MB Vito 108 CDI -99 vikatila
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 14
- Liittynyt: Su 30.06.2019 20:22
- Paikkakunta: Pohjois-Karjala
MB Vito 108 CDI -99 vikatila
Elikkäs tuli hommattua paku työhommia varten ja nyt autossa ilmeni seuraava vika: kiertää 1-3 vaihteilla normaalisti kaupunkiajossa. Maantieajossa yli 80km/h, kun laittaa 4 vaihteen sisään niin ei ota yli 3000rpm kierroksia. Vikatila jää tämän jälkeen päälle ja auto kiertää kaikilla vaihteilla enää ainoastaan sen 3000rpm. Kun auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen, vikatila on poissa ja taas maanteinopeuksissa esiintyy uudelleen. Mittaristoon ei syty moottorinvikavaloa. Hätäpäissäni vaihdoin autoon jo pa-suodattimen ja ilmansuodattimen. Näillä ei ollut vaikutusta vikatilan poistumiseen. Laitoin tankkiin dieselin sekaan diesel fuel system cleaneria, mutta ei tälläkään ollut vaikutusta.
Mistäköhän vikatila voisi johtua? Autoa täytynee varmaan käyttää piuhan päässä vikakoodien luvussa. Osaisiko joku suositella hyvää paikkaa Pohjois-Karjalan alueella, jossa koodit saisia luettua? Autossa ei ole OBD2-porttia.
Kiitos!
Mistäköhän vikatila voisi johtua? Autoa täytynee varmaan käyttää piuhan päässä vikakoodien luvussa. Osaisiko joku suositella hyvää paikkaa Pohjois-Karjalan alueella, jossa koodit saisia luettua? Autossa ei ole OBD2-porttia.
Kiitos!
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: MB Vito 108 CDI -99 vikatila
Onkos mallia missä on EGR jos niin se monesti tekkee että niin kauan toimii kun kierokset vaihteel mutta tasaisessaJ.Varttila kirjoitti:Elikkäs tuli hommattua paku työhommia varten ja nyt autossa ilmeni seuraava vika: kiertää 1-3 vaihteilla normaalisti kaupunkiajossa. Maantieajossa yli 80km/h, kun laittaa 4 vaihteen sisään niin ei ota yli 3000rpm kierroksia. Vikatila jää tämän jälkeen päälle ja auto kiertää kaikilla vaihteilla enää ainoastaan sen 3000rpm. Kun auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen, vikatila on poissa ja taas maanteinopeuksissa esiintyy uudelleen. Mittaristoon ei syty moottorinvikavaloa. Hätäpäissäni vaihdoin autoon jo pa-suodattimen ja ilmansuodattimen. Näillä ei ollut vaikutusta vikatilan poistumiseen. Laitoin tankkiin dieselin sekaan diesel fuel system cleaneria, mutta ei tälläkään ollut vaikutusta.
Mistäköhän vikatila voisi johtua? Autoa täytynee varmaan käyttää piuhan päässä vikakoodien luvussa. Osaisiko joku suositella hyvää paikkaa Pohjois-Karjalan alueella, jossa koodit saisia luettua? Autossa ei ole OBD2-porttia.
Kiitos!
matka ajossa jonon mukan menee vika tilaan, yksi mahdolinen vika paikka on kytkimen asenon tunnistin
mutta piuhan päähän käymään jonnekin niin selviää paremmin eli tarvitsee töpselin missä on isopyöreä pää
tai hyppy johdot portin ja töpselin väliin
Mökkillä
'
'
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 14
- Liittynyt: Su 30.06.2019 20:22
- Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Re: MB Vito 108 CDI -99 vikatila
Nyt tuli käytettyä mese töpselin nokassa ja antoi seuraavia vikakoodeja:
P1615 Ohjainlaitteen jännitteensyöttö
P1470 Kuormituspaineensäädin
P1222 Polkimen arvon tunnistin
P1630 Ajon hyväksymisen signaali
Autossa on EGR-venttiili.
