om603 turbo ei pysy tyhjäkäynnillä päällä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Verneri.S
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 09.10.2018 11:33

om603 turbo ei pysy tyhjäkäynnillä päällä

Viesti Kirjoittaja Verneri.S »

Elikkäs ongelma ilmeni viimesyksynä vikojen ajojen jälkee jonka jälkeen auto meni talviteloille... tyhjäkäynti puolilämpimänä erittäin huonoa ja sammuu ja öljynpaineet ovat 0.5 ja öljynä 5w30 mutta kylmänä käy tosinätisti ja öljynpaineet 3. Mielestäni käyntivika alkoi ilmetä sen jälkeen kun alipainepumppu käytettiin pois ja vaihdettiin tiiviste että onko mahdollista että alipainepumppu menny paskaksi ja jotain irronnut ja sekottanut jaon tai jotain?
Pumppuna toimii mynän 7 ja polttoaine suodatin vaihdettu ja suuttimet tarkistettu ja todettu sumu hyväksi ja avautimispaineet myös ja polttoainelinjastossa ei ole vuotoja.
Verneri.S
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 09.10.2018 11:33

Re: om603 turbo ei pysy tyhjäkäynnillä päällä

Viesti Kirjoittaja Verneri.S »

joo päätin tuon jaon katsoa koska itselle heräsi epäily siihen ja näin olikin elikkä jako hypännyt 5 astetta ja nyt alettava selvittämään mikä on aiheuttanut kyseisen. Ideoita otetaan vastaan ilomielin!
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: om603 turbo ei pysy tyhjäkäynnillä päällä

Viesti Kirjoittaja atlas »

Voiko ennakon säädin rikkoutuessaan tehdä ton...eli sulla oli pumpun tappi paikallaan kun tutkit ajoitusta?
Mielestäni ainakaan 0m 604 ja kaiketi tuossakin ei ole tilaa ketjun hypätä syöttöpumpun rattaalta muuten koppa halkeaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17206
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: om603 turbo ei pysy tyhjäkäynnillä päällä

Viesti Kirjoittaja dealer »

Turbo ei pysy tyhjäkäynnillä päällä = moottori sammuu :D

No, asiaan. Mikä oli "hypännyt 5 astetta", pumppu myöhäiselle vai ... ?
oulaistenliikenne.fi
Verneri.S
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 09.10.2018 11:33

Re: om603 turbo ei pysy tyhjäkäynnillä päällä

Viesti Kirjoittaja Verneri.S »

siis katsoin että kone 0 kohdassa ja sit venakopan alta vertasin nokan ajoitusmerkintöihin nii ei ollu kohdallaan vaan just sen 5 astetta vituillaan. Ja eikö pumppun ajoitus menekkin automaattisesti kans vituilleen jos kerta ketju hyppää? saa korjata jos menee nyt väärin selitys!
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17206
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: om603 turbo ei pysy tyhjäkäynnillä päällä

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ketju ei hyppää. Ei ole tilaakaan hypätä. Jos se hyppää niin kone on romuna. Ilmeisesti käänsit nokan merkit kohdalleen jolloin alakerta oli mainitut 5 astetta pielessä, se on normaalia, ketju on venynyt sen verran.
Onkohan vain kierrokset niin alhaalla että siksi sammuu, ilmeisesti ? Merkillistä jos vain alipainepumppua on käytetty irti ja siinä samalla vika tullut.
Öljynpaineita ei kannata murehtia, se puoli korjaantuu kun saa käymääm oikeilla kierroksilla.
oulaistenliikenne.fi
Verneri.S
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 09.10.2018 11:33

Re: om603 turbo ei pysy tyhjäkäynnillä päällä

Viesti Kirjoittaja Verneri.S »

dealer kirjoitti:Ketju ei hyppää. Ei ole tilaakaan hypätä. Jos se hyppää niin kone on romuna. Ilmeisesti käänsit nokan merkit kohdalleen jolloin alakerta oli mainitut 5 astetta pielessä, se on normaalia, ketju on venynyt sen verran.
Onkohan vain kierrokset niin alhaalla että siksi sammuu, ilmeisesti ? Merkillistä jos vain alipainepumppua on käytetty irti ja siinä samalla vika tullut.
Öljynpaineita ei kannata murehtia, se puoli korjaantuu kun saa käymääm oikeilla kierroksilla.
hmm no ei se kai sit oo hypänny. On kyllä outoa, voisiko sit vuotava kansi tehä tollasta et ei pysy käynnissä ja muutes ku sit ku se alkaa tekee sitä huonoa käyntiä nii alkaa "rötäämään" ja kun antaa kierroksia taas palautuu normaaliksi ja tekee tätä just puolilämpimällä koneella ja viellä 70 asteen kohdilla mutta täysin lämpösellä pelaa jotenkin tuo tyhjäkäynti!
Verneri.S
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 09.10.2018 11:33

