w639 ei vetoja alakierroksilla

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: To 25.04.2019 21:55
Paikkakunta: Kehä III sisällä
ViestiLähetetty: To 25.04.2019 23:31
Tulipas rekisteröidyttyä foorumille vasta nyt vaikka jo vuosia ollut mersuja.

Sitten asiaan: Ostin 2006 vuosimallin viton 115cdi (150hp om646 manuaali) jolla ajettu 400tkm täydellä suomihuoltokirjalla ja jossa oli jo kauppaa tehtäessä tiedossa että tuntuu vaparilta alle 3000rpm,jonka jälkeen alkaa vetämään luultavasti normaalisti tai ainakin selkeästi piristyy alempiin kierroksiin verrattuna.
Vikakoodeja autocomilla antoi:
P2133 sylinteri 1 hehkutulppapiiri jatkuva
P2136 sylinteri 4 hehkutulppapiiri jatkuva
P2359 ahtopaine;korkeapaine katkonainen
P2025 paineanturi ilmanpuhdistimen jälkeen, can-signaali virheellinen jatkuva
P2087 ilmanpuhdistin likainen katkonainen (mitä hittoa tuo meinaa :lol: )

Moottorin vikavalo ei pala,hehkun valo palaa ainakin hetken käynnistyksen jälkeen. On jo soiteltu staria tulemaan paikalle 2-4 viikon päähän miten saadaan aikataulut sopimaan yhteen,autolla ei ole kiire saada ajoon.

Googlettelin jo parin tunnin verran noita vikakoodeja ja ottelin screen shotteja mahdollisista tarkastuskohteista joita voisin tutkia ennen starilla lukua.
Ainakin jos oikein ymmärsin niin ahtovuotoja voisi koittaa etsiä,ilmaläppää ahtoputkessa katsella ja putsailla, imusarjan läpät poistaa käytöstä samalla jos otan imusarjan pois ja ne ovat vielä paikallaan, katsoa että turbon hukkaportin tanko on kiinni. Johtosarjoista oli ulkomaisilla foorumeilla myös puhetta että johtoja ollut poikki,niitä täytyy koittaa mittailla piipparilla löydänkö poikki olevia johtoja. Myös suuttimien ohivuodot ja yleensäkkin onko vuotanut tiivisteen välistä teen myös varmuuden vuoksi.

Onko muita ideoita joita voin tutkia tai mittailla yleismittarilla etukäteen,jotta ei starin omistajalla menisi koko iltaa käydä kaikkia osia läpi ja tutkia johtosarjoja?

Alkuperäinen turbo vielä ainakin huoltokirjan mukaan ja ei se uudelta näytäkkään,sen pääsen varmaan vaihtamaan joka tapauksessa jossain vaiheessa,mutta vielä en uskoisi sen olevan kaput koska yläkierroksilla olisi menohaluja eikä savuta millään kierrosalueella.
Bensat: Dodge Dart -66, Peugeot 205 GTI -88,
Dieselit: MB C200 CDI -06, MB Vito 115 CDI -06, David Brown 950 -58, Mitsubishi L200 2,5TD 4WD -99,


Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: To 25.04.2019 21:55
Paikkakunta: Kehä III sisällä
ViestiLähetetty: Su 05.05.2019 18:51
Nyt luettu starilla.
Hehkuista 1 ja 4 sanoo ettei toimi,mutta tässä se tärkeämpi:
2025-008 rakenneosan B28/1 (paineentunnistin ilmansuodattimen jälkeen) signaalissa on vikaa. Ilmanpaine rakenneosan B28/1 (paineentunnistin ilmansuodattimen jälkeen) ja rakenneosan N3/9 (common rail (cdi)) välillä ei uskottava.

Viimeksi paineilmalla vähän koitin puhallella tuota painetunnistinta eikä vaikuttanut. Nyt kokeilin auton ollessa tyhjäkäynnillä ja antamalla kierroksia niin paine on anturin mukaan koko ajan 476 hPA eikä siitä liiku vaikka auto ei olisi käynnissäkään.

Varmaan tuon anturin voisi vaihtaa jos en löydä johtosarjasta vikaa?

