W219 multicontourin vianetsintä Starilla?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Va902
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: To 27.09.2012 13:16

W219 multicontourin vianetsintä Starilla?

Viesti Kirjoittaja Va902 »

Eli multicontour-säädöt on molemmissa penkeissä täysin mykät ja haluaisin yrittää Starilla diagnosoida lähteekö esim. Pumppu päälle ja kulkeeko katkaisijoilta tieto ohjainyksikölle jne.

En vain löydä miltään ohjainyksiköltä vikakoodia enkä "full list of guided test":eistä mitään millä noita voisi testata. Olisiko kellään vinkkiä mistä tuota Xentry 09/2014:lla voisi testata?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17204
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W219 multicontourin vianetsintä Starilla?

Viesti Kirjoittaja dealer »

En tiedä 219:sta, mutta kokeilitko oviohjainlaitteilta ?
oulaistenliikenne.fi
Va902
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: To 27.09.2012 13:16

Re: W219 multicontourin vianetsintä Starilla?

Viesti Kirjoittaja Va902 »

Kiitos, täytyy tsekata sekin. Onko tuossa jotain fiksumpaa reittiä löytää mahdollinen ohjauslaite kuin tuon quick testin kautta eri ohjainlaitteille menemällä?
Va902
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: To 27.09.2012 13:16

Re: W219 multicontourin vianetsintä Starilla?

Viesti Kirjoittaja Va902 »

Nyt on tsekattu ovimoduulikin, ja ei löydy sieltäkään mitään noihin liittyvää. Hyvin ne on kyllä piilotettu, tuntuu käsittämättömältä että säädöt on täysin mykät molemmissa jakkaroissa, ja mitään vikakoodia mistään ei tule, ja mistään ei löydy paikkaa mikä noita ohjaisi.

Ovimodulilta löytyi jotakin testejä ovessa oleviin katkaisijoihin liittyen, mutta nuo Multicontour-säädöt on penkin etureunassa eikä ovessa. Penkkimoduulilta löytyy kaikki sähköllä toimivat säädöt ja niiden testaus, mutta ei mitään multicontouriin liittyvää.

Tuli sitten mieleeni että mahtaisiko nuo olla Dynamic Seat -modulin takana, mutta kun auto ei ole varustettu dynaamisilla jakkaroilla vaan pelkästään multicontoureilla, niin ei siinä varmaan noita dynamic seat -moduleita olekaan. Ajoin CAN-väylätestin, ja sellaisia moduleita ei ainakaan järjestelmä löydä.

Eli edelleen apua kaivattaisiin, mistä ihmeestä noita oikein pääsisi troubleshoottaamaan?
[ESA-77]
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Pe 29.01.2010 08:55
Paikkakunta: Kangasala

Re: W219 multicontourin vianetsintä Starilla?

Viesti Kirjoittaja [ESA-77] »

Tuolla ihmettelin samaa: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 8&start=60" onclick="window.open(this.href);return false;. Eli ei ole mitään älykästä ohjainlaitetta. Takakontissa on pelkästään kompressori, joka lähtee käyntiin, kun tarvitaan paineilmaa. Loput toimii paineilmalla eikä sähköllä. (Dynaamisten istuinten kanssa on älykkyyttä.) Olisko sama vika eli kompressorin moottori ei pyöri?
[ESA-77] kirjoitti:
Droc Rewop kirjoitti:Lisää pikkujumppaa. Penkkien lisäsäätimet ei tee mitään. Onkos kukaan avannut tuota takaluukussa sijaitsevaa pumppua jos se olis ehjättävissä?

edit: Osaako joku käyttää WISsiä niin hyvin että löytää mihin tuo mustavihreä johdin menee pumpulta? Itse en löydä kaaviosta kuin nuo kaksi muuta.
Löysin tällaisen: https://www.mb-treff.de/tipps-tricks/w4 ... /index.php" onclick="window.open(this.href);return false; Tuossa on sama pumppu "000 800 25 48"
Mustavihreä olisi tuon mukaan "Zündung an"/"Ignition on"/"Virrat päällä". Siihen tulee jännite, kun virrat ovat päälle.
[ESA-77] kirjoitti:Minkä niminen moduuli on multicontour ominaisuudelle? Missä se mahtaa sijaita, niin voisi katsoa tuleeko sähköä sinne?
Nyt kun tutkin tarkemmin niin mitään sähkömoduulia ei tarvita. Säätöpaneelille menee vain ilmaletkut ja nappien alla taitaa olla venttiilit.

