DPF tuhkamäärän nousu, virtausvastus arvo?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6271
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

DPF tuhkamäärän nousu, virtausvastus arvo?

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Jopas on vaikeaa löytää foorumilta enää tarvittavaa tietoa... aloitan uuden ketjun vaikka periaatteessa olen käyttänyt jotain saman tyyppistä ketjua juuri siksi että hakujen tulokset pysyisivät edes jotenkin hallinnassa..

No siis, vm- 2007 W219 OM642 nappasi siis veeikonloppuna kiihdytyksessä pienen nykäyksen saattelemana kevyen vikatilan (eli moottorin vikavaloa, vain kierrosten rajoitus). No siinä ei mitään erikoista, niitä sattuu. Auton sammutus ja vika pois, ei enää ogelmia. Luin sitten tänään kiinnostuksesta koodit, kaksi koodia tallentuneena P2510-001 Ahtopaineen säädin ilmoittaa viasta. P2616-002 pakokaasujen vastapaineen tunnistin säätöpoikkeama paine liian suuri. Koko homma lienee säätimen ongelma, aikä aiheuta toimenpiteitä jossei uusi, luulisin?

No sitten otsikon mukainen kysymys; katsoin huvikseni DPF:n tiedot (kun muistin molemmilla viime kerroilla tuhkamäärän olleen mielestäni pieni, 1%) ja nyt kiinnitin huomiota virtausvastukseen joka auton käydessä tyhjäkäyntiä näyttää 0 hPa???? Onko se muka normaali arvo, vai missä paineessa pitäisi lukeman olla? Paine-eroanturi näyttää lukemaa 8hPa (edellisessä mittauksessa kk sitten 4 hPa joten sekin kyllä muuttuu) mutta tuhkamääräksi näyttää taas 1%, oli sama viime kerralla, onko siellä käyty kangen kanssa? Mittarilukema edellisen onnistuneen tuhkamääräkorjauksen ja regenin jälkeen kyllä käyttäytyy loogisesti ja auto kyllä väillä 'haisee poltolle'.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: DPF tuhkamäärän nousu, virtausvastus arvo?

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Ahdin on menossa rikki.

Elä sekoita tuhkamäärää ja nokimäärää keskenään.
Noki on sitä "tavaraa", jota auton käydessä hiukkasloukku korjaa talteen.
Nokimäärä 0-100%, ei reagointia moottorinohjauksen taholta.
100-200%, ecu alkaa miettimään polttoa vasta kun nokimäärä on ylittänyt 100%,n rajan ja yrittää sitä 200%,n asti.
Mikäli polttoa ei ole saatu aikaiseksi, seuraa vikailmoitus
300% on sellainen raja, jonka jälkeen polttoa on erittäin vaikea enää saada päälle, millään laitteella.


Kun tätä, nokea poltetaan, jää jäljelle tuhkaa, testerikertoo prosentuaalisen arvon, mutta kuten nokiarvokin, myös tämä tuhka-arvokin on hatusta tempaistu. Ei perustu mittaamiseen, vaan laskentaan. Tuhka-arvo muuttuu muunmuassa sen mukaan, miten poltot on onnistuneet.

Normitilanteessa polton laukaisee ohjelmassa oleva laskuri - niitä on useita.
Paine-eroanturi on vähän niinkuin perälauta paskakuormassa, varulta. Jos polton alkaminen perustuu anturin valvomaan paine-eroon, on jotain jo vialla.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6271
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: DPF tuhkamäärän nousu, virtausvastus arvo?

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Ah joo, hyvä selvennys tuo noen muuttuminen tuhkaksi... ihmetytti vain kun se tuhkamäärä ei kuitenkaan ole muuttunut.

Ahdin, meinaatko että mekaanisesti menossa koko verme vai perinteinen säädin alkaa kiukuttelemaan ja selviäisi säätimen vaihdolla...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Nurmituomas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 495
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: DPF tuhkamäärän nousu, virtausvastus arvo?

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

onko se polton laskuri km vai joku muu perusteinen. Paljonko 642 normaali polttoväli on?

tuommoisen olen netissä nähnyt.

Mercedes-Benz explains Regeneration of the DPF in one of their Service Bulletins. “The normal regenerating intervals of the BlueTec DPF (the driving distance between two regeneration periods) is 130 miles of City driving, and 320 miles of Highway driving.”
W212 E350cdi
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6271
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: DPF tuhkamäärän nousu, virtausvastus arvo?

