GLC Suomimallin tehdas webasto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mjy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: La 05.01.2019 15:35

GLC Suomimallin tehdas webasto

Viesti Kirjoittaja mjy »

GLC 220d Suomi malli kiinnostuksen kohteena.
Mutta tuli pieni yllätys myyjän kanssa keskusteluissa tuon weban osalta. Onko niin että tuota ei saa esilämmittämään konetta, vaan ainoastaan sisätilat.
Jukkahep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Pe 25.12.2015 12:18

Re: GLC Suomimallin tehdas webasto

Viesti Kirjoittaja Jukkahep »

Saa ohjelmoitua Staarilla niin, että lämpiää moottorikin ja lämpimän veden suhdetta moottoriin ja kabiinin välillä. Omaan w221 vaihdettiin Webasto viime torstaina ja säädettiin moottori lämpiään myös. W221 on 228 koodilla tilattu eli tehdasasennettu Webasto.
mjy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: La 05.01.2019 15:35

Re: GLC Suomimallin tehdas webasto

Viesti Kirjoittaja mjy »

Kiitos vastauksesta, helpottaa päätöksen tekoa.
Suostuuko merkkihuolto tekemään tuon ohjelmointimuutoksen vai täytyykö kääntyä harrastajien puoleen
Jukkahep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Pe 25.12.2015 12:18

Re: GLC Suomimallin tehdas webasto

Viesti Kirjoittaja Jukkahep »

Olikos Glc:n webasto tehdasasenteinen vai jälkiasenteinen.
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3045
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: GLC Suomimallin tehdas webasto

Viesti Kirjoittaja jysi »

Otsikosta on jotakin pääteltävissä... sen verran korjausta että GLC:ssä ei ole tehtaalta Webaston webasto vaan Eberspächerin webasto kuten W213:ssakin (selventiköhän asiaa?)
mjy kirjoitti:Suostuuko merkkihuolto tekemään tuon ohjelmointimuutoksen vai täytyykö kääntyä harrastajien puoleen
Ainakin harrastajavehkeillä tuohon Eberiin pystyy, samanikäiseen Webastoon (w205) kuulemma ei.
mjy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: La 05.01.2019 15:35

Re: GLC Suomimallin tehdas webasto

Viesti Kirjoittaja mjy »

Sen verran vielä selvennyksenä, että kyseessä on siis uusi Uudenkaupungin varusteluversio Suomi, jossa lisä lämmitin on vakiovarusteena.
Ja kyllä myyjä väitti sen olevan Webasto, kun sitä erikseen vielä kysyin. Mutta eihän noi myyjät aina tiedä kaikkea, sen olen kyllä huomannut aikaisemminklin.
Potifaari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: Ke 16.08.2006 16:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: GLC Suomimallin tehdas webasto

Viesti Kirjoittaja Potifaari »

Lisälämmitin lämmittää silloin kun mylly on jo pyörimässä. Pitäisi asentaa sitten kellokytkin jotta konehuoneeseen saadaan kanssa lämpöä. -ainakin omassa vehkeessä piti tehdä näin...
320 CDI farkku -00 mausteineen.
Päässyt pois kahden opelin loukusta
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3045
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: GLC Suomimallin tehdas webasto

Viesti Kirjoittaja jysi »

Potifaari kirjoitti:Lisälämmitin lämmittää silloin kun mylly on jo pyörimässä. Pitäisi asentaa sitten kellokytkin jotta konehuoneeseen saadaan kanssa lämpöä. -ainakin omassa vehkeessä piti tehdä näin...
Ei ole siitä kiinni, kyllä näissä on jo ajastinkello mittaristossa, kauko-ohjain ja ohjaus internetin kautta puhelimella tai läppärillä. Se on vaan nämä saastenormit kun vaatii että moottoria ei saa lämmittää.
mjy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: La 05.01.2019 15:35

Re: GLC Suomimallin tehdas webasto

Viesti Kirjoittaja mjy »

Hei

Tietääkö joku onko tuo tehdaslämmitin oikeasti jollakin tavalla huijattavissa lämmittämään myös koneen.

Jälkiasennus weba ilmeisesti on ohjelmoitavissa lämmittämään niin, mutta tuo Suomimalli olisi niin paljon edullisempi kuin puhdas Premium Business.