Lisäksi löysin tuollaisen alipaineventtiilin roikkumasta moottoritilasta. Osa numero on 002 540 14 97. Mihinköhän tuo tulisi liittää, tuskin ihan turhanpäiten roikkuu moottoritilassa. Toinen pää venttiilistä on tulpattu.
P1615 Ohjainlaitteen jännitteensyöttö
P1470 Kuormituspaineensäädin
P1222 Polkimen arvon tunnistin
P1630 Ajon hyväksymisen signaali
Autossa on EGR-venttiili.
Lisäksi löysin tuollaisen alipaineventtiilin roikkumasta moottoritilasta. Osa numero on 002 540 14 97. Mihinköhän tuo tulisi liittää, tuskin ihan turhanpäiten roikkuu moottoritilassa. Toinen pää venttiilistä on tulpattu.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 14
- Liittynyt: Su 30.06.2019 20:22
- Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Re: MB Vito 108 CDI -99 vikatila
Vika edelleen selvittämättä. Kävin tänään ostamassa biltemasta halppis ahtopainemittarin. Lisäsin mittarille lähdön T-haaralla map-aturin letkusta. Tyhjäkäynnillä mittarin viisari ei hievahdakaan vaan pysyy nollassa, onkohan se ihan normaalia? Vai pitäisikö mittarin mennä miinuksen puolelle alipaineen johdosta? Ajossa, kolmos vaihteella kun kierroksen meneen n. 4000rpm lukemille, ahdot ovat mittarin mukaan 0,2 bar. En tiedä, onko nämä normaalit vai pitäisikö lukeman olla korkeampi. Nelosvaihteelle vaihdettaessa nakkaa taas vikatilan päälle. Vikatila kun on päällä ja rajoittaa kierrokset 3000rpm, ahtopainemittarin viisaari ei liiku vaan pysyy siinä nollassa.
Auto antoi testerillä vikakoodiksi p1470 eli tuon map-anturin, vai vaikuttaisko enemmän joltain vuodolta letkuissa?
Auto antoi testerillä vikakoodiksi p1470 eli tuon map-anturin, vai vaikuttaisko enemmän joltain vuodolta letkuissa?
Re: MB Vito 108 CDI -99 vikatila
kivoja nuo entiset viritykset, ikinä ei tiedä mitä kaikkea on tuunattu kun ei ole ymmärrystä tarpeeksi ollut...
alipaineella ohjataan joko turboa tai egr:ää, tässä tapauksessa varmaan siis egrn ohjain ja itse egr on tulpattu. Tämä on iältään sellainen että egrn saattaa pystyä tulppaamaan ilman ohjelmointia joten paha sanoa. Tai sitten venttiili vuotaa edelleen josta tulee vikatila ja turbolle koodi. Onko p1470 nyt kumpi, -säädin vai -tunnistin? Jos on luettu jollain yleislukijalla niin ei se lukijakaan sitä kyllä toisesta erota
alipaineella ohjataan joko turboa tai egr:ää, tässä tapauksessa varmaan siis egrn ohjain ja itse egr on tulpattu. Tämä on iältään sellainen että egrn saattaa pystyä tulppaamaan ilman ohjelmointia joten paha sanoa. Tai sitten venttiili vuotaa edelleen josta tulee vikatila ja turbolle koodi. Onko p1470 nyt kumpi, -säädin vai -tunnistin? Jos on luettu jollain yleislukijalla niin ei se lukijakaan sitä kyllä toisesta erota
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 14
- Liittynyt: Su 30.06.2019 20:22
- Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Re: MB Vito 108 CDI -99 vikatila
No juu, eikä autossa tietenkää ole ees huoltokirjaa, että ois jotain lunttilappua noista virityksistä. Mutta vikakoodit kävin lukemassa Akkua Oy:ssä Joensuussa. P1470 vikakoodi on testerin mukaan kuormituspaineensäädin. Akkua Oyllä:vaan veikkasivat, että tuo map-anturi ois rikki, mutta siis vikakoodi säätimestä. Sorry, sekoiluni Voiskohan se nyt olla niin, että tuo moottorissa roikkuva alipaineventtiili ois tuo kuormituspaineensäädin ja vian syy. Täytyy alkaa selvittämään, mistä tuo on lähteny irti ja mihin se tulis liittää.
