Vaihdekeppi jumissa D asennossa mutta liikkuu alaspäin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13268
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Vaihdekeppi jumissa D asennossa mutta liikkuu alaspäin

Viesti Kirjoittaja karra »

Haulla en löytänyt juuri tällaista vikaa, googlella löytyi ohje irroittaa akun kaapeli 30 minuutiksi. Auto 2000 G500 722.6 sähköohjatulla automaatilla.

Eli ajoin autolla töihin, aika moisessa loskassa ja vähän härnäsin loskavalleissa ajaen eli roiskui ihan kunnolla. No töihin tullessa parkkipaikalle hidastettuani ihan kun ois kuulunut jotain surinaa auton alta. No kun pysäytin parkkiruuruun niin vaihdevalitsin olikin jumissa D-asennossa. Se liikkui nahkeasti vasemmalle jonka jälkeen se kyllä loksahtelee alaspäin kaikille pakkovaihteille, ja taas siihen takaisin siihen D:n vasemmalle, mutta siirto D:n oikealle eli automaatin puolelle on nahkeaa ja siitä ei liiku mihinkään.

Onkohan mennyt loskaa vaihdevivustoon? 10 minuutin odottelu ei auttanut asiaa, keli on plussalla eli kai se sulaa jos sinne on mennyt jotain väliin. Itse tankohan joka menee vaihteistoon liikkuu vaan kun vaihdetaan välillä P-R-N-D eli se alue on nyt jumissa. Odottelen muutaman tunnin, jos ei auta niin pitää irroittaa akun kaapeli hetkeksi.

Luonnollisesti autoa ei voi startata. Ajossa siis kaikki ok eikä mitään vikavaloja tullut. Veikkaan taas että tyypilliseen tapaan Starilla luettaessa ei tule mitään vikakoodeja...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5263
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Vaihdekeppi jumissa D asennossa mutta liikkuu alaspäin

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

karra kirjoitti:Haulla en löytänyt juuri tällaista vikaa, googlella löytyi ohje irroittaa akun kaapeli 30 minuutiksi. Auto 2000 G500 722.6 sähköohjatulla automaatilla.

Eli ajoin autolla töihin, aika moisessa loskassa ja vähän härnäsin loskavalleissa ajaen eli roiskui ihan kunnolla. No töihin tullessa parkkipaikalle hidastettuani ihan kun ois kuulunut jotain surinaa auton alta. No kun pysäytin parkkiruuruun niin vaihdevalitsin olikin jumissa D-asennossa. Se liikkui nahkeasti vasemmalle jonka jälkeen se kyllä loksahtelee alaspäin kaikille pakkovaihteille, ja taas siihen takaisin siihen D:n vasemmalle, mutta siirto D:n oikealle eli automaatin puolelle on nahkeaa ja siitä ei liiku mihinkään.

Onkohan mennyt loskaa vaihdevivustoon? 10 minuutin odottelu ei auttanut asiaa, keli on plussalla eli kai se sulaa jos sinne on mennyt jotain väliin. Itse tankohan joka menee vaihteistoon liikkuu vaan kun vaihdetaan välillä P-R-N-D eli se alue on nyt jumissa. Odottelen muutaman tunnin, jos ei auta niin pitää irroittaa akun kaapeli hetkeksi.

Luonnollisesti autoa ei voi startata. Ajossa siis kaikki ok eikä mitään vikavaloja tullut. Veikkaan taas että tyypilliseen tapaan Starilla luettaessa ei tule mitään vikakoodeja...
Loskaa tai jotain muutta välissä, p lukko systeemi viottunut(noin vanhan mallinen keppi niin voi olla vielä vaieri laatikon takaosaan)
Mökkillä
'
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13268
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vaihdekeppi jumissa D asennossa mutta liikkuu alaspäin

Viesti Kirjoittaja karra »

FinlandMerceds kirjoitti:
karra kirjoitti:No kun pysäytin parkkiruuruun niin vaihdevalitsin olikin jumissa D-asennossa.
Loskaa tai jotain muutta välissä, p lukko systeemi viottunut(noin vanhan mallinen keppi niin voi olla vielä vaieri laatikon takaosaan)
Ei varmaan ole jarruvalokatkaisijassa vika kun vaihde ei mene D:ltä edes vapaalle. Autohan on suunniteltu että sillä voidaan ajaa mudassa ja vedessä ym niin ei kai loska voi tuollaista vikaa aiheuttaa?

Onko tässä siis täyssähkoisesti ohjattu laatikko, mielestäni ei ole. Luulin että vaihteenvalitsimesta menee mekaaninen vipu laatikkoon joka liikkuu kun siirretään välillä P-R-N-D. Osaako joku kertoa millainen systeemi tässä on ja mitä tuo edellä mainittu vaijeri tarkoittaa?

Engine no.: 113962 30 209866
Transmission: 722630 02 237280
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1209
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Vaihdekeppi jumissa D asennossa mutta liikkuu alaspäin

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

On mekaaninen vipu P-D, vaijerilla meinataan sitä että parkkilukko ohjataan myös vivusta erillisellä vaijerilla (en tiedä onko vai ei juuri tuossa autossa).

Jotain siellä on nyt mekaanisesti vialla.
Olisiko ihan perinteisesti kepin tangon kumihelat riekaleina? Tuohan menee henkilömalleissa ainakin suunnilleen kaikista jossian vaiheessa.
Tosin oireena on ymmärtääkseni väljän oloinen keppi, jota esim. P:lle siirtäessä täytyy työntää asennon yli, jotta saa Parkille oikeasti.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13268
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vaihdekeppi jumissa D asennossa mutta liikkuu alaspäin

Viesti Kirjoittaja karra »

Risto113 kirjoitti:On mekaaninen vipu P-D, vaijerilla meinataan sitä että parkkilukko ohjataan myös vivusta erillisellä vaijerilla (en tiedä onko vai ei juuri tuossa autossa).

Jotain siellä on nyt mekaanisesti vialla.
Olisiko ihan perinteisesti kepin tangon kumihelat riekaleina? Tuohan menee henkilömalleissa ainakin suunnilleen kaikista jossian vaiheessa.
Tosin oireena on ymmärtääkseni väljän oloinen keppi, jota esim. P:lle siirtäessä täytyy työntää asennon yli, jotta saa Parkille oikeasti.
Akku oli irti 30 min, ei vaikutusta sekä kaikki sulakkeet ovat ehjät. Purin panelin jo pois ja keppimodulihan näyttäs olevan neljällä ruuvilla kiinni.

Vaikuttaa että puslat ei olisi vialla eikä oikein voisi mitään olla siellä vivuston välissäkään kun on vain se yksi tanko. Liike lukittuu niinkuin siinä keppimodulissa olisi joku jumissa tai lukossa. Niin, ja näytössä palaa virrat päällä N asento, ei mene edes alemmas vaikka siirtää pakkovaihteita.

Pitäsköhän sitä jarruvalokatkaisijaa kokeilla, vaihtais sen? Ei maksa kun pari kymppiä. Mutta tässä Geessä saa virta-avaimen irti vaikka olisi vaihde vapaalla eli N:llä, joskus on jäänyt yöksi vaihde N:lle kun pihalla se on sen verran mäessä että vedän aina käsijarrun. Niin ja olen sitä mieltä että vaihteen pitäs mennä D:ltä N:lle ilman jarrun painamista, en muista olenko tässä kokeillut mutta niin sen pitäisi olla.

