W124 kytkin "klonksahtaa" poljinta painaessa (video)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
sawyer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Ma 22.10.2018 15:00

W124 kytkin "klonksahtaa" poljinta painaessa (video)

Viesti Kirjoittaja sawyer »

https://www.youtube.com/watch?v=3-1T5CxJF-o" onclick="window.open(this.href);return false;

Eli videon mukaisesti kytkin klonksahtaa ja tuntuu polkimessa pohjaan painaessa viimeisillä senteillä. Ihan kuin menisi jonkun nyppylän yli ja tuntuu sen kohdilla enemmän vastusta. Nostaessa ja muutenkin ajossa ei vielä ole ollut mitään ongelmaa, eli on toiminut täysin normaalisti.
Tuota ilmiötä on nyt pari päivää ilmennyt lämpimäksi ajettuna, eli toisena päivänä kylmänä lähtiessä ei tuntunut ko. ominaisuutta ollenkaan, vaan ilmaantui ajon lopussa. Tosiaan lämpimänä lonksahtaa kokoajan mutta kone sammuksissa ei jokaisella kerralla. Piti kuitenkin taltioida videolle kone sammuksissa kun ei saanut kännykällä muuten eroteltua tuota ääntä koneen luomasta metelistä taustalla.

Eli mikä siellä voisi olla rikki kun kuitenkin olen 6tkm sitten uusinut sinne LUK:in kytkinpaketin. Järjellä ajateltuna paineasetelmassa voisi olla mennyt jotain vikaa mutta mitä?

Taustatietona mitä tuohon on tehty voimansiirron suhteen, eli vaihdelaatikko vaihdettu kun tuli ostettua vaihdelaatikkovikaisena tämä yksilö. Sen yhteydessä en uusinut kuin öljytiivisteitä laatikkoon vaihdon yhteydessä.

Tästä oppineena kun silloin oletin että painelaakeri rupesi siellä kummittelemaan äänellään myöhemmin niin uusin sinne koko kytkinsarjan, silmälaakerin vauhtipyörään ja kampiakselin öljytiivisteen. Lopulta ei löytynyt missään muussa vikaa kuin silmälaakerissa joka kuivuuttaan ei pyörinyt täysin vapaasti. Oli silloin kiinni sachsin paineasetelma mutta LUK:in kytkinlevy sekä alkuperäislaatuinen painelaakeri mersun logoineen ja varaosanumeroineen. Nyt siellä kaikki on LUK:in hilppeet.

Edellinen omistaja oli uusinut tuohon työsylinterin ja se tuli pariin otteeseen ilmattua joten ei pitäisi olla kytkinnesteissäkään vikaa (ensimmäisellä kerralla ekalla laatikon irroituksella jätettiin laatikon kylkeen työsylinteri. Toisella kerralla kun rupesi vuotamaan pääsylinterin ja työsylinteri johtojen liitoksesta.)

Olen käsittänyt että pääsylinteri jos rupeisi vetelemään viimeisiään niin se tuntuisi polkimen palautumisessa tai näkyisi mahdollisena vuotona tai epätasaisena kytkinkäyttäytymisenä. Tässä ei ole vielä mitään noista ilmennyt. Mutta voisiko pääsylinteri liittyä tähän vielä jotenkin?

Jokatapauksessa kardaaniremontin yhteydessä mahdollisesti käytän laatikkoa irti mutta otan vastaan vinkkejä laatikon ulkopuolella olevia tutkintakohtia mitä kannattaisi katsoa. Lähiaikoina voi olla mahdollisuus kuunnella auton alla kuuluuko ääni laatikon sisältä vaiko ei.

Onko muilla LUK:in kytkinsarjojen kanssa ollut ongelmia ja mitä ottaa mahdollisesti huomioon vielä asentaessa jos tuon sachsin laittaa takaisin jos ongelman syypää on siinä? Kuitenkin tuntui että asensin kaikkien taiteen sääntöjen mukaan kun kiristelin momenttiavaimella ristiin ja rastiin sekä käytin keskitystyökalua kytkinlevyä varten. Kosketus ja liukupintojen rasvaamista tietenkin unohtamatta tai sitä liikaa käyttämättä.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 kytkin "klonksahtaa" poljinta painaessa (video)

Viesti Kirjoittaja atlas »

