W124 300TDT 4matic ropleemaa, kysymystä, ihmetystä...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Juba93
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ti 05.04.2011 23:01

W124 300TDT 4matic ropleemaa, kysymystä, ihmetystä...

Viesti Kirjoittaja Juba93 »

Ehtoota taas pitkästä aikaa. Tarttui tuossa joku tiima sitten haaviin otsikon mukainen kampe vuodelta 88.

Harmikseni totesin että nelikko ei kaikesta huolimatta toimi, vaikka valo ei jää palamaan ja kolmio vilkkkuu taulussa (ehkä liiaksikin) minkäännäköistä kokemusta ei tuotteesta ole, enkä ole edes katsonut auton alle muuta kun todetakseni että vetarit on edessäkin, ja samalla totesin tarvitsevani uuden kerän hitsauslankaa esabiin ennen katsastusta.


Auttakaa novicea ja kertokaa mistä lähdetään etenemään. Kuulin myös että tästä voisi teettää myös kiinteän nelivedon ilmeisesti siekkisellä ja joku jm kone tai vastaavako niitä tekee?

onko kokemuksia ja mihin rahaan?

kiitos jo etukäteen.
Köyhillä on kiire...
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: W124 300TDT 4matic ropleemaa, kysymystä, ihmetystä...

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Onko hydraulinestesäiliössä nestettä? Syttyykö häiriövalo 1-asennossa, eli polttimo on ehjä?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Juba93
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ti 05.04.2011 23:01

Re: W124 300TDT 4matic ropleemaa, kysymystä, ihmetystä...

Viesti Kirjoittaja Juba93 »

juu valo syttyy virrat päällä. säiliö on noin puolillaan nestettä
Köyhillä on kiire...
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TDT 4matic ropleemaa, kysymystä, ihmetystä...

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Etuvedon kardaani paikoillaan? Pitäis olla kuskinpuolella askin vieressä.
Niitä on saatu katkottuakin ja jos näin on käyny niin on voitu ottaa kokonaan pois.
nes2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: Ma 20.09.2010 16:53

Re: W124 300TDT 4matic ropleemaa, kysymystä, ihmetystä...

Viesti Kirjoittaja nes2 »

Jakolaatikko tässä tapauksessa on vahvasti mahdollinen vikapaikka. Tällöin pitäisi kuitenkin hydrauliöljyjen kadota jos tiivisteet vuotaisi jakolaatikon sisään niin paljon ettei paine riitä kytkemään nelivetoa. Jos säiliö on vain puolilaan niin kannataa kyllä ekana tarkistaa onko öljyä vuotanut jakolaatikkoon eli tuleeko jakolaatikon täyttöpropusta öljyä paljonkin yli.

Jos on pitkään vuotanut hydrauliöljyt sisälle jakolaatikkon niin näkyy kyllä jo auton alle kurkistamallakin öljyisenä jakolaatikkona kun silloin on varmasti tullut huohottimestakin yli.

Jos jakolaatikon sisään ei vuoda hydrauliöljyt niin lähtisin tässä tapauksessa mittaamaan etuvedolle lähtevää painetta 4matic ohjausventtiilistöltä.
S124 300 TDT 4Matic -87
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TDT 4matic ropleemaa, kysymystä, ihmetystä...

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Niin venttiilistöllä on paineanturi ja jos se on käytössä niin se kyllä ilmoittaa vikavalonmuodossa jos paine puuttuu kokonaan. Jos osapaine on kunnossa niin voisi luulla että pumppukin on kunnossa. Mites takalukko kytkeytyykö se? Jos se pelaa ni sit paine on varmasti kunnossa.

Sellainenkin on mahdollista että tuonikäisessä kulkineessa hydrauliputket jotka takaa eteen jakoaskille tulee ni on alkaneet vuotamaan. Ne sit maksaa alkuperäosina melki painonsa kultaa josta syystä on saatettu sieltäkin ns. deaktivoida.