Vastaavilla oireilla on myös ollut tukossa olevia alipaineletkuja, läppämottorit jumineet, ahtimen säädin jumissa/ vuotaa. Kuitenkaan tuon yhden anturin arvo ei muutu eikä ole lähelläkään ilmanpainetunnistimen tai ahtopaineentunnistimen arvoja jotka kulkevat samaa tahtia keskenään noin 20 hPA erolla.
Bensat: Dodge Dart -66, Peugeot 205 GTI -88,
Dieselit: MB C200 CDI -06, MB Vito 115 CDI -06, David Brown 950 -58, Mitsubishi L200 2,5TD 4WD -99,

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1977
Liittynyt: Ke 22.07.2015 09:48
Paikkakunta: Mökillä
ViestiLähetetty: Su 05.05.2019 21:38
zukka kirjoitti:Nyt luettu starilla.
Hehkuista 1 ja 4 sanoo ettei toimi,mutta tässä se tärkeämpi:
2025-008 rakenneosan B28/1 (paineentunnistin ilmansuodattimen jälkeen) signaalissa on vikaa. Ilmanpaine rakenneosan B28/1 (paineentunnistin ilmansuodattimen jälkeen) ja rakenneosan N3/9 (common rail (cdi)) välillä ei uskottava.

Viimeksi paineilmalla vähän koitin puhallella tuota painetunnistinta eikä vaikuttanut. Nyt kokeilin auton ollessa tyhjäkäynnillä ja antamalla kierroksia niin paine on anturin mukaan koko ajan 476 hPA eikä siitä liiku vaikka auto ei olisi käynnissäkään.

Varmaan tuon anturin voisi vaihtaa jos en löydä johtosarjasta vikaa?

Vastaavilla oireilla on myös ollut tukossa olevia alipaineletkuja, läppämottorit jumineet, ahtimen säädin jumissa/ vuotaa. Kuitenkaan tuon yhden anturin arvo ei muutu eikä ole lähelläkään ilmanpainetunnistimen tai ahtopaineentunnistimen arvoja jotka kulkevat samaa tahtia keskenään noin 20 hPA erolla.


Liitin rikki
anturi rikki, johto rikki yleensä, tuossa järjestyksessä

uden anturin oston kanssa tarkkana että tulee oikea
Mökkillä
'

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: To 25.04.2019 21:55
Paikkakunta: Kehä III sisällä
ViestiLähetetty: Ma 06.05.2019 04:54
Jossain topicissa oli joo juttua että antureita on eri arvoilla tms olevia,mutta eikö vaikka kl varaosista saa rekisterinumerolla sellaisen mikä autossa on uutena ollut? Jos ei ole varma että tulee samanlainen niin täytyy ottaa vanha mukaan malliksi ja hakea vaikka marmorilta että tulisi kerralla oikea. Tuskin se montaa kymppiä enempää maksaa? :D
Bensat: Dodge Dart -66, Peugeot 205 GTI -88,
Dieselit: MB C200 CDI -06, MB Vito 115 CDI -06, David Brown 950 -58, Mitsubishi L200 2,5TD 4WD -99,

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1977
Liittynyt: Ke 22.07.2015 09:48
Paikkakunta: Mökillä
ViestiLähetetty: Ma 06.05.2019 12:28
zukka kirjoitti:Jossain topicissa oli joo juttua että antureita on eri arvoilla tms olevia,mutta eikö vaikka kl varaosista saa rekisterinumerolla sellaisen mikä autossa on uutena ollut? Jos ei ole varma että tulee samanlainen niin täytyy ottaa vanha mukaan malliksi ja hakea vaikka marmorilta että tulisi kerralla oikea. Tuskin se montaa kymppiä enempää maksaa? :D


Jos vika on ollut "aina" niin kannatta ennen vanhn maliksi ottoa tarkistaa että osa on siihen paikkan kuuluva että ei tule
samanlaista väärä osaa(jos siitä on kyse että joku on siihen jo väärän laittanut)

rek/vin numerolla pitäis kyllä tulla oikea ainkin kl ja vehosta
Mökkillä
'

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: To 25.04.2019 21:55
Paikkakunta: Kehä III sisällä
ViestiLähetetty: Ma 13.05.2019 22:18
Nyt on käyty shoppailee kl:ssä ja vaihdettu tuo paineen tunnistin ilmansuodattimen jälkeen. Oli eri numerolla kun vanha ja nyt alkoi lukemat muuttumaan eikä siitä tule vikakoodia.

Siltikään ei toiminut joten tutkin vähän lisää mitä löytyisi ja löytyihän sieltä: hukkaportille menevä letku joskus vissiin ollut ahdinta vasten koska oli sulanut/kulunut iso reikä letkuun,sekä jarrutehostimen luona oleva pieni letku oli kokonaan irti tehostimesta. Ei ollut vaikutusta laittaa tehostimelle letku kiinni ja vaihtaa hukkaportin letku.

