaiselle ilmamääräanturille. Hommasin siihen tilalle uuden anturin, vika pysy päällä samassa oikeenpuoleisessa anturissa vaikka vaihdoin antureita ristiin.. vikakoodin numeroita jne en muista mutta ilmeisesti arvot oli ihan kohillaan. Leimalle pitäs saaja parin viikon päästä ni pitäs päästä vikavalosta eroon.. auton käyttäytymisessä en oo mielestäni huomannu juurikaan eroo ennen häikkävaloo.
Onhan ilmanputsarin ja turbon välinen putki varmasti kunnolla kiinni vikakoodin puoleisesta päästä ilmansuodattimessa? Itselläni oli suodattimen ja putken välinen tiiviste rutussa ja se sytytti moottorin vikavalon. Kun on kaksi ilmamassa-anturia, antaa aika helposti vikakoodin jos niiden arvot poikkeavat toisistaan. Epäilisin että vastaavaa voisi aiheuttaa myös esim. huomattavasti likaisempi suodatin jommalla kummalla puolella.

Käsittääkseni moottorin vikavalo (tai siis se syy että valo palaa), voi suojamekanismina estää myös hiukkassuodattimen puhdistuspolton. 5000km vikavalo päällä voi siis jo tarkoittaa melko tukkoista pönttöä, kannattaisi ongelma ratkaista siis ennen kuin ainakaan paljoa enempää ajelee. Viisaammat korjatkoon jos olen täysin hakoteillä tämän kanssa :geek:
Star @ Mikkeli
S213 -17 220d
W163 -05 270 CDI
Ex: S212 -10 350 CDI
Ex: S204 -08 200 CDI
Ex: W203 -05 220 CDI
Ex: W203 -01 200 CDI
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Om642 ilmamääräanturin vika

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

malmbmikko kirjoitti:Moro!
Moottorin vikavalo palaa, tehot on tallella.
Vikavalo palanu jo varmaa 5000km ajon ajan. Sillonku vika ilmesty, käytin starin nokassa, anto sähköistä vikaa oikeenpuolimmaiselle ilmamääräanturille. Hommasin siihen tilalle uuden anturin, vika pysy päällä samassa oikeenpuoleisessa anturissa vaikka vaihdoin antureita ristiin.. vikakoodin numeroita jne en muista mutta ilmeisesti arvot oli ihan kohillaan. Leimalle pitäs saaja parin viikon päästä ni pitäs päästä vikavalosta eroon.. auton käyttäytymisessä en oo mielestäni huomannu juurikaan eroo ennen häikkävaloo.
Kannatta käyttää korjausten jälkeen uudelln testerin piuhassa ja tarkistta onko tullut muita vikoja tuona aikan

miten vaihdoit ne ristiin olihan kaikki putket, letkut johdot kaikissa musakin kiinni
Mökkillä
'
malmbmikko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Su 02.12.2018 00:18

Re: Om642 ilmamääräanturin vika

Viesti Kirjoittaja malmbmikko »

FinlandMerceds kirjoitti:
malmbmikko kirjoitti:Moro!
Moottorin vikavalo palaa, tehot on tallella.
Vikavalo palanu jo varmaa 5000km ajon ajan. Sillonku vika ilmesty, käytin starin nokassa, anto sähköistä vikaa oikeenpuolimmaiselle ilmamääräanturille. Hommasin siihen tilalle uuden anturin, vika pysy päällä samassa oikeenpuoleisessa anturissa vaikka vaihdoin antureita ristiin.. vikakoodin numeroita jne en muista mutta ilmeisesti arvot oli ihan kohillaan. Leimalle pitäs saaja parin viikon päästä ni pitäs päästä vikavalosta eroon.. auton käyttäytymisessä en oo mielestäni huomannu juurikaan eroo ennen häikkävaloo.
Kannatta käyttää korjausten jälkeen uudelln testerin piuhassa ja tarkistta onko tullut muita vikoja tuona aikan

miten vaihdoit ne ristiin olihan kaikki putket, letkut johdot kaikissa musakin kiinni
Nuo anturit saa irti ilman letkujen irrottelua..
Anturiarvot on kuulema kohillaa, eli vika olis sähkönen. Ilmanputsarit vaihettu vikakoodin jälkee ja myös nollattu starilla vaihon jälkeen. Pittää vielä varmistella kaikki putket mutta mystiseltä tuo vika tuntuu, ois mukava tietää onko kellää ollu jossaki johoissa tai liittimissä vikoja nuissa..
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Om642 ilmamääräanturin vika