Myös nuita paineilmaisimia on deaktivoitu mm omasta tein niin meinaan senkin hinta taisi olla jotain 240€ :o Löytyy siihen sopiva muualtakin kuin marmorilta ja olis maksanu jotain 20€ + adapterinippa. Omaan en sit sitä laittanu sitäkään kun kerkesin vuodon sieltä tukkimaan ja en nähny mitään lisäarvoa tuolla osapainetiedolla et onko tai ei. Sillä vaan et paine saattaa silti puuttua vaikka vikavalo ei sitä ilmaisekaan.

Sit tietty jos on tandempumppu niin sieltä kun sokka on poikki ni siinä kans vikapaikka. Mutta jos takalukko pelaa ni on kunnossa. Pelaako tasonsäätö. Sillä itseasiassa saa ehkä helpoiten todettua painepuolen kunnon kun vivusta käskee.
Juba93
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ti 05.04.2011 23:01

Re: W124 300TDT 4matic ropleemaa, kysymystä, ihmetystä...

Viesti Kirjoittaja Juba93 »

noniiiiin tänään nyt sitten syttyi jo neliömatikin vikavalo. jostainhan noita koodeja ilmeisimmin pysty lukemaan? j kuinka niitä tulkitaan. vaikuttaako muuten toi nelikon valo katsastuksessa?

Kiitos paljon jo tulleista vinkeistä. on tää kyllä hienofoorumi. :clap:

Ajattelin aloittaa lisäämällä hytikka öljyä ämpäriin, tyhjäämällä jakolaatikon salvasta ylimääriset pois, ja toki nuo vikavalon infot täytyy tutkia. Tässä on myös ilmeisesti jossain nivelissä väljää tai muuten on kulmat metässä eli auto hakee vasemmalle melko miehekkäästi. voiko kyseinen vika vaikuttaa myös nelivetoon?

uutena ongelmana huomasin kylmästöinnin sulakkeen palaneen, ja uudella paukulla nappulat sisätilassa ainakin toimi hetken ja lämmönsäätö toimi normaalisti, vaan sitä iloa kesti vaan pari päivää. lienee jostain johdot oikosissa...

Kannattaako tuonne hydrauliöljyksi laittaa sitä mersun omaa vaiko vaan atx: ää? etenkin jos ne menee jakolaatikossa sekaisin muutenkin?
Köyhillä on kiire...
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: W124 300TDT 4matic ropleemaa, kysymystä, ihmetystä...

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Laske kaikki pois ja laita ATF:ää, jos et aio kunnostaa laatikkoa lähiaikoina. Tsekkaa vielä YJ-suojarele akun takaa, onko sulakkeet ehjät. Onko etu- ja taka-akselin renkaat samankokoiset?

Moottori käyntiin, testipistokkeen ykkös- ja vitosnapa pariksi sekunniksi yhteen ja laske vilkahdukset.

1 Ei vikaa
2 Ohjainlaite epäkunnossa
3 Jarruvalokatkaisin epäkunnossa
4 Kierroslukuimpulssi edestä vasemmalta puuttuu
5 Kierroslukuimpulssi edestä oikealta puuttuu
6 Kierroslukuimpulssi takaa puuttuu
7 Kaikki kolme kierroslukuimpulssia puuttuu
8 Venttiili 1: oikosulku tai katkos
9 Venttiili 2: oikosulku tai katkos
10 Venttiili 3: oikosulku, katkos tai jarruvalokatkaisin epäkunnossa
11 Kääntökulma-anturi epäkunnossa

9 Mahdollinen syy:
Magneettiventtiilit, johtimet, liittimet, jarruvalokatkaisin.
Magneettiventtiili ZS
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Kerman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ma 27.08.2018 10:18
Paikkakunta: Heinävesi

Re: W124 300TDT 4matic ropleemaa, kysymystä, ihmetystä...

Viesti Kirjoittaja Kerman »

Minulla myös vm 94 S124 4Matic bensaversiona - nyt talvisäilytyksessä. Kaikki pelasi ainakin syksyllä mutta jakolaatikko oli öljystä märkä ulkopuolelta.

Mikä ajatus tuossa ATFn käytössä on? Jäykempää, pysyy paremmin sisässä?
Kerman

useita muita
ex w124 300td -vm1989
ex w124 250td -vm1992
useita muita....
ex w211 280CDI -vm2004
nykyinen w212 350td 4-matic - vm2013
nykyinen w124 E300T 4-matic - vm1994
Juba93
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ti 05.04.2011 23:01

Re: W124 300TDT 4matic ropleemaa, kysymystä, ihmetystä...

Viesti Kirjoittaja Juba93 »

vikakoodiksi tuli kääntökulma anturi. mutta nollaantui kyllä kun piti noin 10 sec johtoja kiinni. etu kardaanikin löytyi epäilyistä huolimatta :)

Asd ei näytä myöskään toimivan. komiasti sutii vaan yhdellä tennarilla.

jahka tiimari aukee niin täytyy hakea ihan oikeeta öljyä ensin.
Köyhillä on kiire...
nes2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: Ma 20.09.2010 16:53

Re: W124 300TDT 4matic ropleemaa, kysymystä, ihmetystä...

Viesti Kirjoittaja nes2 »

Kerman kirjoitti:Minulla myös vm 94 S124 4Matic bensaversiona - nyt talvisäilytyksessä. Kaikki pelasi ainakin syksyllä mutta jakolaatikko oli öljystä märkä ulkopuolelta.

Mikä ajatus tuossa ATFn käytössä on? Jäykempää, pysyy paremmin sisässä?
Idea on että kun öljyt vuotavat jakolaatikon sisään niin voitelu kärsii jos ja kun laatikon öljyihin sekoontuu hydrauliöljyä, se kun ei kovin hyvin voitele. ATF:llä taas ei ongelmaa ole kun laatikossa samaa tavaraa muutenkin sisällä ja soveltuu mainiosti myös hydrauliöljyksi vaikka hieman paksumpaa onkin. Joten ATF:ää käyttämällä pystyy lykkäämään remonttia.

Kannataa käyttää Dextron II luokan öljyä eli esim Mobil ATF 220 tai Teboil Fluid D.
S124 300 TDT 4Matic -87
nes2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: Ma 20.09.2010 16:53

Re: W124 300TDT 4matic ropleemaa, kysymystä, ihmetystä...

Viesti Kirjoittaja nes2 »

Juba93 kirjoitti:noniiiiin tänään nyt sitten syttyi jo neliömatikin vikavalo. jostainhan noita koodeja ilmeisimmin pysty lukemaan? j kuinka niitä tulkitaan. vaikuttaako muuten toi nelikon valo katsastuksessa?
Ei kuulu katsastusmiehelle, valohan pitääkin palaa katsastuksessa sillä järjestelmä pitää kytkeä huoltoventtilistä pois päältä ennen jarrudynamometrille ajoa joka yleensä on ensimmäinen tarkastuskohde.

Kannattaa aina itse huolehtia tämä katsastukseen mennessä, itselläni on yhden ainoan kerran 8 vuoden aikana sattunut sellainen katsastusmies joka on tuntenut auton tekniikan ja todella varmistanut että huoltoventtiili on testiasennossa. Joillain asemilla oli myös ainakin aikaisemmin politiikkana ettei nelivetoisten jarruja testattu dynamometrillä.
Juba93 kirjoitti:vikakoodiksi tuli kääntökulma anturi. mutta nollaantui kyllä kun piti noin 10 sec johtoja kiinni. etu kardaanikin löytyi epäilyistä huolimatta :)

Asd ei näytä myöskään toimivan. komiasti sutii vaan yhdellä tennarilla.

jahka tiimari aukee niin täytyy hakea ihan oikeeta öljyä ensin.
Asd:nkin toimimattomuus viittaisi paineettomuuteen mutta silloin toisaalta vikavalo pitäisi palaa jatkuvasti mikäli painetunnistin toimii. Jos käännät huoltoventtiilin testiasentoon niin syttyykö 4matic valo? Jos ei, niin painetunnistin on jumissa tai johto irti/poikki.