Sitten otin vissiin ahtopaineensäätimen irti (apukuskin puolella rungon päällä pallon muotoisen säiliön vieressä) ja tutkin sitä. Joku kalvoventtiili juttu siinä näyttäisi olevan. Säätimeltä hukkaportille lähtevästä letkunipasta puhaltamalla ja imemällä oli koko ajan virtausta läpi,joten laitoin wd40 letkunippoihin ja kolistelin säädintä jolloin sieltä alkoi puhaltamalla tulemaan vastusta ja imemällä alipaine. Ajatus tuossa wd40 ja kolistelu jutussa oli,että jos hukkaportin letku on ollut pitkään rikki niin säätimeen olisi voinut mennä hiekkaa,suolaa,vettä yms roskaa. No nyt siellä kuitenkin oli vastusta,mutta silti ei ole vetoja alle 3000rpm ja vikakoodi on: 2359-001 ahtopaineensäädössä vikaa. Ohjearvo alittunut.

Tein tuon ahtopaineensäätö testin jossa kierrokset nousevat 1500rpm 5sek ajaksi,mutta en ymmärrä tuosta mitään.

1500rpm
Y77/1 paineenmuunnin ahtopaineen säätö 68%
B5/1 ahtopaineen tunnistin 966hPA

Sitten tyhjäkäynnillä kokeiltu noita 95% ja 5% säätöjä jos jotain uutta tapahtuisi:
840rpm
Y77/1 paineenmuunnin ahtopaineen säätö 95%
B5/1 ahtopaineen tunnistin 983hPA

840rpm
Y77/1 paineenmuunnin ahtopaineen säätö 5%
B5/1 ahtopaineen tunnistin 983hPA

Tyhjäkäynnillä 840rpm kun nyt ilmanpaine tunnistin ja paineentunnistin näyttävät lukua 1013 ja 1012 hPA niin ahtopaineentunnistin näyttää 982hPA vaikka ohjearvo on 1043-1093 ja se rivi on näytöllä mustana. Pienellä koeajolla myöskään tuo ahtopaineen tunnistin ei ollut annetuissa rajoissa. Olisiko se säätöventtiili saanut kipeää ja se seuraavaksi vaihtoon? Hukkaportin kalvo tuntui ehjältä kun sinne koitin puhaltaa tai imeä pidemmän letkun avulla.
Bensat: Dodge Dart -66, Peugeot 205 GTI -88,
Dieselit: MB C200 CDI -06, MB Vito 115 CDI -06, David Brown 950 -58, Mitsubishi L200 2,5TD 4WD -99,

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 199
Liittynyt: La 05.07.2014 19:58
ViestiLähetetty: Ti 14.05.2019 12:18
Eikös Vitossa pitäisi olla säätyväsiipinen turbo?, ainakin minun 3v nuoremmassa on. Liikkuuko alipainekellon vipu paikallaan kaasutettaessa, pitäisi liikkua. Jos vipu jää jumiin yläasentoon, ei ahtopainettakaan synny. Sammutuksen jälkeen pitäisi muutaman sekunnin päästä liikkua alaspäin, jos vasta avittamalla liikkuu, siivet jumittavat.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: To 25.04.2019 21:55
Paikkakunta: Kehä III sisällä
ViestiLähetetty: Ti 14.05.2019 13:32
Taitaa muuten ollakkin joo kun nyt mietin tarkemmin asiaa.

Joka tapauksessa kellon kalvo vaikutti ehjältä kun sitä vasten puhalsi. Tanko ei liikkunut ainakaan kun auto käynnistettiin,en ole 100% varma katsottiinko eilen paikallaan kaasua antamalla liikkuuko tanko. Täytyy huomenna vielä kokeilla tuota.

Voiko siinä säätimessä olla vikaa,koska siellä kalvon luona letkunipoissa oli läpivirtaus kunnes putsailin ja kolistelin sitä aikani? Nyt pitää paineen ainakin kun puhaltamalla kokeilee,mutta en sitten tiedä miten toimii ajossa siltikään. Hiekkaa ja kaikkea muuta roskaa on konehuoneessa ja rikkinäisestä letkusta sitä olisi päässyt säätimeen.

Mitäköhän säädin maksaisi? Turbotukulla näyttää ahdin olevan 700e,onko muita paikkoja mistä sitä kannattaisi kysellä?

Autolla ei tosiaan ole kiire ajoon,ostin lähinnä kun sopivasti sen sain ja samalla pääsen opettelemaan starin käyttöä tähän autoon.