Onkos työsylinterin ja askin väli liitoksessa sellaien melkein sentin paksuinen bakeliitti osa...sen avulla tai siinä on kytkinlevyn kuluneisuus mittaus kohta mutta toimiakseen oikein se kuuluu olla siinä kuitenkin että pituus työ sylkässä olisi oikea.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
sawyer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Ma 22.10.2018 15:00

Re: W124 kytkin "klonksahtaa" poljinta painaessa (video)

Viesti Kirjoittaja sawyer »

Pääsiäisenä tuli tutkittua asiaa. Eli kytkinpolkimen nostaessa kuuluu kolaus (muttei tunnu polkimessa) ja tämä ääni paikallistettiin laatikon takapäähän. Eli taitaisi olla vaihteiston taaempi laakeri kulunut ainakin. Tämähän ei kahta merkin keskustelufoorumia tutkineenani pitäisi olla lähivuosien murhekkaan jopaan vaikka onkin ikävä ominaisuus.

Mutta isoin kysymys on se mikä aloitusvideon "kolahduksen", "klonksahduksen" tai miksi sitä haluaa kutsua aiheuttaa koska se on vielä kaupan päälle epäsäännöllinen. Eli arkenani taajama-ajossa tuo ilmaantuu aina ajoni loppukilometreillä, eli tuntuu poljinta painaessa pykälältä joka aiheuttaa myös aloitusvideossa kuullun äänen. Harmittaa kun pidemmässä matka-ajossa tuota ominaisuutta ei ollut joten sitä ei voinut paikallistaa asianmukaisessa paikassa.

Voisiko tuo vaihteiston väljä pääakselisto aiheuttaa polkimeen tuollaista tuntuvaa pykälää silloin tällöin lämpimänä vai onko tässä järjellä ajateltuna kuitenkin myös kytkimessä kuitenkin häikkää osien laadussa (6 tkm sitten asennettu LUKin kytkinpaketti).

Asiaa tosiaan vahventaisi että kytkin on kokoajan toiminut täysin normaalisti tuota kytkinpolkimen oudon tuntuista pykälää ja ääntä lukuunottamatta satunnaisesti. Eli että kytkimessä ei välttämättä ei olisi vikaa, mutta tuntuu näin ajatellen oudolta ajatella että vaihteiston väljyys tuntuisi kytkinpolkimessa asti.
sawyer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Ma 22.10.2018 15:00

Re: W124 kytkin "klonksahtaa" poljinta painaessa (video)

Viesti Kirjoittaja sawyer »

Päivitetäämpäs tätä keskustelua kun kytkinpolkimeen on tullut alla olevan videon mukainen muutos!:
Linkki videoon youtubeen

Käynnistäessä sain tuon kerran melkein pohjaan jäämään. Siis tuo pykälä mihin tuo nyt kylmänä pysähtyy niin siitä alkaa vastusta tuntumaan vasta. Eli sen kohdan ja polkimen liikeradan lopun välistä vielä puolessavälissä jääden tuolla tavalla "pohjaan" tai kohtaan mistä pitää avittaa jalalla ylös moottori käynnissä.

Miltäs vaikuttaa, voisiko klonksahtelu ja tuo viitata vaikkapa pääsylinterin huonoon jouseen? Nesteitä ei vuoda ainakaan kummastakaan sylinteristä ulkoisesti diagnoosia helpottamaan.
Se on selvää että pääsylinteri keskustelujen perusteella vuotaa useammin "sisäisesti", näkyisikö tämä kuplina jarrunestesäiliössä (koska kuplia en saanut aikaan)?
Jos jollakin on ollut vastaava ja on korjannut niin olen kiinnostunut kertomuksesta. Kuitenkin tuntuu että suurinosa reilusti käsittelee näitä joilla selkeästi joko nestettä vuotaa tai ainoastaan jää poljin pohjaan eikä tuollain puoleen väliin jättäen vielä vähän pelivaraa kytkimen käyttöön :think:

Vielä noista letkuista ja putkista mitkä tuohon tulee.
Piilotettu sisältö
Sinun tulee olla rekisteröitynyt ja kirjautunut sisään nähdäksesi tämän sisällön.
Kuten kuvasta näkyy niin joku on tuon ilmeisesti vaihtanut joskus ja ruostekin on läsnä. Onko muilla ollut yhtä pahan näköinen?
Vaikka kuvassa näyttää olevan vuoto niin täysin kuiva tuo oli sormella ja paperilla kokeiltaessa eli valaistus hämää valitettavasti, meinasin jo ajatella että vika oli tässä.
Mutta onko joku näitä vaihtanut? Kiinnostaa tietää teetätys-vaihtoehto kun olen yhden kuvan nähnyt että perus kupariputkesta on tehty mutta kuvia ei ole enempää kertomaan että onko näihin toteutettu se alkuperäinen kuminen jousto-osa mikä tulee alustanpuolelle?
Olen kuullut että ainakin se työsylinteristä lähtevä putki alkuperäisenä varaosana olisi teräsputkea sekin eli minkähänlainen on taivuteltava ja ikävänä puolena materiaalin takia vaatii ruostesuojan ja sen takia maalauksen, liekö tämäkin putkin samanlainen eli tulee suorana pötkönä ja asentajan pitää taivutella?
Toivon toki ettei tuota tarvitse vaihtaa kun viimeksi sen ja työsylinterin putken liitos vuoti hyvästi mutta kiristämällä sai vielä vuodon kuriin 8)
sawyer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Ma 22.10.2018 15:00

Re: W124 kytkin "klonksahtaa" poljinta painaessa (video)

Viesti Kirjoittaja sawyer »

Päivitetäämpäs tätäkin eli kytkimen molemmat sylinterit on nyt vaihdettu ja homma rokkaa 8)

En purkanut sitä työsylinteriä mutta vertaillessa uuteen varaosaan niin eroja ei käsin tuntunut. Polkimen pääsylinterissä tuo jousi oli neljässä osassa niin että kaksi pätkää olivat sisäkkäin keskenään :shock:
Veikkaan että viestiketjun "klonksahtelu" johtuisi noista jousista mutta tosi kauan ne klonksahteli ja toimivat vielä kunnes parilla ajokerralla lopettivat lopullisesti yhteistyön.
Piilotettu sisältö
Sinun tulee olla rekisteröitynyt ja kirjautunut sisään nähdäksesi tämän sisällön.
Liekö enää kunnostettavissa jos tuohon letkunippaan asti oli naarmuja mutta muuten ihan sileä pinta? :think:

Kuitenkin seuraava kerta on paljon nätimpi ja tuntui että tuossa remontissa vastusti kaikki mahdollinen mitä tuossa voi vastustaa.
Eli poljinsylinterin muttereilla oli muljautettu sen uppopultin varsi väljäksi edellisellä asentajalla jos koneella kiristi koko poljinrungon ollessa pöydällä.
Eli nätisti pyöri tyhjää mutta ei lähtenyt imemään aukipäin jäljellä olevilla kierteillä.
Sen poljinrungon ottaminen ei ole niin paha jos on valmiina tiedossa sopivat jatkot näiden 4 mutterien + 1 pultin irroittamiseen, meni siinä kokeillessa aikaa hakea sopivia.
Myös helpointa on jättää poljinsylinteriin itse letku jos on pitkäaikainen sylinteri, tämä tietää vain jarrunestesäiliön tyhjentämistä nippaan asti.
Letku tosiaan ei lähtenyt käsin nyppäisemällä vaan siirtoleukapihteillä kaksin käsin sylinterin ollessa ruuvipenkissä. Nyt lähtee uudessa sylinterissä käsin nyppäisemällä :lol:

Uutta letkua en suosittele ostamaan varmuuden vuoksi jos se on 203-alkuisella korvaavalla varaosalla. Todella jäykkä muovihaitarimainen oli se letku ja w203-korin eräässä kuvassa se olisi jossain asetelmassa melkein suorana? Kuitenkin w124-korisessa se tekee aika jyrkän taitoksen jarrutehostimen reunasta tulipeltiin ja sieltä hytin puolelle läpiviennin kautta.
Pykimän alkua oli letkussa mutta ei ole vielä alkanut vuotamaan kun laittoi klemmarin siihen kaveriksi varmuuden vuoksi.

Kuten kuvasta näkee niin ei ole kovin monimutkainen kapistus eli kiinnostaisi joskus kunnostella tuollainen. Tosin uusi oli 32e että minkähintaiseksi arvioikaan askartelunsa.
Tosiaan jos poljin tuntuu oudolta niin tämän viestiketjun opein kannattaa ottaa pääsylinteri syyniin, myös nesteiden vaihto kannattaa kun se tuntuu helpommin unohtuvan kuin jarrunesteet :thumbup:
Vastaa Viestiin