s211 320cdi -03, purkaa akkua

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
TDemo
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 08.09.2017 20:53

s211 320cdi -03, purkaa akkua

Viesti Kirjoittaja TDemo »

Nyt olisi hyvät ja vähän huonommatkin neuvot tarpeen. Paljon olen lukenut topicceja, mutta valitettavan usein kliimaksi jää saavuttamatta.

s211 320cdi -03

Lepovirta n. 3,5A. Lähtee hiljalleen laskemaan aina noin 200mA:iin jonka jälkeen herättää itsensä ja palaa 3,5A:iin, ja jatkaa tätä sykliä akun totaaliseen loppumiseen asti.
Latausjännite tyhjäkäynnillä ja normikuormituksella: 13.9V / kaikki herkut päällä 13.6V (mitattu akun navoilta)
Audio 50 aps pyörittää navicd:tä tasaiseen tahtiin ja vilauttaa näytöllään valoa, vaikka auton pitäisi olla unten mailla. Samalla heittää virtapiikkejä kaiuttimille ja aiheuttaa pienen "plob" äänen.
Akku uusittu ongelman alkamisen jälkeen. Pikkuakku näyttää 12.6V levossa.

Havaintoja:
-Takasamin sulakkeet käytetty kaikki irti > lepovirta tippui n. 700mA:iin, mutta auto ei edelleenkään suostunut nukkumaan. Suurin syöppö siellä Audiogateway.
-Kojetaulun päädystä irroittamalla sulakkeita, pääsee edelleen pienempään lepovirtaan, mutta ei vieläkään "nukkumaan".
-Star kertoi, että kattoyksikön ja mittariston välillä ajoittain can ongelma. Käytetty kattoyksikkö irrallaan ja todettu silmämääräisesti olevan kunnossa. Johtojen irroittaminen ei saanut autoa lepoon. Star osasi myös kertoa, että kattoyksikön jännitteensaanti 0V, vaikka pitäisi olla täydet jännitteet. Olisiko jossain oikosulku? No, sulakkeenkaan irroittaminen ei vaikuta auton lepotilaan menemiseen.

-Pihtivirtamittarilla arvoin, että virta jakautuu akun viereiseltä prefuseboxilta > takasam n. 1,5A, etusam n. 0,5A ja loput 1,5A meni apparin jalkatilan ja kojetaulun sulakkeille.

Ja nyt viimein, nyppäsin apparin jalkatilasta sulake 75:lle menevän violetin johdon irti. Auto siirtyy selkeästi lepotilaan. Ensin n. 3,5A ja parilla "askeleella" lepovirta tippuu 10-110mA:iin. Eniten pyörii tuossa 60mA tienoilla. Heittely on hidasta ei syklittäistä. ( :idea: Huomaa biiltemaanin pihtivirtamittarin tarkkuus 2,5% +5 numeroa(?!?))

Sulake 75 ilmeisesti kuuluu apparin samille. Seuraavaksi pitäisi selvittää onko herra 2115452132 syyllinen vai joku sen kautta kulkeva. Osaako joku kertoa, mitä kaikkea tuo jalkasami ohjaa? Ainakin oikean puolen etuvaloja ja vilkkuja. Tai hahmottaako joku kokonaisuutta paremmin?

Alkaa v....taa niin paljon, ettei meinaa saada kaavioista selvää.
-w124 200D -88
-s211 320cdi -03
-s202 200cdi -99 (edesmennyt)
-s210 220cdi -01 (annettu pois)
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3903
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: s211 320cdi -03, purkaa akkua

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Näyttäisi siltä kun can väylä olisi päällä kokoajan. Mitään muita kun tuo kattoyksikön vikakoodi?
Mikä ei toimi, vai toimiiko autossa kaikki sähkölaitteet?
TDemo
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 08.09.2017 20:53

Re: s211 320cdi -03, purkaa akkua

Viesti Kirjoittaja TDemo »

MJPfin kirjoitti:Näyttäisi siltä kun can väylä olisi päällä kokoajan. Mitään muita kun tuo kattoyksikön vikakoodi?
Mikä ei toimi, vai toimiiko autossa kaikki sähkölaitteet?
Niin joo, eihän sitä kaikkea kerralla muista. Auto ollut minulla kolme vuotta ja kolme vikakoodia ollut koko ajan:
-vasen etu oviohjainlaite rikki (ko. Oven ikkunan parametrointi ylöspäin ei onnistu, muuten toimii). Sulakkeen irroitus ei poista ongelmaa.
-sähköinen lisävastus rikki, sekä tarkista laturin DF(?)-signaali.

Lisävastuksessa samat koodit oli piuha kiinni tai irti. Piuha paikallaan lämpenee nopeammin.

Mielestäni kaikki toimii. Kännykkäyksikköä enkä c-kasettidekkiä ole kokeillut. Kännykkäyksikön sulakkeen irroitus akun vierestä ei poistanut ongelmaa. Pitää käydä kaikki nappulat vielä läpi kun ehdin.

Eilen illalla (yöllä) huomasin, kun ovi oli auki, että jalkatilan valot yritti sammua, mutta heräsivät aina takaisin päälle. Mittaristoa, en tajunnut katsoa, että heräsikö sekin.

Ps. Toissakesänä huomasin, että peräkärryn jarruvalolle ei tule kuin 10V. Sulakkeen poisto ei vaikuta ongelmaan... :(
-w124 200D -88
-s211 320cdi -03
-s202 200cdi -99 (edesmennyt)
-s210 220cdi -01 (annettu pois)
TDemo
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 08.09.2017 20:53

Re: s211 320cdi -03, purkaa akkua

Viesti Kirjoittaja TDemo »

Nyt kävin mittailemassa lepovirtaa ihan normaalilla yleismittarilla. Pihtimittarin arvo heittää suuresti, jos kulma johtoon muuttuu.

Apparin jalkatilan Sam kytkettynä irti 75 sulakkeelta lepovirta pyörii 17-25mA.
Apparin jalkatilan sam sekä takapaksista 81 (kojelaudan sulakerasia) irti kytkettynä lepovirta 11mA.

Yhteenvetona voidaan sanoa, että auto menee uneen kun repii 75 sulakkeen irti.

Mitenhän tuon apparin samin vaihto, jotainhan sille pitäs varmaan kertoa starilla?
-w124 200D -88
-s211 320cdi -03
-s202 200cdi -99 (edesmennyt)
-s210 220cdi -01 (annettu pois)
TDemo
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 08.09.2017 20:53

Re: s211 320cdi -03, purkaa akkua

Viesti Kirjoittaja TDemo »

27 tuntia maksun suorituksesta kävin matkahuollosta hakemassa uuden(käytetyn) apukuskin puoleisen sam yksikön ja auto pääsi vihdoin nukkumaan!

Hintaa vialle tuli:
-akku 149e (kaiken varalta uusi akku, entinen purkautui 3,5 volttiin asti)
-käytetty apparin etusam 40e rahteineen tamperelaiselta purkamolta
-pihtivirtamittari n. 50e, joka jää kyllä myöhemmälle käytöllekin
-harmaita hiuksia
-vapaa-aikaa auton eikä vaimon kanssa (jonkun mielestä pelkkää plussaa)

Aika näyttää miten käy, mutta kiitos mielenkiinnosta ja toivottavasti tästä threadista on apua myös jollekin muulle.
-w124 200D -88
-s211 320cdi -03
-s202 200cdi -99 (edesmennyt)
-s210 220cdi -01 (annettu pois)
Vastaa Viestiin