S203 220CDI:n vaivoja

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Matal
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Pe 14.11.2014 19:19

S203 220CDI:n vaivoja

Viesti Kirjoittaja Matal »

Mahtaisiko löytyä vinkkejä koneen ongelmien suhteen?

Ongelmat alkoivat ensin satunnaisella ja harvoin tulevalla nykäisyllä kesken kiihdytyksen. Ei kuitenkaan haitannut ajamista. Seuraavaksi hävisi voimat satunnaisesti vaihteleviksi ajoiksi. Tätä tapahtui ainoastaan kun kone oli lämmin ja ajoa ollut noin 15-20min. Välillä voima hävisi kesken kiihdytyksen, välillä ei ollut ollenkaan ja välillä palasi yhtäkkiä takaisin vaikka kaasua ei välissä nostanutkaan. Vikatilaan ei kuitenkaan mennyt.

Tässä kohtaa on tutkittu starilla ja toisellakin lukijalla satunnaisesti seurailtu arvoja. Starilla pystyi ohjaamaan egr:ää, imusarjan läppiä ja paineensäädintä. Mitään poikkeavaa ei näkynyt missään arvoissa normaaliajossa paitsi vian ilmetessä ahtopaineen säädin ei mene samoille arvoille kun normaalisti ja ahdot ei muutu käytännössä miksikään. Ja satunnaiset vikakoodit "2632-008 ahtopaine liian suuri" ja "2025-002 tarkasta rakenneosa B28/5 signaalijännite liian alhainen". Tuo B28/5 käsittääkseni on ilmamassamittarin yhteydessä oleva anturi?

Mitään vuotoja ei ole havaittu, ei savutusta, vaihdettu ilmamassamittari kokonaisena ja ahtopaineanturi kun sellaiset oli saatavilla.

Nyt viimeisenä oireet ovat sellaiset että voimaa ei paljoa ole missään vaiheessa ja menee myös vikatilaan välillä jolloin vielä vähemmän. Ahdot nousevat tämän hetkisessä "normaalitilassa", mutta hyvin vähän. Tällä kertaa vikatilaan mentyään antaa koodin "2359-1 ahtopaine liian pieni".

Vaihtoehtoja imusarja, alipainepuoli, paineensäädin, kat, egr, vuodot (mitä ei ainakaan selkeästi ole havaittavissa)? Hiukkassuodatinta ei ole.

Vinkkejä mistä kannattaisi lähteä ensimmäisenä hakemaan vikaa?
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1210
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: S203 220CDI:n vaivoja

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Yksi vaihtoehto lisää, jos ahtovuotoja ei oikeasti ole ja ahtimen säätö toimii: katin romut irti ja putki tukossa.
Matal
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Pe 14.11.2014 19:19

Re: S203 220CDI:n vaivoja

Viesti Kirjoittaja Matal »

reali kirjoitti:Paljonko on ahtopaine tyhjäkäynnillä ? Menikö MAF:n vaihdon jälkeen huonommaksi vai paremmaksi ? Mitä EGR-testi kertoi ?
Noin 1000 hPa on paineet tyhjäkäynnillä. Starin testeissä ainakin kaikki arvot oli paikoillaan vedossakin. Tarkkaan en tiedä mitä EGR:n testauksessa on näkynyt mutta kuulemma oli kunnossa. MAF vaihdolla ei mitään vaikutusta parempaan tai huonompaan.

Sen verran päivitystä että sytytti moottorin vikavalon. Koodina edelleen sama mitä viimeisimpänä eli ahtopaine liian matala. Sen verran peruslukijalla vilkasin paineensäätimen ja ahtojen arvoja, että noin 2500-2700rpm kohdalla paineensäädin muuttuu "perustilasta" eli 95% noin 80% kieppeille ja paineet nousee noin 1300hPa korville. Siitä jos jatkaa niin ennen 3500rpm menee vikatilaan ja paineensäädin muuttuu 10% lukemaan (tämä ei tosin Starilla luettua).

Paineensäädintä Starilla pystyi onnistuneesti ohjaamaan aikaisemmin. Silloin ei ollut vielä pysyvästi voimat pois. Millainen tuon säätimen toiminta on tarkemmin? Mikä/mitkä sitä ohjaa?

Katin tukkeutuminen on listalla kyllä. Ei vaan oikein sovellu ensimmäisiin oireisiin kun voima hävisi/palasi ON-OFF kaavalla ilman vikatilaa. Tai on sitä paljon erikoisempaakin tapahtunut autojen kanssa, että sinänsä se olisi ihan mahdollista. On vaan liikaa kiireitä ettei ole ehtinyt muutamiin päiviin tutkimaan/korjaamaan ollenkaan.
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 631
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: S203 220CDI:n vaivoja

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

Matal kirjoitti:Tuo B28/5 käsittääkseni on ilmamassamittarin yhteydessä oleva anturi?
v6 cdissä tuo on ilmanputsatikotelossa oleva anturi, kannattaa nyt selvittää mikä se sulla on "tuossa". Ilmanputsari on varmaan vaihdettu eikä umpitukossa?
2007 R 320cdi
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3903
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: S203 220CDI:n vaivoja

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Turbon servo viallinen, ei kunnon kontaktia tai johtimia poikki sisältä. Kolme ohutta säijettä servon sisällä, katkeaa joskus.
Joskus tullut vastaan ahtopaineen puutokseen turbon akseli poikki, ei mersussa mutta garretin ahdin kuitenkin.
Matal
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Pe 14.11.2014 19:19

Re: S203 220CDI:n vaivoja

Viesti Kirjoittaja Matal »

Tätä ongelmaa tullut selvitettyä pidemmän aikaa ja ties mitä kaikkea tullut yritettyä. Vika kuitenkin löytyi vihdoin. Ongelma oli öljyn lämpöanturi (öljypohjassa oleva joka myös mittaa öljyn määrää ja laatua). Arvo heitteli miten sattuu ja välillä kun nousi 150-160 asteeseen meni veto samalla pois ja voimat palasi kun taas lämpö/arvo tippui alas. Hiukan harvinaisempi ongelma.
Vastaa Viestiin