Edelleen alle 3000rpm ei ole vetoja,sen jälkeen turbo herää ja alkaa kulkemaan. Moottorin vikavalon saa päälle pelkästää laittamalla kolmosen päälle kävely vauhdissa ja pitämällä kaasun pohjassa 5000rpm asti. Vikakoodi 2359-001 ahtopaineen säädössä vikaa. Ohjearvo alittunut
Bensat: Dodge Dart -66, Peugeot 205 GTI -88,
Dieselit: MB C200 CDI -06, MB Vito 115 CDI -06, David Brown 950 -58, Mitsubishi L200 2,5TD 4WD -99,

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 199
Liittynyt: La 05.07.2014 19:58
ViestiLähetetty: Ke 15.05.2019 08:06
Siivet saattaneet jumia kun säätö ei ole toiminut. Säätövipu liikkuu kohtuu voimalla käsin ja palauttaa omalla voimalla takaisin. Itsellä jumitti turbon ulkopuoliset nivelet, varsikin tangon ja turbon vivun välinen. Öljyämällä ja nitkuttamalla herkistyivät. Kellon tanko turbon vipuun oli niin tiukka ruosteen takia, että ei suostunut reiästä pois tulemaan, joten öljysin ja nitkutin.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: To 25.04.2019 21:55
Paikkakunta: Kehä III sisällä
ViestiLähetetty: Ke 15.05.2019 14:26
Täytyy tuossa noin viikon päästä koittaa keretä tutkimaan asiaa,tänään tuli tarpeeksi muuta ohjelmaa muiden autojen kanssa.

Kokeilen varmaan ottaa pakoputken pois ja sitä kautta laittaa jotain karstan puhdistusainetta turboon jos vaikka lähtisi liikkumaan. Ainakin vag konsernin tuotteissa oli monella alkanut toimimaan ainakin joksikin aikaa. Jos saisin hetkeksikin tuon toimimaan tuolla tavalla niin voisin sulkea pois että onko vika mahdollisesti säätimessä vai ei.
Bensat: Dodge Dart -66, Peugeot 205 GTI -88,
Dieselit: MB C200 CDI -06, MB Vito 115 CDI -06, David Brown 950 -58, Mitsubishi L200 2,5TD 4WD -99,

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: To 25.04.2019 21:55
Paikkakunta: Kehä III sisällä
ViestiLähetetty: Pe 14.06.2019 21:36
Päivitystä aiheeseen: En ole kerennyt kokeilla puhdistaa turboa että saisin ehkä vielä vanhan ahtimen toimimaan,tilasin uuden turbon koska oletan nykyisen olevan lyhyt ikäinen vaikka se hetkeksi vielä alkaisikin toimimaan. Ja nyt kun vihdoin sain aikaa tänään keskittyä vitoon niin alottelin sitten huoltoa johon kuuluisi: moottoriöljyt,suodatin, raikkari, ilmansuodatin, p-a suodatin, laatikko ja peräöljyt, tehostimen öljyt.
Osa noista jäi seuraavalle kerralle kun menen tallille,koska ykkös hehkun kanssa taistelin tunteja että sain sen ehjänä irti. Kokeilin ajaa kuumaksi ja sitten irrotusöljyä ja pieni pulttipyssy joka vissiin tarkoitettu hehkujen avaamiseen jolla sainkin 2 hehkua auki lähes heti (kunhan heitin ensin paineen alentimen takaisin maalaamoon jossa siitä on hyötyäkin).
Kolmannen kanssa sai aluksi ihan vähän avata käsin jonka jälkeen pienellä pulttipyssyllä eri suuntiin rämppäämällä ja irrotusöljyä samalla lisäten.
Neljättä kokeilin 3 eri irrotusöljyn kanssa ja pikku pulttikoneella eri suuntiin ja eri momenteilla, lopulta kokeilin vääntövarrella mutta ei uskaltanut kääntää. Ei auttanut kun laittaa 3 uutta hehkua muihin sylintereihin ja ajaa auto uudestaan kuumaksi ja samalla kysellä varaosaliikkeestä paljonko maksaa hehkun irrotus/porausvälineet. Kun hinta oli selvillä (259e) niin auto sammuksiin ja rohkeasti vääntämään ja aukesihan se lopulta todella nihkeästi,jonka jälkeen vähän takaisin kiinni päin ja sitten pientä edes takaisin liikettä pienellä pulttipyssyllä ja irrotusöljyä taas reilusti.

Ikinä en ole ollut noin varma että katkaisen ensimmäisen kerran hehkun kanteen. Sen välttämiseksi ostin tuon hehkun avaamiseen tarkoitetun pienen pulttipyssynkin,mutta en tiedä oliko lopulta tarpeellinen ostos. Noh ainakin näyttää ammattimaisemmalta kun makaa puoli miljoonaa ajettujen mersujen pellin alla ja yrittää tuolla avata aluksi.

