MB vm 2014 e250 latausjännite

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
keijon
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 210
Liittynyt: Ke 28.01.2015 12:54
Paikkakunta: vaasa

MB vm 2014 e250 latausjännite

Viesti Kirjoittaja keijon »

Näyttöön tuli akkukuvake joka uudelleen-käynnistyksessä sammui. Itsellä oli varalla laturin hiilet ja hiilien liukupinnat joten otin laturin irti ja vaihdoin nuo. Hiilet ja liukupinnat oli finito. Nytten kun auton käynnistää niin hetkellisesti nousee 13.7 v mutta hyvin nopeasti laskee 12.2v ?. Paljonkos toi latausjännite pitää olla ?. Starin pistin kiinni BSN-akkutunnistin (B95) akkutunnistimen tiedot lataus tai purkuvirta= -21.30A,
akkujännite 12.11 v ja mittausalue 11.8 - 15.50v. Vikakoodeja ei ole. Lisäsin keksimäni kuluttajat päälle ja jännite pysyi yli 12.1 volttia.
Itse oletin, että latausjännitteen pitäisi olla korkeampi, mutta onkos niin että varsinkin kesällä akkua säästellään ja varotaan ylilatausta ja toi lataus riittävä ? Tossa 200A laturi. Latausjännitteen talvella katsoin jolloin jännite yli 14v. Toki Jännitettä tärkeämpi on riittävä lataus virta joka kattaa kulutuksen. Latausvirta Starilla katsoen ihmeellinen...korkea ?. Kuitenkin kun sammutti auton niin pysyi -10A eikä akku purkaannu. Auto ei hälytä latauksesta, eli akkukuvaketta ei oo tullut enään
Henkka1000
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 164
Liittynyt: Pe 12.11.2010 21:46
Paikkakunta: Mli

Re: MB vm 2014 e250 latausjännite

Viesti Kirjoittaja Henkka1000 »

Nämä uudemmat eivät tosiaan enää lataa jatkuvasti +14V:a, vaan säätävät latausta kulutuksen mukaan jolloin jännite pyörii varsinkin kesällä siellä 12 alkavissa lukemissa. Moottorijarrutuksen aikana latausjännite pitäisi nousta sinne n. 14,8V kieppeille, tai näin ainakin omassa autossa.

Sitten kun akku on huonommassa latingissa tai keli on tarpeeksi kylmä, työntää laturi jatkuvasti enemmän latausta akkuun päin.
Star @ Mikkeli
S213 -17 220d
W163 -05 270 CDI
Ex: S212 -10 350 CDI
Ex: S204 -08 200 CDI
Ex: W203 -05 220 CDI
Ex: W203 -01 200 CDI
keijon
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 210
Liittynyt: Ke 28.01.2015 12:54
Paikkakunta: vaasa

Re: MB vm 2014 e250 latausjännite

Viesti Kirjoittaja keijon »

Huh, helpotus :). Meinasin jo repii laturin uusiksi irti missä kuitenkin ahtaudesta johtuen hommaa. Ajattelin asiaa "vanhan-aikaisesti" ennen AGM akkuja sekä pidemmälle vietyä tekniikkaa. Vissiin samaa ominaisuutta kun moottorijarrutuksessa kielii että nostaa helpommin tyhjä-käynnilläkin latausta kun hieman kaasua "pumppaa" edes takaisin. Ehkei itsellä nostanut jännitetasoa aivan noin korkealle, mutta vaittaneeko jo mittarikin. Motonetista ostettu tupakansytyttimeen versio mihin ei 100% luottamusta vielä oo.

