W124 hehkuvalo palaa pitkään
W124 hehkuvalo palaa pitkään
Ongelmanahan siis on että hehkuttaessa hehkun valo palaa sen 30 sekunttia ja sitten sammu riippumatta lämpötilasta. Eli siis mistä tämä johtuu? Tämä ongelmahan on ollut niin kauvan kuin tuo auto on mulla ollu eikä ole haitannu ihteä mutta olishan tuo mukava jos sais korjattua
Re: W124 hehkuvalo palaa pitkään
Mittaava hehkunrereeltä ensin hehkun kunto....Ota liitin irti ja näet numeroista mikä hehku.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W124 hehkuvalo palaa pitkään
Unohin jo kokonaan että kyselin jotain täältä mutta siis hehkut on ihan ehyet ja rele. Ongelmahan ei siis ole että hehkut ei toimisi vaan että hehkuttaa kauvan. Ei väliä onko -30 vai +30 ulkona tai moottori umpijäässä vai sulamispisteessä niin se hehkuttaa sen 30 sekunttia aina. Ja ei en puhu kun moottori on käynnissä että silloin hehkunvalo palaa vaan kun ihan normaalisti laittaa virrat päälle ja alkaa hehkuttamaan
Re: W124 hehkuvalo palaa pitkään
Eli haisteleeko se rele jostain sen moottorin lämpötilan vai mitenkä se tietää kuinka kauvan hehkuttaa
Re: W124 hehkuvalo palaa pitkään
https://www.merteil.fi/fin/lampomittari ... 21413-6-29" onclick="window.open(this.href);return false;
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W124 hehkuvalo palaa pitkään
Näin se tosiaan on. Sit jos auto on tyyliin 10/89 tai uudempi niin niissä ja uudemmissa on tuo lämpötilakompensointi. Sit jos siihen on vaihdettu vanhemman hehkurele niin 30 sekkaa menee aina. Niin ja sit on sellainenkin että jos jossain rempassa irtoaa tuon hehkun lämpötila-anturin johto irti niin taas menee se 30s.preston kirjoitti:Vanhemmissa malleissa ei hehkureleessä oo t-liitintä, eli ei haistele moottorin lämpötilaa, vaan hehkuttaa tuon n. 30 sekuntia aina, eli jos alkupään malliversio sulla, niin toimii niinku pitääkin.
Re: W124 hehkuvalo palaa pitkään
Tämäpä mielenkiintoista, ja itselle taas ihan uusi juttu.
Mites nyt sitten tuo oli vanhemmissa malleissa? Meillä oli aikanaan -76 W123 300D, ja hyvin vahvasti väittäisin, että siinä hehkuvalo paloi paljon lyhyemmän aikaa lämpimällä moottorilla kuin kylmällä. Toki se aina kesti pitempään kuin noissa 90-luvun vehkeissä, mutta ei se kuitenkaan mitenkään vakio hehkutusaika ollut. Tuo oli siis siltä aikakaudelta, kuin muut kuin 300D oli vielä sillä vipukatkaisijalla, jolla käynnistettiin ensin hehkut ja sitten moottori. Kolmesatasen sai jo kääntää avaimesta käyntiin. Toimiko se sitten jotenkin sen mukaan, että hehkun vastus muuttuu sen lämmetessä ja kuumassa moottorissa se tietysti lämpeää nopeammin?
Mites nyt sitten tuo oli vanhemmissa malleissa? Meillä oli aikanaan -76 W123 300D, ja hyvin vahvasti väittäisin, että siinä hehkuvalo paloi paljon lyhyemmän aikaa lämpimällä moottorilla kuin kylmällä. Toki se aina kesti pitempään kuin noissa 90-luvun vehkeissä, mutta ei se kuitenkaan mitenkään vakio hehkutusaika ollut. Tuo oli siis siltä aikakaudelta, kuin muut kuin 300D oli vielä sillä vipukatkaisijalla, jolla käynnistettiin ensin hehkut ja sitten moottori. Kolmesatasen sai jo kääntää avaimesta käyntiin. Toimiko se sitten jotenkin sen mukaan, että hehkun vastus muuttuu sen lämmetessä ja kuumassa moottorissa se tietysti lämpeää nopeammin?
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: W124 hehkuvalo palaa pitkään
oon luullu, et -82 123 300d:n hehkujen vastus kasvais lämpenemisen myötä. ja siitä rele sit katkasee ku virta pienentyny suunniteltuu arvoo ?
Re: W124 hehkuvalo palaa pitkään
W123:sta ei ole tietoa.
W124:ssa 3satkuissakin on ollu nuita releitä joista ei ole lämpötilan mukaan muuttuvaa hehkuaikaa. Siitä vaan päättelen että kaikki W124 mallisarjan dieselit on alkuun olleet tuollaisia.
Sattu yksi tuollainen 300D rele käsiin jossa ei ollu sitä T-nastaa kun etsin hehkuvikaa tosta Maticista noin 2 vuotta takaperin. Selvisikin se vika sitten eli taisi yksi kärki olla siitä alkuperäisestä releestä hapettunut. Vesihiomapaperilla se kuntoutui ja on sittemin pelannu.
Tää ei nyt ihan satavarmaa tietoa minulla ole mutta mallisarjan moottoreihin ainakin 200D taisi tulla muutos just tuossa 10/89? Eli niissä ja uudemmissa suuttimet menee vinosti kanteen kun aiemmissa ne menee kohtisuoraan. Tuliko muutos sit muihinkin dieseleihin samaan aikaan? Voisi kuvitella et on voinu tulla?
W124:ssa 3satkuissakin on ollu nuita releitä joista ei ole lämpötilan mukaan muuttuvaa hehkuaikaa. Siitä vaan päättelen että kaikki W124 mallisarjan dieselit on alkuun olleet tuollaisia.
Sattu yksi tuollainen 300D rele käsiin jossa ei ollu sitä T-nastaa kun etsin hehkuvikaa tosta Maticista noin 2 vuotta takaperin. Selvisikin se vika sitten eli taisi yksi kärki olla siitä alkuperäisestä releestä hapettunut. Vesihiomapaperilla se kuntoutui ja on sittemin pelannu.
Tää ei nyt ihan satavarmaa tietoa minulla ole mutta mallisarjan moottoreihin ainakin 200D taisi tulla muutos just tuossa 10/89? Eli niissä ja uudemmissa suuttimet menee vinosti kanteen kun aiemmissa ne menee kohtisuoraan. Tuliko muutos sit muihinkin dieseleihin samaan aikaan? Voisi kuvitella et on voinu tulla?