m104 ke-jetronic

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
juha.liuksiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
Paikkakunta: sastamala

m104 ke-jetronic

Viesti Kirjoittaja juha.liuksiala »

ilmaantui sellainen käymishäiriö,että 2000rpm kohdalla lähes sammuu. Korjasin tuon jakopään öljyvuodot,jonka jälkeen vika ilmeni.
Kävin liittimiä läpi joita pitelin korjauksen yhteydessä, kun irroitin liittimen tuosta potikasta imunokan päästä vika häipyy, mistä kyse?
Olen koittanut siihen toista potikkaa, mutta sama vaiva. Tosin osa ei ollut alkuperäinen.
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3932
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: m104 ke-jetronic

Viesti Kirjoittaja tomant »

Jos nokka tai sen hammaspyörä on ollut irti, niin ajoitus on voinut muuttua, tarkista nokan ajoitus nokan ja hihnapyörän merkeistä. Myös nokan päässä olevassa magneettiventtiilin (laittaa nokkaa aikaisemmalle noin 2000-4000 rpm) toiminnassa saattaa olla ongelmia, esim. johdoissa tai liittimessä turhaa maihinlyöntiä.

Olet varmaankin asentanut nokkaketjun kiristimen oikein.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
juha.liuksiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
Paikkakunta: sastamala

Re: m104 ke-jetronic

Viesti Kirjoittaja juha.liuksiala »

Ei ollut akselit eikä ketju irti, mutta kiristin oli purettuna ,mutta oli ohjeet miten laitoin takaisin. Tuossa johtoa hypistellessäni liitin mureni ja johdoistakin näkyy jyrkemmissä kohdissa olevan kuoret rikki.. löytyyköhän siitä helposti liitintä, sais koko johdon vaihdettua, vai kolvaanko uuden johdon? Näyttäis kyllä olevan paljon paremmassa kunnossa jo tuon muovi kotelon sisällä?
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: m104 ke-jetronic

Viesti Kirjoittaja atlas »

Toi taitaa nyt olla että ruisku tippuu mekaaniselle jos ottaa sen liittimen irti........ vika on muualla
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
juha.liuksiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
Paikkakunta: sastamala

Re: m104 ke-jetronic

Viesti Kirjoittaja juha.liuksiala »

Kolvasin uudet johdon pätkät vika on edelleen sama. Eli lähtee huonosti käymään, käy huonosti ja tuossa 2000rpm kohdalla lähes sammuu, siitä eteenpäin käynti paranee.
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: m104 ke-jetronic

Viesti Kirjoittaja atlas »

Likainen potikkakin tekee tollasta.
Otapa yj-rele pois tai sulakkeet sen päältä ja lähteekö pelaamaan normisti?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
juha.liuksiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
Paikkakunta: sastamala

Re: m104 ke-jetronic

Viesti Kirjoittaja juha.liuksiala »

Kylmänä ei lähteny lainkaan käymään ilman sulakkeita. Käytin lämpimäks, jonka jälkeen lähti ilman sulakkeita, tosin kaasulla härnäillen, eikä jaksanut käydä tyhjäkäyntiä. Kierroksilla kävi ok ja 2000rpm kohdalta stumppaminen katosi. Paremmin käy kun on tuo potikan liitin irti. :wtf:
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: m104 ke-jetronic

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ok..eli sähköisessä puolessa on vika...luulen että potentio metri on pelkästään paskainen ja se pätkii ja sotkee seoksen.
Putsaa ja säädä se...kuvia löytyy haulla ja varmaan se on puhkikin mutta pelaamaan saat sen putsaamalla..itse päätät sitten mitä teet sen kanssa..bosch kallis ja kiinalaiset paskoja.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
juha.liuksiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
Paikkakunta: sastamala

Re: m104 ke-jetronic

Viesti Kirjoittaja juha.liuksiala »

Siis oon tosta magneettikytkimesta, mikä on tuossa imunokan päässä, irroittanut johdot jolloin käynti on ok. Oon koittanu siihen alkup. ja uutta tarvike osaa, vanhan putsailin huolellisesti ja koitin uusiks, ei muutosta. Sillä vanhalla toimi ennen mutta näytti vuotavan öljyä, joten vaihdoin sen. Muita liittimiä ei tarvinnut pidellä, kun tuota n.akselin asentoanturia ja juurikin tuota magneettikytkintä, mikä nyt tuntuis aiheuttavan murhetta..
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3932
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: m104 ke-jetronic

