W164 Kardaanin tukilaakeri

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
lkosso
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: To 21.05.2009 13:36
Paikkakunta: Espoo

W164 Kardaanin tukilaakeri

Viesti Kirjoittaja lkosso »

Viallinen kardaanin tukilaakerin kumiosa (repeytynyt 50%) ja laakerikin ääntää. Uusi laakeri ja "pesä" on, mutta vaihto ei olekaan tehty ollenkaan fiksusti ainakaan verrattuna muihin mersuihin mitä olen omistanut. Kardaani on pöydällä ja takasin en viitsi laittaa tuollaisenaan, eli joko saan uusittua laakerin tai pitää hakea uusi kardaani. Onko kukaan onnistuneesti purkanut tuota kahteen osaan, jotta laakerin saisi pois akselilta. Etu- ja takaosaa yhdistää jonkinlainen nivel-kuulalaakeri ja tuo kannatinlaakeri siinä välissä. Soittelin kardaanipajalle (Ko-Met) ja sanoivat että voip hajota purkaessa eli kettumainen rakenne. Ilmeisesti kuitenkin on booreilla ja jonkinlainen sokka pitelee paikallaan??? Kellään kokemusta? Ja kuinka paljon pitää voimaa käyttää jos joku saanut purettua. Neuvot kelpais.
EQB 300 4-matic -23
Forestman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: La 05.07.2014 20:58

Re: W164 Kardaanin tukilaakeri

Viesti Kirjoittaja Forestman »

lkosso kirjoitti:Viallinen kardaanin tukilaakerin kumiosa (repeytynyt 50%) ja laakerikin ääntää. Uusi laakeri ja "pesä" on, mutta vaihto ei olekaan tehty ollenkaan fiksusti ainakaan verrattuna muihin mersuihin mitä olen omistanut. Kardaani on pöydällä ja takasin en viitsi laittaa tuollaisenaan, eli joko saan uusittua laakerin tai pitää hakea uusi kardaani. Onko kukaan onnistuneesti purkanut tuota kahteen osaan, jotta laakerin saisi pois akselilta. Etu- ja takaosaa yhdistää jonkinlainen nivel-kuulalaakeri ja tuo kannatinlaakeri siinä välissä. Soittelin kardaanipajalle (Ko-Met) ja sanoivat että voip hajota purkaessa eli kettumainen rakenne. Ilmeisesti kuitenkin on booreilla ja jonkinlainen sokka pitelee paikallaan??? Kellään kokemusta? Ja kuinka paljon pitää voimaa käyttää jos joku saanut purettua. Neuvot kelpais.
Minullakin autotallin vintillä W164 kardaani, jossa tukilaakerin kumi rikki. Vaihdoin aikoinaan uuden koko kardaanin, enkä ole saanut aikaiseksi ruveta purkamaan entistä.
Ainoa keino taitaa olla, nivelen suoja pois, kääntää niveltä vinoon hiukan väkisin ja kuula kerrallaan kammeta meisselillä pois. Kun kuulat on pois tulee keskiosa ulos. Sitten näkee lukkorenkaan rakenteen, jota minä en ole vielä nähnyt. Muissa merkeissä joita olen purkanut, niin nivelen on voinut kasata ennen akselin laittoa, joka menee paikoilleen tyrkkäämällä, akselin päässä olevan viisteen ansiosta.
lkosso
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: To 21.05.2009 13:36
Paikkakunta: Espoo

Re: W164 Kardaanin tukilaakeri

Viesti Kirjoittaja lkosso »

Kiitos. Pitääpä varuilta etsiä paikka mistä saan uuden kardaanin (Veho tai joku muu paikka) ennen kuin alan purkamaan väkivalloin. Jottei tule kovin pitkää autotonta päivää.
EQB 300 4-matic -23
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5258
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W164 Kardaanin tukilaakeri

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Oletko koittanut vain nykäistä pätkät erilleen, aiitä nivelen näköisestä,
163 maillsahan on mutteri siellä purettavan risti nivelen keskellä
Mökkillä
'
lkosso
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: To 21.05.2009 13:36
Paikkakunta: Espoo

Re: W164 Kardaanin tukilaakeri

Viesti Kirjoittaja lkosso »

Ei ole toistaiseksi lähtenyt nykäisemällä enkä kyllä ole keksinyt lukitusta. Tiukassa tuntuu olevan. Ovat kehitystyössä menneet kyllä taaksepäin minun mielestäni. Saa myydä koko kardaanin kun 5 euron laakeri porsii.
EQB 300 4-matic -23
lkosso
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: To 21.05.2009 13:36
Paikkakunta: Espoo

Re: W164 Kardaanin tukilaakeri

Viesti Kirjoittaja lkosso »

Asia päätetty, uusi kardaani jostain ja menoksi. Etummaisen osankin nivel tuntui tarkemmassa tutkimuksessa takeltelevan eli sekin pitäisi uusia. Eli täytyy hyväksyä että ML:n kardaani ei kestänyt minun autossa kuin 284 tkm, no tämän jälkeen en enää koskaan vaihda. Ottavat kortin varmaan pois ennen kuin tarve uudelle kardaanin vaihdolle :lol: .
EQB 300 4-matic -23
Forestman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: La 05.07.2014 20:58

Re: W164 Kardaanin tukilaakeri

Viesti Kirjoittaja Forestman »

lkosso kirjoitti:Asia päätetty, uusi kardaani jostain ja menoksi. Etummaisen osankin nivel tuntui tarkemmassa tutkimuksessa takeltelevan eli sekin pitäisi uusia. Eli täytyy hyväksyä että ML:n kardaani ei kestänyt minun autossa kuin 284 tkm, no tämän jälkeen en enää koskaan vaihda. Ottavat kortin varmaan pois ennen kuin tarve uudelle kardaanin vaihdolle :lol: .
Uuttakaan ML:n kardaanin niveltä ei voi kääntää kovin vinoon, kun rupeaa jumittamaan, kuulat varmaan pyrkii uristaan ulos. Minulla hajosi tukikumi 35 asteen pakkasella, heitteeseen ajoin ja heti alkoi täristää. km. 230.000.
Saarikoski
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: La 20.05.2006 11:56
Paikkakunta: kokkola

Re: W164 Kardaanin tukilaakeri

Viesti Kirjoittaja Saarikoski »

Multa löytyy ylimääräisenä takakardaani, jossa uusi kannatinlaakeri. Laittakaa vaikka privaa tms jos tarvetta.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W164 Kardaanin tukilaakeri

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kuulanivelen purkaminen ei sitten ole ihan että leväytetään....mulle on opetettu niin että ennen purkua merkataan ulko ja sisäosan kohdistus että tulee samaan paikkaan ja kuulat purettava myös että tulee samaan paikkaan....muuten tasapainoitus ja kuluminen nopeutuu.
Eli kuin edellä on sanottu purkaa nivelen ja sitten siellä sisäosan akselin päässä on seeger sokka jolloin sisä osan saa pois ja laakerin sitten kannattimelta saa pihalle.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Vastaa Viestiin