w639 ei vetoja alakierroksilla

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: To 25.04.2019 21:55
Paikkakunta: Kehä III sisällä
ViestiLähetetty: To 25.04.2019 23:31
Tulipas rekisteröidyttyä foorumille vasta nyt vaikka jo vuosia ollut mersuja.

Sitten asiaan: Ostin 2006 vuosimallin viton 115cdi (150hp om646 manuaali) jolla ajettu 400tkm täydellä suomihuoltokirjalla ja jossa oli jo kauppaa tehtäessä tiedossa että tuntuu vaparilta alle 3000rpm,jonka jälkeen alkaa vetämään luultavasti normaalisti tai ainakin selkeästi piristyy alempiin kierroksiin verrattuna.
Vikakoodeja autocomilla antoi:
P2133 sylinteri 1 hehkutulppapiiri jatkuva
P2136 sylinteri 4 hehkutulppapiiri jatkuva
P2359 ahtopaine;korkeapaine katkonainen
P2025 paineanturi ilmanpuhdistimen jälkeen, can-signaali virheellinen jatkuva
P2087 ilmanpuhdistin likainen katkonainen (mitä hittoa tuo meinaa :lol: )

Moottorin vikavalo ei pala,hehkun valo palaa ainakin hetken käynnistyksen jälkeen. On jo soiteltu staria tulemaan paikalle 2-4 viikon päähän miten saadaan aikataulut sopimaan yhteen,autolla ei ole kiire saada ajoon.

Googlettelin jo parin tunnin verran noita vikakoodeja ja ottelin screen shotteja mahdollisista tarkastuskohteista joita voisin tutkia ennen starilla lukua.
Ainakin jos oikein ymmärsin niin ahtovuotoja voisi koittaa etsiä,ilmaläppää ahtoputkessa katsella ja putsailla, imusarjan läpät poistaa käytöstä samalla jos otan imusarjan pois ja ne ovat vielä paikallaan, katsoa että turbon hukkaportin tanko on kiinni. Johtosarjoista oli ulkomaisilla foorumeilla myös puhetta että johtoja ollut poikki,niitä täytyy koittaa mittailla piipparilla löydänkö poikki olevia johtoja. Myös suuttimien ohivuodot ja yleensäkkin onko vuotanut tiivisteen välistä teen myös varmuuden vuoksi.

Onko muita ideoita joita voin tutkia tai mittailla yleismittarilla etukäteen,jotta ei starin omistajalla menisi koko iltaa käydä kaikkia osia läpi ja tutkia johtosarjoja?

Alkuperäinen turbo vielä ainakin huoltokirjan mukaan ja ei se uudelta näytäkkään,sen pääsen varmaan vaihtamaan joka tapauksessa jossain vaiheessa,mutta vielä en uskoisi sen olevan kaput koska yläkierroksilla olisi menohaluja eikä savuta millään kierrosalueella.
Bensat: Dodge Dart -66, BMW e46 330XIA -01, Peugeot 205 GTI -88,
Dieselit: MB s203 c200cdi -06, MB Vito w639 115cdi -06, Citroen C4 1.6 HDI -05, Ford Mondeo 2.0 TDCI -04, Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI -03, David Brown 950 -58,


Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: To 25.04.2019 21:55
Paikkakunta: Kehä III sisällä
ViestiLähetetty: Su 05.05.2019 18:51
Nyt luettu starilla.
Hehkuista 1 ja 4 sanoo ettei toimi,mutta tässä se tärkeämpi:
2025-008 rakenneosan B28/1 (paineentunnistin ilmansuodattimen jälkeen) signaalissa on vikaa. Ilmanpaine rakenneosan B28/1 (paineentunnistin ilmansuodattimen jälkeen) ja rakenneosan N3/9 (common rail (cdi)) välillä ei uskottava.

Viimeksi paineilmalla vähän koitin puhallella tuota painetunnistinta eikä vaikuttanut. Nyt kokeilin auton ollessa tyhjäkäynnillä ja antamalla kierroksia niin paine on anturin mukaan koko ajan 476 hPA eikä siitä liiku vaikka auto ei olisi käynnissäkään.

Varmaan tuon anturin voisi vaihtaa jos en löydä johtosarjasta vikaa?

Vastaavilla oireilla on myös ollut tukossa olevia alipaineletkuja, läppämottorit jumineet, ahtimen säädin jumissa/ vuotaa. Kuitenkaan tuon yhden anturin arvo ei muutu eikä ole lähelläkään ilmanpainetunnistimen tai ahtopaineentunnistimen arvoja jotka kulkevat samaa tahtia keskenään noin 20 hPA erolla.
Bensat: Dodge Dart -66, BMW e46 330XIA -01, Peugeot 205 GTI -88,
Dieselit: MB s203 c200cdi -06, MB Vito w639 115cdi -06, Citroen C4 1.6 HDI -05, Ford Mondeo 2.0 TDCI -04, Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI -03, David Brown 950 -58,

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1720
Liittynyt: Ke 22.07.2015 09:48
Paikkakunta: Mökillä
ViestiLähetetty: Su 05.05.2019 21:38
zukka kirjoitti:Nyt luettu starilla.
Hehkuista 1 ja 4 sanoo ettei toimi,mutta tässä se tärkeämpi:
2025-008 rakenneosan B28/1 (paineentunnistin ilmansuodattimen jälkeen) signaalissa on vikaa. Ilmanpaine rakenneosan B28/1 (paineentunnistin ilmansuodattimen jälkeen) ja rakenneosan N3/9 (common rail (cdi)) välillä ei uskottava.

Viimeksi paineilmalla vähän koitin puhallella tuota painetunnistinta eikä vaikuttanut. Nyt kokeilin auton ollessa tyhjäkäynnillä ja antamalla kierroksia niin paine on anturin mukaan koko ajan 476 hPA eikä siitä liiku vaikka auto ei olisi käynnissäkään.

Varmaan tuon anturin voisi vaihtaa jos en löydä johtosarjasta vikaa?

Vastaavilla oireilla on myös ollut tukossa olevia alipaineletkuja, läppämottorit jumineet, ahtimen säädin jumissa/ vuotaa. Kuitenkaan tuon yhden anturin arvo ei muutu eikä ole lähelläkään ilmanpainetunnistimen tai ahtopaineentunnistimen arvoja jotka kulkevat samaa tahtia keskenään noin 20 hPA erolla.


Liitin rikki
anturi rikki, johto rikki yleensä, tuossa järjestyksessä

uden anturin oston kanssa tarkkana että tulee oikea
Mökkillä
'

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: To 25.04.2019 21:55
Paikkakunta: Kehä III sisällä
ViestiLähetetty: Ma 06.05.2019 04:54
Jossain topicissa oli joo juttua että antureita on eri arvoilla tms olevia,mutta eikö vaikka kl varaosista saa rekisterinumerolla sellaisen mikä autossa on uutena ollut? Jos ei ole varma että tulee samanlainen niin täytyy ottaa vanha mukaan malliksi ja hakea vaikka marmorilta että tulisi kerralla oikea. Tuskin se montaa kymppiä enempää maksaa? :D
Bensat: Dodge Dart -66, BMW e46 330XIA -01, Peugeot 205 GTI -88,
Dieselit: MB s203 c200cdi -06, MB Vito w639 115cdi -06, Citroen C4 1.6 HDI -05, Ford Mondeo 2.0 TDCI -04, Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI -03, David Brown 950 -58,

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1720
Liittynyt: Ke 22.07.2015 09:48
Paikkakunta: Mökillä
ViestiLähetetty: Ma 06.05.2019 12:28
zukka kirjoitti:Jossain topicissa oli joo juttua että antureita on eri arvoilla tms olevia,mutta eikö vaikka kl varaosista saa rekisterinumerolla sellaisen mikä autossa on uutena ollut? Jos ei ole varma että tulee samanlainen niin täytyy ottaa vanha mukaan malliksi ja hakea vaikka marmorilta että tulisi kerralla oikea. Tuskin se montaa kymppiä enempää maksaa? :D


Jos vika on ollut "aina" niin kannatta ennen vanhn maliksi ottoa tarkistaa että osa on siihen paikkan kuuluva että ei tule
samanlaista väärä osaa(jos siitä on kyse että joku on siihen jo väärän laittanut)

rek/vin numerolla pitäis kyllä tulla oikea ainkin kl ja vehosta
Mökkillä
'

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: To 25.04.2019 21:55
Paikkakunta: Kehä III sisällä
ViestiLähetetty: Ma 13.05.2019 22:18
Nyt on käyty shoppailee kl:ssä ja vaihdettu tuo paineen tunnistin ilmansuodattimen jälkeen. Oli eri numerolla kun vanha ja nyt alkoi lukemat muuttumaan eikä siitä tule vikakoodia.

Siltikään ei toiminut joten tutkin vähän lisää mitä löytyisi ja löytyihän sieltä: hukkaportille menevä letku joskus vissiin ollut ahdinta vasten koska oli sulanut/kulunut iso reikä letkuun,sekä jarrutehostimen luona oleva pieni letku oli kokonaan irti tehostimesta. Ei ollut vaikutusta laittaa tehostimelle letku kiinni ja vaihtaa hukkaportin letku.

Sitten otin vissiin ahtopaineensäätimen irti (apukuskin puolella rungon päällä pallon muotoisen säiliön vieressä) ja tutkin sitä. Joku kalvoventtiili juttu siinä näyttäisi olevan. Säätimeltä hukkaportille lähtevästä letkunipasta puhaltamalla ja imemällä oli koko ajan virtausta läpi,joten laitoin wd40 letkunippoihin ja kolistelin säädintä jolloin sieltä alkoi puhaltamalla tulemaan vastusta ja imemällä alipaine. Ajatus tuossa wd40 ja kolistelu jutussa oli,että jos hukkaportin letku on ollut pitkään rikki niin säätimeen olisi voinut mennä hiekkaa,suolaa,vettä yms roskaa. No nyt siellä kuitenkin oli vastusta,mutta silti ei ole vetoja alle 3000rpm ja vikakoodi on: 2359-001 ahtopaineensäädössä vikaa. Ohjearvo alittunut.

Tein tuon ahtopaineensäätö testin jossa kierrokset nousevat 1500rpm 5sek ajaksi,mutta en ymmärrä tuosta mitään.

1500rpm
Y77/1 paineenmuunnin ahtopaineen säätö 68%
B5/1 ahtopaineen tunnistin 966hPA

Sitten tyhjäkäynnillä kokeiltu noita 95% ja 5% säätöjä jos jotain uutta tapahtuisi:
840rpm
Y77/1 paineenmuunnin ahtopaineen säätö 95%
B5/1 ahtopaineen tunnistin 983hPA

840rpm
Y77/1 paineenmuunnin ahtopaineen säätö 5%
B5/1 ahtopaineen tunnistin 983hPA

Tyhjäkäynnillä 840rpm kun nyt ilmanpaine tunnistin ja paineentunnistin näyttävät lukua 1013 ja 1012 hPA niin ahtopaineentunnistin näyttää 982hPA vaikka ohjearvo on 1043-1093 ja se rivi on näytöllä mustana. Pienellä koeajolla myöskään tuo ahtopaineen tunnistin ei ollut annetuissa rajoissa. Olisiko se säätöventtiili saanut kipeää ja se seuraavaksi vaihtoon? Hukkaportin kalvo tuntui ehjältä kun sinne koitin puhaltaa tai imeä pidemmän letkun avulla.
Bensat: Dodge Dart -66, BMW e46 330XIA -01, Peugeot 205 GTI -88,
Dieselit: MB s203 c200cdi -06, MB Vito w639 115cdi -06, Citroen C4 1.6 HDI -05, Ford Mondeo 2.0 TDCI -04, Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI -03, David Brown 950 -58,

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: La 05.07.2014 19:58
ViestiLähetetty: Ti 14.05.2019 12:18
Eikös Vitossa pitäisi olla säätyväsiipinen turbo?, ainakin minun 3v nuoremmassa on. Liikkuuko alipainekellon vipu paikallaan kaasutettaessa, pitäisi liikkua. Jos vipu jää jumiin yläasentoon, ei ahtopainettakaan synny. Sammutuksen jälkeen pitäisi muutaman sekunnin päästä liikkua alaspäin, jos vasta avittamalla liikkuu, siivet jumittavat.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: To 25.04.2019 21:55
Paikkakunta: Kehä III sisällä
ViestiLähetetty: Ti 14.05.2019 13:32
Taitaa muuten ollakkin joo kun nyt mietin tarkemmin asiaa.