Aikoinaan tilasin ulkomailta korjaussarjan jossa hiilet ja liukupinnat ja maksoi 18€ jos oikeen muistan. Jännitesäätimiä en tiedä jos tuohon saa, mutta säästöä kun laturin hinta 300-500 € + vanha laturi. No, käyttöautosta en kysynytkään :)
keijon
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 210
Liittynyt: Ke 28.01.2015 12:54
Paikkakunta: vaasa

Re: MB vm 2014 e250 latausjännite

Viesti Kirjoittaja keijon »

Toimihan jonkun aikaa ja alkoi uudelleen samaa temppuilua uusilla liukupinnoilla ja hiilillä. Eli käynnistyksen jälkeen heti latausjännite n.13v ja saattaa kuitenkin laskea 11.7v jolloin lyö akkukuvakkeen näyttöön ja sammuttaa mm.radion.
Laturi oli uudelleen irti ja kaikki ok. Onkaan itse laturissa kun lataa välillä. Mitenkään tää nyt toimii. Funtsin josko latauksen ohjauksessa vika. Laturissa vain kaksi johtoa. Akulle menevä sekä onko comm sininen johto jollaa ohjataan lataustehoa, eli ankkurille hiilien kautta. Kireelle toi johto joutui ensimmäisessä irroituksessa joten onkaan mahdollista että johto näkymättömästi poikki eikä magnetoi ankkuria....

Onko tietäjiä ??...apu tarpeen ja jos tietoo niin kerroppa ihan mitenkä nuo nykyajan laturit toimii...Pulssia comm liitännän kautta ja lataus tämän tehoisesti...tulisko ohjaus suoraan ecu.lta ????
keijon
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 210
Liittynyt: Ke 28.01.2015 12:54
Paikkakunta: vaasa

Re: MB vm 2014 e250 latausjännite

Viesti Kirjoittaja keijon »

hmmm...tälle ei taida tietäjiä löytyä. Eli pienen tutkimuksen tulosta. Ohjaus tulee yhdellä sinisellä johdolla ECU:lta joka antaa herätevirtaa vain lataukseen tarvittavan määrän. Katsoo silloisen kulutuksen, akun lämpötilan yms. LIN C1 väylä ecu.lta. Nyt pitäisikin ottaa tutkimuksen alle onko tuo herätevirtajohto ehjä ecu.lta laturin com liitäntään. Välillä kun lataa niin olettaisin laturin olevan kunnossa ja herätevirrassa olevan vikaa.
Avatar
Obnoxio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 603
Liittynyt: To 23.10.2008 19:49

Re: MB vm 2014 e250 latausjännite

Viesti Kirjoittaja Obnoxio »

Jos mittaristossa näkyy akun kuvake, niin autolla on varmasti selite (vikakoodi) miksi sitä näyttelee. Yleismittari napoihin jos akkujännite kiinnostaa. En luottaisi tupakansytytinmittarin lukemiin.

"Starin pistin kiinni BSN-akkutunnistin (B95) akkutunnistimen tiedot lataus tai purkuvirta= -21.30A,
akkujännite 12.11 v ja mittausalue 11.8 - 15.50v. Vikakoodeja ei ole. Lisäsin keksimäni kuluttajat päälle ja jännite pysyi yli 12.1 volttia."

Tuossahan on siis purku ~250 W jo lähtiissä. Akkujännitteestä on jo vedetty löysät pois tuolla purulla, joten kuluttajian lisäämisen ei kuulukaan juurikaan näkyä jännitteessä. Virrankulutus toki kasvaa. Tuollaisia lukemia tuskin saa koskaan näkyä auton käymisen aikana.
keijon
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 210
Liittynyt: Ke 28.01.2015 12:54
Paikkakunta: vaasa

Re: MB vm 2014 e250 latausjännite

Viesti Kirjoittaja keijon »

Vikakoodi tuli, eli akkukuvake ja p.062096 generaattorin ohjauksen lähtöliitännässä on toimintahäiriö...eli toi herätevirtajohto tai jänniteregulaattori joka vissiin tärkrr et just oikeanlainen....
Nurmituomas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 494
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: MB vm 2014 e250 latausjännite

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

itse katsellut tuosta usb töpseliin laitettavasta volttimittarista, että talvella lataa aika lailla 14.7? , nyt kesällä akku lienee täynnä niin monesti näkee jotain 13.5 latausta. Jos ajaa motarin alamäkeä esim poistumassa ramppiin, niin jännite nousee moottorijarrulla 14.9 siinkin.
W212 E350cdi
keijon
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 210
Liittynyt: Ke 28.01.2015 12:54
Paikkakunta: vaasa

Re: MB vm 2014 e250 latausjännite

Viesti Kirjoittaja keijon »

Vika ratkaistu. Jo muutaman viikon vika ollut ja akkua silloin tällöin ylläpito- ladattu. Joskus hyvä kun ei oo kiire. Laturi oli taasen irti ja ECU.lta Lin johto tarkistettu. Ei vikaa. Aamulla tuli kuningasajatus.

Yleismittari käteen ja mittarin miinus koneeseen ja plussa akkuun..whattt..14.5v ???...sisällä tupakansytyttäjästä 12.2v. No, käynnistyskaapeli kiinni moottorista auton runkoon pienellä kipinällä ja vot...kaikki ok. Pitääpäs kattella kaapeli rungosta moottorille...hapettunut yms, eli tossa vika täytyy olla.

Huh..noi 200A valeon laturit suomessa 500-700€ joten kyllä helepotti :)
Vika oli yksinkertaisempi kuin luulin ja olisin kuvitellut että toi maadoitusongelma olisi poikinut isompiakin vikoja :)

Yksi mistä jäi kysymysmerkki. Mielestäni laturin hihnapyörässä ei ole vapaakytkintä ja luulin, että pitäisi olla....

Maadoitusjohto auton alla korista laatikkoon ja laatikon päässä oli huonoo kontaktii.
Lataus käy käynnistyksen jälkeen n.14.7 v josta aika nopeasti putoaa 12.6 volttiin jossa pysyy muuten mutta moottorijarrutuksessa nousee 14.7 volttiin.
Avatar
Obnoxio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 603
Liittynyt: To 23.10.2008 19:49

Re: MB vm 2014 e250 latausjännite

Viesti Kirjoittaja Obnoxio »

keijon kirjoitti:Vika ratkaistu. Jo muutaman viikon vika ollut ja akkua silloin tällöin ylläpito- ladattu. Joskus hyvä kun ei oo kiire. Laturi oli taasen irti ja ECU.lta Lin johto tarkistettu. Ei vikaa. Aamulla tuli kuningasajatus.

Yleismittari käteen ja mittarin miinus koneeseen ja plussa akkuun..whattt..14.5v ???...sisällä tupakansytyttäjästä 12.2v. No, käynnistyskaapeli kiinni moottorista auton runkoon pienellä kipinällä ja vot...kaikki ok. Pitääpäs kattella kaapeli rungosta moottorille...hapettunut yms, eli tossa vika täytyy olla.

Huh..noi 200A valeon laturit suomessa 500-700€ joten kyllä helepotti :)
Vika oli yksinkertaisempi kuin luulin ja olisin kuvitellut että toi maadoitusongelma olisi poikinut isompiakin vikoja :)

Yksi mistä jäi kysymysmerkki. Mielestäni laturin hihnapyörässä ei ole vapaakytkintä ja luulin, että pitäisi olla....

Maadoitusjohto auton alla korista laatikkoon ja laatikon päässä oli huonoo kontaktii.
Lataus käy käynnistyksen jälkeen n.14.7 v josta aika nopeasti putoaa 12.6 volttiin jossa pysyy muuten mutta moottorijarrutuksessa nousee 14.7 volttiin.
Tupakansytyttäjän täytyy olla erikseen reguloitu, eli ei edusta akkujännitettä. Jos koneen maadoituksessa on häikkää, niin mittari akun plussasta koneen runkoon antaa merkittävästi pienemmän tuloksen kuin navasta napaan -jännite.E: Huoh, kuormahan tuo akku on... Et ole tätä kaiketi tehnytkään, mutta älä lisää omaa piuhaa miinusnavasta auton runkoon, silloin akun ohjainlaite ohittuu. Hyvä jos vika löytyi.
Viimeksi muokannut Obnoxio, Ti 20.08.2019 23:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
keijon
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 210
Liittynyt: Ke 28.01.2015 12:54
Paikkakunta: vaasa