- Vitollinen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 195
- Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
- Paikkakunta: Lounais-Häme
Re: MB Vito 108 CDI -99 vikatila
Kyseinen osa on Partsin mukaan Switchover valve for torque limitation (MQ3/MQ4/MQ5+MS6. Codes MS6 antaa tulokseksi "Low-pollution vehicle eu stage 3 group 1". Tuo stage 3 taas viittaa CDI112 moottoriin, ja MQ3 taas on 108CDI. Ota näistä nyt selvää..J.Varttila kirjoitti:Nyt tuli käytettyä mese töpselin nokassa ja antoi seuraavia vikakoodeja:
P1615 Ohjainlaitteen jännitteensyöttö
P1470 Kuormituspaineensäädin
P1222 Polkimen arvon tunnistin
P1630 Ajon hyväksymisen signaali
Autossa on EGR-venttiili.
Lisäksi löysin tuollaisen alipaineventtiilin roikkumasta moottoritilasta. Osa numero on 002 540 14 97. Mihinköhän tuo tulisi liittää, tuskin ihan turhanpäiten roikkuu moottoritilassa. Toinen pää venttiilistä on tulpattu.
No, se on joidenkin katalogien mukaan juurikin tuo egr-venttiili, mutta miksi sen letku on noin hölmösti katkaistu/teipattu yms.
Systeemiin liitty vielä partsissa osa 98, eli A 000 545 04 27 (Pressure transducer exhausgas recirculation). Mitenkähän tämä sitten on köpöstelty?
Turbolle menee alipaineletku hukkaportille, ei muuta jos turbo on ns. vakio.
Kannattaisi luetuttaa vikakoodit jollain mb-spesifillä laitteella, yleistestereiltä saadut koodit ovat useimmiten vain suuntaa-antavia.
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: MB Vito 108 CDI -99 vikatila
Mittarin eiJ.Varttila kirjoitti:Vika edelleen selvittämättä. Kävin tänään ostamassa biltemasta halppis ahtopainemittarin. Lisäsin mittarille lähdön T-haaralla map-aturin letkusta. Tyhjäkäynnillä mittarin viisari ei hievahdakaan vaan pysyy nollassa, onkohan se ihan normaalia? Vai pitäisikö mittarin mennä miinuksen puolelle alipaineen johdosta? Ajossa, kolmos vaihteella kun kierroksen meneen n. 4000rpm lukemille, ahdot ovat mittarin mukaan 0,2 bar. En tiedä, onko nämä normaalit vai pitäisikö lukeman olla korkeampi. Nelosvaihteelle vaihdettaessa nakkaa taas vikatilan päälle. Vikatila kun on päällä ja rajoittaa kierrokset 3000rpm, ahtopainemittarin viisaari ei liiku vaan pysyy siinä nollassa.
Auto antoi testerillä vikakoodiksi p1470 eli tuon map-anturin, vai vaikuttaisko enemmän joltain vuodolta letkuissa?
Alipainetta kuulu näyttää
se irto mutikka kullu egrän alipainen linjan väliin tarkista
että se linaj ei vuoda tuon irrotuksen jäljiltä
Mökkillä
'
'
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 14
- Liittynyt: Su 30.06.2019 20:22
- Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Re: MB Vito 108 CDI -99 vikatila
Kiitoksia vastauksesta . Kovasti nyt näyttää, että köpöstelty on ja pahasti. Oiskohan tässä yritetty poistaa egr-venttiiliä käytöstä, mutta onkin poistettu alipaineventtiili. Kovasti ovat samannäköisiä osiaVitollinen kirjoitti:Kyseinen osa on Partsin mukaan Switchover valve for torque limitation (MQ3/MQ4/MQ5+MS6. Codes MS6 antaa tulokseksi "Low-pollution vehicle eu stage 3 group 1". Tuo stage 3 taas viittaa CDI112 moottoriin, ja MQ3 taas on 108CDI. Ota näistä nyt selvää..J.Varttila kirjoitti:Nyt tuli käytettyä mese töpselin nokassa ja antoi seuraavia vikakoodeja:
P1615 Ohjainlaitteen jännitteensyöttö
P1470 Kuormituspaineensäädin
P1222 Polkimen arvon tunnistin
P1630 Ajon hyväksymisen signaali
Autossa on EGR-venttiili.
