W212 takailmajousituksen ongelmat - perä vinossa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jösses
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ke 24.04.2019 21:09

W212 takailmajousituksen ongelmat - perä vinossa

Viesti Kirjoittaja Jösses »

Tervehdys foorumille, uusi käyttäjä ilmoittautuu joukkoon.

Olen nyt puolisen vuotta ajellut vm. 2010 W212:lla, joka siis ei ole täysilmajousitettu.
Nyt on ilmaantunut todellisia ongelmia ilmajousien kanssa, sillä malfunction (sekä symboli jossa auton sisällä nuoli) ilmestyy näyttöön. Samalla toinen puoli perästä laskee alas ja toinen nousee ylös.
Olisikohan kenellekkään sattunut vastaavaa ja mistä vikapaikka löytyi?

Tehty tähän mennessä:
- aiemmin talvella vaihdettu vuotavat ilmapussit molemmin puolin
- viime viikolla tuli tuo malfunction ensimmäisen kerran ja icarsoft antoin koodiksi "555E13, the pressure relief valve for system pressure has a malfunction. There is an open circuit". Paineentasausventtiilin johdoista toinen olikin nirhautunut poikki ja se kolvattiin. Samassa yhteydessä uusittiin ilmaletkut molemmin puolin (perän oikea puoli oli laskenut pussin vaihdosta huolimatta) sekä herkistettiin tasoantureiden vivut.
- pari kertaa malfunctionin ilmestymisen jälkeen perä on tasaantunut herkistelemällä tasoantureiden vipuja, luullakseni. Mutta en usko ongelman niistä johtuvan, koska tänäänkin ongelma toistui vaikka vivut liikkuvat todella hyvin. Ajelin pihassa vähän ympyrää ja ajoin parkkiin, ja kas perä oli tasaantunut.

Tässä kunnossa ei autolla kovin pitkälle omasta pihasta viitsi lähteä, joten korjausvinkit otetaan ilolla vastaan!

En omista itse icarsoftia saatikka Staria, joten en tiedä antaako se vielä tuota samaa paineentasausventtiiliin liittyvää koodia.
Ilmeisesti Star-avunpyyntöihin olisi oma ketju (täytyy tutustua foorumiin tarkemmin), mutta jos Vaasan seudulta löytyisi avuliaita foorumilaisia koodeja tutkimaan, niin se olisi hienoa. Eikä ainakaan menisi €:t merkkihuoltoon.
W212 220CDI
Jösses
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ke 24.04.2019 21:09

Re: W212 takailmajousituksen ongelmat - perä vinossa

Viesti Kirjoittaja Jösses »

Sain yv:tä ongelmiini liittyen, kiitos siitä. Lisäksi käyttäjän arska10 avulla katsottiin mitä Star osaisi viasta kertoa.
Muistiin tallentunut vikakoodi liittyi jälleen pressure relief valveen. Kaikki ei kuitenkaan ollut ihan kunnossa, sillä vaikka Starilla ajoi manuaalista tasonsäätöä kummallekkin puolelle erikseen, alkoi jossain vaiheessa molemmat puolet laskemaan/nousemaan yhtä aikaa, eikä manuaalisesti saanut molempia puolia nollatasoon. Asetusten palautuksen jälkeen perä asemoitui automaattisesti parin millin sisään, missä se oli alunperinkin.

Jokatapauksessa ongelma olikin pari päivää poissa, kunnes eilen se ilmaantui takaisin.
Sen verran alkoi otsasuonta pullottaa, että tilansin uuden kompuran, valve blockin sekä icarsoftin.
Katsotaan josko vika noilla häipyy. Saapahan tuon vanhan kompuran kunnostaa plug-and-play varaosaksi.

Pari lisäkysymystä:
- missä sijaitsee se kompuran ohjausrele W212:ssa?
- vikahan voi olla myös johtosarjassa tai liittimissä, onkohan niitä valmiina setteinä saatavilla?
W212 220CDI
Ruuvimeisseli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: Ma 26.03.2018 16:38

Re: W212 takailmajousituksen ongelmat - perä vinossa

Viesti Kirjoittaja Ruuvimeisseli »

Mitäs testeri antoi ohjatuissa tarkastuksissa syyksi? Paineenpoistoventtiiliin tuo viittaa mutta ennemmin johtosarjanvikaan kuin venttiiliin.
Jösses
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ke 24.04.2019 21:09

Re: W212 takailmajousituksen ongelmat - perä vinossa

Viesti Kirjoittaja Jösses »

Minä en kyllä rekisteröinyt mitään ilmoituksia tuon manuaalisäädön aikana. Vikamuisti jäi tyhjäksi.

Akuutti vika ei ollut päällä juuri tuon operaation aikana.
W212 220CDI
Jösses
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ke 24.04.2019 21:09

Re: W212 takailmajousituksen ongelmat - perä vinossa

Viesti Kirjoittaja Jösses »

Tulipahan tämä vaiva kuntoon. Perä pysyy ylhäällä ja suorassa taas.

Syynä vaivoihin olikin kaksi eri vikaa:
1) häiriö joko paineentasausventtiilissä tai jakotukissa/block valvessa.
Malfunctionit häipyi kun vaihdoin kompuran sekä block valven, mutta perä ei alkanut pysyä ylhäällä. Joten uudet ilmapussit tilaukseen.

2) Uudet Arnotin pussit sekä ilmaletkut vaihtamalla alkoi peräkin pysyä ylhäällä. Ilmaletkut tuli laitettua tiiviisen suojaputkeen sekä tiivistettyä nippojen läheltä sikaflexillä. Jospa puhki hiertyminen kestäisi jatkossa vähän kauemmin. Lisäksi tuli paineentasausventtiilin johtoja uusittua, kun niissä on kuulemma ollut hapettumia myös.
Starilla tehtiin tason kalibrointi.

Sitten on myönnettävä jälleen oma typeryys.
Aiemmin tuli jo kertalleen vaihdettua ilmaletkut, ja olihan ne menneet ristiin.
Ihmekös tuo, jos manuaalisäätö Starilla ei aiemmin onnistunut. Malfunctioniin tällä ei ollut vaikutusta, koska ne häipyivät kompuran + block valven vaihdon jälkeen, vaikka letkut jäi edelleen ristiin.

Jospa nyt olisi huolettomia kilometrejä edessä takajousituksen osalta.
W212 220CDI
Forestman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 253
Liittynyt: La 05.07.2014 20:58

Re: W212 takailmajousituksen ongelmat - perä vinossa

Viesti Kirjoittaja Forestman »

Jösses kirjoitti:Tulipahan tämä vaiva kuntoon. Perä pysyy ylhäällä ja suorassa taas.

Syynä vaivoihin olikin kaksi eri vikaa:
1) häiriö joko paineentasausventtiilissä tai jakotukissa/block valvessa.
Malfunctionit häipyi kun vaihdoin kompuran sekä block valven, mutta perä ei alkanut pysyä ylhäällä. Joten uudet ilmapussit tilaukseen.

2) Uudet Arnotin pussit sekä ilmaletkut vaihtamalla alkoi peräkin pysyä ylhäällä. Ilmaletkut tuli laitettua tiiviisen suojaputkeen sekä tiivistettyä nippojen läheltä sikaflexillä. Jospa puhki hiertyminen kestäisi jatkossa vähän kauemmin. Lisäksi tuli paineentasausventtiilin johtoja uusittua, kun niissä on kuulemma ollut hapettumia myös.
Starilla tehtiin tason kalibrointi.

Sitten on myönnettävä jälleen oma typeryys.
Aiemmin tuli jo kertalleen vaihdettua ilmaletkut, ja olihan ne menneet ristiin.
Ihmekös tuo, jos manuaalisäätö Starilla ei aiemmin onnistunut. Malfunctioniin tällä ei ollut vaikutusta, koska ne häipyivät kompuran + block valven vaihdon jälkeen, vaikka letkut jäi edelleen ristiin.

Jospa nyt olisi huolettomia kilometrejä edessä takajousituksen osalta.
Tuskin toimii jos letkut edelleen ristissä. Nyt vasemman puolen anturi ohjaa oikeaa ilmapussia ja oikea vasenta. Tai sitten johdotkin on mennyt ristiin?
Jösses
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ke 24.04.2019 21:09

Re: W212 takailmajousituksen ongelmat - perä vinossa

Viesti Kirjoittaja Jösses »

Ilmaisin asian näköjään epäselvästi.
Aiemmassa korjausyrityksessä oli mennyt letkut ristiin.

Nyt kun vielä uudet pussit ja letkut tuli laitettua huomasin asian. Nyt uudet letkut on oikein kytketty.

Auto siis toimi ilman malfunctionia siitä huolimatta, että letkut oli hetken aikaa ristissä. Automaattitasonsäätö osasi tasata perän tästä huolimatta.
W212 220CDI
Vastaa Viestiin