Suuttimen pohjatiiviste

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Kettula
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: To 05.02.2015 12:43
Paikkakunta: Kuopio

Suuttimen pohjatiiviste

Viesti Kirjoittaja Kettula »

Moi!

CDIn suuttimen vuotavan pohjatiivisteen / liekkirenkaan vaihto on käsitelty hyvin ja kattavasti täällä useaan kertaan.

Ko. asia itsellä työn alla mutta yksi pieni yksityskohta on epäselvä. Hommasin kuperat pohjatiivisteet (+ uudet kiristyspultit) niin kuinka päin tiivisteet pitää asentaa, kupera puoli ylöspäin vai alaspäin?
Takavetoja vuodesta -87: Corolla Coupé, Taunus Coupé (x2), Sierra, E46 320i touring -02, W(S)203 C 200 CDI farmari A. -06, -
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1210
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Suuttimen pohjatiiviste

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

...väärä tiiviste?

Kaikki mitä nähnyt ja asentanut, olleet suoria (Olikohan jonkin vlamistajan tiivisteissä reunoissa pikku viisteet).
nikke006
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Ke 09.04.2008 11:15

Re: Suuttimen pohjatiiviste

Viesti Kirjoittaja nikke006 »

Itsellä oli sama asia mietinnässä jokin aika sitten motonetin tiivisteiden kanssa. Selvää vastausta en löytänyt, niinpä hain paikallisesta tarvikkeesta toiset tiivisteet ja ne oli symmetrisiä molemminpuolin.
commonrail
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ti 17.09.2013 20:56

Re: Suuttimen pohjatiiviste

Viesti Kirjoittaja commonrail »

Alkuperäinen tiiviste (ainakin om646:een) on toiselta puolelta suora ja toiselta kupera. En muista missä mutta jossain selitettiin, että kunnollisen tiiviyden aikaansaamiseksi tasainen pinta tulee suutinta vasten ja kupera kantta vasten.
Näin olen tehnyt ja hyvin toiminut.



Kettula kirjoitti:Moi!

CDIn suuttimen vuotavan pohjatiivisteen / liekkirenkaan vaihto on käsitelty hyvin ja kattavasti täällä useaan kertaan.

Ko. asia itsellä työn alla mutta yksi pieni yksityskohta on epäselvä. Hommasin kuperat pohjatiivisteet (+ uudet kiristyspultit) niin kuinka päin tiivisteet pitää asentaa, kupera puoli ylöspäin vai alaspäin?
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3903
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Suuttimen pohjatiiviste

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Kupera puoli kanteen päin, siinä kun on tasainen pinta joka sitten puristaa tiivisteen suuttimen mutteria vasten.
Mutterihan on reunoilta koholla mistä se tiivistyy prikkaa vasten, väärinpäin laitettuna tiivistimen keskiosaa ei paina mikään kantta vasten.
Kettula
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: To 05.02.2015 12:43
Paikkakunta: Kuopio

Re: Suuttimen pohjatiiviste

Viesti Kirjoittaja Kettula »

Kiitokset kaikille vastauksista, nyt tämä asia on selvä ja viikonloppuna pääsee hyvillä mielin tiivisteen vaihtoon. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Takavetoja vuodesta -87: Corolla Coupé, Taunus Coupé (x2), Sierra, E46 320i touring -02, W(S)203 C 200 CDI farmari A. -06, -
Executive
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: To 19.09.2013 17:06
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Suuttimen pohjatiiviste

Viesti Kirjoittaja Executive »

Näin päin tuli itsekkin eilen laitettua. Kesti kyllä julmettoman kauan starttauksia ennenkuin jakso jäädä käymään. Mutta joku meni pieleen. Käy ilmeisesti vaan kolmella pytyllä. Olisko suutin voinut tulla tiensä päähän tässä samalla? Sain kaikki suuttimet kyllä sormi nostettua, kun havaitsin vuodon hajusta kabiinissa heti alettua. Joten ei niihin vauriota pitänyt syntyä. Starilla vikailmoitus 1 sylinterin smooth engine operation. Mutta siitä eteenpäin loppui eväät ja aikakin kesken. Olisko ideoita? En kyllä ehtinyt nollata vikakoodeja. Voisko yksi suutin jäädä pois pelistä vikakoodit vuoksi.
S211 2006 & W204 2008 & STAR 2013.7
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6271
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Suuttimen pohjatiiviste

Viesti Kirjoittaja MiHe »

suuttimen liittimestä pinni karkas?

OT: tämä on muuten juttu jota on pitänyt selvitellä, muistelen jonkun foorumillakin raportoineen että voi ottaa liittimen irti lennosta eikä kone sammu... kun useimmat CR2 ikäiset eivät lähde edes käyntiin jos piuhassa katkos, mutta onko CR3 tässä suhteessa eri eläin?

Taasen piezothan pystyy 'toipumaan' tai ainakin yrittää uudelleen ruskutusta jos jostain syystä menee mykäksi mutta tavallinen solenoidisuuttimen käyttäytyminen on vähän epäselvää, ainakin minulle
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Executive
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: To 19.09.2013 17:06
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Suuttimen pohjatiiviste

Viesti Kirjoittaja Executive »

Otin kyllä vuorotellen kaikkien suuttimien liittimet yksitellen irti koneen käydessä. Paitsi nelosen, kun en saanut sitä irti poistamatta vuotoletkua. Kokeilin sitten starttia ilman sitä niin ei suostunut edes käynnistymään. Mutta ton ykkös pytyn kohdalla käynti oikeastaan parani liittimen irroituksella. Starissa ja oli kyllä ehdoton kielto liittimen irroitukselle virroissa. Ymmärrettävää solenoidin takapotkun vuoksi. Ja vika oli mulla jo ilmaus starttauksien jälkeen j vasta sen jälkeen irroittelin liittimiä. Ai niin kone olis siis OM646.
S211 2006 & W204 2008 & STAR 2013.7
Executive
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: To 19.09.2013 17:06
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Suuttimen pohjatiiviste

Viesti Kirjoittaja Executive »

Otin kyllä vuorotellen kaikkien suuttimien liittimet yksitellen irti koneen käydessä. Paitsi nelosen, kun en saanut sitä irti poistamatta vuotoletkua. Kokeilin sitten starttia ilman sitä niin ei suostunut edes käynnistymään. Mutta ton ykkös pytyn kohdalla käynti oikeastaan parani liittimen irroituksella. Starissa ja oli kyllä ehdoton kielto liittimen irroitukselle virroissa. Ymmärrettävää solenoidin takapotkun vuoksi. Ja vika oli mulla jo ilmaus starttauksien jälkeen j vasta sen jälkeen irroittelin liittimiä. Ai niin kone olis siis OM646.
S211 2006 & W204 2008 & STAR 2013.7
Vastaa Viestiin