Lisäksi löysin tuollaisen alipaineventtiilin roikkumasta moottoritilasta. Osa numero on 002 540 14 97. Mihinköhän tuo tulisi liittää, tuskin ihan turhanpäiten roikkuu moottoritilassa. Toinen pää venttiilistä on tulpattu.
No, se on joidenkin katalogien mukaan juurikin tuo egr-venttiili, mutta miksi sen letku on noin hölmösti katkaistu/teipattu yms.
Systeemiin liitty vielä partsissa osa 98, eli A 000 545 04 27 (Pressure transducer exhausgas recirculation). Mitenkähän tämä sitten on köpöstelty?
Turbolle menee alipaineletku hukkaportille, ei muuta jos turbo on ns. vakio.
Kannattaisi luetuttaa vikakoodit jollain mb-spesifillä laitteella, yleistestereiltä saadut koodit ovat useimmiten vain suuntaa-antavia.
Kuvan mukaan numero 98 siis egr-venttiili. Mihinkäs nuo letkut 53, 20 ja 17 oikein johtavat tuosta alipaineventtiililtä?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: MB Vito 108 CDI -99 vikatila
98 näyttäis olevan turbon alipainen säätelijä,J.Varttila kirjoitti: Kiitoksia vastauksesta . Kovasti nyt näyttää, että köpöstelty on ja pahasti. Oiskohan tässä yritetty poistaa egr-venttiiliä käytöstä, mutta onkin poistettu alipaineventtiili. Kovasti ovat samannäköisiä osia
Kuvan mukaan numero 98 siis egr-venttiili. Mihinkäs nuo letkut 53, 20 ja 17 oikein johtavat tuosta alipaineventtiililtä?
letku 53 menee EGR ventilin alipainen "kellon" tuosta punaisen soikulan
sisällä olevasta alipainen säätimestä letku 17(paineen tasaus) taisi sukeltaa
yhteissen suodatimieen letku 20 taas on reitti mistä alipainen tulee
(tehostajan lähetyviltä haarasta)
Mökkillä
'
'
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 14
- Liittynyt: Su 30.06.2019 20:22
- Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Re: MB Vito 108 CDI -99 vikatila
Kiitokset infosta. Täytyy tarkistaa tuo linja. Ymmärsin, että tässä autossa valojen korkeudensäätö toimii alipaineella? Tällä hetkellä korkeudensäätö ei toimi. Ajovaloihin johtavat alipaineletkut näyttivät päällisinpuolin olevan kunnossa.FinlandMerceds kirjoitti:Mittarin eiJ.Varttila kirjoitti:Vika edelleen selvittämättä. Kävin tänään ostamassa biltemasta halppis ahtopainemittarin. Lisäsin mittarille lähdön T-haaralla map-aturin letkusta. Tyhjäkäynnillä mittarin viisari ei hievahdakaan vaan pysyy nollassa, onkohan se ihan normaalia? Vai pitäisikö mittarin mennä miinuksen puolelle alipaineen johdosta? Ajossa, kolmos vaihteella kun kierroksen meneen n. 4000rpm lukemille, ahdot ovat mittarin mukaan 0,2 bar. En tiedä, onko nämä normaalit vai pitäisikö lukeman olla korkeampi. Nelosvaihteelle vaihdettaessa nakkaa taas vikatilan päälle. Vikatila kun on päällä ja rajoittaa kierrokset 3000rpm, ahtopainemittarin viisaari ei liiku vaan pysyy siinä nollassa.
Auto antoi testerillä vikakoodiksi p1470 eli tuon map-anturin, vai vaikuttaisko enemmän joltain vuodolta letkuissa?
