s211 ilmajousitus, vikakoodia pukkaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: s211 ilmajousitus, vikakoodia pukkaa

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

JP83 kirjoitti:Edelleen jatkoa tähän tarinaan....

Kokeilin vaihtaa veljen auton kompuran paikalleen eilen, starin painetestin tämäkin vekotin läpäisi juuri ja juuri. Pitää kyllä pirun ärsyttävää pärinää eli väljä ainakin tai muuta vikaa.

No sit eikun koeajolle, pari kilsaa ja tuttu visit workshop taulussa, tällä kertaa 5507 strut is implausible. Toisella koeajolla toimi sen kymmenkunta kilsaa ja sit tuleekin 5508 eli pressure line system leaks. No sit kotona taas staarin kans tutkailua, ei tunnu hävittävän paineita mistään ilmajousesta.

Kokeilin sit nostaa "autoylös" napista korkeutta ja nouseehan se verkkaisesti ylös kompuran pärinän säestämänä, sit eikun koeajolle ja ja uusi vikakoodi 5506 eli nyt ei taas auto tipahdakkaan alaspäin. Starilla kokeilin naputella sitä alemmaks ja välillä suhahtelee ja välillä ei. Tuskin nyt toinen kompura on jossa paineventtiili vikaa.

Onko noissa jakotukeissa ollut venttiilien jumimis ongelmia ja voisiko se tehdä tämän oireiden sekamelskan?

Purin muuten sen entisen kompuran, ryynit olivat märkiä, männän rengas syönyt sormella tuntuvat urat sylinteriin. Paineventtiilin aukaisin ja sen sivut olivat ihan märät ja ruosteessa, kokeilin sitä suoralla virralla ja hyvin napsutteli menemään. Johtosarjankin vaihdoin kokonaan sieltä sulakerasian vierestä että ei taatusti ole sielläkään oikosia...

Kaiken kaikkiaan onpa harvinaisen p*ska laitos tämä airmaticci, tien poikittaiset uratkin tuntuu paljon kovemmin kuin rautajousilla. En kyllä tästä mitään hyvää keksi tai sit tämä vaan ei toimi ollenkaan :D
Ei toimi ollenkaan jos tuomiselta tuntuu

Tarkista ne kompuran paine ventilin johdot
Mökkillä
'
JP83
Mersumies
Mersumies
Viestit: 676
Liittynyt: Ma 30.04.2007 13:31

Re: s211 ilmajousitus, vikakoodia pukkaa

Viesti Kirjoittaja JP83 »

Tänään vaihtelin kesärenkaat alle ja sen jälkeen ajelin sellaset 50 kilsaa ilman vikakoodeja, outoa on :D

Paineventtiilin johdotkin on uusittu, siinä samassa johtosarjan nipussahan ne oli kun kompuran virrat ja jakotukin piuhat.

Hommaan nyt sen uuden kompuran ja jakotukin vielä, sitten jos ei toimi niin alotan rautajousi operaation...
w202 c180 -94,w210 e230 -96,w210 e200 -96,harrastepelinä w116 280se
w124 200e,w202 c180 -95,w210 220cdi -00, w202 c180 -98, 220cdi w211, w209 270cdi
EemeliErkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: s211 ilmajousitus, vikakoodia pukkaa

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

Kun se kompuran ilmankuivain alkaa olla sopivasti märkänä, käytännössä on siis ihan puuroa. Ei silloin kyllä ilma läpi kulje.
Ja samalla sitten ruostuu venttiilit yms. Nekin alkaa oireilla. Jää auki tai ei sulkeudu kunnolla. Talvella perä putoaa, mutta reikää ei löydy yms.
Sopiva huoltoväli kompuralle on 2-3v. Jos ei ole huollettu, niin ongelmia tiedossa ennen pitkää.
No uusi kompura hoitaa homman, jos ei viitsi kuivata uunissa rakeita.
JP83
Mersumies
Mersumies
Viestit: 676
Liittynyt: Ma 30.04.2007 13:31

Re: s211 ilmajousitus, vikakoodia pukkaa

Viesti Kirjoittaja JP83 »

Tuon entisen kompuran ryynit oli kyllä melko märkiä kun olivat jo liimaantuneet toisiinsa kiinni ja vettä tippui pelkästään kun kädessä niitä pyöritteli. Miten työ ootte noita kuivaillut?