Myyjältä kun kysyin vielä uudestaan niin väitti että sekä bensa- että diesel-malleissa toiminta on tehdaslämppäreiden osalta sama.
tony
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1893
Liittynyt: To 11.03.2010 14:32
Paikkakunta: espoo

Re: GLC Suomimallin tehdas webasto

Viesti Kirjoittaja tony »

Mulla tuossa W218 -12 mallissa tehdasweba lämmittää moottorin ja sisätilat, en tiedä kuinka on toteutettu kun oli jo ostettaessa.
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3045
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: GLC Suomimallin tehdas webasto

Viesti Kirjoittaja jysi »

mjy kirjoitti:Tietääkö joku oikeasti
Hiljaista ollut täällä kansanäänestyksessä? Minä en oo mikään mutta pistän edes pari kuvaa.
weba1.jpg
weba2.jpg
weba_model.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W205driver
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ti 05.06.2018 14:57

Re: GLC Suomimallin tehdas webasto

Viesti Kirjoittaja W205driver »

mjy kirjoitti:Hei

Tietääkö joku onko tuo tehdaslämmitin oikeasti jollakin tavalla huijattavissa lämmittämään myös koneen.

Jälkiasennus weba ilmeisesti on ohjelmoitavissa lämmittämään niin, mutta tuo Suomimalli olisi niin paljon edullisempi kuin puhdas Premium Business.

Myyjältä kun kysyin vielä uudestaan niin väitti että sekä bensa- että diesel-malleissa toiminta on tehdaslämppäreiden osalta sama.

Kuten aikaisemmista kirjoituksista toisella palstalla käy ilmi, niin kaikki alkuperäiset Mercedes-Benz Webastot ja Eberit lämmittävät auton sisätilat sekä moottorin. Tehtaalla autoihin on kuitenkin asennettu vesiventtiili Y11 (magneettiventtiili=vesiventtiili=mukavuusventtiili), joka ohjaa lisälämmittimeltä tulevan lämpimän veden ensin lämmityslaitteen kennolle auton sisätilan lämmitykseen. Vasta lämmitystapahtuman loppuvaiheessa ohjataan lämmin vesi myös moottorille. Koska Saksassa ei ole meidän kylmiä talvia, niin siellä auton sisätilojen lämmitys on etusijalla moottorin lämmitykseen verrattuna. Tällöin lisälämmittimen tuottamasta lämmöstä menee moottorille käytännössä vain 10-15 %.

Tämän takia täällä Suomessa jälkiasennetuista alkuperäisistä M-B Webastoista ja Ebereistä jätetään vesiventtiili kokonaan pois, jolloin lisälämmittimeltä tuleva lämmin vesi menee ensin moottorille ja vasta sen jälkeen lämmityslaitteen kenolle. Käytännössä lämmmöstä menee silloin moottorille noin 55-60 % ja loput 40-45 % menee sisätilojen lämmitykseen.

Mersun GLC W253 ja uusissa E W213 malleissa käytetään tehdasasennuksena samaa lämmitintä M-B Eberspächer Hydronic S3. Näistä lämmittimistä pitäisi onnistua tuo vesiventtiilin poisto myös ohjelmallisesti Eberin tai Mersun testereillä. Suomen oloissa on kuitenkin järkevintä poistaa koko vesiventtiili, jolloin lämmin vesi pääsee vapaasti virtaamaan sekä auton moottorille että sisätilan lämmitykseen samassa suhteessa. Vesiventtiilin poiston yhteydessä asennetaan tarvittaessa vikakoodin poistaja, joka eliminoi venttiilin poistosta auton järjestelmään tulevan vikakoodin.

Yleensä lisälämmittimiä asentavat yritykset osaavat tehdä nämä tarvittavat muutokset. Merkkikohtaisia tehdasmallin Webastoja ja Ebereitä asentavat yritykset tekevät näitä muutoksia lähes päivittäin tähän aikaan vuodesta. Ainakin H. Erkkilän korjaamo Ylivieskassa asentaa näitä alkuperäisiä M-B Hydronic S3 lämmittimiä W253 ja W213 malleihin. Siellä tuon vesiventtilin poisto maksoi muistaakseni 150 €.
Viimeksi muokannut W205driver, Su 20.01.2019 09:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mjy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: La 05.01.2019 15:35

Re: GLC Suomimallin tehdas webasto

Viesti Kirjoittaja mjy »

Kiitokset vastaajille.
Auto on tilattu. Hyvä tietää että tuo lämmitys on mahdollista saada järkeväksi.
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3045
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: GLC Suomimallin tehdas webasto

Viesti Kirjoittaja jysi »

W205driver kirjoitti:Mersun GLC W253 ja uusissa E W213 malleissa käytetään tehdasasennuksena samaa lämmitintä M-B Eberspächer Hydronic S3. Näistä lämmittimistä pitäisi onnistua tuo vesiventtiilin poisto myös ohjelmallisesti
Ja onnistuukin, minä ohjelmoin sen pois kun en uskaltanut avata konepeltiä ettei mikään mene rikki :mrgreen:
W205driver kirjoitti: Suomen oloissa on kuitenkin järkevintä poistaa koko vesiventtiili, jolloin lämmin vesi pääsee vapaasti virtaamaan sekä auton moottorille että sisätilan lämmitykseen samassa suhteessa. Vesiventtiilin poiston yhteydessä asennetaan tarvittaessa vikakoodinpoistaja, joka eliminoi venttiilin poistosta auton järjestelmään tulevan vikakoodin.
En ihan ymmärrä miksi se olisi poistettava? Mutta putkimiehillä on putkimiesten konstit, sähkömieihllä sähkömiesten, papeilla...
Vikakoodin poistaja = vastus jonka resistanssi on sama kun vesiventtiilin.
W205driver kirjoitti:vesiventtilin poisto maksoi muistaakseni 150 €.
Ohjelmointi kestää <10 min ja siihen kuluu vain sähköä joten teen ihan ilmaiseksi.
W205driver
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ti 05.06.2018 14:57

Re: GLC Suomimallin tehdas webasto

Viesti Kirjoittaja W205driver »

jysi kirjoitti:
W205driver kirjoitti:Mersun GLC W253 ja uusissa E W213 malleissa käytetään tehdasasennuksena samaa lämmitintä M-B Eberspächer Hydronic S3. Näistä lämmittimistä pitäisi onnistua tuo vesiventtiilin poisto myös ohjelmallisesti
Ja onnistuukin, minä ohjelmoin sen pois kun en uskaltanut avata konepeltiä ettei mikään mene rikki :mrgreen:
W205driver kirjoitti: Suomen oloissa on kuitenkin järkevintä poistaa koko vesiventtiili, jolloin lämmin vesi pääsee vapaasti virtaamaan sekä auton moottorille että sisätilan lämmitykseen samassa suhteessa. Vesiventtiilin poiston yhteydessä asennetaan tarvittaessa vikakoodinpoistaja, joka eliminoi venttiilin poistosta auton järjestelmään tulevan vikakoodin.
En ihan ymmärrä miksi se olisi poistettava? Mutta putkimiehillä on putkimiesten konstit, sähkömieihllä sähkömiesten, papeilla...
Vikakoodin poistaja = vastus jonka resistanssi on sama kun vesiventtiilin.
W205driver kirjoitti:vesiventtilin poisto maksoi muistaakseni 150 €.
Ohjelmointi kestää <10 min ja siihen kuluu vain sähköä joten teen ihan ilmaiseksi.
Hienoa, että saimme tietoa tuosta ohjelmoinnin toimivuudesta tehdasasennettujen M-B Ebereiden kohdalla. Näissä W253 ja W213 malleissa on tuo ohjelmointi varmaan järkevin vaihtoehto vesiventtiilin poistoon. Koska se ilmeisesti onnistuu helpoiten, nopeiten ja on myös edullisin vaihtoehto. Muissa Mersun malleissa, joissa käytetään lisälämmittimenä Webastoja, niin mekaanininen vesiventtiilin poisto lienee ainoa mahdollisuus. Saamieni tietojen perusteella tuo ohjelmointi ei onnistu Webaston lämmittimien kohdalla.

Yleensä vesiventtiili toimii aina jonkin asteisena kuristimena veden vapaalle virtaukselle. Näin ollen sen korvaaminen M-B vesiventtilien kohdalla T-haaralla parantaa jonkin verran veden virtausta moottorille sekä lämmityslaitteen kennolle.

Näitä vikakoodin poistajia on useita eri tyyppejä ja tuo vastus on niistä halvin, muttei välttämättä paras. Koska sen ongelmana on voimakas kuumeneminen, joka aiheuttaa ongelmia vastuksen sekä johtojen kestävyydelle. Webaston vesiventtiilin poistoa varten on kehitetty parempia vikakoodin poistajia, joissa ei esiinny tuota em. ongelmaa.
mielakanmies
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Su 25.03.2018 13:52

Re: GLC Suomimallin tehdas webasto

Viesti Kirjoittaja mielakanmies »

Tässä tositietoa asiasta. Autoissa on 3 tieventtiili joka on virrattomana asennossa missä sisätilat ja moottori on samassa kierrossa.
Kun Webasto tai Eberi käynnistyy saa 3 tieventtiili virtaa ja kääntyy asentoon jossa vain sisätilat lämpenevät.
3 tieventtiilin irroitus ei anna mitään lisähyötyä.
Vain virtaliitin irti venttiilistä ja 15 ohmin vastus liittimeen, jolloin auton järjestelmä luulee venttiilin toimivan normaalisti, eikä herjaa.
Vastus maksaa alle euron.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6256
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: GLC Suomimallin tehdas webasto

Viesti Kirjoittaja MiHe »

kannattaa muistaa että tehovastusta tarvii
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
MSGLC
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Su 08.03.2020 10:28

Re: GLC Suomimallin tehdas webasto

Viesti Kirjoittaja MSGLC »

Vanha GLK vaihtui uudempaan GLC 250D 2018 malliin. Vanhassa autossa oli tehdasasennettu Webasto omalla katkaisijalla ja kauko- sekä GSM -ohjauksella. Se toimi aina moitteeta koko sen 6 vuoden, mitä auto oli meillä. Nyt haluaisimme tehdasasennettua vastaavan lisälämmittimen tähän uudempaan autoon. Kyseessä on siis Eberin Hydronic S3, joka toimii ajonaikaisena lisälämmittimenä sekä pysäköintilämmittimenä. Se on asennettu ilmeisesti auton omaan CAN/LIN -väylään ja kommunikoi sitä kautta omien ohjainlaitteiden kanssa. Asennuksen etuna on se, että tällöin ei tarvitse katkoa auton omia sähköjohtoja, eikä myöskään vaadita erillisiä relesarjoja.

Kysyin ainakin kymmenestä merkkiliikkeestä tai -huollosta vastaavan lämmittimen asennuksesta. Kaikista tuli sama vastaus, ei onnistu ja mahdoton asentaa muualla kuin Mersun tehtaalla. Ilmeisesti Ylivieskassa sijaitsevalla korjaamolla asennus onnistuisi. Onko täällä Etelä-Suomessa vastaavaa korjaamoa, missä asennus sekä ohjelmonti onnistuisi tuolle alkuperäiselle lämmittimelle? Onko kenelläkään kokemuksia tuosta Ylivieskan korjaamosta? Onko se todella ainut korjaamo Suomessa, jossa onnistuu Mersun alkuperäisten lämmittimien asennus?
Avatar
Nippe
Mersumies
Mersumies
Viestit: 762
Liittynyt: Ti 27.05.2008 17:55
Paikkakunta: Vantaa

Re: GLC Suomimallin tehdas webasto

Viesti Kirjoittaja Nippe »

W205 korisessa dieselissä oleva webasto ei tarvitse välttämättä edes sitä vastusta sinne vesiventtiilin liittimeen. Vikakoodi tietysti pistokkeen irroituksella tulee, mutta ei käytännössä vaikuta mihinkään, eikä näy kuin vikakoodeja luettaessa. Omasta ollut nyt 2 talvea töpseli venttiilistä irti ja webastoa käytetään päivittäin ilman ongelmia tai vikailmoituksia.
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti :D )
S205 C250d -14
CL203 C200K -02

ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
W205driver
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ti 05.06.2018 14:57

Re: GLC Suomimallin tehdas webasto

Viesti Kirjoittaja W205driver »

Tällä hetkellä Ylivieska on todennäköisesti ainoa paikkakunta Suomessa, jossa onnistuu näiden alkupeperäisten Mersun lisälämmittimien jälkiasennus. Toinen vastaava paikka on tuo Etelä-Saksassa Mersun tehtaan vierestä löytyvä merkkihuolto. Molemmissä näissä onnistuu OEM lisälämmittimien asennus kaikkiin uudempiin Mersun malleihin.
Wyfell
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: La 13.09.2014 10:03

Re: GLC Suomimallin tehdas webasto

Viesti Kirjoittaja Wyfell »

Onko tuo lämmitin ja vesikierto samanlainen riippumatta moottorista? Eli vanhemmissa on kai OM651 moottori ja uudemmissa OM654.
Aopi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ma 05.02.2024 17:12

Re: GLC Suomimallin tehdas webasto

Viesti Kirjoittaja Aopi »

xxx
Aopi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ma 05.02.2024 17:12

Re: GLC Suomimallin tehdas webasto

Viesti Kirjoittaja Aopi »

Saako mukavuusventtiili ohjauksen eli auki/kiinni käskyt webastolta vai auton omista järjestelmistä? Kyseessä w212 ja tehdas Webasto mukavuusventtiilillä.
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3045
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: GLC Suomimallin tehdas webasto

Viesti Kirjoittaja jysi »

Polttoainelämmittimeltä (Webasto/Eberspächer)
Aopi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ma 05.02.2024 17:12

Re: GLC Suomimallin tehdas webasto

Viesti Kirjoittaja Aopi »

Mistä mitataan se lämpötila, joka määrittää mukavuusventtiilin toiminnan. Eli vaikuttaako auton oman lämmityslaitteen lämpötilan säätönappien asennot mukavuusventtiilin toimintaan?
Vastaa Viestiin