Sprinterin manuaali vaihteiston vikaa
Sprinterin manuaali vaihteiston vikaa
Terve. 2013cm 313cdi ja kilometrejä 240tkm, toin kesällä saksasta.
Nyt alle nollakeleillä yhtäkkiä laatikko muuttui todella kankeaksi, tai lähes kaikki vaihteet menevät huonosti päälle. Käytin Raskoneella öljynvaihdossa ja pyysin vielä tarkistamaan vaijerit.
Öljynvaihdossa oli kuulema tullut ropusta aika reippaasti metallia ulos ja "muuta mujua". Mutta ei kuitenkaan sentään mitään hampaita.
Ongelma siis jatkuu, että vieläkin vaihteet menevät aika huonosti päälle. Varsinkin pakki, tuntuu että saa melkein kaksinkäsin vetää.
Onkohan synkrot menossa rikki?
Vähän myös tossa kytkintä tunnustelin niin tuntuu, että se on pohjemmassa kuin normaalisti. Esim 1-vaihteella kun lähtee liikkelle niin 1cm nostamalla pohjasta auto jo liikkuu, eli kytkin irtoaa. Mutta kytkintäkään ei taida oikein päästä säätämään mitenkään, onkohan sielä vain ilmaa? Tämä voisi aiheuttaa kenties synkroille turhaa rasitusta jos kytkin ei meinaa kunnolla ottaa päälle? Toki kierrokset kyllä tippuvat vaihdetta vaihtaessa heittämällä kytkimelle, eli kyllä se jonnin verran ottaa.
Pystyykö synkroja mitenkään elvyttämään esim jollain tietyllä öljyllä tai lisäaineella? Mite mieltä olette tuollaisesta RVS vaihteiston lisäaineesta, myynti puheissa vähentää kitkaa. Onko semmosesta siis hyötyä vai haittaa kun synkro kenties tarvitsisi lisää kitkaa?
Vaihteistoöljyjä ei tuskin ole vaihdettu koskaan aiemmin autoon, mersun huoltoväli vaihteisto ja peräöljyille on 300tkm... uskomatonta...
Nyt alle nollakeleillä yhtäkkiä laatikko muuttui todella kankeaksi, tai lähes kaikki vaihteet menevät huonosti päälle. Käytin Raskoneella öljynvaihdossa ja pyysin vielä tarkistamaan vaijerit.
Öljynvaihdossa oli kuulema tullut ropusta aika reippaasti metallia ulos ja "muuta mujua". Mutta ei kuitenkaan sentään mitään hampaita.
Ongelma siis jatkuu, että vieläkin vaihteet menevät aika huonosti päälle. Varsinkin pakki, tuntuu että saa melkein kaksinkäsin vetää.
Onkohan synkrot menossa rikki?
Vähän myös tossa kytkintä tunnustelin niin tuntuu, että se on pohjemmassa kuin normaalisti. Esim 1-vaihteella kun lähtee liikkelle niin 1cm nostamalla pohjasta auto jo liikkuu, eli kytkin irtoaa. Mutta kytkintäkään ei taida oikein päästä säätämään mitenkään, onkohan sielä vain ilmaa? Tämä voisi aiheuttaa kenties synkroille turhaa rasitusta jos kytkin ei meinaa kunnolla ottaa päälle? Toki kierrokset kyllä tippuvat vaihdetta vaihtaessa heittämällä kytkimelle, eli kyllä se jonnin verran ottaa.
Pystyykö synkroja mitenkään elvyttämään esim jollain tietyllä öljyllä tai lisäaineella? Mite mieltä olette tuollaisesta RVS vaihteiston lisäaineesta, myynti puheissa vähentää kitkaa. Onko semmosesta siis hyötyä vai haittaa kun synkro kenties tarvitsisi lisää kitkaa?
Vaihteistoöljyjä ei tuskin ole vaihdettu koskaan aiemmin autoon, mersun huoltoväli vaihteisto ja peräöljyille on 300tkm... uskomatonta...
Re: Sprinterin manuaali vaihteiston vikaa
Onko kilometrejä oikeasti se 240tkm?
Re: Sprinterin manuaali vaihteiston vikaa
Jaaha. Vein auton raskoneelle kun en jaksanut enää ite puljata. Vaihdoin autoon vauhtipyörän & kytkimen ja painelaakerin 10tkm sitten. Autodocilta Sachin kamat.
Soittivat tänään, että vauhtipyörä on paskana ja paineasetelman kansi on myös rikki. Mersun omilla osilla 2300e + työt.
Laatikossa ei vikaa. Mikähän kettu tossa tossa Sachin kaksoismassassa on ollu? Alan tulla vainoharhaiseksi, että saanko sen moottorijarrutuksella paskaksi kun tulee paljon aina silleen hidastettua, jos siinä jotenkin kytkintä laskiessa vauhtipyörä ottaa osumaa, taikauskoa?
Soittivat tänään, että vauhtipyörä on paskana ja paineasetelman kansi on myös rikki. Mersun omilla osilla 2300e + työt.