Epäilen kans et venttiilit vois olla ottaneet ihteensä, ainakin se paineenpoisto venttiili oli ruostunut ihan reilusti :o
w202 c180 -94,w210 e230 -96,w210 e200 -96,harrastepelinä w116 280se
w124 200e,w202 c180 -95,w210 220cdi -00, w202 c180 -98, 220cdi w211, w209 270cdi
EemeliErkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: s211 ilmajousitus, vikakoodia pukkaa

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

Ei näköjään kaikki allekirjoita ilmankuivaimen tärkeyttä ilmajousissa, sen verta sekavaa tekstiä löytyy. :roll:

Tuossa on kuivattu, ja saatu myös kuntoon

http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 2fbe4f9d0e" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17199
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: s211 ilmajousitus, vikakoodia pukkaa

Viesti Kirjoittaja dealer »

Edellinen omistaja on vaihtanut vuoden sisään kaikki ilmajouset, kompuran ja jakotukin.
:arrow:
Purin muuten sen entisen kompuran, ryynit olivat märkiä, männän rengas syönyt sormella tuntuvat urat sylinteriin.
Paineventtiilin aukaisin ja sen sivut olivat ihan märät ja ruosteessa
Tuon entisen kompuran ryynit oli kyllä melko märkiä kun olivat jo liimaantuneet toisiinsa kiinni ja vettä tippui pelkästään kun kädessä niitä pyöritteli
molempien takailmapussien lisäilmasäiliöt vuoti ilmojaan pellolle
Myöskin oikea takailma pussi vuoti letkuliitoksesta tuntuvasti
(korjatkaa jos lainasin jotain eri henkilön tekstiä)

Jos kompura on vaihdettu alle vuosi sitten auto lienee ollut sen jälkeen jossain jorpakossa niin syvällä että puskurikin veden alla, puskurin palkin sisältähän kompura ottaa ilman (tässä tapauksessa veden). Ryynit ei varmasti ole kerrotulla tavalla märkiä alle vuoden käytön jälkeen ellei mitään erikoista ole tapahtunut.
Uusilla osillahan on vähintään vuoden takuu eli eikun takuuseen. Tuskin on kuittia hukattu, sen verran iso kasa osia kyseessä.
oulaistenliikenne.fi
JP83
Mersumies
Mersumies
Viestit: 676
Liittynyt: Ma 30.04.2007 13:31

Re: s211 ilmajousitus, vikakoodia pukkaa

Viesti Kirjoittaja JP83 »

Jep kovin huvittavalta näyttää , kun nuo kaikki ynnäilee yhteen.

Tämän auton kohdalla omistaja oli sellanen kaveri ettei autosta tajunnut juuri mitään ja se luottokorjaajakin on ollut sellanen sankari että koko ajan on pitänyt ihmetellä miten nämä on näin tehty. Ketuttaa ihan jonkun verran, kun piti uskoa koviin puheisiin ilman todellista faktaa, mut sekun tuli tätäkin autoa tarkoilla kriteereillä etsittyä melkein vuosi niin rupes olemaan jo mielenkiinto aivan finaalissa ja tympääntynyt jatkuvaan nettiauton ja torin selailuun niin tuli ostettua hätiköiden -> ei olis varmaan kannattanut.

Ainoat kuitit mitkä kaveri löyti oli nuo ilmajouset eteen ja taakse, nekin aerosuksen valmistamat -> halvimmat ja varmasti huonommat.

Kompura oli tosiaan vaihdettu jossain vaiheessa, 2016 valmistettuun, sekin halvin tarvike malli. Ilmansuodatin siinä oli liian pienellä reiällä, joku bensansuodatin varmaan.
Jakotukista löyty sentään leimat 06/18 ja mersun logot.

Sitä en tiiä miten noin märäks on päässyt ryynit, todennäköisesti ollut imuletku poikki ja imenyt paskaa sieltä sisälle ja tämä sitten korjattu vasta myöhemmin jakotukin vaihdon yhteydessä? Nyt tuolla veljen auton kompuralla toiminut kuitenkin huomattavasti paremmin, pitää nyt siihen joko ehtiä korjaus sarja tai ostaa uusi kompura.

Halvimmillaan näkyy saavan 120e kompuran saksasta posteineen, mutta laadusta tuskin taetta? 52e taisi maksaa kompuran huoltopaketti, ryynit, tiivisteet ja männänrengas. Vois varmaan olla fiksumpi vaihtoehto?
w202 c180 -94,w210 e230 -96,w210 e200 -96,harrastepelinä w116 280se
w124 200e,w202 c180 -95,w210 220cdi -00, w202 c180 -98, 220cdi w211, w209 270cdi
JP83
Mersumies
Mersumies
Viestit: 676
Liittynyt: Ma 30.04.2007 13:31

Re: s211 ilmajousitus, vikakoodia pukkaa

Viesti Kirjoittaja JP83 »

No nyt on uusi kompura lähtenyt tilaukseen, kertokaa nyt viisaat voiko se kettuileva jakoblokki vaikuttaa tuohon ilma-alustan laskuun. Tänään kalibroin taas tason kun apparin etujousi 3cm korkeammalla kun vasen. Täytettyä saa muttei tyhjennettyä starilla. Vasenta puolta pystyy nostamaan sekä laskemaan normaalisti :o Nyt sai alustan balanssiin kun käytti letkua irti tolpasta ja laski paineita ohkasella rautalangalla....
w202 c180 -94,w210 e230 -96,w210 e200 -96,harrastepelinä w116 280se
w124 200e,w202 c180 -95,w210 220cdi -00, w202 c180 -98, 220cdi w211, w209 270cdi
JP83
Mersumies
Mersumies
Viestit: 676
Liittynyt: Ma 30.04.2007 13:31

Re: s211 ilmajousitus, vikakoodia pukkaa

Viesti Kirjoittaja JP83 »

Uuden kompuran asentelin paikalleen pari tuntia sitten, starilla vikakoodien nollaus ja painetesti -> 5sekunttia ja paineet 14bar -> koeajolle ja kilometrin ajon jälkeen visit workshop taas ruudussa -> 5506 tasaus-säätöajat ilmajoustintukia tyhjennettäessä liian pitkät :(

Entisen kompuran paineletkun ,kun otin irti vaihtaessa niin sieltähän tuli vettä sellanen vajaa teelusikallinen. Eli seuraavana sitten varmaan jakotukki vaihtoon jos se on jumittanut ne venttiilit jollain tapaa. Eipä tässä oikein enään mitään muuta keksi, sekään jos ei auta niin laitan sen rautajousi satsin tilaukseen.
w202 c180 -94,w210 e230 -96,w210 e200 -96,harrastepelinä w116 280se
w124 200e,w202 c180 -95,w210 220cdi -00, w202 c180 -98, 220cdi w211, w209 270cdi
EemeliErkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: s211 ilmajousitus, vikakoodia pukkaa

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

Hienoa, että kompura näyttää nyt olevan kunnolla iskussa. Viitsikö linkittää uuden kompuran, mistä ostit.

Kyllä siellä vanhan kompuran ryyneissä ja sisällä varmaan lähemmäks kahvikupillinen vettä on, jos viitsti vaan katsoa mitä on syönyt

Sitten asiaan
Kyllä se vaatii yleensä jonkin viikon että vesi tulee venttiileistä pois, ei se itsestää sieltä poistu.

Tässä lainaus mese.fi ketjusta, joka oli jo aiemmin tuolla ylempää
"Nyt on Ässä ollut ryhdissä viikon päivät. Se vain vaati viiden tonnin verran ajoa kompuran vaihdon jälkeen, niin kosteus tuntui luovuttaneen, eikä venttiilistö enää jumita."

http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... de8#571202" onclick="window.open(this.href);return false;

Uusi venttiiliblokki on varmaan varmin
Voisi ehkä jumpata autoa vaikka 10-20 kertaa ihan maasta ylä-asentoon
Tai yrittää puhdistaa venttiili blokkia jollain paine-srayllä tms, ja kuivata.
JP83
Mersumies
Mersumies
Viestit: 676
Liittynyt: Ma 30.04.2007 13:31

Re: s211 ilmajousitus, vikakoodia pukkaa

Viesti Kirjoittaja JP83 »

Kompuran ostin ebay.de:stä 120e posteineen...

Jakoblokin käytin tänään irti ja putsailin, punaisen letkun kun irrotti tukista niin se puhalsi kaikki paineet pellolle letkun päästä, muitten letkujen irroitus taas ei saanut aikaan mitään suhinoita, onko tuo punainen letku sille varasäiliölle vai fuskaako jonkun ilmapussin venttiili :o

Yhden vikapaikan löysin ja se oli jakoblokin kaksinapainen liitin, pinni oli väljistynyt ja anto vikakoodia että jakotukin yhteys katkonainen, kiristin pinnin ja ajoin koeajoa sellasen 60km ilman valitusta.