Alipainetta kuulu näyttää
se irto mutikka kullu egrän alipainen linjan väliin tarkista
että se linaj ei vuoda tuon irrotuksen jäljiltä
Re: MB Vito 108 CDI -99 vikatila
jos siellä alipainejärjestelmässä on vuoto niin sehän sekoittaa kaikkien alipainevermeiden toimintaa, toisaalta ihmellistä että tilanne tulee vastaan vasta nelosvaihteella, luulisi sen tapahtuvan heti kun käyttö(ali)painee loppuu... mittari kiinni sinne alipaineletkuun ja mittaamaan, sitä en kyllä muista mitä pitäisi näyttää... (en muista auttaako starikaan lukeman tarkastelussa paljoa, HHTWinillä kun pitää mennä)
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: MB Vito 108 CDI -99 vikatila
Yleisin vikakoodi noissa. Vika voi olla alipaineletkustossa tai muuten alipaineen puuttumisessa, EGR:ää tai ahdinta ohjaavissa osissa.Auto antoi testerillä vikakoodiksi p1470 .........
Ahtopaineen mittaaminen ja sen asian pohtiminen on turhaa, ahdot palaavat kun vika löytyy ja saadaan korjattua.
oulaistenliikenne.fi
Re: MB Vito 108 CDI -99 vikatila
Eikö tuo alipaineiden tutkiminen kannattaisi aloittaa ensimmäisestä liitoksesta, kun tehostajalta haarautuu, eli onko siellä alipainetta, vai onko tehostajan luona pieni suodatin, joka tukossa? Jos alipaine on hyvä ensimmäisellä liitoksella, niin siitä jatkaa järjestelmällisesti kaikki haarat eteenpäin, ja kuvat autaa liitoksien etsinnäs?
Ajovalojen korkeuden säätö tulee toimia, vaikka Egr poisto, tai muu aiheuttais vikatiloja, jos haluaa katsastuksesta läpi.
Onko ajovalojen säätö rullalla ohjaamossa? Sprinterissä tulee rullallekin alipaineletkut, en tiedä miten Vitossa toteutettu.
Ajovalojen korkeuden säätö tulee toimia, vaikka Egr poisto, tai muu aiheuttais vikatiloja, jos haluaa katsastuksesta läpi.
Onko ajovalojen säätö rullalla ohjaamossa? Sprinterissä tulee rullallekin alipaineletkut, en tiedä miten Vitossa toteutettu.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: MB Vito 108 CDI -99 vikatila
Alipainen vuoto, letkuirti, säätörulla rikki, lampussa oleva alipainekello rikkiJ.Varttila kirjoitti: Kiitokset infosta. Täytyy tarkistaa tuo linja. Ymmärsin, että tässä autossa valojen korkeudensäätö toimii alipaineella? Tällä hetkellä korkeudensäätö ei toimi. Ajovaloihin johtavat alipaineletkut näyttivät päällisinpuolin olevan kunnossa.
Mökkillä
'
'
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 14
- Liittynyt: Su 30.06.2019 20:22
- Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Re: MB Vito 108 CDI -99 vikatila
Kiitoksia neuvoista. Mittasin alipaineen suoraan tehostajalta ja antoi -0,7bar. Aloin asentaa alipaineventtiliä takaisin paikalleen niin huomasin, että egr:menevä alipaineletku oli katkaistu. Leikkauskohta on ympyröity punaisella lisäämässäni kuvasssa. No, liitin katkaistut letkut yhteen. Mysteerinä minulle on vielä, että mihin alipaineventtiililtä lähtevä letku (nro 17) kuuluu yhdistää. Alipaineventtiilin lisääminen ei auttanut vikatilaan, vaan heittää edelleen +80km/h nelosvaihteella vikatilaan.etrade kirjoitti:Eikö tuo alipaineiden tutkiminen kannattaisi aloittaa ensimmäisestä liitoksesta, kun tehostajalta haarautuu, eli onko siellä alipainetta, vai onko tehostajan luona pieni suodatin, joka tukossa? Jos alipaine on hyvä ensimmäisellä liitoksella, niin siitä jatkaa järjestelmällisesti kaikki haarat eteenpäin, ja kuvat autaa liitoksien etsinnäs?