Jos tuon keppimodulin irroittaa niin näkeekö sen vaijerin joka lukitsee vaihteen? Voiko se mekanismi olla jumissa? Ettei päästäisi keppiä pois D:ltä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13268
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vaihdekeppi jumissa D asennossa mutta liikkuu alaspäin

Viesti Kirjoittaja karra »

Vaihdoin jarruvalokytkimen, ei apua. Tarvii nyt lukea Starilla koodit, ja miettiä sitten lisää.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5263
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Vaihdekeppi jumissa D asennossa mutta liikkuu alaspäin

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

karra kirjoitti:
FinlandMerceds kirjoitti:
karra kirjoitti:No kun pysäytin parkkiruuruun niin vaihdevalitsin olikin jumissa D-asennossa.
Loskaa tai jotain muutta välissä, p lukko systeemi viottunut(noin vanhan mallinen keppi niin voi olla vielä vaieri laatikon takaosaan)
Ei varmaan ole jarruvalokatkaisijassa vika kun vaihde ei mene D:ltä edes vapaalle. Autohan on suunniteltu että sillä voidaan ajaa mudassa ja vedessä ym niin ei kai loska voi tuollaista vikaa aiheuttaa?

Onko tässä siis täyssähkoisesti ohjattu laatikko, mielestäni ei ole. Luulin että vaihteenvalitsimesta menee mekaaninen vipu laatikkoon joka liikkuu kun siirretään välillä P-R-N-D. Osaako joku kertoa millainen systeemi tässä on ja mitä tuo edellä mainittu vaijeri tarkoittaa?

Engine no.: 113962 30 209866
Transmission: 722630 02 237280
Mistä sait käsityksen että olis täys sähkö ohjatu, kyllä siellä se mekaninen yhteys kepiltä laatikoon on
sen lisäksi menee P lukkon vaijeri laatikon takapäähän jos menee(pelkkä laattikon numero ei sitä kerro runko numerolla wis/epc katsomalla tai sitten auton alle katsomalla) siis n:kö näkyy näytösä koko ajan tuossa keppi mallissa taisi olla
"sisällä" iralinen boxsi tunistamassa asentoa se tarkista että ei ole mitään välisä
Mökkillä
'
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13268
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vaihdekeppi jumissa D asennossa mutta liikkuu alaspäin

Viesti Kirjoittaja karra »

Juu, kaveri vaan epäili sähköiseksi, itse olin toista mieltä mutta asia varmistui eilen. Luetaan vikakoodit tänään iltapäivällä. Sitten alkaa keppimodulin irroitus, samallahan näkee että liikkuuko se tanko joka menee laatikolle. N näytössä koko ajan.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13268
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vaihdekeppi jumissa D asennossa mutta liikkuu alaspäin

Viesti Kirjoittaja karra »

No niin, ensin ei tullut mitään vikakoodeja mutta sitten vähän ajan päästä löytyi ensin mittaristosta jotain, ja sitten muutakin, taisin siinä välissä liikuttaa vaihdekeppiä.

Mittariston vika oli tällainen: CAN tiedonsiirrossa ohjainlaitteen GS vaihtamisohjaus kanssa häiriö

Ja sen jälkeen tuli vaihteistosta: R/P-salvan käyttömagneetti Y66/1

Y66/1 on solenoidi joka lukitsee tuon shifterin, eli vaihdekepin. Se toimii kait kahdella tavalla eli ensin siinä on parkkilukko joka ei avaudu kun vasta jarrua painetaan. Sitten kun autolla ajetaan yli 10 km/h niin se ei anna liikuttaa keppiä ettei se mene R tai P asennolle. Mutta D:lle sen pitäisi mennä. Kuvaus täällä: https://qclt.com/train/w202/w202/trans2_rplock.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Enemmin vaihteistosta täällä: https://qclt.com/train/w202/w202/transmission7226.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Tässä ketjussa linkki jossa solenoidin mittaus/säätöohje: https://www.benzworld.org/forums/w163-m ... -lock.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Mutta onko tuossa magneettiventtiiilissä eli solenoidissa vika vai onko joku ulkopuolinen juttu jumittanut itse vivuston liikkeen? Täytyy alkaa tutkia...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
St bertils
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: To 01.03.2018 18:34

Re: Vaihdekeppi jumissa D asennossa mutta liikkuu alaspäin

Viesti Kirjoittaja St bertils »

koita toista keppiä siihen,niitä nyt kumminkin on jo hyvin tarjolla..jos ne johdinpinnat on paskottunu sieltä johdinkortilta...joku kaatanu joskus punssi lasin sinne..
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5263
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Vaihdekeppi jumissa D asennossa mutta liikkuu alaspäin

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

karra kirjoitti:No niin, ensin ei tullut mitään vikakoodeja mutta sitten vähän ajan päästä löytyi ensin mittaristosta jotain, ja sitten muutakin, taisin siinä välissä liikuttaa vaihdekeppiä.

Mittariston vika oli tällainen: CAN tiedonsiirrossa ohjainlaitteen GS vaihtamisohjaus kanssa häiriö

Ja sen jälkeen tuli vaihteistosta: R/P-salvan käyttömagneetti Y66/1

Y66/1 on solenoidi joka lukitsee tuon shifterin, eli vaihdekepin. Se toimii kait kahdella tavalla eli ensin siinä on parkkilukko joka ei avaudu kun vasta jarrua painetaan. Sitten kun autolla ajetaan yli 10 km/h niin se ei anna liikuttaa keppiä ettei se mene R tai P asennolle. Mutta D:lle sen pitäisi mennä. Kuvaus täällä: https://qclt.com/train/w202/w202/trans2_rplock.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Enemmin vaihteistosta täällä: https://qclt.com/train/w202/w202/transmission7226.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Tässä ketjussa linkki jossa solenoidin mittaus/säätöohje: https://www.benzworld.org/forums/w163-m ... -lock.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Mutta onko tuossa magneettiventtiiilissä eli solenoidissa vika vai onko joku ulkopuolinen juttu jumittanut itse vivuston liikkeen? Täytyy alkaa tutkia...
Tukitko myös jarru valo piirin(katkaisian tosin sen ollessa rikki meneen keppi yleensä sammutuksen jälkeen P asentoon)
Mökkillä
'
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13268
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vaihdekeppi jumissa D asennossa mutta liikkuu alaspäin

Viesti Kirjoittaja karra »

Vaihdoin eilen jarruvalokatkaisijan mutta se ei tullut hyvin paikoilleen koska jarruvalot näyttää palavan koko ajan. Se pitää vielä irroittaa ja asentaa uudelleen, ennen isompaa muuta purkamista. Osaisiko joku sanoa millä varaoasanumerolla voisi keppimodulia etsiä?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Re: Vaihdekeppi jumissa D asennossa mutta liikkuu alaspäin

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

Keppi irti.

Sieltä se selviää kyljestä.

Voipi olla että mulla on sulle ehjä keppi
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13268
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vaihdekeppi jumissa D asennossa mutta liikkuu alaspäin

Viesti Kirjoittaja karra »

jusa82 kirjoitti:Keppi irti.

Sieltä se selviää kyljestä.

Voipi olla että mulla on sulle ehjä keppi
Se ois hyvä. Tutkin ens viikolla asiaa, nyt pitää lähteä ajamaan Sotkamoon...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13268
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vaihdekeppi jumissa D asennossa mutta liikkuu alaspäin

Viesti Kirjoittaja karra »

Työ haittaa harrastuksia. Ajoin päivällä Kesälahdelle asti niin puhelin soi ja tuli tieto että huominen työkeikka Sotkamossa siirtyy taas (neljännen kerran), nyt päivällä. Kannatti ajaa takaisin kotiin, vajaa pari tuntia. Kerkesin vielä valoisaan aikaan firman parkkikselle mutta ei ollut sopivia työkaluja käsillä jotta keppimodulin saisi irti. Vaatii pitkän 10 mm hylsyn, mielellään keskikokoisen vääntimen, onko se nyt 3/8 vai mikäsenyton...

Kävin marmoritiskillä ja pääsin pajan puolelle haastattelemaan asentajaa joka on noita vaihtanut. Eihän siinä, pitää vaan saada keppimoduli irti jotta näkee missä se jumi on, ja onhan tuossa jo kommunikaatiovirhe myös mittaristoon.