Sitten taas kotimatkalla vikavaloa ja nyt 5507 tukipaine ei uskottava, tämä tulee joka kerta nyt pelkästään kun on ajanut sellasen 10km huoh :(

edit. Vielä äsken kävin starin kanssa autoa läpi ja vika on nimenomaan oikean etujousen ohjauksessa. Korkeutta pystyn nostamaan mutta alaspäin se ei suostu menemään. Kaikkien muiden jousten kohdalla korkeus ja lasku toimii. Tietysti voishan sen vielä testata silleen että vaihdan ilmaletkut ristiin vasemman ja oikean etujousen kanssa niin näen rupeaako silloin oikea etunen tipahtamaan. Muuten varmaan aikavarma jakotukkivika :o
w202 c180 -94,w210 e230 -96,w210 e200 -96,harrastepelinä w116 280se
w124 200e,w202 c180 -95,w210 220cdi -00, w202 c180 -98, 220cdi w211, w209 270cdi
Avatar
Jemmy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: To 28.07.2005 13:16
Paikkakunta: Oulu

Re: s211 ilmajousitus, vikakoodia pukkaa

Viesti Kirjoittaja Jemmy »

Jakotukin venttiili W211:ssä on ainoastaan painevaraajalle. Loput venttiilit on suoraan jousien yhteydessä + tyhjennysventtiili kompurassa. WISsistä löytyy kattava kuvaus järjestelmästä.
Letkujen ristiinvaihto ei vaikuta, kun ovat yhteydessä ihan samaan ilmatilaan.
En oo specialisti, mutta voisko jousen yläpäässä oleva venttiili vaan takertaa... Kun letkussa paine, niin se avittaa avautumaan, tyhjentäessä ei painetta, niin ei jaksa auetakkaan...? Mene ja tiedä.
Tolpan yläpään venttiili on irrotettavissa, joten sen voi vaihtaa vaikka vanhasta vuotavasta jousesta.
JP83
Mersumies
Mersumies
Viestit: 676
Liittynyt: Ma 30.04.2007 13:31

Re: s211 ilmajousitus, vikakoodia pukkaa

Viesti Kirjoittaja JP83 »

Joo äsken kokeilinkin vaihtaa noita letkuja ristiin ja eihän sillä ollut mitään vaikutusta. Jousen yläpäähän tulee tämä kolme-napainen liitin, niin onko kellään hajua mihin pinneihin pitäs syöttää virtaa että venttiilin pitäisi aueta? Sais testattua että toimiiko venttiili vai onko johto jostain poikki, heti kyllä antaa vikakoodeja jos jousen liittimen ottaa irti.

Nythän tuossa käy sillä tavalla ,että stari näyttää esim paineen 9bar tuolle oikealle etujouselle ja painan tyhjennä painiketta niin kompuralta käy suhahdus ja sekunnissa paineet putoaa 1,69baariin, vasempaan etuseen kun kokeilee niin sama suhahdus käy mutta paineet tippuu hitaasti samalla kun jousi tyhjenee. Onko ymmärrettävissä että käytännössä tuo sekunnin suhahdus on vaan letkun tyhjeneminen tai jotain?
w202 c180 -94,w210 e230 -96,w210 e200 -96,harrastepelinä w116 280se
w124 200e,w202 c180 -95,w210 220cdi -00, w202 c180 -98, 220cdi w211, w209 270cdi
EemeliErkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: s211 ilmajousitus, vikakoodia pukkaa

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

JP83 kirjoitti:Joo äsken kokeilinkin vaihtaa noita letkuja ristiin ja eihän sillä ollut mitään vaikutusta. Jousen yläpäähän tulee tämä kolme-napainen liitin, niin onko kellään hajua mihin pinneihin pitäs syöttää virtaa että venttiilin pitäisi aueta? Sais testattua että toimiiko venttiili vai onko johto jostain poikki, heti kyllä antaa vikakoodeja jos jousen liittimen ottaa irti.

Nythän tuossa käy sillä tavalla ,että stari näyttää esim paineen 9bar tuolle oikealle etujouselle ja painan tyhjennä painiketta niin kompuralta käy suhahdus ja sekunnissa paineet putoaa 1,69baariin, vasempaan etuseen kun kokeilee niin sama suhahdus käy mutta paineet tippuu hitaasti samalla kun jousi tyhjenee. Onko ymmärrettävissä että käytännössä tuo sekunnin suhahdus on vaan letkun tyhjeneminen tai jotain?
Kuulostaa loogiselta tuo päätelmä.
Onko sinulla ventiilit etujousien yläpäässä? (Minulla oikari :( ) Muistelen, että kun on erillinen ventiiliblokki, niin ei olisi venttiileitä jousien yhteydessä.
Ja taas muistelua: oliko vain vanhemmissa S-sarjalaisissa ne venttiilit jousien yläpäässä? No korjatkaa vapaasti!