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Tuo ei ole Bluetecci

En tallentanut ankä muista näyttikö tuo moottoriversio arvioitua matkaa seuraavaan polttoon, mutta edellisessä tallenteessa (mittarilukema 94756km) oli ajettu matka edellisen regenin jälkeen 420km, tuoreemmassa (mittarissa 98178km) ajetttu matka 754km.

HAA! Molemmissa 'Mittarilukema tuhkapitoisuuden edellisen korjauksen jälkeen' lukema molemmissa on 1000 km ero edelliseen regenerointiin, eli tuhkapitoisuus lasketaan regenissä joka tapahtuu 1000 km välein jossei nokimäärä sitä aiemmin pyydä?

No nyt täytyy vaihdattaa tuo ketju ja kiristin, voihan sekin tuota ahtopainevikaa aiheuttaa (ei muuten ole uusiutunut) jos ajoitus on keturallaan useita asteita venyneen ketjun takia niin ei paineet dynaamisessa tilanteessa täsmää laskennallisiin?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 904
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: DPF tuhkamäärän nousu, virtausvastus arvo?

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Normaali polttoväli n. 1200 km, mutta saa sen laskurin nopeamminkin täyteen polkemalla ja kaupunkiajolla. Lykkää kyllä polton päälle kun laskuri ylittää 100% ja jos maantieajossa, niin n. 30-40 seuraavaa kilometriä poltto kestää. Olen sitä ajossa muutaman kerran seuraillut.

Se virtausvastusarvo ei tosiaan nollasta poikkea, en muista onko edes ajossa näyttänyt muuta koskaan. Tyhjäkäynnillä paine-ero itselläni siinä 10-15 hPa. Tuo hPa vastaa siis millibaria, eli ei paljon mitään ja kun ei tuo anturi mikään tarkkuusmittalaite ole, niin varmaan pieniä eroja on.

Tuhkamäärä pysyttelee kiltisti siinä 1%:ssa. Ihan normaaliarvoja nuo. Mutta tallentuneen vian kannaltahan olennainen onkin vastapaine, mitäs se näyttää?
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6271
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: DPF tuhkamäärän nousu, virtausvastus arvo?

Viesti Kirjoittaja MiHe »

3570hPa oli vastapaine siinä viassa, ahdot tuolloin 2926hPa. Säädinvian olosuhteissa ei painetietoja näy, eikä osaa sanoa kumpi ensin tuli... kierrosluku moottorissa on ihan eri joten eivät aivan päällekkäin ole iskeneet
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Nurmituomas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 495
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: DPF tuhkamäärän nousu, virtausvastus arvo?

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

om642 mielestäni polttaa 10-15 min, varsinkin jos pääsee heti lämpöön sinne 650asteeseen. motarilla riittää pari 10-20km
W212 E350cdi
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 904
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: DPF tuhkamäärän nousu, virtausvastus arvo?

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

OM642 mullakin.

Onpahan paineet, liekö tottakaan? Ehkä ahtimen VNT-säätimen häiriö tosiaan.
Vision
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: La 18.06.2016 22:46

Re: DPF tuhkamäärän nousu, virtausvastus arvo?

Viesti Kirjoittaja Vision »

vastapaine 3,57bar ja ahto 2,92bar...
ML320cdi sport-07 EX. m-sport taas.
Avatar
Jenzi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: To 21.08.2014 21:57
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: DPF tuhkamäärän nousu, virtausvastus arvo?

Viesti Kirjoittaja Jenzi »

Lainataan hieman tätä ketjua kun samankaltaista ongelmaa. Autona tosin W211 220cdi om646.

Mistähän antureista hiukkassuodattimen nokimäärä lasketaan eculle? Perjantaina pamahti ahtoputki halki coolerilta ja aika samoihin aikoihin alkoi taas pukkaamaan koodia suuresta nokimäärästä.

Kävin tänään foorumilaisen starin nokassa tekemässä manuaalisen regeneroinnin, jonka päätteeksi näytti TUHKAmääräksi 0g ja lopetti regeroinnin.
Ennen regenerointia näytti nokimääräksi 169%.
Kuitenkin parinkymmenen kilometrin jälkeen heitti vikatilaan ja nokimääränä taas yli 200%.

Sijaitseeko mittaavat anturit paikoissa johon ahtovuoto voi vaikuttaa ja näyttää väärää tietoa nokimäärästä? Huomenna se tietysti selviää kun saa uuden ahtoputken mutta olisi silti hyvä tietää mistä antureista ne hiukkasloukun nokiarvot tulee.
W211 E220 CDI 2004
S203 C200 CDI 2002
W202 C180 1998
W202 C240 1999
S202 C240 2000
W201 190 1989
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6271
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: DPF tuhkamäärän nousu, virtausvastus arvo?