Re: om603 turbo ei pysy tyhjäkäynnillä päällä

Viesti Kirjoittaja Verneri.S »

koneella ajettu reilu 550k ja hieman kosteaa koneen etuosasta kannen ja lohkon välistä et pahvi menossa ettei vaa olis yhteydessä tuohon
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17206
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: om603 turbo ei pysy tyhjäkäynnillä päällä

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kyllä ongelma minusta kuulostaa olevan ruiskutuspumpussa, vaan jospa joku muu hoksaisi aiheesta jotain...
oulaistenliikenne.fi
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: om603 turbo ei pysy tyhjäkäynnillä päällä

Viesti Kirjoittaja atlas »

Onkos pumpulle tehty jotain vai vakio?
Yksi kuorma-auto teki alhaisilla kierroksilla epätasaista käyntiä joka tasoittui kierroksilla niin syy oli pumpun päällä olevien takaiskuventtiilien yksi jousi oli poikki.
Löysääpä yksi kerrallaan suutin putkia ja miten käyttäytyy kone tällöin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Verneri.S
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 09.10.2018 11:33

Re: om603 turbo ei pysy tyhjäkäynnillä päällä

Viesti Kirjoittaja Verneri.S »

[quote="dealer"]Kyllä ongelma minusta kuulostaa olevan ruiskutuspumpussa, vaan jospa joku muu hoksaisi aiheesta jotain...[/quote
joo pumpun säädöt vituillaan ja ketju löystynyt niinku joku sanoikin et uuden ketjun tilasin ja pahvin vaihdan samalla kun sekin vuotaa! kiitos avusta
Verneri.S
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 09.10.2018 11:33

Re: om603 turbo ei pysy tyhjäkäynnillä päällä

Viesti Kirjoittaja Verneri.S »

enempää jeesiä en tarviikkaan enään kun syypää löytyi
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: om603 turbo ei pysy tyhjäkäynnillä päällä

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Mikä ongelma oli?
auto w123 200D/300DT vm, -81
Verneri.S
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 09.10.2018 11:33

Re: om603 turbo ei pysy tyhjäkäynnillä päällä

Viesti Kirjoittaja Verneri.S »

jari_w123 kirjoitti:Mikä ongelma oli?
ketju venähtänyt ja pumpun ajoitus muuttunut
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: om603 turbo ei pysy tyhjäkäynnillä päällä

Viesti Kirjoittaja atlas »

Vaikka se olisikin venynyt ei oireet tule ihan kerralla tai muutamassa kuukaudessa vaan pikku hiljaa.
Tutki ennemmin mitä pumpun ennakko on nyt?...on sitä varmaan tässä vuosien varrella säädelty....toki ketjun vaihto on asiaa kun tollanen venymä nokka-askelin päästä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: om603 turbo ei pysy tyhjäkäynnillä päällä

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Tuli vielä se ketjunkiristimen toiminta mieleen, voiko se aiheuttaa näitä oireita?

Joo ja mulla ainakin 1:n ja öljykanavan välistä hajonnut tiiviste aiheutti öljynpaineen hyppimistä ensin ja sen jälkeen kun petti kunnolla huomasi myös peilistä että nyt alkaa remontti :)
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5326
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: om603 turbo ei pysy tyhjäkäynnillä päällä

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Verneri.S kirjoitti:
jari_w123 kirjoitti:Mikä ongelma oli?
ketju venähtänyt ja pumpun ajoitus muuttunut
Mielenkiintoinen juttu.

Täytyy vielä kysellä eli korjautuiko vika ketjua vaihtamalla vai pitikö ketjuvaihdon lisäksi käyttää pumppua pajalla säädössä?
Verneri.S
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 09.10.2018 11:33

Re: om603 turbo ei pysy tyhjäkäynnillä päällä

Viesti Kirjoittaja Verneri.S »

atlas kirjoitti:Vaikka se olisikin venynyt ei oireet tule ihan kerralla tai muutamassa kuukaudessa vaan pikku hiljaa.
Tutki ennemmin mitä pumpun ennakko on nyt?...on sitä varmaan tässä vuosien varrella säädelty....toki ketjun vaihto on asiaa kun tollanen venymä nokka-askelin päästä.
pikkuhiljaa oli nuo oireet pahentunut
Verneri.S
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 09.10.2018 11:33

Re: om603 turbo ei pysy tyhjäkäynnillä päällä

Viesti Kirjoittaja Verneri.S »

Olisko kellää jotain hyviä vinkkejä tuon ketjun vaihtoon? Ostin uuden ketjun tarvikemotista ja on tuollainen niitattava versio et miten olis fiksuinta asentaa? kansi tulee olemaan vaihdon aikana irti!
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: om603 turbo ei pysy tyhjäkäynnillä päällä

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ei sitä voi vaihtaa kansi irti kuin että tällöin pitää jakopäänkoppakin irroittaa...helpoin kun kansipaikallaan ja ketjupyörätkin...kiristäjä irti kun merkit kohdallaan....sitten uusi ketju liittimellä vanhaan kiinni ja alat syöttämään ketjua samalla kun vedät vanhaa ulos...itse olen nokan pyörälle laittanut nokan reikien kohdille lukkopihdin että ketju ei hyppää kun konetta pyöritetään....niittaus työkalulla liitos tai jos osaat ja uskallat niin vasaroimalla mutta pitää osaa tekniikka ja liitos pitää olla liikkuva niittauksen jälkeen...jos vasaroit sen jäykäksi hajoaa se jonkin ajan päästä...tukea vasten kevyesti tapin kehälle päin lyödä...siihen ei tartte paljoa levitystä kun se ei tule enää läpi.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: om603 turbo ei pysy tyhjäkäynnillä päällä

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Käyt jossakin jolla on ne katkaisu/niittaus vehkeet. Alat kansi remppaan sen ketjun vaihdon jälkeen :D
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Verneri.S
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 09.10.2018 11:33

Re: om603 turbo ei pysy tyhjäkäynnillä päällä

Viesti Kirjoittaja Verneri.S »

atlas kirjoitti:Ei sitä voi vaihtaa kansi irti kuin että tällöin pitää jakopäänkoppakin irroittaa...helpoin kun kansipaikallaan ja ketjupyörätkin...kiristäjä irti kun merkit kohdallaan....sitten uusi ketju liittimellä vanhaan kiinni ja alat syöttämään ketjua samalla kun vedät vanhaa ulos...itse olen nokan pyörälle laittanut nokan reikien kohdille lukkopihdin että ketju ei hyppää kun konetta pyöritetään....niittaus työkalulla liitos tai jos osaat ja uskallat niin vasaroimalla mutta pitää osaa tekniikka ja liitos pitää olla liikkuva niittauksen jälkeen...jos vasaroit sen jäykäksi hajoaa se jonkin ajan päästä...tukea vasten kevyesti tapin kehälle päin lyödä...siihen ei tartte paljoa levitystä kun se ei tule enää läpi.
juu selvä! Juolahti mieleen et mites kaikki rattaat missä ketju kulkee nii kai niissäkin jotain kulumaa mut ei varmaa niin suurta tai kriittistä?
















+
Verneri.S
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 09.10.2018 11:33

Re: om603 turbo ei pysy tyhjäkäynnillä päällä

Viesti Kirjoittaja Verneri.S »

joop79 kirjoitti:Käyt jossakin jolla on ne katkaisu/niittaus vehkeet. Alat kansi remppaan sen ketjun vaihdon jälkeen :D
näin tehdään, kiitos vinkistä!
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: om603 turbo ei pysy tyhjäkäynnillä päällä

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ei yleensä ton ajan moottoreihin tartte rattaita vaihdella...sitten ehkä kun miljoona km tulee täyteen mutta on kyllä mottikin korjauksen ja kori korjauksen tarpeessa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Vastaa Viestiin