Miltä näyttää, alkaako ilma kulkea?

Kuvat voisi auttaa jotakuta jelppaamaan sinua :)
JP83
Mersumies
Mersumies
Viestit: 676
Liittynyt: Ma 30.04.2007 13:31

Re: s211 ilmajousitus, vikakoodia pukkaa

Viesti Kirjoittaja JP83 »

Eikös se näissä eemeleissä ole jokaisessa jousessa oma venttiilinsä?

Tilaan vielä kuitenkin tuon jakotukin varmuudeksi, välillä tuo apparin etukulma kyllä laskeutuu vaikka staria se ei tottelekkaan.
Eilen kun painoin autoylös nappia niin nosti kaikki kulmat ylös paitsi apparin oikea iskari nousi vaan vähän matkaa ja niiasi muutaman kerran ylös ja alas. Sit kun käski autoa alas niin putoshan se mutta sillä tavalla että molemmat apukuskin puolen jouset jäivät ylemmäksi ja kuskin puolen jouset pari kolme senttiä alemmaksi.

Kompuran en ole kuullut käyvän juuri ollenkaan, vaan auto nousee ylös varmaan sen reservisäiliönsä voimin, laskeeko se sit paineet takaisin reserviin kun painaa auto alas nappia,tiiä häntä :D
w202 c180 -94,w210 e230 -96,w210 e200 -96,harrastepelinä w116 280se
w124 200e,w202 c180 -95,w210 220cdi -00, w202 c180 -98, 220cdi w211, w209 270cdi
EemeliErkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: s211 ilmajousitus, vikakoodia pukkaa

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

Airmatic venttiili.

Olisikos vaan etujousen venttiili ruostunut. Kun kuitenkin jotenkin toimii.
Mietin, jos saisi herkisteltyä uuteen lentoon. Hiukan letkun liittimestä venttiilin suuntaan, ja jumppaa? Jos ei auta, vaihtoon taitaa mennä kuitenkin....

Tämän ei pitäisi vahingoittaa kumiosia:

Wurth Rost Off Ice 400ml ruosteen irrotusöljy
JP83
Mersumies
Mersumies
Viestit: 676
Liittynyt: Ma 30.04.2007 13:31

Re: s211 ilmajousitus, vikakoodia pukkaa

Viesti Kirjoittaja JP83 »

Laitoin vielä uuden jakotukin tilaukseen, pakko eristää noita vikapaikkoja yks kerrallaan pois.

Päivällä kun nostin napista auton ilmaan ja painoin lasku nappia sen jälkeen niin taas tipahti apparin kummatkin puolet ihan linttaan ja vasen puoli jäi reilusti ylemmäks. Sit kokeilin taas nostaa ja laskea niin nyt tipahti melko tasasesti muuten mutta kuskin takajousi jäi pelkästään korkeammalle :o

Veikkaan et vesi tässä on jokapaikan hapettanut, stari herjaa vaan sitäs samaa joustin tukien paine ei uskottava, se B7 anturi antaa välillä ihan höpö höpö tietoja...
w202 c180 -94,w210 e230 -96,w210 e200 -96,harrastepelinä w116 280se
w124 200e,w202 c180 -95,w210 220cdi -00, w202 c180 -98, 220cdi w211, w209 270cdi
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1163
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Re: s211 ilmajousitus, vikakoodia pukkaa

Viesti Kirjoittaja Ari »

Kuinkas tässä kävi?Toivottavasti et tilannut ei-alkuperäistä jakotukkia.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
JP83
Mersumies
Mersumies
Viestit: 676
Liittynyt: Ma 30.04.2007 13:31

Re: s211 ilmajousitus, vikakoodia pukkaa

Viesti Kirjoittaja JP83 »