Ajovalojen korkeuden säätö tulee toimia, vaikka Egr poisto, tai muu aiheuttais vikatiloja, jos haluaa katsastuksesta läpi.
Onko ajovalojen säätö rullalla ohjaamossa? Sprinterissä tulee rullallekin alipaineletkut, en tiedä miten Vitossa toteutettu.
Mittasin lisäksi alipaineen alipaineventtiiilille lähteävästä letkusta ja se antoi saman lukeman kuin tehostajalta, 0,7 bar ( kuvassa punainen neliö). Alipaineventtiilin päästä mitattuna antoi n. 0,05 bar. Eli mittari liiakahti ihan vaan pikkuisen. Mittasin tämän lisäksi vielä Map-anturilta menevät alipaineletkun ja se ei antanut yhtään alipainetta, eli lukema 0.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 14
- Liittynyt: Su 30.06.2019 20:22
- Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Re: MB Vito 108 CDI -99 vikatila
Otin nyt nuo ajovalojen alipaneletkut tarkempaan syyniin ja toisen valon kiinnikekohdasta löytyi pieni murtuma. Uusin liitinkohdan ja nyt toimii ajovalojen säätö.FinlandMerceds kirjoitti:Alipainen vuoto, letkuirti, säätörulla rikki, lampussa oleva alipainekello rikkiJ.Varttila kirjoitti: Kiitokset infosta. Täytyy tarkistaa tuo linja. Ymmärsin, että tässä autossa valojen korkeudensäätö toimii alipaineella? Tällä hetkellä korkeudensäätö ei toimi. Ajovaloihin johtavat alipaineletkut näyttivät päällisinpuolin olevan kunnossa.
Re: MB Vito 108 CDI -99 vikatila
Ympyrä menee turbolle ja eikös tuohon ole turbokin piirretty?
Jokaisella kellolla on letku joka menee ulkoilmaan, koska muuten kello vetäisi kokoajan kun sitä käytetty, ja nämä menee joko suodattimeen, jotka kannattaa puhdistaa, tai menee ohjaamoon pelkkänä avonaisena letkuna.
Kun ajovalojen säätö toimii, niin ei tehostajan luona ole tukosta, mutta laita Egr toimimaan kuten alkuperäinen, jos vikatila poistuisi.
Jokaisella kellolla on letku joka menee ulkoilmaan, koska muuten kello vetäisi kokoajan kun sitä käytetty, ja nämä menee joko suodattimeen, jotka kannattaa puhdistaa, tai menee ohjaamoon pelkkänä avonaisena letkuna.
Kun ajovalojen säätö toimii, niin ei tehostajan luona ole tukosta, mutta laita Egr toimimaan kuten alkuperäinen, jos vikatila poistuisi.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: MB Vito 108 CDI -99 vikatila
On piiretty ja jos tuo letku on poikki/tukittu tai tuo alipainnen säädin on irti letkuista/johdosta niin vika tila on varmaetrade kirjoitti:Ympyrä menee turbolle ja eikös tuohon ole turbokin piirretty?
Jokaisella kellolla on letku joka menee ulkoilmaan, koska muuten kello vetäisi kokoajan kun sitä käytetty, ja nämä menee joko suodattimeen, jotka kannattaa puhdistaa, tai menee ohjaamoon pelkkänä avonaisena letkuna.
Kun ajovalojen säätö toimii, niin ei tehostajan luona ole tukosta, mutta laita Egr toimimaan kuten alkuperäinen, jos vikatila poistuisi.
Mökkillä
'
'
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 14
- Liittynyt: Su 30.06.2019 20:22
- Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Re: MB Vito 108 CDI -99 vikatila
Kiitokset vinkeistä. Äkkiseltään kun katsoin tuota turbon alipainesuodatinta niin oli kyllä siinä kunnossa, että vaihtoon menee. KL-varaosassa näytti ainakin osaa olevan. Täytyy myös putsailla tuo egr viikonlopun aikana. Josko se mese siitä pikkuhiljaa saataisiin taas iskuunFinlandMerceds kirjoitti:On piiretty ja jos tuo letku on poikki/tukittu tai tuo alipainnen säädin on irti letkuista/johdosta niin vika tila on varmaetrade kirjoitti:Ympyrä menee turbolle ja eikös tuohon ole turbokin piirretty?
