OM611 alkanut savuttamaan rankasti
OM611 alkanut savuttamaan rankasti
Moi, eli tämmönen tapaus nyt kun kevään ja talven olen ajanut vm 2002 väyrysellä 200cdi koneella, alkoi tässä kelien lämmetessä savuttamaan voimakkaasti kiihdytyksissä/satunnaisesti paikallaan D päällä. Jo kyseistä peliä ostaessani huomasin että öljyvuotoa on, ainakin laturi ja sen ympäristö aivan öljyssä. Silloin (tammikuussa) ostaessani ei ollut mitään oireita.
Nyt alkanut kuulumaan tyhjäkäynnillä sellaista ihmeellistä "rallatusta" tms, joka hälvenee kierrosten myötä. Mikä ihmeellisintä näin tietämättömän korvaan, niin vahingossa huomasin että ainakin kun laittaa vilkun päälle se rallatus menee jollain tavalla vilkun tahtiin. Ilmeisestikin alipainepumpulta vuotaa öljyä, sillä sen puhdistelun jälkeen aika nopeasti ilmenee pientä tihkua... Voisiko se aiheuttaa kyseisiä oireita ja onko tuommonen vika jollain tiivisteenvaihdolla korjattavissa?
Joku jossain puhui että voisi liittyä ilmastointiin, ei vaikutusta vaikka ajelisi ilmastointi pois päältä.
Pahoitteluni kun uutta topicia tälle, ei löytynyt kunnolla omiin oireisiin vastaavaa.
Nyt alkanut kuulumaan tyhjäkäynnillä sellaista ihmeellistä "rallatusta" tms, joka hälvenee kierrosten myötä. Mikä ihmeellisintä näin tietämättömän korvaan, niin vahingossa huomasin että ainakin kun laittaa vilkun päälle se rallatus menee jollain tavalla vilkun tahtiin. Ilmeisestikin alipainepumpulta vuotaa öljyä, sillä sen puhdistelun jälkeen aika nopeasti ilmenee pientä tihkua... Voisiko se aiheuttaa kyseisiä oireita ja onko tuommonen vika jollain tiivisteenvaihdolla korjattavissa?
Joku jossain puhui että voisi liittyä ilmastointiin, ei vaikutusta vaikka ajelisi ilmastointi pois päältä.
Pahoitteluni kun uutta topicia tälle, ei löytynyt kunnolla omiin oireisiin vastaavaa.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: OM611 alkanut savuttamaan rankasti
Vilkun tahtiin rallatellu voisi johtua vaikka laturin vappaa kytkimestä,sinist kirjoitti:Moi, eli tämmönen tapaus nyt kun kevään ja talven olen ajanut vm 2002 väyrysellä 200cdi koneella, alkoi tässä kelien lämmetessä savuttamaan voimakkaasti kiihdytyksissä/satunnaisesti paikallaan D päällä. Jo kyseistä peliä ostaessani huomasin että öljyvuotoa on, ainakin laturi ja sen ympäristö aivan öljyssä. Silloin (tammikuussa) ostaessani ei ollut mitään oireita.
Nyt alkanut kuulumaan tyhjäkäynnillä sellaista ihmeellistä "rallatusta" tms, joka hälvenee kierrosten myötä. Mikä ihmeellisintä näin tietämättömän korvaan, niin vahingossa huomasin että ainakin kun laittaa vilkun päälle se rallatus menee jollain tavalla vilkun tahtiin. Ilmeisestikin alipainepumpulta vuotaa öljyä, sillä sen puhdistelun jälkeen aika nopeasti ilmenee pientä tihkua... Voisiko se aiheuttaa kyseisiä oireita ja onko tuommonen vika jollain tiivisteenvaihdolla korjattavissa?
Joku jossain puhui että voisi liittyä ilmastointiin, ei vaikutusta vaikka ajelisi ilmastointi pois päältä.
Pahoitteluni kun uutta topicia tälle, ei löytynyt kunnolla omiin oireisiin vastaavaa.
savu pölläykset vaikka vuotavasta suutimesta, jumitelevasta egr ventilistä, ahtovuodosta mahdolisia syitä on useita kannatta tarkistella näkyykö mitään selvää vikaa irralisia/rikkinäisä letkuja, johtoja
jos ei niin sitten testerin piuhan päästä tarkempaa suunta vian etsimiselle,
öljy vuoto sillä aluella jos ei ihan valumalla vuoda eikä tarvitse lisäillä, on lähinnä semoista mustaa kerostunuta niin on lähinnä normalia
Mökkillä
'
'
Re: OM611 alkanut savuttamaan rankasti
Joo, mitenkäs se on tuon testerin kanssa kun ei mitään obd2 porttia kyseisessä vehkeessä ole... Saisko nuo vikakoodit minkälaisella lukijalla kateltua/minkälainen sijoitus ois tehtävä sellasen adapterin lisäksi?
Re: OM611 alkanut savuttamaan rankasti
Savuttaaks se sinist vai mustaa ? Jos mustaa, niin kenties ahtovuotoa jossain.
oulaistenliikenne.fi
Re: OM611 alkanut savuttamaan rankasti
Kyllä se ihan rehellistä mustaa on.. eli putkia käymään läpi siis?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 103
- Liittynyt: Su 18.11.2018 21:15
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: OM611 alkanut savuttamaan rankasti
MB Starilla saa parhaiten luettua koodit, sinulla ilmeisesti on tuo vanhempi pyöreämallinen 38-pin "obd" pistoke väykyssäsi konepellin alla sulakerasiassa. Onneksi foorumilta löytyy useampi Star-harrastaja eripuolelta Suomea niin apua vikakoodien lukuun varmasti löytyy, itse vaikutan Helsingistä +30-40km säteellä.sinist kirjoitti:Joo, mitenkäs se on tuon testerin kanssa kun ei mitään obd2 porttia kyseisessä vehkeessä ole... Saisko nuo vikakoodit minkälaisella lukijalla kateltua/minkälainen sijoitus ois tehtävä sellasen adapterin lisäksi?
Kokeilin huvikseni vajaa kuukausi sitten parilla erimallisella yleismallin OBD2 lukijalla (paria perinteistä kapulaa ja yhtä puhelinsovelluksella toimivaa) ja 38-pin ---> OBD2 - adapterilla päästä käsiksi omaan -97 väykkyyn mutta ei löytänyt minkäänlaista yhteyttä autooni, vaatii melkeinpä ehdottomasti Starin jos haluaa nähdä ainakin tämän viestin kirjoittajan väykyn sielunelämää muuten kuin pintapuolisesti.
Hieman ihmettelen, miten tuossa vuosimallissa ei ole jo OBD2 porttia? Eikös tuo OBD2 pistoke tullut pakolliseksi kaikkiin autoihin jotka on valmistettu -01 tai sen jälkeen?
Vai onko tuo sinun väykky valmistettu ennen vuotta 2001 mutta ensirekisteröity vasta 2002?
Pahoittelut OT:sta .
W164 ML500 V8 -05 (perheauto)
Mitsubishi Lancer 1.2L -87 (työmatka-auto)
Subaru Pickup "Brat/Brumby" 1.8L -92 (projekti)
Yamaha XV750 Virago "viagra" -97
+10kpl mopoa ja moottoripyörää
Ex.
W124 CE 230 -88
S210 E320 V6 -97
W168 A140 Lang -02
VW Polo 9N 1.4L -03 (Romutettu/poistettu lopullisesti rekisteristä)
MB Star C3 + läppäri (kattaa vm. 1989-2016 mersut)
Mitsubishi Lancer 1.2L -87 (työmatka-auto)
Subaru Pickup "Brat/Brumby" 1.8L -92 (projekti)
Yamaha XV750 Virago "viagra" -97
+10kpl mopoa ja moottoripyörää
Ex.
W124 CE 230 -88
S210 E320 V6 -97
W168 A140 Lang -02
VW Polo 9N 1.4L -03 (Romutettu/poistettu lopullisesti rekisteristä)
MB Star C3 + läppäri (kattaa vm. 1989-2016 mersut)
Re: OM611 alkanut savuttamaan rankasti
Ei ole dieselväyrysissä ollut OBD2, bensakoneisissa muista yhdessä nähneeni, toki jälkiasennettu sekin.
Imusarjan läppien akseli jos on irti savuttaa myös mustaa, jos läpät jää kiinni.
Imusarjan läppien akseli jos on irti savuttaa myös mustaa, jos läpät jää kiinni.
oulaistenliikenne.fi
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: OM611 alkanut savuttamaan rankasti
Ei sitten ole tainnut kovin montaa Disel väyrystä osua kohdalle niissä kun aina se pyöreä liitin ja jos jotain mutta löytyy on se jälkiasennutaMoniosaaja97 kirjoitti:MB Starilla saa parhaiten luettua koodit, sinulla ilmeisesti on tuo vanhempi pyöreämallinen 38-pin "obd" pistoke väykyssäsi konepellin alla sulakerasiassa. Onneksi foorumilta löytyy useampi Star-harrastaja eripuolelta Suomea niin apua vikakoodien lukuun varmasti löytyy, itse vaikutan Helsingistä +30-40km säteellä.sinist kirjoitti:Joo, mitenkäs se on tuon testerin kanssa kun ei mitään obd2 porttia kyseisessä vehkeessä ole... Saisko nuo vikakoodit minkälaisella lukijalla kateltua/minkälainen sijoitus ois tehtävä sellasen adapterin lisäksi?