Joka tapauksessa kellon kalvo vaikutti ehjältä kun sitä vasten puhalsi. Tanko ei liikkunut ainakaan kun auto käynnistettiin,en ole 100% varma katsottiinko eilen paikallaan kaasua antamalla liikkuuko tanko. Täytyy huomenna vielä kokeilla tuota.

Voiko siinä säätimessä olla vikaa,koska siellä kalvon luona letkunipoissa oli läpivirtaus kunnes putsailin ja kolistelin sitä aikani? Nyt pitää paineen ainakin kun puhaltamalla kokeilee,mutta en sitten tiedä miten toimii ajossa siltikään. Hiekkaa ja kaikkea muuta roskaa on konehuoneessa ja rikkinäisestä letkusta sitä olisi päässyt säätimeen.

Mitäköhän säädin maksaisi? Turbotukulla näyttää ahdin olevan 700e,onko muita paikkoja mistä sitä kannattaisi kysellä?

Autolla ei tosiaan ole kiire ajoon,ostin lähinnä kun sopivasti sen sain ja samalla pääsen opettelemaan starin käyttöä tähän autoon.

Edelleen alle 3000rpm ei ole vetoja,sen jälkeen turbo herää ja alkaa kulkemaan. Moottorin vikavalon saa päälle pelkästää laittamalla kolmosen päälle kävely vauhdissa ja pitämällä kaasun pohjassa 5000rpm asti. Vikakoodi 2359-001 ahtopaineen säädössä vikaa. Ohjearvo alittunut
Bensat: Dodge Dart -66, BMW e46 330XIA -01, Peugeot 205 GTI -88,
Dieselit: MB s203 c200cdi -06, MB Vito w639 115cdi -06, Citroen C4 1.6 HDI -05, Ford Mondeo 2.0 TDCI -04, Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI -03, David Brown 950 -58,

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: La 05.07.2014 19:58
ViestiLähetetty: Ke 15.05.2019 08:06
Siivet saattaneet jumia kun säätö ei ole toiminut. Säätövipu liikkuu kohtuu voimalla käsin ja palauttaa omalla voimalla takaisin. Itsellä jumitti turbon ulkopuoliset nivelet, varsikin tangon ja turbon vivun välinen. Öljyämällä ja nitkuttamalla herkistyivät. Kellon tanko turbon vipuun oli niin tiukka ruosteen takia, että ei suostunut reiästä pois tulemaan, joten öljysin ja nitkutin.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: To 25.04.2019 21:55
Paikkakunta: Kehä III sisällä
ViestiLähetetty: Ke 15.05.2019 14:26
Täytyy tuossa noin viikon päästä koittaa keretä tutkimaan asiaa,tänään tuli tarpeeksi muuta ohjelmaa muiden autojen kanssa.

Kokeilen varmaan ottaa pakoputken pois ja sitä kautta laittaa jotain karstan puhdistusainetta turboon jos vaikka lähtisi liikkumaan. Ainakin vag konsernin tuotteissa oli monella alkanut toimimaan ainakin joksikin aikaa. Jos saisin hetkeksikin tuon toimimaan tuolla tavalla niin voisin sulkea pois että onko vika mahdollisesti säätimessä vai ei.
Bensat: Dodge Dart -66, BMW e46 330XIA -01, Peugeot 205 GTI -88,
Dieselit: MB s203 c200cdi -06, MB Vito w639 115cdi -06, Citroen C4 1.6 HDI -05, Ford Mondeo 2.0 TDCI -04, Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI -03, David Brown 950 -58,

Paluu Tekniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Atmahonen, Google Adsense [Bot], Toniii ja 32 vierailijaa







AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

https://Www.AutoDoc.fi