Kääntökulma anturin vika ei pitäisi voida aiheuttaa sitä että kolmiovalon syttyessä ei neliveto tai lukko toimi. Onhan muuten ratti alkuperäinen 4matic ratti? Mietin vaan kun sanoit että kolmiovalo syttyy liiankin kanssa. Väärä ratti tekisi sen että syttyilee aina joskus käännettäessä.
S124 300 TDT 4Matic -87
Juba93
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ti 05.04.2011 23:01

Re: W124 300TDT 4matic ropleemaa, kysymystä, ihmetystä...

Viesti Kirjoittaja Juba93 »

ei kyllä mitään hajua minkä vermeen ratti on kyseessä. eikä testi asentoon kääntäminen vaikuta valoon tahi ylipäätään toimintaan millään tavalla. tasonsäädöstkään en tiedä miten kuuluu toimia/toimiiko ollenkaan. perä ei kyllä ole maassa eikä eikä liian kova. missä tuon nelimatikin ohjausyksikkö sijaitsee? kun löyty vähän mielenkiintosen näkösiä rele virtyksiä yj releen vierestä...

mistä kannattaisi lähteä vikaa selvittämään? paineet ilmeisesti tulisi mitata mutta miten ja mistä? missähän moinen paineen tunnistin sijaitsee?
Köyhillä on kiire...
nes2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: Ma 20.09.2010 16:53

Re: W124 300TDT 4matic ropleemaa, kysymystä, ihmetystä...

Viesti Kirjoittaja nes2 »

Niin lähinnä ratilla meinasin että jos on joku puu tms. erikoisratti, tuskin sitä muuten on vaihdettu. Paineet pitäisi tosiaan saada melkeinpä mitattua että tietää tuleeko ohjausventtilistölle kunnolla painetta.

Jos 4matic valo ei kerran syty testiasennossa niin painetunnistin on ainakin silloin joko jumissa tai johdot poikki/irti. Toki kuten Jari Ke sanoikin niin ei sinällään haittaa eikä vaikuta toimintaan muuten kuin että testiasennossa ei 4matic valo syty ja järjestelmä yrittää silloin toimia normaalisti vaikka testiasennossa ei luonnollisestikkaan onnistu. Painetunnistin on ohjausventtiilistössä oikean takapenkin kohdalla auton alla. Liitin taas on samalla kohtaa mutta sisäpuolella penkin alla.


Laitoin yv:llä vähän tarkemmin paineiden mittauksesta
S124 300 TDT 4Matic -87
Juba93
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ti 05.04.2011 23:01

Re: W124 300TDT 4matic ropleemaa, kysymystä, ihmetystä...

Viesti Kirjoittaja Juba93 »

kiitoksia niinpaljon että piisaa. ilmottelen mitä käy kun saan hommaa etenemään
Köyhillä on kiire...
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TDT 4matic ropleemaa, kysymystä, ihmetystä...

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

nes2 kirjoitti:Niin lähinnä ratilla meinasin että jos on joku puu tms. erikoisratti, tuskin sitä muuten on vaihdettu. Paineet pitäisi tosiaan saada melkeinpä mitattua että tietää tuleeko ohjausventtilistölle kunnolla painetta.

Jos 4matic valo ei kerran syty testiasennossa niin painetunnistin on ainakin silloin joko jumissa tai johdot poikki/irti. Toki kuten Jari Ke sanoikin niin ei sinällään haittaa eikä vaikuta toimintaan muuten kuin että testiasennossa ei 4matic valo syty ja järjestelmä yrittää silloin toimia normaalisti vaikka testiasennossa ei luonnollisestikkaan onnistu. Painetunnistin on ohjausventtiilistössä oikean takapenkin kohdalla auton alla. Liitin taas on samalla kohtaa mutta sisäpuolella penkin alla.


Laitoin yv:llä vähän tarkemmin paineiden mittauksesta
Liekkö näitä sit erilaisia meinaan omassa kyllä syttyy 4matic -valo kun kääntää testiasentoon. Se paineventtiilin johto on irti ja tinasin tukkoon sen anturissa olevan reiän ni vuoto loppu. Olen ymmärtäny niin että tuo anturi väijyy vaan sitä noin 4bar painetta et se toteutuu kun auto käynnistyy ja että sillä ei olisi mitään muuta funktiota? Ts. kertoo vikavalolla sen jos paine puuttuu ja siis neliveto ja lukot ei toimi.