Kokeilin huvikseni vajaa kuukausi sitten parilla erimallisella yleismallin OBD2 lukijalla (paria perinteistä kapulaa ja yhtä puhelinsovelluksella toimivaa) ja 38-pin ---> OBD2 - adapterilla päästä käsiksi omaan -97 väykkyyn mutta ei löytänyt minkäänlaista yhteyttä autooni, vaatii melkeinpä ehdottomasti Starin jos haluaa nähdä ainakin tämän viestin kirjoittajan väykyn sielunelämää muuten kuin pintapuolisesti.
Hieman ihmettelen, miten tuossa vuosimallissa ei ole jo OBD2 porttia? Eikös tuo OBD2 pistoke tullut pakolliseksi kaikkiin autoihin jotka on valmistettu -01 tai sen jälkeen?
Vai onko tuo sinun väykky valmistettu ennen vuotta 2001 mutta ensirekisteröity vasta 2002?
Pahoittelut OT:sta .
Kyllä ne näkee vaikapa sopivalla oikeilla päivityksillä boshilla ja oikella adapterilla myös aito autocom sopivala adapterilla kaivaa ne koodit sieltä eri asia on sitten niiden koodien tulkinta/tekstiselite
Mökkillä
'
'
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 103
- Liittynyt: Su 18.11.2018 21:15
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: OM611 alkanut savuttamaan rankasti
Ei ole kuin kaksi tullut vastaan, molemmat alle 2000 vuoden vehkeitä. Ihmettelen vain, että eikö kaikissa vm. -01 tai sen jälkeen valmistetuissa autoissa ole tuo OBD2 pistoke kun käsittääkseni se on pakollinen? Pakko sanoa, että en ole täysin tietoinen asiasta varsinkaan diesel väykkyjen kohdalta. Vuoden 2000 tuttavan bensaväykyn olen päässyt lukemaan ja siinä oli vielä tuo vanhanmallin pistoke mutta vuoden 2002 bensaväykyssä oli jo tuo uudempi obd2 pistoke.
W164 ML500 V8 -05 (perheauto)
Mitsubishi Lancer 1.2L -87 (työmatka-auto)
Subaru Pickup "Brat/Brumby" 1.8L -92 (projekti)
Yamaha XV750 Virago "viagra" -97
+10kpl mopoa ja moottoripyörää
Ex.
W124 CE 230 -88
S210 E320 V6 -97
W168 A140 Lang -02
VW Polo 9N 1.4L -03 (Romutettu/poistettu lopullisesti rekisteristä)
MB Star C3 + läppäri (kattaa vm. 1989-2016 mersut)
Mitsubishi Lancer 1.2L -87 (työmatka-auto)
Subaru Pickup "Brat/Brumby" 1.8L -92 (projekti)
Yamaha XV750 Virago "viagra" -97
+10kpl mopoa ja moottoripyörää
Ex.
W124 CE 230 -88
S210 E320 V6 -97
W168 A140 Lang -02
VW Polo 9N 1.4L -03 (Romutettu/poistettu lopullisesti rekisteristä)
MB Star C3 + läppäri (kattaa vm. 1989-2016 mersut)
Re: OM611 alkanut savuttamaan rankasti
bensoihin se tuli pakolliseksi 2001 eteenpäin, ei dieseleihin kun siitä ei tarvi katsastuksessa mitata mitään (vaikka nykyään ottavatkin kierrokset dieselistä sieltä)
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: OM611 alkanut savuttamaan rankasti
Jälleen kerran asiaan paneuduttuani tein sellaisen huomion että välillä tyhjäkäynnillä savuttaa kokoajan silminnähden ja sitten esimerkiksi kun antaa vähän kierroksia niin ei taas välttämättä hetkeen savuuta ollenkaan tyhjäkäynnillä.. sattumaako vai selkeä oire jostain?