Auto toimi vajaan viikon ilman vikatiloja kun käytin aivoboksia irti apparin jalkatilasta, nyt sama visit workshop jankutus alko taas. Ostin testiin halvan alkuperäisen jakotukin, pitää vaihdella jossain välin. Mikäs niissä tarvikemalleissa on vikana?
w202 c180 -94,w210 e230 -96,w210 e200 -96,harrastepelinä w116 280se
w124 200e,w202 c180 -95,w210 220cdi -00, w202 c180 -98, 220cdi w211, w209 270cdi
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1163
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Re: s211 ilmajousitus, vikakoodia pukkaa

Viesti Kirjoittaja Ari »

Kovin usein vuotavat heti uutena.Joku venttiili tai useampi ei sulkeudu kunnolla ja ilma vuotaa kompressorille päin.Tarvikekompressori on itselläni toiminut.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
JP83
Mersumies
Mersumies
Viestit: 676
Liittynyt: Ma 30.04.2007 13:31

Re: s211 ilmajousitus, vikakoodia pukkaa

Viesti Kirjoittaja JP83 »

No niin tänään laitettiin uusi orkkis jakotukki -> 15km ja taas 5506 koodia ruutuun vuorostaan. Se olikin nyt ainut koodi mitä oli tullut parin viikon aikana muistin...

Onko näissä ollut aivobokseissa vikoja? Eipä tässä enää ole vaihtoehtona kun se oikea etujousi joka ei välillä putoa alaspäin tai tuo ohjausboksi...

Kun nyt joku viisas osais kertoa mihin ilmajousen pinneihin pitää antaa virtaa että venttiili aukeaa, en kehtais turhan takia ostaa jousta jos se sit virralla laskeekin paineita ja vika onkin aivoboksissa :/
w202 c180 -94,w210 e230 -96,w210 e200 -96,harrastepelinä w116 280se
w124 200e,w202 c180 -95,w210 220cdi -00, w202 c180 -98, 220cdi w211, w209 270cdi
JP83
Mersumies
Mersumies
Viestit: 676
Liittynyt: Ma 30.04.2007 13:31

Re: s211 ilmajousitus, vikakoodia pukkaa

Viesti Kirjoittaja JP83 »

Tämä nyt on yhtä yksin puhelua, taitaa olla ainut airmaticci missä tälläistä vikaa :D

Mutta äsken kuorin sieltä oikean etujousen kolmen johdon nipusta vähän kuparia näkyviin, irroitin paineletkun ja annoin kokeeksi 12v virtaa johtoihin. Jonkun venttiilin/solenoidin naksumista sieltä kuului mutta ei ilmaa tullut pihalle ollenkaan. En tiiä pystyykö tulemaan, no neulalla ne paineet sai taas laskettua jousesta pellolle manuaalisesti.

Starilla kun koettaa pudottaa alaspäin oikeaa etujousta, putoaa paine vaan 1,5bar ja mitään ei tapahdu. Sit kun katsoo vaikka vasenta etujousta niin näyttää saman 1,5bar paineen sinnekkin. Taas kun menee lukemaan keskuspainevaraajan tietoja siellä on 15bar. Ja taaskun palaa katsomaan jousien paineita on niihin ilmestynyt 6-8bar painetta äskeisen 1,5barin sijaan ja pystyy pudottamaan kaikkia paitsi oikeaa etujousta alemmaksi.

Muutenhan sitä olettas ,että oikea etujousi paska kun ei pudota paineita napista. Mutta taas välillä ajossa se onkin laskenut itsensä oikealle tasolle. Eikä vuotoja tunnu löytyvän. Onko sit nämä AEROSUKSET niin p*skoja että voi olla alle vuoden vanhana tälläistä vikaa vaiko se aivoboksi sieltä ei välitä tietoa oikealle etujouselle että laske paineita.

Saattanan ärsyttävää arpoutua tämän kanssa, mutta säästetään taas ja ostetaan se aivoboksi ekana ja sit etujouset. Sen jälkeen jos ei toimi niin otan kaskon ja vedän lepikkoon p*skaks, enkä enää sylkäsekkään airmaticceihin päin. Kiitos :)
w202 c180 -94,w210 e230 -96,w210 e200 -96,harrastepelinä w116 280se
w124 200e,w202 c180 -95,w210 220cdi -00, w202 c180 -98, 220cdi w211, w209 270cdi
JP83
Mersumies
Mersumies
Viestit: 676
Liittynyt: Ma 30.04.2007 13:31

Re: s211 ilmajousitus, vikakoodia pukkaa

Viesti Kirjoittaja JP83 »