Laatikossa ei vikaa. Mikähän kettu tossa tossa Sachin kaksoismassassa on ollu? Alan tulla vainoharhaiseksi, että saanko sen moottorijarrutuksella paskaksi kun tulee paljon aina silleen hidastettua, jos siinä jotenkin kytkintä laskiessa vauhtipyörä ottaa osumaa, taikauskoa?
Re: Sprinterin manuaali vaihteiston vikaa
Oikein asennettu?
203 cdi
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Re: Sprinterin manuaali vaihteiston vikaa
On kyllä ollut pölvästi edellinen omistaja, kun on tuollaiseen huoltoväliin luottanutVaihteistoöljyjä ei tuskin ole vaihdettu koskaan aiemmin autoon, mersun huoltoväli vaihteisto ja peräöljyille on 300tkm... uskomatonta...
Oliko Xtendille oikea työkalu käytössä kun asensit kytkimen, tai oletko muuten varma että meni oikein ?
oulaistenliikenne.fi
Re: Sprinterin manuaali vaihteiston vikaa
Noh saksassa ollut yrityksen käytössä. Nehän jo painaa paaliin nää vehkeet sen 200tkm jälkeen..
En oikein tiedä mitä kytkimen asennuksessa voi tehdä väärin? Ammatiltani korjaan mooottoripyöriä työkseni että ihan käsi en oo, mutta täytyy myöntää että mikään autoasentaja en ole
Kaksoismassa oli tyyliin 6 pultilla kiinni ja kytkimen asensin keskitystyökalun kanssa ja kiristin tasaisesti kaikkia pultteja ristiin kytkimen kiinni, mitään erikoistyökaluja sen keskitystyökalun lisäksi ei ollut.
EDIT: Ja siis alkuperäiseen viestiin selvennykseksi. Huonosti kytkeytyvät vaihteet johtuivat siintä kun väpättävä vauhtipyörä työnsi aina painelaakerin alku asentoon, kun se pitäisi ensi-asennuksella/käytöllä pumppaamalla jäädä painekanttavasten. Ja siksi vaihteet vaihtuivat huonosti kun kytkin ei kunnolla edes ottanut päälle, kun se ei yksinkertaisesti yltänyt. Nopeesti pumppaamalla kytkintä sai vaihteen paremmin pesään kun painelaakeri ei kerennyt palautua lähtöasentoon.
En oikein tiedä mitä kytkimen asennuksessa voi tehdä väärin? Ammatiltani korjaan mooottoripyöriä työkseni että ihan käsi en oo, mutta täytyy myöntää että mikään autoasentaja en ole
Kaksoismassa oli tyyliin 6 pultilla kiinni ja kytkimen asensin keskitystyökalun kanssa ja kiristin tasaisesti kaikkia pultteja ristiin kytkimen kiinni, mitään erikoistyökaluja sen keskitystyökalun lisäksi ei ollut.
EDIT: Ja siis alkuperäiseen viestiin selvennykseksi. Huonosti kytkeytyvät vaihteet johtuivat siintä kun väpättävä vauhtipyörä työnsi aina painelaakerin alku asentoon, kun se pitäisi ensi-asennuksella/käytöllä pumppaamalla jäädä painekanttavasten. Ja siksi vaihteet vaihtuivat huonosti kun kytkin ei kunnolla edes ottanut päälle, kun se ei yksinkertaisesti yltänyt. Nopeesti pumppaamalla kytkintä sai vaihteen paremmin pesään kun painelaakeri ei kerennyt palautua lähtöasentoon.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Sprinterin manuaali vaihteiston vikaa
Veikkaus syystädeleted kirjoitti:Jaaha. Vein auton raskoneelle kun en jaksanut enää ite puljata. Vaihdoin autoon vauhtipyörän & kytkimen ja painelaakerin 10tkm sitten. Autodocilta Sachin kamat.
Soittivat tänään, että vauhtipyörä on paskana ja paineasetelman kansi on myös rikki. Mersun omilla osilla 2300e + työt.
Laatikossa ei vikaa. Mikähän kettu tossa tossa Sachin kaksoismassassa on ollu? Alan tulla vainoharhaiseksi, että saanko sen moottorijarrutuksella paskaksi kun tulee paljon aina silleen hidastettua, jos siinä jotenkin kytkintä laskiessa vauhtipyörä ottaa osumaa, taikauskoa?
Kytkin itsesäätyvä ja asetelaman asenuksessa jäänyt se säädön alku asennon asetus tekmättä tai vääriä osia,
juuri muutama päivä sitten kuunetlin vierestä kun mökki nappuri puhelimessa koitti ratkoa vastavan tapaista ogelmaa selvitää ja sitä alku asetusta jollekin selittä
Mökkillä
'
'
Re: Sprinterin manuaali vaihteiston vikaa
Voi hyvinkin olla. Se pitäisi se alkuasetus ilmeisesti tehdä jonkun LUK:in oman työkalun kanssa?
Ei mökki naapurisi satu olemaan CDI203 (käyttäjä). Kun hän sitä mulle yritti ainakin puhelimessa pari päivää sitten selittäää
Ei mökki naapurisi satu olemaan CDI203 (käyttäjä). Kun hän sitä mulle yritti ainakin puhelimessa pari päivää sitten selittäää