Viesti Kirjoittaja tomant »

juha.liuksiala kirjoitti:Siis oon tosta magneettikytkimesta, mikä on tuossa imunokan päässä, irroittanut johdot jolloin käynti on ok. ...
Ilman johtoja nokan aikaistaminen ei ole päällä, joten tyhjäkäynnin pitäisi olla hyvä, samoin teho yläkierroksilla (noin 4000+). Välialueella noin 2000-4000 pitäisi nokan aikaistamisen pitäisi olla päällä ja silloin sen pitäisi antaa lisää puhtia. Mitään dramaattista muutosta ei nokan aikaistaminen tee eikä sen puuttuminen aiheuta nykimistä tms, ainoastaan vähäistä hengettömyyttä keskikierroksilla. Sen sijaan aikaistaminen heikentää tyhjäkäynnin laatua.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
juha.liuksiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
Paikkakunta: sastamala

Re: m104 ke-jetronic

Viesti Kirjoittaja juha.liuksiala »

Eli tuo, syystä tai toisesta jo tyhjäkäynnillä säätää nokkaa :wtf: oliskohan tuo rikkinäinen johto rikkonut jotain? Vaihdoin tuohon myös laturin, voiko se vaikuttaa?
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
juha.liuksiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
Paikkakunta: sastamala

Re: m104 ke-jetronic

Viesti Kirjoittaja juha.liuksiala »

Kävin mittaamassa, johtoihin tulee virtaa jo tyhjäkäynnillä.
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3932
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: m104 ke-jetronic

Viesti Kirjoittaja tomant »

juha.liuksiala kirjoitti:Kävin mittaamassa, johtoihin tulee virtaa jo tyhjäkäynnillä.
Toiseen johtoon muistaakseni tulee koko ajan +12V ja toinen lyö solenoiden päälle, kun se maadoittaa. Anna virtapuolen olla kiinni ja irrota maadoitus, niin pitäisi käydä hyvin tyhjäkäyntiä. Jos näin on, sen jälkeen etsit syyn, miksi maadoitus tapahtuu ennen aikojaan. Vika voi olla esim. johdossa, liittimessä, releessä tai itse solenoidissa.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: m104 ke-jetronic

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mulla on sellainen muisti kuva että nokka kääntyy alakierroksilla..keskikierroksilla menee toiseen ääri asentoon ja yläkierroksilla taas kääntyy kuin alakierroksilla.

Tai sitten toi oli toisinpäin mutta kolme toimintoa se tekee kierrosalueella.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3932
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: m104 ke-jetronic

Viesti Kirjoittaja tomant »

atlas kirjoitti:Mulla on sellainen muisti kuva että nokka kääntyy alakierroksilla..keskikierroksilla menee toiseen ääri asentoon ja yläkierroksilla taas kääntyy kuin alakierroksilla.

Tai sitten toi oli toisinpäin mutta kolme toimintoa se tekee kierrosalueella.
Alakierroksilla ja yläkierroksilla se on perusasennossa, keskikierroksilla se kääntyy aikaisemmaksi.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
juha.liuksiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
Paikkakunta: sastamala

Re: m104 ke-jetronic

Viesti Kirjoittaja juha.liuksiala »

+14.3V tulee toiseen,jos ottaa maan toisesta johdosta näyttää tyhjäkäynnillä 0.2V.. jos nostaa kierrokset n.2000 nousee 14.3V. 5000rpm kierrätin enempää ei raaskinu paikallaan huudattaa, sillo ei vielä katkaissut. Voihan tuo vika voinu olla, mut nyt ku putsailin ton vanhan solenoidin nii alko silläkin toimiin. Tiedä sitte mikä tuon käyntihäiriön aiheuttaa :roll:
Laitoin johtoon sokeripalan, et sain mitattua toiminnassa, silloin näyttää 0V tyhjäk. ja kierroksia nostaessa ensin 8V, sit laskee 5.5V. (en tiedä johtuuko miten paljon tuosta sokeripalaliitoksesta)
Edelleen alkaa prötään juur tuossa kohtaa missä alkaa toimii.
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
juha.liuksiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
Paikkakunta: sastamala

Re: m104 ke-jetronic

Viesti Kirjoittaja juha.liuksiala »

oliskohan sittenkin vika sytytys puolella, sen varmaan kuuluis sytkääkin johonkin säädellä silloin ku tuo ajoitus nokalla muuttuu?
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
Avatar
Lapio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 28.11.2011 20:24
Paikkakunta: Kokkola

Re: m104 ke-jetronic

Viesti Kirjoittaja Lapio »

Eihän tässä vaan nyt puhuta kahdesta eri asiasta tuon potikan myötä?