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

malmbmikko kirjoitti:
FinlandMerceds kirjoitti:
malmbmikko kirjoitti:Moro!
Moottorin vikavalo palaa, tehot on tallella.
Vikavalo palanu jo varmaa 5000km ajon ajan. Sillonku vika ilmesty, käytin starin nokassa, anto sähköistä vikaa oikeenpuolimmaiselle ilmamääräanturille. Hommasin siihen tilalle uuden anturin, vika pysy päällä samassa oikeenpuoleisessa anturissa vaikka vaihdoin antureita ristiin.. vikakoodin numeroita jne en muista mutta ilmeisesti arvot oli ihan kohillaan. Leimalle pitäs saaja parin viikon päästä ni pitäs päästä vikavalosta eroon.. auton käyttäytymisessä en oo mielestäni huomannu juurikaan eroo ennen häikkävaloo.
Kannatta käyttää korjausten jälkeen uudelln testerin piuhassa ja tarkistta onko tullut muita vikoja tuona aikan

miten vaihdoit ne ristiin olihan kaikki putket, letkut johdot kaikissa musakin kiinni
Nuo anturit saa irti ilman letkujen irrottelua..
Anturiarvot on kuulema kohillaa, eli vika olis sähkönen. Ilmanputsarit vaihettu vikakoodin jälkee ja myös nollattu starilla vaihon jälkeen. Pittää vielä varmistella kaikki putket mutta mystiseltä tuo vika tuntuu, ois mukava tietää onko kellää ollu jossaki johoissa tai liittimissä vikoja nuissa..
Eikös ne ole valamalla tms kiinni siinä mustassa muovi putkessa mikä on haitari kumiletkuilla ilmanputsareissa
tarkist myös egr, johtosarja vikoja on ollut siinä mustan muovi kourun sisällä, siinä mistä johdot tulee korista
ecun liitimissä joskus hapetumaa
Mökkillä
'
malmbmikko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Su 02.12.2018 00:18

Re: Om642 ilmamääräanturin vika

Viesti Kirjoittaja malmbmikko »

FinlandMerceds kirjoitti:
malmbmikko kirjoitti:
FinlandMerceds kirjoitti:
malmbmikko kirjoitti:Moro!
Moottorin vikavalo palaa, tehot on tallella.
Vikavalo palanu jo varmaa 5000km ajon ajan. Sillonku vika ilmesty, käytin starin nokassa, anto sähköistä vikaa oikeenpuolimmaiselle ilmamääräanturille. Hommasin siihen tilalle uuden anturin, vika pysy päällä samassa oikeenpuoleisessa anturissa vaikka vaihdoin antureita ristiin.. vikakoodin numeroita jne en muista mutta ilmeisesti arvot oli ihan kohillaan. Leimalle pitäs saaja parin viikon päästä ni pitäs päästä vikavalosta eroon.. auton käyttäytymisessä en oo mielestäni huomannu juurikaan eroo ennen häikkävaloo.
Kannatta käyttää korjausten jälkeen uudelln testerin piuhassa ja tarkistta onko tullut muita vikoja tuona aikan