Re: MB vm 2014 e250 latausjännite

Viesti Kirjoittaja keijon »

Obnoxion kirjoituksia nyt hieman vaikee ymmärtää :). Ymmärrettävästi tupakansytyttäjä saa samasta rungosta - jännitteen mihin akun - kytketty. Kaikkihan tässä omin neuvoin selvitettiin eikä monimutkaista elektroniikkaa/sähköoppii autosähkö ole näin elektroniikka-asentajallekkaan :). Jännitteet mitattu yleismittarilla, skoopilla lin käyrät tarkistettu....Ja mites luulet, että lisäisin maadoitusjohtoja kun juuri ilmoitin vian korjatuksi huonon kontaktin suhteen ????
Avatar
Obnoxio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 603
Liittynyt: To 23.10.2008 19:49

Re: MB vm 2014 e250 latausjännite

Viesti Kirjoittaja Obnoxio »

Joo, samassa maassa tietysti. Sillä lisäisit, jos vika/kaikki viat ei vielä ollutkaan tuossa ja taas "toimii jonkun aikaa".
Nurmituomas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 494
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: MB vm 2014 e250 latausjännite

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

mutta älä lisää omaa piuhaa miinusnavasta auton runkoon, silloin akun ohjainlaite ohittuu. Hyvä jos vika löytyi.
vaikea uskoa, että maadoituksella voisi ohittaa mitään. Yleensä maa on maa, se on koko yleensä se mihin verrataan kaikkea. ja vaikka maadoituksia lisää, niin ei ne mitään ohita.
W212 E350cdi
M_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Pe 18.08.2006 12:39
Paikkakunta: Kotka

Re: MB vm 2014 e250 latausjännite

Viesti Kirjoittaja M_M »

Nurmituomas kirjoitti: vaikea uskoa, että maadoituksella voisi ohittaa mitään. Yleensä maa on maa, se on koko yleensä se mihin verrataan kaikkea. ja vaikka maadoituksia lisää, niin ei ne mitään ohita.
Akun lataus-/purkuvirtaa valvotaan, se mittaus on yleensä akun miinusnavan ja auton korin välissä. Jos miinusnavasta vetää jonkun ylimääräisen kaapelin auton koriin, niin ihan varmasti osa virrasta kipittää tuota johdinta pitkin, ohi mittauksen, joka ei ole hyvä juttu.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13180
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: MB vm 2014 e250 latausjännite

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Tämä
B95.JPG
keijon
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 210
Liittynyt: Ke 28.01.2015 12:54
Paikkakunta: vaasa

Re: MB vm 2014 e250 latausjännite

Viesti Kirjoittaja keijon »

Jees, hienosti star näyttää lataus-/purkuvirtaa realiaikaisesti. Ennenhän käytettiin analogisia virtamittareita joissa oli + puoli ja - puoli. Mitään ylimääräisiä maadoitusjohtoja en ollut missään vaiheessa laittamassakaan vaan korjaamassa alkuperäistä. Latauskin aikojen saatossa autoissa muuttunut aika lailla. Jänniteregulaattoriin tulee ainoastaan Lin väylä ja pienet "aivot" siis regulaattorin sisällä. Perinteisesti jännitettä ei siis ankkurille hiilien kautta herätevirtana anneta eikä testimielessä kannatakkaan. Muutoin latureiden toimintaperiaate sama mukaanlaskematta herätevirtaa jota ecu suoraan syöttää. Nytten en opiskellut mitkä kaikki parametrit vaikuttavat lataustehoon, mutta ainakin akun lämpötila, akun varaus ja sen hetkinen kulutus. Testimielessä pidin webastoo pidempään päällä, eli purin akkua jolloin auton käynnistyttyä pidempään piti max latausta 14.9 volttia ladaten.
keijon
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 210
Liittynyt: Ke 28.01.2015 12:54
Paikkakunta: vaasa