Atlas tuolla aikasemmin kai tarkoitti kaasuvivustossa olevaa potikkaa?
Vai olenko taas ymmärtänyt väärin, tuohon vivuston potentiometriinhän littyy juuri kuluminen tai likaantuminen, joka muuttaa kaasupolkimen asentotietoa virheellisesti.
Korjatkoon viisaammat, jos kirjoitin potaskaa.
C126 500 -88
855-T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
juha.liuksiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
Paikkakunta: sastamala

Re: m104 ke-jetronic

Viesti Kirjoittaja juha.liuksiala »

Lapio kirjoitti:Eihän tässä vaan nyt puhuta kahdesta eri asiasta tuon potikan myötä?

Atlas tuolla aikasemmin kai tarkoitti kaasuvivustossa olevaa potikkaa?
Vai olenko taas ymmärtänyt väärin, tuohon vivuston potentiometriinhän littyy juuri kuluminen tai likaantuminen, joka muuttaa kaasupolkimen asentotietoa virheellisesti.
Korjatkoon viisaammat, jos kirjoitin potaskaa.
Juu puhuttiin, mut tarkensin tarkoittavani tuota n.akselin solenoidia, minkä tomant huomasikin. Mun kömmähdys kun käytin tuon potentiometrin nimitystä :oops:
Nyt oon jo ihan sekasin noista lukemista mitä tuo solenoidi antaa: auto käynnissä mitattin et maajohdossakin ois virta! Kai se kohta tuohon pihaan palaa :thumbdown:
Vois vielä kattoo sitä relettä, mikäli sellaisen jotenkin löytäis..
Viimeksi muokannut juha.liuksiala, Ti 09.07.2019 21:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: m104 ke-jetronic

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jos maajohjdon puolelta mittaat kun virta menee toisesta ja maa johto on irti tulee varmasti sieltä virta tai virtakynällä valo kyllä palaa kun sähkö piiri on kytketty ja se kertoo että kääni mangnetismi on ehjä.
Toi potikka jota itse tarkoitin on määränjakajan etupuolella...ja se likaisena tekee nykimisiä ,röpeltämisiä epätasista käymistä kuluneella ja likaisella alueella.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
juha.liuksiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
Paikkakunta: sastamala

Re: m104 ke-jetronic

Viesti Kirjoittaja juha.liuksiala »

atlas kirjoitti:Jos maajohjdon puolelta mittaat kun virta menee toisesta ja maa johto on irti tulee varmasti sieltä virta tai virtakynällä valo kyllä palaa kun sähkö piiri on kytketty ja se kertoo että kääni mangnetismi on ehjä.
Toi potikka jota itse tarkoitin on määränjakajan etupuolella...ja se likaisena tekee nykimisiä ,röpeltämisiä epätasista käymistä kuluneella ja likaisella alueella.
Hyvä, se ei siis välttämättä pala :thumbup:
Koetan tähän nyt laittaa, jos mitenkään onnistun selkeemmin noita oireita:
-imunokka-akselin päässä olevan solenoidin ollessa kytkettynä alkaa auto prötään n.2000rpm kohdalla.
-liittimen irroituksen jälkeen vika häviää, tuntuu käyvän aavistuksen siistimmin tyhjäkäyntiä.
-virtajohtoon tulee mittauksen mukaan 14.3V (tuntuu suurelta)
-maajohto irroitettuna vika häviää ja maadottaessa solenoidi napsuu, ymmärtääkseni siis toimii.
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: m104 ke-jetronic

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mersu ainakin tuon vuosimallisissa maatolla ohjataan toimilaitteita eli + tulee kokoajan ja maatto ohjaa tai sitä kytketään.
Naksuminen kertoo että se solkku toimii.
Olikos se nokka- akseli pois paikaltaan jossakin vaiheessa?
Se pitää tietyllä tavalla kasata muuten menee ajoitus sekaisin...voithan tarkistaa sen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
juha.liuksiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
Paikkakunta: sastamala

Re: m104 ke-jetronic

Viesti Kirjoittaja juha.liuksiala »

Ei ollut, vain kotelot irrottelin.
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: m104 ke-jetronic

Viesti Kirjoittaja atlas »

Voihan se olla mahdollista etttä säädinkin on rikki mutta ..mutta..pitäisi olla siitä varma.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
juha.liuksiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
Paikkakunta: sastamala

Re: m104 ke-jetronic

Viesti Kirjoittaja juha.liuksiala »

atlas kirjoitti:Voihan se olla mahdollista etttä säädinkin on rikki mutta ..mutta..pitäisi olla siitä varma.
Totta, kun kerran pelaa ok ilman tuota solenoidia, tosin on hiukan vaisu.
tomant laitto jotain että siellä on joku rele, jos sen katsois.. siis mikä tuota solenoidia ohjaa?
Tosin voipi olla, jos esim sytytys sekoilee tuolla kierrosluvulla ja karstaa tulpat, minkä takia tyhjäkäyntikin huononee?
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
juha.liuksiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
Paikkakunta: sastamala