Jokaisella kellolla on letku joka menee ulkoilmaan, koska muuten kello vetäisi kokoajan kun sitä käytetty, ja nämä menee joko suodattimeen, jotka kannattaa puhdistaa, tai menee ohjaamoon pelkkänä avonaisena letkuna.
Kun ajovalojen säätö toimii, niin ei tehostajan luona ole tukosta, mutta laita Egr toimimaan kuten alkuperäinen, jos vikatila poistuisi.
- Vitollinen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 195
- Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
- Paikkakunta: Lounais-Häme
Re: MB Vito 108 CDI -99 vikatila
Peukkuja sille, että tulee kuntoon. Vitothan ovat kuitenkin melko simppeleitä, viat ehkä joskus tuntuvat mystisiltä. Vaikeusastetta lisää saa aikaan harkitsemattomilla köpöstelyillä, mutta nekin kyllä selviävät hyvällä vianetsintälogiikalla.J.Varttila kirjoitti:Kiitokset vinkeistä. Äkkiseltään kun katsoin tuota turbon alipainesuodatinta niin oli kyllä siinä kunnossa, että vaihtoon menee. KL-varaosassa näytti ainakin osaa olevan. Täytyy myös putsailla tuo egr viikonlopun aikana. Josko se mese siitä pikkuhiljaa saataisiin taas iskuun
Olet jo oikeilla jäljillä kaivaessasi sen kaaviokuvan Partsista, testerimahdollisuus kohtuumatkan päässä auttaisi vielä lisää.
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: MB Vito 108 CDI -99 vikatila
Jos suodatin on tukossa/sen letkutukossa niin seuraaus on liikaa alipainetta ja siitä taas vikatilaJ.Varttila kirjoitti:Kiitokset vinkeistä. Äkkiseltään kun katsoin tuota turbon alipainesuodatinta niin oli kyllä siinä kunnossa, että vaihtoon menee. KL-varaosassa näytti ainakin osaa olevan. Täytyy myös putsailla tuo egr viikonlopun aikana. Josko se mese siitä pikkuhiljaa saataisiin taas iskuunFinlandMerceds kirjoitti:On piiretty ja jos tuo letku on poikki/tukittu tai tuo alipainnen säädin on irti letkuista/johdosta niin vika tila on varmaetrade kirjoitti:Ympyrä menee turbolle ja eikös tuohon ole turbokin piirretty?
Jokaisella kellolla on letku joka menee ulkoilmaan, koska muuten kello vetäisi kokoajan kun sitä käytetty, ja nämä menee joko suodattimeen, jotka kannattaa puhdistaa, tai menee ohjaamoon pelkkänä avonaisena letkuna.
Kun ajovalojen säätö toimii, niin ei tehostajan luona ole tukosta, mutta laita Egr toimimaan kuten alkuperäinen, jos vikatila poistuisi.
Mökkillä
'
'
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 14
- Liittynyt: Su 30.06.2019 20:22
- Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Re: MB Vito 108 CDI -99 vikatila
Oolrait, tilannepäivityksen vuoro kävin vaihtamassa öljyt vitoon tee-se-itse-hallissa ja tutkailin samalla noita alipaineletkuja. Hukkaportilta egr-säätimelle (yllä olevissa kuvissa nro 98) menevä letku oli irti. Laitoin letkun takaisin siinä toivossa, että josko se ois ollu vian syy no, eipä mennyt niinkuin strömsössä vaan heittää samantien vikatilaan joka vaihteella. Putsasin myös egr:n myös ja olihan se aika paskainen. Sitä ei oltu tulpattu.
En kyllä vieläkään keksi syytä tuon alipaineventtiilin poistoille, koska silloinhan hukkaportille ei mene alipainetta ollenkaan?