Re: MB vm 2014 e250 latausjännite

Viesti Kirjoittaja keijon »

M_M kirjoitti:
Nurmituomas kirjoitti: vaikea uskoa, että maadoituksella voisi ohittaa mitään. Yleensä maa on maa, se on koko yleensä se mihin verrataan kaikkea. ja vaikka maadoituksia lisää, niin ei ne mitään ohita.
Akun lataus-/purkuvirtaa valvotaan, se mittaus on yleensä akun miinusnavan ja auton korin välissä. Jos miinusnavasta vetää jonkun ylimääräisen kaapelin auton koriin, niin ihan varmasti osa virrasta kipittää tuota johdinta pitkin, ohi mittauksen, joka ei ole hyvä juttu.

Tästä vielä...Hmmm...ei kai mittaus oo akun miinuksen ja rungon välissä. Tuskin kaikki kulutus olisi tuon kautta vaan mittaus toteutettu toisin. Ylimääräinen maa moottorin ja korin tai akun ja korin välillä ei siten voi sekoittaa järjestelmää...
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1210
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: MB vm 2014 e250 latausjännite

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

keijon kirjoitti:
M_M kirjoitti:
Nurmituomas kirjoitti: vaikea uskoa, että maadoituksella voisi ohittaa mitään. Yleensä maa on maa, se on koko yleensä se mihin verrataan kaikkea. ja vaikka maadoituksia lisää, niin ei ne mitään ohita.
Akun lataus-/purkuvirtaa valvotaan, se mittaus on yleensä akun miinusnavan ja auton korin välissä. Jos miinusnavasta vetää jonkun ylimääräisen kaapelin auton koriin, niin ihan varmasti osa virrasta kipittää tuota johdinta pitkin, ohi mittauksen, joka ei ole hyvä juttu.

Tästä vielä...Hmmm...ei kai mittaus oo akun miinuksen ja rungon välissä. Tuskin kaikki kulutus olisi tuon kautta vaan mittaus toteutettu toisin. Ylimääräinen maa moottorin ja korin tai akun ja korin välillä ei siten voi sekoittaa järjestelmää...
Täh?
Kyllähän jos akusta on koriin tasan yksi kaapeli, kaikki kulutus tosiaan menee sen kautta.
Ja kyllä, sen kautta purku-/latausvirran valvonta tapahtuu.
Ylimääräinen johdin akun ja korin välillä SEKOITTAA järjestelmän.
Ainakin pidemmällä aikavälillä, kunhan akku kerkiää purkautua/ylilataantua/sen säätö mennä vikatilaan, mikä noista nyt tapauskohtaisesti toteutuukaan.

BMW:n tapauksessa, jos tuon virranseurantakokkareen poistaa, menee latausjännite vakioarvoon kuten perinteisessä autossa, olikohan n. 14v pintaan.
Toki vikakoodit päälle, mutta mitään mullistavaa ei tapahdu.
Tässä EI siis lisätty uusia -johtoja, vaan sen seurantapurkin liitin irroitettiin...
En tiedä meneekö mersuissa samoin.
keijon
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 210
Liittynyt: Ke 28.01.2015 12:54
Paikkakunta: vaasa

Re: MB vm 2014 e250 latausjännite

Viesti Kirjoittaja keijon »

Risto113 kirjoitti:
keijon kirjoitti:
M_M kirjoitti:
Nurmituomas kirjoitti: vaikea uskoa, että maadoituksella voisi ohittaa mitään. Yleensä maa on maa, se on koko yleensä se mihin verrataan kaikkea. ja vaikka maadoituksia lisää, niin ei ne mitään ohita.
Akun lataus-/purkuvirtaa valvotaan, se mittaus on yleensä akun miinusnavan ja auton korin välissä. Jos miinusnavasta vetää jonkun ylimääräisen kaapelin auton koriin, niin ihan varmasti osa virrasta kipittää tuota johdinta pitkin, ohi mittauksen, joka ei ole hyvä juttu.