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Jo ajelet sillä viallisella ahtoputkella niin sehän tuuppaa aitoo mustaa tuubin täydeltä sinne hitusuodattimelle... anturitietojen käyttöön saavat foorumin ohjelmointigurut vastailla :)
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3903
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: DPF tuhkamäärän nousu, virtausvastus arvo?

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Kaikki anturitiedot vaikuttaa ahtopaine pakopaine, ruiskutettu polttoainemäärä ym.
Se lasketaan niistä kaikista se paljonko sitä mustaa sinne tulee. Ahtopaineen puuttuminen yhtälöstä vaikuttaa varmasti siihen täyttömäärään.
Itsellä vaikutti jo imusarjan vuoto täyttöön eikä se vuotanut edes paljoa.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: DPF tuhkamäärän nousu, virtausvastus arvo?

Viesti Kirjoittaja Maastis »

MJPfin sen tuossa jo avasikin, eli normioloissa vehkeiden kunnossa ollessa muistelisin kans Tuikun kirjoitelleen että täyttömäärä ja poltto perustuu täysin laskentaan. Sitten taas backup on paine-eroanturi joka voi laskennan lisäksi toimiaohjaavana poltolle. Jos nyt oikein muistelen lukemaani...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
moska
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 426
Liittynyt: La 16.02.2008 03:03
Paikkakunta: Oulainen

Re: DPF tuhkamäärän nousu, virtausvastus arvo?

Viesti Kirjoittaja moska »

Suhteellisen uutena 642 omistajana ihmettelen, että mistä tietää polton päällä olon? Joskus olen ollut huomaavinani jonkinlaista "raskautta" käynnissä, niin onkohan silloin ollut poltto päällä?
S204 C320cdi - 08
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
Nurmituomas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 495
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: DPF tuhkamäärän nousu, virtausvastus arvo?

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

-korkeasta tyhjäkäynnistä(mutta se voi johtua kylmästä ulkoilmasta yms)
-takalasin lämmitin on päällä. ei näy sisällä, mutta kädellä tuntuu jos auto pihassa ja kokeilee
-Ei vaihda satasessa seiskalle, vaan pitää kutos vaihdetta. myös hiljaisemmassa voi pitää vähän pienempää kuin normaalisti.
-kiihdyttäessä rauhallisestikkin paikaltaan voi kierrättää jonnekkin 2100 tietämille ennenkuin vaihtaa isompaa.
-hajusta(kumin palamisen tms haju) huomaa vain pihassa tms.
äänessä voi olla eroa mutta vaikea siitä erottaa eikä sitä kuule jos radio päällä tms.
W212 E350cdi
moska
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 426
Liittynyt: La 16.02.2008 03:03
Paikkakunta: Oulainen

Re: DPF tuhkamäärän nousu, virtausvastus arvo?

Viesti Kirjoittaja moska »

Okei, oon mää sitten ollut vähän hajulla asiasta. Jos parkkiin ajaessa kumi haisee, niin onko polton kannalta hyvä ajaa vielä reipas sakkokierros?
S204 C320cdi - 08
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
Avatar
Jenzi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: To 21.08.2014 21:57
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: DPF tuhkamäärän nousu, virtausvastus arvo?

Viesti Kirjoittaja Jenzi »

moska kirjoitti: Ti 13.07.2021 09:40 Okei, oon mää sitten ollut vähän hajulla asiasta. Jos parkkiin ajaessa kumi haisee, niin onko polton kannalta hyvä ajaa vielä reipas sakkokierros?
Tarpeeksi raskas kaasujalka niin kumi haisee aina kun pysähtyy :clap:
Jenzi kirjoitti: Ma 12.07.2021 01:37 Perjantaina pamahti ahtoputki halki coolerilta ja aika samoihin aikoihin alkoi taas pukkaamaan koodia suuresta nokimäärästä.
Edelleen näyttää ahtovuodon korjauksen jälkeen 204% täyttöastetta parinsadan km ajon jälkeen, täytynee odotella seuraavaa automaattista regenerointia jos se sen resettaisi, toivottavasti... :shifty:
Vastapaineanturi näyttää ajossa yli 0.5 ahdoilla vastapaineeksi suurinpirtein 500hPa enemmän kun ahtopaine, se lienee ihan normaali vastapaine, eli ei ainakaan putki ihan tukossa? Tyhjäkäynnillä näyttää karvan yli 1000hPa.
W211 E220 CDI 2004
S203 C200 CDI 2002
W202 C180 1998
W202 C240 1999
S202 C240 2000
W201 190 1989
Vastaa Viestiin