Osan numero on A 163 260 03 09 ja solenoidia ei saa erikseen. Hinta rapiat 700 euroa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5263
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Vaihdekeppi jumissa D asennossa mutta liikkuu alaspäin

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

karra kirjoitti:Työ haittaa harrastuksia. Ajoin päivällä Kesälahdelle asti niin puhelin soi ja tuli tieto että huominen työkeikka Sotkamossa siirtyy taas (neljännen kerran), nyt päivällä. Kannatti ajaa takaisin kotiin, vajaa pari tuntia. Kerkesin vielä valoisaan aikaan firman parkkikselle mutta ei ollut sopivia työkaluja käsillä jotta keppimodulin saisi irti. Vaatii pitkän 10 mm hylsyn, mielellään keskikokoisen vääntimen, onko se nyt 3/8 vai mikäsenyton...

Kävin marmoritiskillä ja pääsin pajan puolelle haastattelemaan asentajaa joka on noita vaihtanut. Eihän siinä, pitää vaan saada keppimoduli irti jotta näkee missä se jumi on, ja onhan tuossa jo kommunikaatiovirhe myös mittaristoon.

Osan numero on A 163 260 03 09 ja solenoidia ei saa erikseen. Hinta rapiat 700 euroa.

Osa numerosta päättelen sama kuin alkupään(98-00) Ml malleissa myös saman ikä kauden 210 ja 202 kepit voi sopia
Mökkillä
'
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13268
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vaihdekeppi jumissa D asennossa mutta liikkuu alaspäin

Viesti Kirjoittaja karra »

Homma hyytyi eilen siihen että toinen kahdesta kuusiokoloruuvin kannasta pyöristyi ja pultti on niin pahassa kolossa ettei sitä saa oikein auki. Se toinen joka lähti oli saakelin tiukka myös, johtui siitä että ruuvit menee pohjapellin läpi ulos ja ovat kierteestään ruosteeessa. Tuon kun olis tiennyt, olisin yrittänyt heti avata kunnon kuusiokolavaimella, siis tapilla eikä millään pallopäisellä yleisavainsarjalla :twisted: ja laittanut ajoissa ruosteenirrotusainetta likoamaan. Räikällä jatkovarrella ja tapilla avattaessa pitää vaan murjoa keskikonsolin muovia aika surutta sivuun kun ruuviin ei pääse suoraan vaan hieman vinosti.

Toiset kaksi olivat tavallisia kuusiokantaisia, lähtivät hyvin kun oli heti oikeat työkalut.

Pikkasen taas v i t u t t a a kun homma seisoo yhden vaivaisen pultin kannan pyöristymisen takia...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1521
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: Vaihdekeppi jumissa D asennossa mutta liikkuu alaspäin

Viesti Kirjoittaja Timo N »

karra kirjoitti:Homma hyytyi eilen siihen että toinen kahdesta kuusiokoloruuvin kannasta pyöristyi ja pultti on niin pahassa kolossa ettei sitä saa oikein auki. Se toinen joka lähti oli saakelin tiukka myös, johtui siitä että ruuvit menee pohjapellin läpi ulos ja ovat kierteestään ruosteeessa. Tuon kun olis tiennyt, olisin yrittänyt heti avata kunnon kuusiokolavaimella, siis tapilla eikä millään pallopäisellä yleisavainsarjalla :twisted: ja laittanut ajoissa ruosteenirrotusainetta likoamaan. Räikällä jatkovarrella ja tapilla avattaessa pitää vaan murjoa keskikonsolin muovia aika surutta sivuun kun ruuviin ei pääse suoraan vaan hieman vinosti.

Toiset kaksi olivat tavallisia kuusiokantaisia, lähtivät hyvin kun oli heti oikeat työkalut.

Pikkasen taas v i t u t t a a kun homma seisoo yhden vaivaisen pultin kannan pyöristymisen takia...
Koita lyödä sinne pykälää isompi torx.
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1209
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Vaihdekeppi jumissa D asennossa mutta liikkuu alaspäin

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Tai jos saat lukkopihdeillä missään asennossa kiinni, niin nitkuttele alulle se. aukeaa sitten melkein millä vaan.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13268
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vaihdekeppi jumissa D asennossa mutta liikkuu alaspäin

Viesti Kirjoittaja karra »

Juu lukkopihdit ei mahdu kun on 3 cm kapea syvä kolo. Torxin lyömistä ajattelin mutta en ole vielä kokeillut. Hain uuden 5 mm "palan", 3/8 vääntimelle eilen ja olen tänään sumuttanut CRC MoS irrotusöljyä sinne.