Re: m104 ke-jetronic

Viesti Kirjoittaja juha.liuksiala »

nyt kun oon tolla vähän enemmän ajellu huomasin aamulla, ettei tahtonut kylmänä käydä ja vakionopeuden säädin ei puhu mitään.. :clap:
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
juha.liuksiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
Paikkakunta: sastamala

Re: m104 ke-jetronic

Viesti Kirjoittaja juha.liuksiala »

silmäilin tuota määrajakajaa ja suihkuttelin bräkcleaniä. löysin imuvuodon 2/3 imusarjan paikkeilta, sekä ilmeisesti b.paineen säädin vuotaa on määräjakaja tahriintunu takapuolelta. lueskelin tuolta, jonkun vaihtaneen sinne o-renkaat, ilmeisesti siinä tapauksessa vuoto loppunut. tuli siinä myös lambda mitattua johdosta, siinä ei vikaa. nyt siis pitää ilmeisesti imuvuodon takia imusarja irroittaa :thumbdown: kun suuttimet ja niiden tiivisteet vaihdettu hiljan.
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
juha.liuksiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
Paikkakunta: sastamala

Re: m104 ke-jetronic

Viesti Kirjoittaja juha.liuksiala »

On ollu taas aikaa ja motivaatiota ihmetellä tuon käytöstä. Imunokan solenoidi toimii niinku pitää, mut aiheuttaa edelleen tukehtumista. Syyn siis täytyy olla nokkaakselin asennuksessa, se pitää tarkastaa. Se on täytyny olla väärin, monta vuotta sitten tehdystä kannentiiviste remosta asti. Mutta se ei ole ainoa murhe, tuota on vaivannut rikkaalla käyminen, öljyn joukkoon menee runsaasti bensaa jossain kohtaa, ilmeisesti kylmä käynnistyksessä. Päästöissä tyhjäkäynnillä hc korkea jotaain 250.. ylälautasen alle kurkatessa on kostea bensasta. Tuon potentiometrin mittasin 0.9-0.8 välillä liikkuu, irti en vielä uskaltanut ottaa, kai siihenkin on rohjettava :roll:
Lisäilmaluistin puhdistin, vaikkei mitään likaa näkynyt ja tarkastin toiminnan, (herkästi liikkuu) kun tuo taristää vähän joutokäynnillä.
Taas oon suihkinut bräckleanilla ympäriinsä, enkä enää huomannut imuvuotoja, irroitin niitä pieniä ap-letkuja enkä huomannut merkittävää muutosta käynnissä. Lambdan irroitin eikä se vaikuttanut käyntiin?!?joskus sitä mittaillessa näytti jotain elämää..
Joku jossain kirjoitti et tuon jakajapumpun alla ois joku tiiviste jollain vuotanut, onkohan paha vaihtaa?
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: m104 ke-jetronic

Viesti Kirjoittaja atlas »

Koko tiiviste sarja tällöin määrikseen..saa jenkkilän kautta ebay.com kautta niitä ja kaiketi satasen verran ja ohjeet löytyy youtubesta.
tärkein tuossa etä tönärillä mittaat tapin korkeuden tai mutterin minkä alla on se tiiviste josta vuotaa...suuttimen tyvellä on kumitiiviste omansa..ei o-rengasta.
Kannattaa tollasissa ongelmissa käydä koko ke- jetti läpi täällä oleviall opeilla ja tutustua sen sielun elämään ja sitten osaakin sen jos jotain sattuu mutta sanoisin että muitakin kumiosia on vuotoja siellä ja kaasukaan ei palaudu kun huutaa kierroksilla eli sielläkin voi olla läpän katkaisin rikki tai toi vaijeri löysällä/joosi toinen poikki.
Rohkeasti myös potikkaa putsaamaan ja säätämään...itse tossa säätelin yhtä niin en enää tehnyt sitä mittarilla kun kaikki välykset kertaan tuu vaan suuntaa näyttävä ja kun ei tullut hyvä niin korva kuulolla ja hyvin pelaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
juha.liuksiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
Paikkakunta: sastamala

Re: m104 ke-jetronic

Viesti Kirjoittaja juha.liuksiala »

Olisko tuo oikeenlainen? Sitten vielä jos osais ees vähän kieltä ja tuolta jotain hankkia :roll: https://www.ebay.de/itm/0438101044-Repa ... ect=mobile" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.ebay.com/itm/0438101043-Rep ... ect=mobile" onclick="window.open(this.href);return false;
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
Vastaa Viestiin