Aukaisin pumppukotelon ja mittasin, että moottorille tulee sähköä. Otin moottorin ja pumpun irti. Sen jälkeen irroitin pumpun erilleen. Testaisin moottoria, mutta ei oikein lähtenyt pyörimään. Akselista antoi vauhtia niin sitten pyöri. Seuraavaksi irroitin moottorin "takalaipan" avaamalla väkäset ja vetämällä ulos. Hiilet olivat muovisen prikan takana ja tulivat vähän hankalasti pois. Kommutaattorilla oli kaksi mustaa raitaa. Minusta hiilissä oleva kaari oli väärin suunniteltu. Hiiliä olisi pitänyt kääntää 90 astetta, jotta kaari olisi myötäillyt kommutaattoria. Otin muovi prikan pois tieltä ja hion mustat pois 800 hiomapaperilla. Pumpun avaus oli turhaa tässä tapauksessa.
Sitten kasaus: muovi prikka takaisin akselille. Moottorilaipan reikien kautta langat, joilla sai hiilet levitettyä, kun laipan laittoi takaisin. Metalli väkäsien vääntö takaisin. Testasin moottoria ja heti pyöri nätisti. Pumppu kasaan ja auton perään kiinni. Virrat päälle ja nappeja painelemaan. Taas toimi säädöt.
Esa

GL X164 420cdi -07
E W211 280cdi -05
Ex-ML W163 320 -01
Va902
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: To 27.09.2012 13:16

Re: W219 multicontourin vianetsintä Starilla?

Viesti Kirjoittaja Va902 »

Kiitokset [ESA-77]! Eipä käynyt mielessäkään että tuo systeemi voisi olla niin "tyhmä". :D Mutta tuo kyllä selittääkin paljon, jos tuo säädinpaneeli säätää vain mekaanisia venttiileitä, ja järjestelmän äly rajoittuu siihen että jos siellä ei ole riittävästi painetta niin pumppu käynnistyy, ja jos on niin ei käynnisty. Ja jos se pumppu on hajalla niin ei käynnisty muttei myöskään ilmoita mitään mihinkään...

Katselin itse asiassa jo taannoin youtubesta videoita tuon pumpun irroituksesta ja testauksesta, mutta ei niissäkään yhteyksissä käynyt ilmi että tuo on ainoa keino troubleshootata tuota järjestelmää. Tämä on kyllä hyvä tieto, uskon että näillä eväillä pääsen asiassa eteenpäin. :thumbup: Ei tuo pumppu tosiaan ole tuossa missään vaiheessa ääntä päästänyt, mutta en kyllä huomannut mitään pumpun ääntä kaverin autossakaan jossa nuo säädöt toimii, vaikka toki tiedän että siellä toimiva pumppu täytyy toimivassa järjestelmässä olla. En kyllä käynyt korva kiinni takapaksin vasemmassa kyljessä kuuntelemassakaan.

Minäpä otan juhannuksena pumpun irti ohjeidesi mukaan, laitan tähän vielä quotena tuolta ketjustasi niin löytyy helposti tähän aiheeseen liittyen:
[ESA-77] kirjoitti:Nyt kun tutkin tarkemmin niin mitään sähkömoduulia ei tarvita. Säätöpaneelille menee vain ilmaletkut ja nappien alla taitaa olla venttiilit.

Aukaisin pumppukotelon ja mittasin, että moottorille tulee sähköä. Otin moottorin ja pumpun irti. Sen jälkeen irroitin pumpun erilleen. Testaisin moottoria, mutta ei oikein lähtenyt pyörimään. Akselista antoi vauhtia niin sitten pyöri. Seuraavaksi irroitin moottorin "takalaipan" avaamalla väkäset ja vetämällä ulos. Hiilet olivat muovisen prikan takana ja tulivat vähän hankalasti pois. Kommutaattorilla oli kaksi mustaa raitaa. Minusta hiilissä oleva kaari oli väärin suunniteltu. Hiiliä olisi pitänyt kääntää 90 astetta, jotta kaari olisi myötäillyt kommutaattoria. Otin muovi prikan pois tieltä ja hion mustat pois 800 hiomapaperilla. Pumpun avaus oli turhaa tässä tapauksessa.
Sitten kasaus: muovi prikka takaisin akselille. Moottorilaipan reikien kautta langat, joilla sai hiilet levitettyä, kun laipan laittoi takaisin. Metalli väkäsien vääntö takaisin. Testasin moottoria ja heti pyöri nätisti. Pumppu kasaan ja auton perään kiinni. Virrat päälle ja nappeja painelemaan. Taas toimi säädöt.
Va902
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: To 27.09.2012 13:16

Re: W219 multicontourin vianetsintä Starilla?

Viesti Kirjoittaja Va902 »

Kuva
Kuva
Kuva

Teinkin jo tänään, nyt toimii taas. Kiitokset Esalle ohjeista!

Tuossa vielä ohje pumpun irroituksesta w211:ssä. Oli samanlainen homma w219:ssä, ja eipä tuo takakulman avaaminen tuosta poikkea w221:ssäkään.
https://www.pelicanparts.com/techarticl ... cement.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin