om603 turbo ei pysy tyhjäkäynnillä päällä
om603 turbo ei pysy tyhjäkäynnillä päällä
Elikkäs ongelma ilmeni viimesyksynä vikojen ajojen jälkee jonka jälkeen auto meni talviteloille... tyhjäkäynti puolilämpimänä erittäin huonoa ja sammuu ja öljynpaineet ovat 0.5 ja öljynä 5w30 mutta kylmänä käy tosinätisti ja öljynpaineet 3. Mielestäni käyntivika alkoi ilmetä sen jälkeen kun alipainepumppu käytettiin pois ja vaihdettiin tiiviste että onko mahdollista että alipainepumppu menny paskaksi ja jotain irronnut ja sekottanut jaon tai jotain?
Pumppuna toimii mynän 7 ja polttoaine suodatin vaihdettu ja suuttimet tarkistettu ja todettu sumu hyväksi ja avautimispaineet myös ja polttoainelinjastossa ei ole vuotoja.
Pumppuna toimii mynän 7 ja polttoaine suodatin vaihdettu ja suuttimet tarkistettu ja todettu sumu hyväksi ja avautimispaineet myös ja polttoainelinjastossa ei ole vuotoja.
Re: om603 turbo ei pysy tyhjäkäynnillä päällä
joo päätin tuon jaon katsoa koska itselle heräsi epäily siihen ja näin olikin elikkä jako hypännyt 5 astetta ja nyt alettava selvittämään mikä on aiheuttanut kyseisen. Ideoita otetaan vastaan ilomielin!
Re: om603 turbo ei pysy tyhjäkäynnillä päällä
Voiko ennakon säädin rikkoutuessaan tehdä ton...eli sulla oli pumpun tappi paikallaan kun tutkit ajoitusta?
Mielestäni ainakaan 0m 604 ja kaiketi tuossakin ei ole tilaa ketjun hypätä syöttöpumpun rattaalta muuten koppa halkeaa.
Mielestäni ainakaan 0m 604 ja kaiketi tuossakin ei ole tilaa ketjun hypätä syöttöpumpun rattaalta muuten koppa halkeaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: om603 turbo ei pysy tyhjäkäynnillä päällä
Turbo ei pysy tyhjäkäynnillä päällä = moottori sammuu
No, asiaan. Mikä oli "hypännyt 5 astetta", pumppu myöhäiselle vai ... ?
No, asiaan. Mikä oli "hypännyt 5 astetta", pumppu myöhäiselle vai ... ?
oulaistenliikenne.fi
Re: om603 turbo ei pysy tyhjäkäynnillä päällä
siis katsoin että kone 0 kohdassa ja sit venakopan alta vertasin nokan ajoitusmerkintöihin nii ei ollu kohdallaan vaan just sen 5 astetta vituillaan. Ja eikö pumppun ajoitus menekkin automaattisesti kans vituilleen jos kerta ketju hyppää? saa korjata jos menee nyt väärin selitys!
Re: om603 turbo ei pysy tyhjäkäynnillä päällä
Ketju ei hyppää. Ei ole tilaakaan hypätä. Jos se hyppää niin kone on romuna. Ilmeisesti käänsit nokan merkit kohdalleen jolloin alakerta oli mainitut 5 astetta pielessä, se on normaalia, ketju on venynyt sen verran.
Onkohan vain kierrokset niin alhaalla että siksi sammuu, ilmeisesti ? Merkillistä jos vain alipainepumppua on käytetty irti ja siinä samalla vika tullut.
Öljynpaineita ei kannata murehtia, se puoli korjaantuu kun saa käymääm oikeilla kierroksilla.
Onkohan vain kierrokset niin alhaalla että siksi sammuu, ilmeisesti ? Merkillistä jos vain alipainepumppua on käytetty irti ja siinä samalla vika tullut.
Öljynpaineita ei kannata murehtia, se puoli korjaantuu kun saa käymääm oikeilla kierroksilla.
oulaistenliikenne.fi
Re: om603 turbo ei pysy tyhjäkäynnillä päällä
hmm no ei se kai sit oo hypänny. On kyllä outoa, voisiko sit vuotava kansi tehä tollasta et ei pysy käynnissä ja muutes ku sit ku se alkaa tekee sitä huonoa käyntiä nii alkaa "rötäämään" ja kun antaa kierroksia taas palautuu normaaliksi ja tekee tätä just puolilämpimällä koneella ja viellä 70 asteen kohdilla mutta täysin lämpösellä pelaa jotenkin tuo tyhjäkäynti!dealer kirjoitti:Ketju ei hyppää. Ei ole tilaakaan hypätä. Jos se hyppää niin kone on romuna. Ilmeisesti käänsit nokan merkit kohdalleen jolloin alakerta oli mainitut 5 astetta pielessä, se on normaalia, ketju on venynyt sen verran.
Onkohan vain kierrokset niin alhaalla että siksi sammuu, ilmeisesti ? Merkillistä jos vain alipainepumppua on käytetty irti ja siinä samalla vika tullut.
Öljynpaineita ei kannata murehtia, se puoli korjaantuu kun saa käymääm oikeilla kierroksilla.
Re: om603 turbo ei pysy tyhjäkäynnillä päällä
koneella ajettu reilu 550k ja hieman kosteaa koneen etuosasta kannen ja lohkon välistä et pahvi menossa ettei vaa olis yhteydessä tuohon
Re: om603 turbo ei pysy tyhjäkäynnillä päällä
Kyllä ongelma minusta kuulostaa olevan ruiskutuspumpussa, vaan jospa joku muu hoksaisi aiheesta jotain...
oulaistenliikenne.fi
Re: om603 turbo ei pysy tyhjäkäynnillä päällä
Onkos pumpulle tehty jotain vai vakio?
Yksi kuorma-auto teki alhaisilla kierroksilla epätasaista käyntiä joka tasoittui kierroksilla niin syy oli pumpun päällä olevien takaiskuventtiilien yksi jousi oli poikki.
Löysääpä yksi kerrallaan suutin putkia ja miten käyttäytyy kone tällöin.
Yksi kuorma-auto teki alhaisilla kierroksilla epätasaista käyntiä joka tasoittui kierroksilla niin syy oli pumpun päällä olevien takaiskuventtiilien yksi jousi oli poikki.
Löysääpä yksi kerrallaan suutin putkia ja miten käyttäytyy kone tällöin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: om603 turbo ei pysy tyhjäkäynnillä päällä
[quote="dealer"]Kyllä ongelma minusta kuulostaa olevan ruiskutuspumpussa, vaan jospa joku muu hoksaisi aiheesta jotain...[/quote
joo pumpun säädöt vituillaan ja ketju löystynyt niinku joku sanoikin et uuden ketjun tilasin ja pahvin vaihdan samalla kun sekin vuotaa! kiitos avusta
joo pumpun säädöt vituillaan ja ketju löystynyt niinku joku sanoikin et uuden ketjun tilasin ja pahvin vaihdan samalla kun sekin vuotaa! kiitos avusta
Re: om603 turbo ei pysy tyhjäkäynnillä päällä
enempää jeesiä en tarviikkaan enään kun syypää löytyi
Re: om603 turbo ei pysy tyhjäkäynnillä päällä
ketju venähtänyt ja pumpun ajoitus muuttunutjari_w123 kirjoitti:Mikä ongelma oli?
Re: om603 turbo ei pysy tyhjäkäynnillä päällä
Vaikka se olisikin venynyt ei oireet tule ihan kerralla tai muutamassa kuukaudessa vaan pikku hiljaa.
Tutki ennemmin mitä pumpun ennakko on nyt?...on sitä varmaan tässä vuosien varrella säädelty....toki ketjun vaihto on asiaa kun tollanen venymä nokka-askelin päästä.
Tutki ennemmin mitä pumpun ennakko on nyt?...on sitä varmaan tässä vuosien varrella säädelty....toki ketjun vaihto on asiaa kun tollanen venymä nokka-askelin päästä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: om603 turbo ei pysy tyhjäkäynnillä päällä
Tuli vielä se ketjunkiristimen toiminta mieleen, voiko se aiheuttaa näitä oireita?
Joo ja mulla ainakin 1:n ja öljykanavan välistä hajonnut tiiviste aiheutti öljynpaineen hyppimistä ensin ja sen jälkeen kun petti kunnolla huomasi myös peilistä että nyt alkaa remontti
Joo ja mulla ainakin 1:n ja öljykanavan välistä hajonnut tiiviste aiheutti öljynpaineen hyppimistä ensin ja sen jälkeen kun petti kunnolla huomasi myös peilistä että nyt alkaa remontti
MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Re: om603 turbo ei pysy tyhjäkäynnillä päällä
Mielenkiintoinen juttu.Verneri.S kirjoitti:ketju venähtänyt ja pumpun ajoitus muuttunutjari_w123 kirjoitti:Mikä ongelma oli?