En kyllä vieläkään keksi syytä tuon alipaineventtiilin poistoille, koska silloinhan hukkaportille ei mene alipainetta ollenkaan?
Re: MB Vito 108 CDI -99 vikatila
Tutki ne alipaineletkut kokonaan.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 14
- Liittynyt: Su 30.06.2019 20:22
- Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Re: MB Vito 108 CDI -99 vikatila
Kyllä se näin on. Taidan laittaa koko alipainesysteemin letkut uusiksi.etrade kirjoitti:Tutki ne alipaineletkut kokonaan.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 14
- Liittynyt: Su 30.06.2019 20:22
- Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Re: MB Vito 108 CDI -99 vikatila
No niin, vihdoinkin mersun vika selvitetty. Tilasin ebaysta uuden kuormituspaineensäätimen, osa A0005450427. Vanha poies ja uusi tilalle ja alkohan se toimimaan. Kone kiertää normaalisti ja ahdot nousee sinne 1 bar kieppeille.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: MB Vito 108 CDI -99 vikatila
J.Varttila kirjoitti:No niin, vihdoinkin mersun vika selvitetty. Tilasin ebaysta uuden kuormituspaineensäätimen, osa A0005450427. Vanha poies ja uusi tilalle ja alkohan se toimimaan. Kone kiertää normaalisti ja ahdot nousee sinne 1 bar kieppeille.
Hyvä että tuli kuntoon
Mutta tuolla osa numerola ei kyllä tule mitään kuormituspaineen säädintä
(mikä ihme se selainen sitten onkaan )
Mökkillä
'
'
- Vitollinen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 195
- Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
- Paikkakunta: Lounais-Häme
Re: MB Vito 108 CDI -99 vikatila
Tuo osanumero on aiemmin tässä viestiketjussa näkyvä osa, numerolla 98. Toisessa Partsin kaaviossa niitä osia näkyy hämäävästi kaksikin kappaletta. Siinä sen tehtävänä on ohjata alipaine kelloa.J.Varttila kirjoitti:No niin, vihdoinkin mersun vika selvitetty. Tilasin ebaysta uuden kuormituspaineensäätimen, osa A0005450427. Vanha poies ja uusi tilalle ja alkohan se toimimaan. Kone kiertää normaalisti ja ahdot nousee sinne 1 bar kieppeille.
Hankintapaikasta riippuen tuolle "rakkaalle lapselle" on useitakin erilaisia nimiä: painemuunnin, paineenmunnin, kuormituspaineensäädin, alipainesäädin, solenoidiventtiili jne. Niissä CDI Vitoissa joissa ei egr:ää ole, osa silti löytyy. Eikä se näinollen liity pakokaasujen takaisinkierrätykseen. Onhan nämä mielenkiintoisia...
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: MB Vito 108 CDI -99 vikatila
Painemuunnin, paineenmunnin, edelä olevat lähinnä oikeaa(käänöstä)Vitollinen kirjoitti:Tuo osanumero on aiemmin tässä viestiketjussa näkyvä osa, numerolla 98. Toisessa Partsin kaaviossa niitä osia näkyy hämäävästi kaksikin kappaletta. Siinä sen tehtävänä on ohjata alipaine kelloa.J.Varttila kirjoitti:No niin, vihdoinkin mersun vika selvitetty. Tilasin ebaysta uuden kuormituspaineensäätimen, osa A0005450427. Vanha poies ja uusi tilalle ja alkohan se toimimaan. Kone kiertää normaalisti ja ahdot nousee sinne 1 bar kieppeille.
Hankintapaikasta riippuen tuolle "rakkaalle lapselle" on useitakin erilaisia nimiä: painemuunnin, paineenmunnin, kuormituspaineensäädin, alipainesäädin, solenoidiventtiili jne. Niissä CDI Vitoissa joissa ei egr:ää ole, osa silti löytyy. Eikä se näinollen liity pakokaasujen takaisinkierrätykseen. Onhan nämä mielenkiintoisia...
Mökkillä
'
'