miten vaihdoit ne ristiin olihan kaikki putket, letkut johdot kaikissa musakin kiinni
Nuo anturit saa irti ilman letkujen irrottelua..
Anturiarvot on kuulema kohillaa, eli vika olis sähkönen. Ilmanputsarit vaihettu vikakoodin jälkee ja myös nollattu starilla vaihon jälkeen. Pittää vielä varmistella kaikki putket mutta mystiseltä tuo vika tuntuu, ois mukava tietää onko kellää ollu jossaki johoissa tai liittimissä vikoja nuissa..
Eikös ne ole valamalla tms kiinni siinä mustassa muovi putkessa mikä on haitari kumiletkuilla ilmanputsareissa
tarkist myös egr, johtosarja vikoja on ollut siinä mustan muovi kourun sisällä, siinä mistä johdot tulee korista
ecun liitimissä joskus hapetumaa
Ei oo mulla ainakaa ko metalliklipsut irti ja vetämällä anturi ulos..
Joo pittääpö kattoo egr ja hyvä tietää nuo liittimet.
malmbmikko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Su 02.12.2018 00:18

Re: Om642 ilmamääräanturin vika

Viesti Kirjoittaja malmbmikko »

Tuli muuten vielä mieleen, en siis oo saanu vikaa selville, että moottorivikavalo sammuu nollaamalla, mutta vika jää anturille päälle.. eli moottorinvikavalo syttyy hetken ajamisen jälkeen uudelleen mutta vikakoodi anturille on päällä kun virrat laittaa päälle nollauksen jälkeen.
Putket tuntus olevan hyvin paikallee ja tosiaa suodattimetki on vaihettu uusiin ja nollattu vikamuisti senki jälkee.

Edit. Onko mahollista että vika todellisuudessa jossaki muussa anturissa ja antaa vaan sen koodin jostaki syystä tolle anturille?
Jos nii mitä anturia suosittelisitte vaihtaa?
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6268
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Om642 ilmamääräanturin vika

Viesti Kirjoittaja MiHe »

On. Ilmamassa kun ei täsmää johonkin muuhun (painetietoon) niin vikadiagnostiikka päättelee MAFfin olevan viallinen. Toki maffin johdot ja likaantuminen (esim turon öljystä) on mahdollista heti uuden vaihdon jälkeenkin. Yleensä nämä ovat ahtovuotoja tai imusarjan läppävikoja. Suosittelen stariin osaavalle henkilölle.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Ruuvimeisseli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: Ma 26.03.2018 16:38

Re: Om642 ilmamääräanturin vika

Viesti Kirjoittaja Ruuvimeisseli »

Anturin vaihdon jälkeen pitää nollata hfm kompensaation arvot. Se ainakin auttoi kerran vastaavassa tapauksessa jossa jatkuvasti herjasi toisen puolen anturia eikä vika lähtenyt nollaamallakaan anturin vaihdon jälkeen kun taas arvojen nollauksen jälkeen vika pysyi poissa. Kannattaa sitä ainakin kokeilla jos testeri on olemassa.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Om642 ilmamääräanturin vika

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Missä korissa tämä oli, onhan ne uudet massamittarit varmasti oikein,
tiivisti paikallan ja oikeat
Tarkista varaosanumerolla,

Tarkista näkyykö pakoputken liitoksita ulos tullutta mustaa paljon, onko ahotovuotoja
Mökkillä
'
malmbmikko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Su 02.12.2018 00:18

Re: Om642 ilmamääräanturin vika

Viesti Kirjoittaja malmbmikko »

Ruuvimeisseli kirjoitti:Anturin vaihdon jälkeen pitää nollata hfm kompensaation arvot. Se ainakin auttoi kerran vastaavassa tapauksessa jossa jatkuvasti herjasi toisen puolen anturia eikä vika lähtenyt nollaamallakaan anturin vaihdon jälkeen kun taas arvojen nollauksen jälkeen vika pysyi poissa. Kannattaa sitä ainakin kokeilla jos testeri on olemassa.

Oisko antaa neuvoja miten arvot nollataan starilla?
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Re: Om642 ilmamääräanturin vika

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Kuva

Cdi yksikön adaptaatiovalikon alla.
Vastaa Viestiin