Tästä vielä...Hmmm...ei kai mittaus oo akun miinuksen ja rungon välissä. Tuskin kaikki kulutus olisi tuon kautta vaan mittaus toteutettu toisin. Ylimääräinen maa moottorin ja korin tai akun ja korin välillä ei siten voi sekoittaa järjestelmää...
Täh?
Kyllähän jos akusta on koriin tasan yksi kaapeli, kaikki kulutus tosiaan menee sen kautta.
Ja kyllä, sen kautta purku-/latausvirran valvonta tapahtuu.
Ylimääräinen johdin akun ja korin välillä SEKOITTAA järjestelmän.



Ainakin pidemmällä aikavälillä, kunhan akku kerkiää purkautua/ylilataantua/sen säätö mennä vikatilaan, mikä noista nyt tapauskohtaisesti toteutuukaan.

BMW:n tapauksessa, jos tuon virranseurantakokkareen poistaa, menee latausjännite vakioarvoon kuten perinteisessä autossa, olikohan n. 14v pintaan.
Toki vikakoodit päälle, mutta mitään mullistavaa ei tapahdu.
Tässä EI siis lisätty uusia -johtoja, vaan sen seurantapurkin liitin irroitettiin...
En tiedä meneekö mersuissa samoin.


Niin menee, mutta onko tuo - kaapeli poikki ja mittauselementti/anturi välissä sarjakytkentäisesti jolloin kaikki auton kuluttama virta menisi tuon anturin kautta. Voin tarkistaa, mutta eiköhän tuo kaapeli akulta mee suoraan koriin. Virran mittaus tapahtuu varmaankin toisin. Jos jo akulta suora johto koriin niin toisen johtimen lisääminen ei mitään voi sekoittaa. Eikös nuo anturit oo suoraan kuvan mukaisesti jo akussa rinnankytkettyjä ?

Riski aina on, että oon väärässäkin kunnes toisin todistan tai joku muu :)
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13180
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: MB vm 2014 e250 latausjännite

Viesti Kirjoittaja DBFI »

keijon kirjoitti:
Niin menee, mutta onko tuo - kaapeli poikki ja mittauselementti/anturi välissä sarjakytkentäisesti jolloin kaikki auton kuluttama virta menisi tuon anturin kautta. Voin tarkistaa, mutta eiköhän tuo kaapeli akulta mee suoraan koriin. Virran mittaus tapahtuu varmaankin toisin. Jos jo akulta suora johto koriin niin toisen johtimen lisääminen ei mitään voi sekoittaa. Eikös nuo anturit oo suoraan kuvan mukaisesti jo akussa rinnankytkettyjä ?
On se anturi sarjassa, myös kuvan mukaan.

Osaatko yleismittarillakin mitata virtaa kytkemällä mittapäät rinnan?
Avatar
Obnoxio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 603
Liittynyt: To 23.10.2008 19:49

Re: MB vm 2014 e250 latausjännite

Viesti Kirjoittaja Obnoxio »

keijon kirjoitti:
Risto113 kirjoitti:
keijon kirjoitti:
M_M kirjoitti:
Nurmituomas kirjoitti: vaikea uskoa, että maadoituksella voisi ohittaa mitään. Yleensä maa on maa, se on koko yleensä se mihin verrataan kaikkea. ja vaikka maadoituksia lisää, niin ei ne mitään ohita.
Akun lataus-/purkuvirtaa valvotaan, se mittaus on yleensä akun miinusnavan ja auton korin välissä. Jos miinusnavasta vetää jonkun ylimääräisen kaapelin auton koriin, niin ihan varmasti osa virrasta kipittää tuota johdinta pitkin, ohi mittauksen, joka ei ole hyvä juttu.

Tästä vielä...Hmmm...ei kai mittaus oo akun miinuksen ja rungon välissä. Tuskin kaikki kulutus olisi tuon kautta vaan mittaus toteutettu toisin. Ylimääräinen maa moottorin ja korin tai akun ja korin välillä ei siten voi sekoittaa järjestelmää...
Täh?
Kyllähän jos akusta on koriin tasan yksi kaapeli, kaikki kulutus tosiaan menee sen kautta.
Ja kyllä, sen kautta purku-/latausvirran valvonta tapahtuu.
Ylimääräinen johdin akun ja korin välillä SEKOITTAA järjestelmän.



Ainakin pidemmällä aikavälillä, kunhan akku kerkiää purkautua/ylilataantua/sen säätö mennä vikatilaan, mikä noista nyt tapauskohtaisesti toteutuukaan.

BMW:n tapauksessa, jos tuon virranseurantakokkareen poistaa, menee latausjännite vakioarvoon kuten perinteisessä autossa, olikohan n. 14v pintaan.
Toki vikakoodit päälle, mutta mitään mullistavaa ei tapahdu.
Tässä EI siis lisätty uusia -johtoja, vaan sen seurantapurkin liitin irroitettiin...
En tiedä meneekö mersuissa samoin.


Niin menee, mutta onko tuo - kaapeli poikki ja mittauselementti/anturi välissä sarjakytkentäisesti jolloin kaikki auton kuluttama virta menisi tuon anturin kautta. Voin tarkistaa, mutta eiköhän tuo kaapeli akulta mee suoraan koriin. Virran mittaus tapahtuu varmaankin toisin. Jos jo akulta suora johto koriin niin toisen johtimen lisääminen ei mitään voi sekoittaa. Eikös nuo anturit oo suoraan kuvan mukaisesti jo akussa rinnankytkettyjä ?

Riski aina on, että oon väärässäkin kunnes toisin todistan tai joku muu :)
Tarkistappa piruuttaan ja kerro mitä löytyi :D
keijon
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 210
Liittynyt: Ke 28.01.2015 12:54
Paikkakunta: vaasa

Re: MB vm 2014 e250 latausjännite

Viesti Kirjoittaja keijon »

DBFI kirjoitti:
keijon kirjoitti:
Niin menee, mutta onko tuo - kaapeli poikki ja mittauselementti/anturi välissä sarjakytkentäisesti jolloin kaikki auton kuluttama virta menisi tuon anturin kautta. Voin tarkistaa, mutta eiköhän tuo kaapeli akulta mee suoraan koriin. Virran mittaus tapahtuu varmaankin toisin. Jos jo akulta suora johto koriin niin toisen johtimen lisääminen ei mitään voi sekoittaa. Eikös nuo anturit oo suoraan kuvan mukaisesti jo akussa rinnankytkettyjä ?
On se anturi sarjassa, myös kuvan mukaan.

Osaatko yleismittarillakin mitata virtaa kytkemällä mittapäät rinnan?

Eiköhän tossa oo rinnalta virtaa mittaava anturi, tietääkseni hall-anturi :) joten eipä toi yleismittari liity tapaukseen :)
Avatar
Obnoxio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 603
Liittynyt: To 23.10.2008 19:49

Re: MB vm 2014 e250 latausjännite

Viesti Kirjoittaja Obnoxio »

Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 318
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Re: MB vm 2014 e250 latausjännite

Viesti Kirjoittaja Ponton »

Yleinen moka on tarkistaa latausjännite vain akun navoista. Jännitehäviö voisi tietysti olla positiivisellakin puolella.

How to Test an Alternator https://www.youtube.com/watch?v=1bK0De9XOP0" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW:n ylijännite https://www.picoauto.com/library/case-s ... tion-error" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin