722.4 luisto/välivapaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
W124ropluu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ti 26.02.2019 16:48

722.4 luisto/välivapaa

Viesti Kirjoittaja W124ropluu »

Elikkä w124 722.4 on alkanut "luistamaan" 2-3 vaihteen välissä ja 3-4 vaihteen välissä. Onko se nyt k1 vai K2 korjaus sarja tuohon 2-3 luistoon on vaihdettu, jonka jälkeen luisto lisi 3-4 vaihteella.

2-3 vaihto on nyt hyvä mutta 3 ja 4 välissä ei... 3-4 vaihteen luistosta tai korjaus sarjasta ei ole paljoa puhuttu, mistä sen saa ja mikä on oikea tuotenumero? Ulkomaan foorumeilla tuntuu koodit olevan ihan sekasin.
Paineita tuli nostettua että pystyy väliaikaisesti ajamaan.

Jos jollakin olis omakohtasta kokemusta tuosta 3-4 luistosta. Ja minkä luukun alle se korjaus sarja kuuluu, siitäkin kun on monia kuvia eripaikoissa :wtf:
Avatar
ido59
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Ti 08.06.2004 00:09
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: 722.4 luisto/välivapaa

Viesti Kirjoittaja ido59 »

Nelosella kytkeytyy K1:n kaveriksi K2 ja samalla takapanta irroittaa. Joten vaihtoehdot ovat, että joko K2 hidastelee tai B2 irroittaa liian aikaisin.
Käytännössä vika löytyy K2:sta. Tavallisin on, että intermediate shaftin teflonrenkaat K2:lle eivät enää pidä painetta, jolloin kestää hetken
ennenkuin K2:n männälle paine nousee. Toinen on K2-männän huulitiivisteiden kovettuminen ja vuotaminen ennen paineen nousua.
paineen noustessa se pakottaa tiivarit rumpua vasten ja silloin pitää. Mahdollisesti molemmat syyt.


K2:lle on myös accumulaattori (kuva #49), johon vastaavaan se mainitsemasi K1:n accun (#48) oem-varaosajousi liittyy. K2 accumännän tiivistämisellä ja jousen shimmauksella saa parhaimmillaan kymmeniä tuhansia lisäkilsoja ennen täysremppaa.

Kuva

Accumännän kuluneet teflonrenkaat voi vaihtaa hyvälaatuisiin kumisiin paikalleen sopiviin o-renkaisiin, jos ei oem-tefloneita ole käsillä - kumitiivisteet eivät tule kestäämään satoja tuhansia, mutta parempi kuin kitkat tuhoava luisto. Samalla voi muutamalla prikalla shimmata jousta, tai venyttää jousta muutaman millin. Vaikutus on try&error, 3-4 vaihto saattaa mennä etenkin poljinta nostaessa jysäyttävän kovaksi.

Kun venakoneisto on pöydällä kannataa kattoa myös onko Work Pres Control -venttiillin poraus silminnähden kulunut.

Kuva
W124ropluu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ti 26.02.2019 16:48

Re: 722.4 luisto/välivapaa

Viesti Kirjoittaja W124ropluu »

Joo kiitokset neuvosta! Laatikko käynyt 200tkm sitten siekkisellä täysremontissa joten en usko että sieltä muuta on rikki kun vaan tuo jousi...
Avatar
ido59
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Ti 08.06.2004 00:09
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: 722.4 luisto/välivapaa

Viesti Kirjoittaja ido59 »

200 000 km sitten :D ei se loota enää uusi varmasti ollut silloinkaan ja vaihteistoremontteja on monenlaisia, joista tärkein premissi on se mistä ja miten paljon asiakas on valmis maksamaan. (200Mm sitten, silloin) spekseissä olevien osien vaihtamisesta ikäautoon on harva halukas useita lisätonneja laittamaan, etenkin jos loota on, kuten yleensä, 'viankorjaukseen' alunperin tuotu. Ja eiköhän se siekkinenkin pyri jotain viivan alle saamaan. Siellä on sen 'normiperuskorjauksen' jälkeenkin painolla mitattuna ~95% alkuperäistä.

Katkeilevia 722/3/4/5 accujousia ei ole minun kohdalle osunut, muttei se tietysti tarkoita ettei niinkin voisi olla. Väsynyt (todnäk alkuperäinen) jousi todennäköisemmin on ja tiivarit snadisti vuotaa.

Good luck :thumbup:
Vastaa Viestiin