Täytyy vielä kysellä eli korjautuiko vika ketjua vaihtamalla vai pitikö ketjuvaihdon lisäksi käyttää pumppua pajalla säädössä?
Re: om603 turbo ei pysy tyhjäkäynnillä päällä
pikkuhiljaa oli nuo oireet pahentunutatlas kirjoitti:Vaikka se olisikin venynyt ei oireet tule ihan kerralla tai muutamassa kuukaudessa vaan pikku hiljaa.
Tutki ennemmin mitä pumpun ennakko on nyt?...on sitä varmaan tässä vuosien varrella säädelty....toki ketjun vaihto on asiaa kun tollanen venymä nokka-askelin päästä.
Re: om603 turbo ei pysy tyhjäkäynnillä päällä
Olisko kellää jotain hyviä vinkkejä tuon ketjun vaihtoon? Ostin uuden ketjun tarvikemotista ja on tuollainen niitattava versio et miten olis fiksuinta asentaa? kansi tulee olemaan vaihdon aikana irti!
Re: om603 turbo ei pysy tyhjäkäynnillä päällä
Ei sitä voi vaihtaa kansi irti kuin että tällöin pitää jakopäänkoppakin irroittaa...helpoin kun kansipaikallaan ja ketjupyörätkin...kiristäjä irti kun merkit kohdallaan....sitten uusi ketju liittimellä vanhaan kiinni ja alat syöttämään ketjua samalla kun vedät vanhaa ulos...itse olen nokan pyörälle laittanut nokan reikien kohdille lukkopihdin että ketju ei hyppää kun konetta pyöritetään....niittaus työkalulla liitos tai jos osaat ja uskallat niin vasaroimalla mutta pitää osaa tekniikka ja liitos pitää olla liikkuva niittauksen jälkeen...jos vasaroit sen jäykäksi hajoaa se jonkin ajan päästä...tukea vasten kevyesti tapin kehälle päin lyödä...siihen ei tartte paljoa levitystä kun se ei tule enää läpi.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: om603 turbo ei pysy tyhjäkäynnillä päällä
Käyt jossakin jolla on ne katkaisu/niittaus vehkeet. Alat kansi remppaan sen ketjun vaihdon jälkeen
MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Re: om603 turbo ei pysy tyhjäkäynnillä päällä
juu selvä! Juolahti mieleen et mites kaikki rattaat missä ketju kulkee nii kai niissäkin jotain kulumaa mut ei varmaa niin suurta tai kriittistä?atlas kirjoitti:Ei sitä voi vaihtaa kansi irti kuin että tällöin pitää jakopäänkoppakin irroittaa...helpoin kun kansipaikallaan ja ketjupyörätkin...kiristäjä irti kun merkit kohdallaan....sitten uusi ketju liittimellä vanhaan kiinni ja alat syöttämään ketjua samalla kun vedät vanhaa ulos...itse olen nokan pyörälle laittanut nokan reikien kohdille lukkopihdin että ketju ei hyppää kun konetta pyöritetään....niittaus työkalulla liitos tai jos osaat ja uskallat niin vasaroimalla mutta pitää osaa tekniikka ja liitos pitää olla liikkuva niittauksen jälkeen...jos vasaroit sen jäykäksi hajoaa se jonkin ajan päästä...tukea vasten kevyesti tapin kehälle päin lyödä...siihen ei tartte paljoa levitystä kun se ei tule enää läpi.
+
Re: om603 turbo ei pysy tyhjäkäynnillä päällä
näin tehdään, kiitos vinkistä!joop79 kirjoitti:Käyt jossakin jolla on ne katkaisu/niittaus vehkeet. Alat kansi remppaan sen ketjun vaihdon jälkeen
Re: om603 turbo ei pysy tyhjäkäynnillä päällä
Ei yleensä ton ajan moottoreihin tartte rattaita vaihdella...sitten ehkä kun miljoona km tulee täyteen mutta on kyllä mottikin korjauksen ja kori korjauksen tarpeessa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-