W201 M111 2.3 turbo

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mecemees124
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Su 11.10.2015 02:08
Paikkakunta: Helsinki

W201 M111 2.3 turbo

Viesti Kirjoittaja mecemees124 »

Laitetaanpa viimeinkin uutta lankaa pystyyn!

Paljon on tapahtunut projektin (http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=195227) päättymisestä, ja onkin aika lisätä juttu tulevista päivityksistä ja kevään tapahtumista. Kun sain autoon leiman helmikuussa ensimmäinen kansipahvi piti vaihtaa jo parin viikon ajon jälkeen :D Se oli tosin varmaan antautunut jo syksyllä ahvenistolla. Kansipahvin vaihdon jälkeen moottorin kanssa ei ole ollut ongelmia. Lisäksi huomasin että 550cc suuttimet olivat aivan liian pienet etanolille, joten päivitin ne 1500cc suuttimiin. Nyt pitäisi virtauksen riittää, sillä täyden kaasun kiihdytyksessä duty cycle on alle 50% :D Samalla päivitin moottorinohjauksen megasquirt versiosta 1 versioon 2. Tämä onnistui helposti vain prosessoria vaihtamalla.

Tässä vielä auton tiedot:
Kuva
-W201 420tkm ajettu kori
-M111.975 2.3l korjattu moottori
-Mitsubishi TD04L ahdin, 0.78bar ahtoja
-Sprinterin kytkin ja sorvattu vauhtipyörä
-Megasquirt 2 moottorinohjaus
-1500cc suuttimet, E85
-Aito bosch 044 polttoainepummpu
-W124 300E-24v etujarrut ja 500E takajarrut
-Vakio 717.412 laatikko

Ostin hiljattain asd lukkoperän 260E:stä, osaako kukaan kertoa kuinka hyvin tuon voi olettaa pitävän ilman asd hydrauliikkajärjestelmää? Perän välitys on 3.07 joka on hieman pidempi kuin nykyisen 3.46 perän välitys, mutta se ei ole ongelma. Lisäksi ostin cooperin semislic renkaat tulevia ratapäiviä varten. En ole niitä vielä päässyt kokeilemaan, mutta vaihdelaatikon kestävyys pelottaa jo nyt. Onko kukaan sovittanut tenvaan esim ZF vaihdelaatikoita?

Kuva
Kuva

Yritän tässä lähiaikoina kuvata viimeinkin autosta videoita!
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3932
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 2.3 turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

mecemees124 kirjoitti:Ostin hiljattain asd lukkoperän 260E:stä, osaako kukaan kertoa kuinka hyvin tuon voi olettaa pitävän ilman asd hydrauliikkajärjestelmää?
Ilman kitkalevyjen puristamista ei ASD-perä juuri poikkea avoimesta perästä. Uudessa perässä on muistaakseni noin 30% lukitusta ilman hydraulipainetta.

Omassani on ASD-perään yhdistetty peräkkäin kaksi Volvon jarruletkua ja letkujen päähän tavallinen rasvanippa (kierre taitaa olla M10 x 1,0). Toinen rasvanippa on ASD:n toisessa poskessa. Letku on vedetty takapenkin alle, jossa on helppo rasvaprässillä lukita ASD. Järjestelmässäni on hydrauliöljyn sijasta molybdeenirasvaa. Muistaakseni alkuperäinen hydrauliikka antaa noin 30 bar paineen, joten prässillä ei kannata rikkoa paikkoja vaan maltillinen paine riittää täyteen lukitukseen. Paineen (ja osan rasvasta) saa pois, kun sitä ei enää tarvitse, painamalla rasvanipan kuulaa rautalangan pätkällä. Täysi lukitus toimii ainakin varttimailin suoraan ajossa, nopeasta mutka-ajosta en osaa sanoa. Luultavasti reilu lukitus toimii siinäkin, mutta kitkalevyjen kuluminen voi olla nopeaa.

Jos haluaa hifistellä, voi hydraulijärjestelmän lukita myös sähköisellä venttiilillä, joista on juttua meidänkin foorumilla sekä ulkomaisissa lähteissä. Lukitusta voi tällöin ohjata kuskin paikalta käsiään likaamatta.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W201 M111 2.3 turbo

Viesti Kirjoittaja atlas »

Uudemman malliset 6-vaihteiset askit onkohan ne kestävämpiä kuin noi vanhemmat...muistelen että tälläistä juttua on ollut koeka onhan ne vääntävien dieselienkin jatkona...siis supereissa olevia bemu aski juttuja löydät turbo osiosta...toki toi bemun aski on sitten kestävin .
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Vastaa Viestiin