W639 EGR:n tulppaus vs. vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tmallat
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 13.10.2018 18:55
Paikkakunta: Espoo

W639 EGR:n tulppaus vs. vaihto

Viesti Kirjoittaja tmallat »

Apuja savuttavaan Vianoon.
Kone savuttanut nyt muutaman viikon, ja tuntuu että lisääntyy. Mukana myös vahva/pistävä haju :crazy: Ajettu 250tkm, vm 2006. V6 3.0D
Valkoista/harmaata savua. Kylmänä ei savuta. Vesi ei ole vähentynyt, öljyä kuluu kyllä hiukan, mutta mun mielestä vielä normaalia... Tehoa löytyy kyllä ja vääntöä, savu vain sakenee kun painaa luutun lattiaan.

Kävin Veholla ja *:lla antoi koodin: Rakenneosa Y77/4 (ahtopaineen säädin) ei toimi moitteettomasti. Säädinosa ilmoittaa vian X.
Alkuperäinen vaihtoahdin asennettu 2017.
Aikaisemmin syksyllä meni vikakoodiin P0238, ahtopaineen tunnistin, mutta lähti kuitilla eikä tullut taisin. Tunnistinta ei vaihdettu.

Kone lastutettu edellisen omistajan toimesta, Digituning Oulu. Vuonna 2008 ~280hp sekä dpf suodattimen poisto- ohjelmointi ja fyysinen poisto.
Veho arveli, että tästä lastusta johtuu vika… eivät siis olleet huolissaan tai innoissaan etsimään vikaa sen enempää...

Oiskohan noin että johtuu lastusta? Soitin lastuttajalle, joka tuntui olevan perillä asioista ja hän oli vahvasti sitä mieltä että ei vaikuta lastu mitenkään. Epäili vahvasti EGR:n toimivuutta.

Mistähän sitä lähtis vikaa etsimään? Ei ajatellut Veholle enää mennä.
- Ahtopaineen säädin, Ahtopaineen tunnistin, EGR vaihto tai tulppaus… Laittakaa apuja ja mietteitä. Selailin forumia ja enää ei itselläni hallussa mistä lähtisin etenemään, info ähky.

Nm. Rupee savu ärsyttämään. :thumbdown:

Tommi
_________________________

W639 V6 3.0CDI -06
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W639 EGR:n tulppaus vs. vaihto

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

tmallat kirjoitti:Apuja savuttavaan Vianoon.
Kone savuttanut nyt muutaman viikon, ja tuntuu että lisääntyy. Mukana myös vahva/pistävä haju :crazy: Ajettu 250tkm, vm 2006. V6 3.0D
Valkoista/harmaata savua. Kylmänä ei savuta. Vesi ei ole vähentynyt, öljyä kuluu kyllä hiukan, mutta mun mielestä vielä normaalia... Tehoa löytyy kyllä ja vääntöä, savu vain sakenee kun painaa luutun lattiaan.

Kävin Veholla ja *:lla antoi koodin: Rakenneosa Y77/4 (ahtopaineen säädin) ei toimi moitteettomasti. Säädinosa ilmoittaa vian X.
Alkuperäinen vaihtoahdin asennettu 2017.
Aikaisemmin syksyllä meni vikakoodiin P0238, ahtopaineen tunnistin, mutta lähti kuitilla eikä tullut taisin. Tunnistinta ei vaihdettu.

Kone lastutettu edellisen omistajan toimesta, Digituning Oulu. Vuonna 2008 ~280hp sekä dpf suodattimen poisto- ohjelmointi ja fyysinen poisto.
Veho arveli, että tästä lastusta johtuu vika… eivät siis olleet huolissaan tai innoissaan etsimään vikaa sen enempää...

Oiskohan noin että johtuu lastusta? Soitin lastuttajalle, joka tuntui olevan perillä asioista ja hän oli vahvasti sitä mieltä että ei vaikuta lastu mitenkään. Epäili vahvasti EGR:n toimivuutta.

Mistähän sitä lähtis vikaa etsimään? Ei ajatellut Veholle enää mennä.
- Ahtopaineen säädin, Ahtopaineen tunnistin, EGR vaihto tai tulppaus… Laittakaa apuja ja mietteitä. Selailin forumia ja enää ei itselläni hallussa mistä lähtisin etenemään, info ähky.

Nm. Rupee savu ärsyttämään. :thumbdown:

Tommi
Tämmöisi tulee suht usein vastaan missä on dpf poistettu ja kitkerää sauhua tulee sitten jokusen ajan päästä eikä vika kuulema johdu siitä mutta kummasti poistuu kun sen laittaa takisin autoon ja ohjelmaan

mutta jos on vielä niin poistettu että egr jätetty toimintaan niin... :roll:
Mökkillä
'
tmallat
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 13.10.2018 18:55
Paikkakunta: Espoo

Re: W639 EGR:n tulppaus vs. vaihto

Viesti Kirjoittaja tmallat »

Kiitti kommentista. Eilen avasin pellin ja raivasin tieni egr:n luo irroitusta ja putsausta varten. Sieltä on johto irti, ollut pois pelistä siis koko ajan. Mitään tulppausta tai normaalia poikkeavaa en kuitenkaan huomannut.
En saanut egr:ä irti, tosi tiukassa on. Alumiinia joten en uskalla vääntää/hakkata lujempaa. Sähköventtiili toimii kyllä silmä/kuulomääräisesti tarkastettuna.
Kamat siis takaisin kiinni, samalla ilmanputsarin vaihto.
Suoraan imukanavaan putsausspraytä, LiquiMoly Diesel, ohjeen mukaan. Tämän toimivuudesta tai putsaksen tehosta en tiedä.
Savutus on nyt selkeästi vähentynyt ja haju ei enää niin vahva.