Ostin myös 6 mm palan jos sitä vaikka viilaisi pienemmäksin, ja löisi sinne. Kaikenlainen lyöminen on vähän hankalaa kun se pultti heiluu jo eli siellä on joku irrallinen vastakappale... alle en ole päässyt kun auto seisoo sohjossa, ja nyt jäätyneessä sellaisessa...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5263
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Vaihdekeppi jumissa D asennossa mutta liikkuu alaspäin

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

karra kirjoitti:Juu lukkopihdit ei mahdu kun on 3 cm kapea syvä kolo. Torxin lyömistä ajattelin mutta en ole vielä kokeillut. Hain uuden 5 mm "palan", 3/8 vääntimelle eilen ja olen tänään sumuttanut CRC MoS irrotusöljyä sinne.

Ostin myös 6 mm palan jos sitä vaikka viilaisi pienemmäksin, ja löisi sinne. Kaikenlainen lyöminen on vähän hankalaa kun se pultti heiluu jo eli siellä on joku irrallinen vastakappale... alle en ole päässyt kun auto seisoo sohjossa, ja nyt jäätyneessä sellaisessa...
Poraa pois ei se yhtä pulttia kaipaa
Mökkillä
'
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13268
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vaihdekeppi jumissa D asennossa mutta liikkuu alaspäin

Viesti Kirjoittaja karra »

FinlandMerceds kirjoitti:
karra kirjoitti:Juu lukkopihdit ei mahdu kun on 3 cm kapea syvä kolo. Torxin lyömistä ajattelin mutta en ole vielä kokeillut. Hain uuden 5 mm "palan", 3/8 vääntimelle eilen ja olen tänään sumuttanut CRC MoS irrotusöljyä sinne.

Ostin myös 6 mm palan jos sitä vaikka viilaisi pienemmäksin, ja löisi sinne. Kaikenlainen lyöminen on vähän hankalaa kun se pultti heiluu jo eli siellä on joku irrallinen vastakappale... alle en ole päässyt kun auto seisoo sohjossa, ja nyt jäätyneessä sellaisessa...
Poraa pois ei se yhtä pulttia kaipaa
Tämä homma nyt vaan pahenee. Tein 6 mm palasta sopivan smirklaamalla sitä vähän pienemmäksi, ja löin sen pultin päähän. Käänsin vähän auki ja naks, koko pultti vapautui ja se nyt pyörii ihan hotona, mutta ei lähde poiskaan. Kokeilin porata mutta se vaan pyörii mukana... siellä on varmaan joku kierreniitti joka on korkannut.

Mutta, kun se keppimoduli on nyt löysällä niin havaitsin että keppi liikkuu moduliin nähden, se menee jopa N-asennolle kun modulia liikuttaa. Eli se mekaaninen tanko on siellä jumissa. Menin nyt auton alle eka kertaa ja helvetti sentään koko alusta on ihan jäässä (nyt jäätynyt) eli siellä on sohjoa joka paikassa, koko vaihteisto ja etukardaani on ison jääkimpaleen sisällä. Nyt kannattaa auton antaa vaan sulaa, ja ruuvata moduli paikoilleen (kolmella ruuvilla) ja toivoa että vielä ennen juhannusta alkaisi auto pelittämään.

Tuo vikakoodi vaan ihmetyttää, ja se että näytössä on N vaikka keppi D asennossa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13268
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vaihdekeppi jumissa D asennossa mutta liikkuu alaspäin

Viesti Kirjoittaja karra »

Eli kun jäät suli alustasta alkoi auto pelaamaan.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2733
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Vaihdekeppi jumissa D asennossa mutta liikkuu alaspäin

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Talvitestaus jäänyt tehtaalta tekemättä g:n osalta :)
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Vastaa Viestiin