Mutta katsastuksessa toi valo tosiaan syttyy kun kääntää testiasentoon. Ja jos pitkästi ajaa testiasennolla niin jääkin palamaan vaikka kääntaisi testiasennosta pois. Nollaamalla sit sammuu.
nes2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: Ma 20.09.2010 16:53

Re: W124 300TDT 4matic ropleemaa, kysymystä, ihmetystä...

Viesti Kirjoittaja nes2 »

Liekkö näitä sit erilaisia meinaan omassa kyllä syttyy 4matic -valo kun kääntää testiasentoon. Se paineventtiilin johto on irti ja tinasin tukkoon sen anturissa olevan reiän ni vuoto loppu. Olen ymmärtäny niin että tuo anturi väijyy vaan sitä noin 4bar painetta et se toteutuu kun auto käynnistyy ja että sillä ei olisi mitään muuta funktiota? Ts. kertoo vikavalolla sen jos paine puuttuu ja siis neliveto ja lukot ei toimi.

Mutta katsastuksessa toi valo tosiaan syttyy kun kääntää testiasentoon. Ja jos pitkästi ajaa testiasennolla niin jääkin palamaan vaikka kääntaisi testiasennosta pois. Nollaamalla sit sammuu.
Niin sinulla on sitten varmaan uudempi malli eli 05/1991--> missä huoltoventtiilin tilalla pelkkä sähköinen kytkin ja ohjausventtiilistössä sähkötoiminen paineenvapautusventtiili?

Uudemmassa sähköinen kytkin ilmoittaa ohjausyksikölle suoraan testiasentoon kytkennän. Vanhassa mallissa taas kun on pelkkä mekaaninen huoltoventtiili niin ainut tapa ohjausyksikölle todeta testiasentoon käännetty venttili on tuon painekytkimen avulla.

Vikavalo jää varmaankin sulla palamaan pitempään ajettaessa sen takia että ohjausyksikkö luulee painekytkimessä tai paineenvapautusventtiilissä olevan vikaa kun testiasennossa ei painetta pitäisi olla.
S124 300 TDT 4Matic -87
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TDT 4matic ropleemaa, kysymystä, ihmetystä...

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

nes2 kirjoitti:
Liekkö näitä sit erilaisia meinaan omassa kyllä syttyy 4matic -valo kun kääntää testiasentoon. Se paineventtiilin johto on irti ja tinasin tukkoon sen anturissa olevan reiän ni vuoto loppu. Olen ymmärtäny niin että tuo anturi väijyy vaan sitä noin 4bar painetta et se toteutuu kun auto käynnistyy ja että sillä ei olisi mitään muuta funktiota? Ts. kertoo vikavalolla sen jos paine puuttuu ja siis neliveto ja lukot ei toimi.

Mutta katsastuksessa toi valo tosiaan syttyy kun kääntää testiasentoon. Ja jos pitkästi ajaa testiasennolla niin jääkin palamaan vaikka kääntaisi testiasennosta pois. Nollaamalla sit sammuu.
Niin sinulla on sitten varmaan uudempi malli eli 05/1991--> missä huoltoventtiilin tilalla pelkkä sähköinen kytkin ja ohjausventtiilistössä sähkötoiminen paineenvapautusventtiili?

Uudemmassa sähköinen kytkin ilmoittaa ohjausyksikölle suoraan testiasentoon kytkennän. Vanhassa mallissa taas kun on pelkkä mekaaninen huoltoventtiili niin ainut tapa ohjausyksikölle todeta testiasentoon käännetty venttili on tuon painekytkimen avulla.

Vikavalo jää varmaankin sulla palamaan pitempään ajettaessa sen takia että ohjausyksikkö luulee painekytkimessä tai paineenvapautusventtiilissä olevan vikaa kun testiasennossa ei painetta pitäisi olla.
Näimpä se saattaapi hyvinkin olla
Vastaa Viestiin