Tutkiminen siis jatkuu...
_________________________

W639 V6 3.0CDI -06
tmallat
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 13.10.2018 18:55
Paikkakunta: Espoo

Re: W639 EGR:n tulppaus vs. vaihto

Viesti Kirjoittaja tmallat »

On tuohon näköjään tehty ohjelmaan myös egr:n poisto, mutta tulppaus jäänyt tekemättä. Ei tule mitään vikakoodia kun johto irti ajelee.

Huomaisin ajossa, että kun päästelee pitkään moottorijarrutukseen, vaikka tullessa moottoritieltä rampille ja stop, heti siintä taas liikkeelle, niin selkeästi savuttaa kiihdytyksessä. Ja jo pysähdyksissä ollessa savuttaa. Jos taas tekee saman ilman moottorijarrutusta eli vapaalla/ jarrulla, savutusta selkeästi vähemmin...

Tämän huomion jälkeen tänään taas iltapuhteiksi: EGR irti ja tulppaus. Tein teräslevylätkät useampaan väliin :twisted: Ei ainakaan turbo ime egr:n suutinta auki.

Ajo tulppauksen jälkeen: Savutus taas selkeesti vähentynyt. Sitten kunnolla ajoon ja lämmöt ylös. Useita 0-100 vetoja niin pöllähtää, mutta niin varmaan kuuluukin.
Kännykällä softa kellottaa 0-100km/h 8,4s. Lämmöt +91astetta.
Tiensivuun ja tutkimaan savuja, joutokäynnillä pientä savua. Normaali haju.
Jatkan ajelua ja huomio, että selkeesti tuo moottorijarrutus tuo taas pientä savua.

Onko ideoita mistä lähtisin etsimään tuota savutuksen syytä?
_________________________

W639 V6 3.0CDI -06
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3903
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W639 EGR:n tulppaus vs. vaihto

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Väheneekö öljy paljonkin vaihtojen välillä?
Saattaa olla että sieltä on huiskittu ohjelmasta sitä sun tätä vikakoodia pois, ja ahtopaineet huitelee missä sattuu.
Moottorijarrussa pakopaine tippuu lähelle nollaa ja ahdin lykkää öljyä putkeen, savua vedossa ja tyhjäkäynnillä.
Jos star käytössä niin tarkista mitä on pyydetty ahto ja mitä toteutunut, paljonko tulee virhettä.
En siis faktana tiedä kuka ja miten on softa tehty, mutta tarkkana noiden kanssa saa olla kenen antaa autoaan muokata.
tmallat
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 13.10.2018 18:55
Paikkakunta: Espoo

Re: W639 EGR:n tulppaus vs. vaihto

Viesti Kirjoittaja tmallat »

Joo, kyllähän tuo öljy vähänee, varmaan 3 l vuoteen menee, vasta kohta vuoden mulla auto ollut. Hiukan tiputtaa öljyä ilmeisesti täyttöputken juuresta, menee tiiviste vaihtoo.

Käytin *:lla. Erilaisia testejä; virrat päällä, tyhjäkäynnillä ja ajossa tehtynä.
Pisti silmään Lambdan jännite. Tyhjäkäynnillä 894mV ja kun nopeasti kaasutta rajottimeen asti niin jännite lähtee aluksi laskemaan alas, kuten mielestäni pitääkin, mutta nopeasti nouseekin ylös 1250mV asti.
Kaasun kun vapauttaa, niin tippuu taas tyhjäkäynnillä vajaaseen 900mV. Eikö jännitteen pitäisi olla lähtökohtaisestikin jo alhaisempi, ja ei missään tapauksessa ainakaan yli 1000mV?

Vaihdoin tuon ahtopaineen tunnistimen, oli hiukan yli ohjearvojen, hiukan taas auttoi savutukseen.
Pikku hiljaa hyvä tulee... :)
_________________________

W639 V6 3.0CDI -06
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4670
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: W639 EGR:n tulppaus vs. vaihto

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Ahtovuoto
Pakosarja vuoto/rikki
Ahdin rikki
Ilmamassamittari(t) rikki
Suutin rikki
Imusarjan läpät
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3903
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W639 EGR:n tulppaus vs. vaihto

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Kuten tuikku jo tuossa mainitsi niin ahdin voi tosiaan olla menossa / kulunut, päittäisvälystä ja turbiinin rengastiiviste kulunut niin alkaa kyllä savua tulemaan kuormutettaessa.
Ahtimesta imuputki irti ja kokeilemaan onko päittäistä kertoo jo jotakin.
tmallat
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 13.10.2018 18:55
Paikkakunta: Espoo

Re: W639 EGR:n tulppaus vs. vaihto

Viesti Kirjoittaja tmallat »

Kiitos kommenteista. Lisää on tutkittu.
Ahtovuotoa en löytänyt silmällä.
Pakosarja vuotoa en myöskään löytänyt.

Ahdinta tarkasteltu:
- tiiviste oli ok mutta hiukan öljyinen.
- Mielestäni ei ole akselin suuntaista välystä, oli aika hämäkkä, pihdeillä en tuntenut mitään välystä. kädellä ehkä hieman.
- Siivekkeet mielestäni hyvässä kunnossa, ei pyöristymiä. Eikös se yleensä lähde musta savu jos on ahdinvika... Tästä lähtee siis valkoinen savu.
Turbon tarkastelu tässä videolla:
https://youtu.be/8XDaCVEYMC4

Suuttimet testattu *:lla alkuviikosta, puristukset myös, ja olivat ok.

Torque ja OBD II mokkulan kanssa juuri ajelin:
Ilman virtaus 18g/s tyhjäkäynnillä, ajossa nousi 230g/s. Onko ok?
Läpät; Torque näyttää tyhjäkäynnillä auki asentoa 92%, ja ei juurikaan ajossa heilu. Kun sammuttaa koneen niin läpät sulkeutuvat ja avautuu edestakaisin. Alla piirtokuva koneen sammuttamisen jälkeen.

Nuo Lambdan arvot vielä hämmentää... Voiko tuo oikeasti vaikuttaa? Ajossa jännite nousee 1250mV asti, ja tyhjäkäynnillä 850mV. Onko liikaa? Voisiko antaa väärää arvoa syötölle ja työntää liikaa soppaa?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
_________________________

W639 V6 3.0CDI -06
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3903
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W639 EGR:n tulppaus vs. vaihto

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Joo ahdin vaikuttaa ainakin tuon perusteella ehyeltä. Ei sitä ihan pihdeillä tarvitse koittaa, kyllä sen huomaa käsin jos päittäisvälystä akselissa on.
Mitenkä laadukas ohjelma sitten mahtaa olla josko vika on siinä mene ja tiedä.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W639 EGR:n tulppaus vs. vaihto

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Ainakun alkaa miettiä onko vika ohjelmassa kannatta miettiä missä kohdin vika ilmaantui suhtessa ohjelmointiin
Mökkillä
'
tmallat
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 13.10.2018 18:55
Paikkakunta: Espoo

Re: W639 EGR:n tulppaus vs. vaihto

Viesti Kirjoittaja tmallat »

No joo, ei ollut Lambda anturi. Vaihdettu, sama savutus lämpöisenä jatkuu. Ja Lambdan jänniteet edelleen samat...

No tuota ohjelmaa mäkin mietin, mutta kun on toiminut hyvin, vuodesta 2008 asti ohjelmoitu tehot ja dpf off vuonna 2015. Tämän jälkeen sitten ilmeisesti EGR ohjelmoitu jossakin muualla...
Mulla toiminut oston jälkeen vuoden tosi hyvin.
_________________________

W639 V6 3.0CDI -06
tmallat
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 13.10.2018 18:55
Paikkakunta: Espoo

Re: W639 EGR:n tulppaus vs. vaihto

Viesti Kirjoittaja tmallat »

Kokeilussa nyt tuleeko öljyä liikaa huohotinpuolelta turbolle. Vedin huohotinventtiililtä letkun suoraan itse tekemään keräysastiaan ja tulppasin imuputken reiän, joten huohotin kaasuja ei nyt pääse turbolle. Nyt ei savuta juuri yhtään.
Keräysastiaan ei ole vielä valunut öljyä. Vasta vajaa 100km ajettu.
Huohotin venttiillitä tulee kyllä kunnon paine kun tulppaan peukalolla letkun, koneen tyhjäkäynti muuttuu ja alkaa "sakkaamaan". Näinkö sen pitää toimiakkin?
Onko tuosta tekemästäni viristä jotain haittaa?

Ajattelin laittaa öljynkeräyssäiliön väliin, esim D1 spec merkkisen. Näin koneen huohotinilma pääsee turbolle asti. Kokemuksia näistä säiliöistä?
_________________________

W639 V6 3.0CDI -06
tmallat
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 13.10.2018 18:55
Paikkakunta: Espoo

Re: W639 EGR:n tulppaus vs. vaihto

Viesti Kirjoittaja tmallat »

No joo, tosi pitkästä aika täällä taas. eli päivitystä tilanteeseen, auto meni vielä viimekesänä pajalle.
Savutuksen syy ei heti sielläkään selvinnyt. ei muuta kuin turbo irti, ja väljyyttä oli. Uusi Turbo tilalle ja siihen loppui savut.
Samalla ilmastoinnin kompura vaihdettiin. Hort Auto Espoossa teki ammattitaidolla. Suosittelen.
_________________________

W639 V6 3.0CDI -06
Vastaa Viestiin