Re: OM611 alkanut savuttamaan rankasti
Siellähä voi olla ahtoputkissa ja välijäähyttimessä aika tavalla öljyä ja töhnää tuon ikäsessä...lähteepi sitte lämpimillä keleillä liikenteeseen ja pukkaa mustaa
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: OM611 alkanut savuttamaan rankasti
Jos se olisi sinistä/vaaleaa niin ahtimesta vuotaa öljyä, ilmaa polttoaineessa(palamaton polttoainen)sinist kirjoitti:Jälleen kerran asiaan paneuduttuani tein sellaisen huomion että välillä tyhjäkäynnillä savuttaa kokoajan silminnähden ja sitten esimerkiksi kun antaa vähän kierroksia niin ei taas välttämättä hetkeen savuuta ollenkaan tyhjäkäynnillä.. sattumaako vai selkeä oire jostain?
mutta kun mustaa niin mahdolisia syitä on 2 moottori saa liian vähän ilmaa tai liikaa polttoainetta
mutta syitä mistä jompikumpi johuu onkin sitten jo useita, esim vuotava suutin, ilmanputsari tukossa, ahtovuoto,
imusarja tukossa, kat tukossa, egr jumissa jne kannattaa käytää jossain testrin puihassa jos mitään näkyvä vikaa ei ole
niin saa suuntta mistä hakea syytä
Se testerin piuhanpaikka on konehuonessa
Mökkillä
'
'
Re: OM611 alkanut savuttamaan rankasti
Asiasta laturin ääniin... Otinpa sitten laturin kokonaan lopulta pois ja sen sisuskaluthan pyörii molempiin suuntiin hihnapyörän mukana. Pystyyköhän tuota korjaamaan vai onko ostettava koko laturi?
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: OM611 alkanut savuttamaan rankasti
Uusi vapaa kytkin makasaa jotain kymppejäsinist kirjoitti:Asiasta laturin ääniin... Otinpa sitten laturin kokonaan lopulta pois ja sen sisuskaluthan pyörii molempiin suuntiin hihnapyörän mukana. Pystyyköhän tuota korjaamaan vai onko ostettava koko laturi?
Mökkillä
'
'
Re: OM611 alkanut savuttamaan rankasti
Tulipa sitten lopulta uusittua koko laturi kytkimineen. Noh, edelleen kuuluu jokin tasainen surina uudellakin laturilla. Hyvin lataa mutta kettumainen ääni, voisiko olla joku rele tms.?
Re: OM611 alkanut savuttamaan rankasti
Jos ei ole jo tehty, niin suosittelen seuraavaa: imusarja irti ja sen liuotus tai kattelet jostain puhtaan tilalle. EGR liuotus puhtaaksi. Imusarjan läpät pois ja pultit reikiin. Jos ei ole aiemmin tehty tätä savottaa, niin on merkittävä vaikutus koko auton elämään. Tietenkin ahtovuodot sun muut kannattaa selvitellä myös pois siinä samassa rytäkässä.
Re: OM611 alkanut savuttamaan rankasti
Paluu vanhaan ongelmaan; imusarja ja egr puhdistettu syksyllä ja imusarjan läpät poistettu. Nyt kelien lämmettyä jälleen savutus lisääntynyt ja varsinkin valoissa seisoessa vaihde päällä työntää savua putkesta turhan paljon. Egr:n alipaineletkun pään kohdilta tiputtelee öljyä, onkohan se vaihtokunnossa..? Ahtovuodoista vieläkin paha sanoa kun ei niitä putkia tunnu aivan tiiviisti saavan millään..
Re: OM611 alkanut savuttamaan rankasti
Päivitystä asiaan - jos joku ymmärtävä vaikka sattuisi lukemaan. Edelleen savuttaa perkeleesti, heti vaihde päällä alkaa tupruttaa satunnaista mustaa. Nyt on käyty starin päässä ja ihmeempiä vikakoodeja ei koneen puolelta saatu. Vanhoja koodeja oli paljon - ne nollattiin ja kävin ajamassa lenkin. Lenkin jälkeen mitään uusia koodeja ei ollut tullut. Starilla kokeiltiin ahtopaineensäätöjä, pakokaasun kierrätystä, suuttimien toimintaa, mitä nyt pystyttiin ilman muita lisävarusteita. Käytännössä ainoa asia mikä ei mennyt rajojen sisään oli ruiskutusmäärä, ainakin tyhjäkäynnillä. Se oli vain 5 mm^3/Hub vaikka pitäisi olla 7-16? Voiko tästä päätellä vielä mitään...? Sunnuntaina kokeillaan vielä uudestaan, olisiko jollain ideaa mitä kannattaisi kokeilla ja katsoa sieltä starista?