Tässä vielä linkki tuohon työkaluun https://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/A ... n+BGS/3830

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: To 25.04.2019 21:55
Paikkakunta: Kehä III sisällä
ViestiLähetetty: Ti 02.07.2019 14:36
Päivitystä: Uusi (kunnostettu) ahdin laitettu paikalleen,ei toimi.
Nyt katselin siipien säätötankoa,ei liiku mihinkään kun kääntää virrat päälle,laittaa käyntiin tai sammuttaa.
Kellolle menevän letkun toisessa päässä oleva pierburgin venttiili kuumenee parissa minuutissa 40-50 asteen paikkeille kun virrat on päällä,eli olisiko jumissa?
Täytyy varmaan tilailla sekin vielä.

Nyt sentään joku asia muuttui,ennenkään ei ollut vetoja alhaalla ja moottorin vikavalon sai palamaan pitämällä kaasua pohjassa hetken aikaa isolla vaihteella,mutta nyt kun tekee kiihdytyksen isolla vaihteella kaasupohjassa pienellä nopeudella niin hetken päästä ei enää kierrä yli 3000rpm. Ennen vikavalon syttymisenkin jälkeen otti kyllä kierroksia ja ahdin heräsi yli 3000rpm.
Bensat: Dodge Dart -66, Peugeot 205 GTI -88,
Dieselit: MB C200 CDI -06, MB Vito 115 CDI -06, David Brown 950 -58, Mitsubishi L200 2,5TD 4WD -99,

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: To 25.04.2019 21:55
Paikkakunta: Kehä III sisällä
ViestiLähetetty: Su 14.07.2019 12:44
Nyt vaihdettu tuo pierburgin venttiili uuteen,ei toimi siltikään. vikakoodi 2359-001 ahtopaineensäädössä on vikaa. ohjearvo alittunut.

Vanha venttiili päästi läpi ilmaa kun letkunippoihin puhalsi,uusi ei päästä. Siltikään uudella venttiilillä laittamalla virrat päälle,käynnistämällä tai sammuttamalla ahtimen säätötanko ei liiku. Mitä seuraavaksi?

Ahtoputket näyttävät olevan kiinni,eikä välijäähdytin ole kostean/vuotaneen näköinen kuten ei ahtoputketkaan. Moottorinvikavalo syttyy kun koittaa hetken pitää kaasua pohjassa isolla vaihteella,jolloin ei kierrä yli 3000rpm,mutta sammuttamalla auton vikavalo jää palamaan mutta pystyy kierrättämään yli 3000rpm asti,kunhan ei "aja liian isolla vaihteella" kaasupohjassa vaan joka vaihteella vedättää vaikka 4000 rpm ja sitten vaihtaa vaihdetta. Tai normaalissa nätissä ajossa toimii myös,mutta ei ole edelleenkään vetoja alle 3000rpm ja ahdin vaikuttaisi viheltävän kovempaa kun kuuluu.
Bensat: Dodge Dart -66, Peugeot 205 GTI -88,
Dieselit: MB C200 CDI -06, MB Vito 115 CDI -06, David Brown 950 -58, Mitsubishi L200 2,5TD 4WD -99,

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: To 25.04.2019 21:55
Paikkakunta: Kehä III sisällä
ViestiLähetetty: Su 14.07.2019 17:52
Nyt toimii.

Alipainetta aloin mittaamaan, ei tullut edes -0,1bar tyhjäkäynnillä ohjeen mukaan tehtynä. Kevyt imu tuntui kun kädellä kokeili avonaista letkunpäätä käynnissä.
Alipaineletkuja puhaltelin ja koitin imeä ja tulppailin letkuja ja ihmettelin ja kokeilin onko jossain vuotoa mutta mitää ei löytynyt,uusi mittaus ja tulos oli -0,7 bar suunnilleen ja kellon säätötanko alkoi liikkumaan. Olisiko voinut jarrutehostimen luona oleva venttiili olla jumissa kun ties kuinka kauan ollut alipaineletkuja säätimeltä poikki yms...
Bensat: Dodge Dart -66, Peugeot 205 GTI -88,
Dieselit: MB C200 CDI -06, MB Vito 115 CDI -06, David Brown 950 -58, Mitsubishi L200 2,5TD 4WD -99,

Paluu Tekniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Hasselhoff, Kalevizer, pamppa, Tureq ja 28 vierailijaa







AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

https://Www.AutoDoc.fi