Nyt laittelin tuonne Aerosukselle sähköpostia takuuhommista, kun löysin käsiini ketjun jossa jollain kaverilla oli CLS:ssä ollut parissa jousessa tyhjennysventtiili hajalla ja valitteli kolinaa hiljasilla nopeuksilla. Jospa se sit on tuo jousi kuitenkin p*skana...
w202 c180 -94,w210 e230 -96,w210 e200 -96,harrastepelinä w116 280se
w124 200e,w202 c180 -95,w210 220cdi -00, w202 c180 -98, 220cdi w211, w209 270cdi
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13189
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: s211 ilmajousitus, vikakoodia pukkaa

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Otithan kuparit näkyville oikeasta johtonipusta eikä iskunvaimennuksen säädöstä? Katsoitko sähkökaaviosta mihin jännite pitää syöttää jousen venttiilin avaamiseksi?

Jos jo kuorit johdot paljaiksi niin miksi et mittaisi tuleeko ohjainlaitteelta tolpan venttiilille ohjausta jos sitä ohjainlaitetta epäilit? Meinaan vaan että jos oikeilla johtopareilla sitä tolpan venttiiliä kokeilit eikä se toiminut niin miksi se sitten ohjainlaitteen ohjaamana toimisi?

Paneen lasku edellyttää kompressorin venttiilin ja tolpan venttiilin yhtäaikaista avaamista mutta nyt kun ymmärtääkseni olit ottanut tolpalta ilmaputken irti niin pelkkä tolpan venttiilin avaaminen riittää. 211 tolpassa vaan on neljä venttiiliä, kaksi iskunvaimennukselle ja kaksi ilmalle. Siksi olisi tärkeätä varmistaa että oikeata venttiiliä on ohjailtu. Vahvasti sellainen kuva tuosta testistä kyllä tuli että se tolpan venttiili ei toimi.
JP83
Mersumies
Mersumies
Viestit: 676
Liittynyt: Ma 30.04.2007 13:31

Re: s211 ilmajousitus, vikakoodia pukkaa

Viesti Kirjoittaja JP83 »

Yläpään liittimen otin irti, sieltä kait se ohjaa sitä painetta kun kerta venttiilikin vieressä :o
Kaksi eri venttiiliä siellä sainkin ääntämään, mutta ilmaa ei kumpaakaan napsuttamalla saanut pois tulemaan.

Tänään aerosudelta jo vastattiinkin, että eikun laittele jousi tänne niin tutkitaan ja jos vikaa on niin uutta tilalle.
Se onkin helppoa kun sillon auto jää pitkäksi aikaa pukeille :D Nyt pitää vaan löytää jostain käytetty jousi tilalle niin pääsee lähettelemään...
w202 c180 -94,w210 e230 -96,w210 e200 -96,harrastepelinä w116 280se
w124 200e,w202 c180 -95,w210 220cdi -00, w202 c180 -98, 220cdi w211, w209 270cdi
Avatar
Car1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ke 10.06.2015 23:32
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: s211 ilmajousitus, vikakoodia pukkaa

Viesti Kirjoittaja Car1 »

Hei, kyselet eikö muilla ole Airmatic ongelmia, vastaus valitettavasti on.

2005 W211 E500, kompressorin vaihto 7/2015 kun renkaan vaihdon yhteydessä akkujännite tai korkeus sensori jätti kompressorin päälle, kärähti ennen kuin sain akun irti.
5/2018 alkoi peräpää putoamaan alas vaihdoin uudet Arnottin pussit.
8/2018 sitten alkoi etupää pudota alas uudet Arnottin tolpat, auto pelitti hienosti pari kuukautta sen jälkeen komento "visit workshop", vein sen vikakoodin lukijalle Star3
näytti kontakti häiriö tarkasta liittimet ( älä vaihda boxia ), tein työtä käskettyä putsasin iskunvaimentimien liitimet ( auto oli kuin kivireki ja vahva epäilys vika iskareissa )
liittimien puhdistus auttoi n.1000km. Ajellut koko kevään "visit workshop" kunnes tuli "stop the car" ilmoitus.
Tutkin kaverin Delphin korjaamo-vikakoodinlukijalla Airmaticia, vasemmalla edessä ilmoitti +15mm/1,59V. korkeusaseman, oikealla -41mm/ 1,59V. ( todellisuudessa korkeammalla kuin vasen puoli ) ja takaa tuli arvot +43mm/ 2,14V.
Kompressorin paineen tunnistin ilmoittaa 5,22Bar.
No vaikutti siltä että vikaa sensoreissa, 18.05.2019 vaihdoin etupään korkeus sensorit, "turhaan", ei mitään vaikutusta.
Samalla mittasin ohjausboxin N51 lähdöt sensoreille, eteen vasemmalle tulee käyttöjännite mutta oikealle ja taakse ei tule, siitä epäilemään ohjausboxia,en vielä ostanut !

Onko jollain tietoa onko niitä mennyt rikki, uusi maksaa n.600€ ja e-bayssä myydään 20€:lla, herää kysymys miksi, eikö niitä mene kaupaksi kun eivät mene rikki vai eikö
sitä pysty koodaamaan autoon. ?

Olen myös havainnut että Arnottien iskareiden ja ilmajousien ohjausventtiilien sekä level hall sensorien sisäiset vastukset ovat selvästi eri suuret, voiko Eculle kertoa uudet arvot ?

NYT AUTON VASENPUOLI NORMAALIASENNOSSA JA OIKEAPUOLI YLÄASENNOSSA, hyviä neuvoja kaivattaisiin.
JP83
Mersumies
Mersumies
Viestit: 676
Liittynyt: Ma 30.04.2007 13:31

Re: s211 ilmajousitus, vikakoodia pukkaa

Viesti Kirjoittaja JP83 »

Nyt on alkuperäinen käytetty ilmajousi oikealla edessä ja kolme päivää kulkenut ilman vikakoodeja. Myöskin laskeutuu ja nousee napista, seurataan.... vielä en usko toimivuuteen :D

*edit* Nyt kohta viikko takana ja edelleen toimii :o
w202 c180 -94,w210 e230 -96,w210 e200 -96,harrastepelinä w116 280se
w124 200e,w202 c180 -95,w210 220cdi -00, w202 c180 -98, 220cdi w211, w209 270cdi
JP83
Mersumies
Mersumies
Viestit: 676
Liittynyt: Ma 30.04.2007 13:31

Re: s211 ilmajousitus, vikakoodia pukkaa

Viesti Kirjoittaja JP83 »

Päivitellääs tätäkin, kuukaudenhan se toimikin hyvin, mutta nyt sit apparin puolen takapussi ruennut vuotamaan ja retkottaa yön jälkeen lintassa. Takuuseen pitää tämäkin laittaa kunhan saan tilalle toisen pussin, voin lämpimästi suositella että nämä aerosuden ilmajouset kannattaa jättää ostamatta...

Kolme neljästä pussista paskana alta vuoden...
w202 c180 -94,w210 e230 -96,w210 e200 -96,harrastepelinä w116 280se
w124 200e,w202 c180 -95,w210 220cdi -00, w202 c180 -98, 220cdi w211, w209 270cdi
Antta
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 09.10.2019 22:02

Re: s211 ilmajousitus, vikakoodia pukkaa

Viesti Kirjoittaja Antta »

Tuota 5507 vikakoodia pukkaa täälläkin yleensä melko pian käynnistyksen jälkeen.
Etupussit oletettavaati orkkikset, takana arnottit. 2 viikon seisonnan aikana ei pudonnut yksikään nurkka.
Kompura vuoden vanha ja painetestissä kestää alle 10s joten kunnossa on ja paineet pysyy painetestin jälkeen joten voisi olettaa linjatkin tiiviiksi? Etupusseja pystyn testerillä(launch) säätämään ylös-alas yksitellen ja takaa molempia yhtä aikaa. Lasku ja nosto toimii joten tyhjennysventtiilin piuhat oletettavasti kunnossa ja on ihan silmämääräisestikin.
Sen verran nosturilla kokeilin että tasoanturitkin näyttää arvoja mutta oikealla edessä voltit nousee kun autoa nostaa, onko normaalia? Vasemmalla edessä ja takana voltit pienenee kun autoa nostaa.
Tuo vikakoodi on launchissa "suspension strut is implausible" nimellä. Ei tietenkään erottele että mikä niistä.
Täältä luettuna se starissa on suomennettu "joustintukipaine ei uskottava" tms. Onko noissa pusseissa paineanturit? Ei ainakaan meidän testerillä näe lukemia muuta kun siitä jakotukin paineanturilta.
W211 320 4matic -06
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13189
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: s211 ilmajousitus, vikakoodia pukkaa

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Jossain tossa edellä sanottiinkin että yksi yhteinen paineanturi 211:ssä. Etupään anturit on asennettu "peilikuvina", signaalin kuuluukin liikkua vastakkaisiin suuntiin.
Vastaa Viestiin