Meseenkö e Flex Fuel E 85 muutossarja ?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1635
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Meseenkö e Flex Fuel E 85 muutossarja ?

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Hei ! Onko kukaan asentanut tuota Flex Fuel E 85 Metanooli asennussarjaa sen hinta on 350 € ja siihen saa valtion muutostukea, jos auto on valmistettu enn vuottaa 2007. Asennus kestää noin 1 - 2 tuntia. Asiasta oli juttu tämän päivän ILtalehdessä.
Firman nimi on Step One Tech Oy ja tuolla nimellä löytyy nettisivut. :thumbup:
Meseillään
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Meseenkö e Flex Fuel E 85 muutossarja ?

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Mese 320 TE kirjoitti:Hei ! Onko kukaan asentanut tuota Flex Fuel E 85 Metanooli asennussarjaa sen hinta on 350 € ja siihen saa valtion muutostukea, jos auto on valmistettu enn vuottaa 2007. Asennus kestää noin 1 - 2 tuntia. Asiasta oli juttu tämän päivän ILtalehdessä.
Firman nimi on Step One Tech Oy ja tuolla nimellä löytyy nettisivut. :thumbup:
On asennettu mutta ei Mercedekseen eikä metanolisarjaa vaan Motonetista ostettu etanoli RE85 -sarja. Asennus on kohtuullisen yksinkertainen mutta vaatii hieman kärsivällisyyttä liittimien kasauksessa/puristuksessa paikallalleen ettei väännä pinnejä.

Huomioitavaa on, että kun sarja sopii 1 -8 sylinterisille moottoreille niin sarjassa olevat kaksi johtosarjaa (syl. 1 -4 ja syl. 5 - 8 ) täytyy asentaa aina alkaen johtosarjasta syl. 1 - 4 koska siitä tulee virransyöttö systeemille.
Muussa tapauksessa moottori toimii vain oman seoksensäätönsä perusteella eli käy laihalla koska säätövarat eivät riitä.

Tuo sarja ei maksa lopulta oikein mitään kun saa muuntotuen valtiolta. Tosin sarja täytyy muutoskatsastaa autoon jotta saa dokumentin asennuksesta. Asensimme sarjan itse ja hyvin tuntui kelpaavan muuntotuen saamiseksi.
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1635
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Meseenkö e Flex Fuel E 85 muutossarja ?

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Hei ! Menen tänään käymään Motonetissä ja kyselen sieltä lisää tuosta asiasta. Mitä se vaikutti kulutukseen ja tehoihin onko mitään tuntumaa ja muuttuiko päästöt verrattuna bensalla mitttatuihin arvoihin ? Tuo valtion muuntotuki on 200 €. :thumbup:
Meseillään
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Meseenkö e Flex Fuel E 85 muutossarja ?

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Mese 320 TE kirjoitti:Hei ! Menen tänään käymään Motonetissä ja kyselen sieltä lisää tuosta asiasta. Mitä se vaikutti kulutukseen ja tehoihin onko mitään tuntumaa ja muuttuiko päästöt verrattuna bensalla mitttatuihin arvoihin ? Tuo valtion muuntotuki on 200 €. :thumbup:
Kulutus nousi sen laskennallisen noin 30%, kylmäkäynnistyvyys heikkeni hieman, viina haisee tallissa kylmänä käynnitettäessä (ei paha) ja käynti muuttui "pehmeämmäksi" ilmeisesti erilaisen palamisen johdosta.

Öljynvaihtoväli puolitettiin. Tuossahan ei ole pakko käyttää joko/tai viinabensaa vaan systeemi laskee sekoitukselle optimiseoksen.

Säästö on nykyhinnoilla melko pieni, ehkä euron tai kaksi per 100km. Riippuu autosta.
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1635
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Meseenkö e Flex Fuel E 85 muutossarja ?

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Hei ! Tuo ajatus lähti liikkeelle Mesen katsastuksesta jossa pakokaasu mittaus on tehtävä heti ajon jälkeen ettei "Katti " kylmene ja arvot ovat liian isot. Uudemmissa autoissa nuo katit ovat heti pakosarjan alapuolella ja lähellä sitä, mutta näissä vanhemmissa meseissä katti on etuistuinten ja vaihteenvalitsimen välillä yli metrin päässä pakosarjasta. :thumbup:
Meseillään
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Meseenkö e Flex Fuel E 85 muutossarja ?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mielestäni ei Mersu tartte noita sarjoja ja käyttäjät täällä kokeilleet...ensin vaan puolet viinasta ja siten vasta koko tankki ja sama takaisin bensaa. ..muuten syttyy moottorin vikavalo
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1635
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Meseenkö e Flex Fuel E 85 muutossarja ?

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

atlas kirjoitti:Mielestäni ei Mersu tartte noita sarjoja ja käyttäjät täällä kokeilleet...ensin vaan puolet viinasta ja siten vasta koko tankki ja sama takaisin bensaa. ..muuten syttyy moottorin vikavalo
Hei ! Onko sinulla tai muilla palstalaisilla mitään tuntumaa tuohon katin sijaintiin ja sen vaikutukseen päästö arvoihin ?
Meseillään
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Meseenkö e Flex Fuel E 85 muutossarja ?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mahdollisimman lähelle pakosarjaa että se kävisi kuumana....leimallahan on aina ongelma talvella kun moottori ei käy ennenkuin ajetaan pakokaasujen testiin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Meseenkö e Flex Fuel E 85 muutossarja ?

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

atlas kirjoitti:Mahdollisimman lähelle pakosarjaa että se kävisi kuumana....leimallahan on aina ongelma talvella kun moottori ei käy ennenkuin ajetaan pakokaasujen testiin.
atlas kirjoitti:Mahdollisimman lähelle pakosarjaa että se kävisi kuumana....leimallahan on aina ongelma talvella kun moottori ei käy ennenkuin ajetaan pakokaasujen testiin.
Meillä ei ole tuota ongelmaa ollut koska auto ajetaan suoraan moottoritielenkin jälkeen konttorin pihaan ja käy kunnes katsastusmies ajaa halliin. Ainoa ongelma päästöjen kanssa oli eräs saksalaismerkki jossa katalysaattorit olivat tyhjinä.

Sijainnilla ei ole suurta merkitystä kun bensa-mersun päästöt ovat juuri ja juuri nähtävillä lapusta.
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1153
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Re: Meseenkö e Flex Fuel E 85 muutossarja ?

Viesti Kirjoittaja Ari »

Minulla on Motonetin muutossarja W210 E200:ssa.Säästösyistä ei kannata hommaan ryhtyä,etanolia menee hieman enemmän kuin bensaa.Tehoista en osaa sanoa.Pelkällä etanolilla toimii,mutta vaatii kesäaamuisinkin pari käynnistyskertaa.Kumma kyllä,viime katsastuksessa tuli huonompia päästöarvoja kuin ennen muuntoa,se vähän lannisti.Ehkä komponenteissa ei riitä säätövara pelkkään etanoliin?Katsotaan,miten kohta käy,kun vien auton syyniin vaikkapa 50/50% sekoituksella.

Mieli tekis asentaa myös S320:seen Flexfuel.Ei taida etanoliässää olla kellään?
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
Jari Nysten
Mersumies
Mersumies
Viestit: 577
Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Meseenkö e Flex Fuel E 85 muutossarja ?

Viesti Kirjoittaja Jari Nysten »

Ari kirjoitti:Minulla on Motonetin muutossarja W210 E200:ssa.Säästösyistä ei kannata hommaan ryhtyä,etanolia menee hieman enemmän kuin bensaa.Tehoista en osaa sanoa.Pelkällä etanolilla toimii,mutta vaatii kesäaamuisinkin pari käynnistyskertaa.Kumma kyllä,viime katsastuksessa tuli huonompia päästöarvoja kuin ennen muuntoa,se vähän lannisti.Ehkä komponenteissa ei riitä säätövara pelkkään etanoliin?Katsotaan,miten kohta käy,kun vien auton syyniin vaikkapa 50/50% sekoituksella.

Mieli tekis asentaa myös S320:seen Flexfuel.Ei taida etanoliässää olla kellään?
On toki...
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1153
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Re: Meseenkö e Flex Fuel E 85 muutossarja ?

Viesti Kirjoittaja Ari »

Sepä hienoa.Onko etanoli tuonut yhtään säästöä polttoainekuluihin,tuo 400 taitaa olla aika janoinen peli?W140 on alkanut kiinnostaa yhä enemmän,mutta hyvien autojen tarjonta niukahkoa.Varsinkin kun tarvisi moottorin koko(=pienempi bensa) ja auton väri olla mieluisat.Kun tulisi edes johonkin paikalliseen liikkeeseen hyväkuntoinen peli,niin pääsisi kokeilemaan josko on ns.minun autoni.Toistaiseksi kokemusta vain yhdestä huonokuntoisesta. No niin,ajauduin aiheen ulkopuolelle haaveilemaan.. :)
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
Jari Nysten
Mersumies
Mersumies
Viestit: 577
Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Meseenkö e Flex Fuel E 85 muutossarja ?

Viesti Kirjoittaja Jari Nysten »

Tuo säästöäkin, kuluttaa noin 25-30% enemmän ainetta, mutta bensa maksaa noin 50% enemmän.
Luontokaan ei pelastu kun ajetaan talvella 20-25l/100km, mutta onhan fossiiliset päästöt paljon pienempiä kuin bensalla.
M119 4.2l on juuri sopiva noin painavaan koriin. (286hv)
Ajotyylini on kuluttava / paljon kaupunkiajoa, tää E500:kin vie mulla yli 14l/100km.
Tehon tuntua on kyllä etanolilla, varsinkin kun on vähän bensaa seassa, talvella pidän aina 100l tankissa 10-20l 98E5:sta RE85:n seassa niin ei huomaa käynnistyksissäkään mitään.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: Meseenkö e Flex Fuel E 85 muutossarja ?

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Ari kirjoitti:Sepä hienoa.Onko etanoli tuonut yhtään säästöä polttoainekuluihin,tuo 400 taitaa olla aika janoinen peli?W140 on alkanut kiinnostaa yhä enemmän,mutta hyvien autojen tarjonta niukahkoa.Varsinkin kun tarvisi moottorin koko(=pienempi bensa) ja auton väri olla mieluisat.Kun tulisi edes johonkin paikalliseen liikkeeseen hyväkuntoinen peli,niin pääsisi kokeilemaan josko on ns.minun autoni.Toistaiseksi kokemusta vain yhdestä huonokuntoisesta. No niin,ajauduin aiheen ulkopuolelle haaveilemaan.. :)
Kaverilla oli myynnissä (en tiedä myykö enää) w140 S600C hopea n. 150tkm. ruosteeton japsituonti, savossa.

Jos normaalissa päivittäisajossa niin etanoli säästää vuodessa esim S500 kohdalla 700eur.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1635
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Meseenkö e Flex Fuel E 85 muutossarja ?

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Hei ! Palstalaiset minulla on tarkoitus laittaa tuo sarja MB W 124 320 TE vm 1993 autom. Farmariin kulutus 9 - 15 litraa.
Eihän tuolle jää päljon hintaa valtin muunnostuen 200 € jälkeen. :thumbup:
Meseillään
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1153
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Re: Meseenkö e Flex Fuel E 85 muutossarja ?

Viesti Kirjoittaja Ari »

Laita ihmeessä.Ei tosiaan jää paljon hintaa,tosin tuen maksua voi joutua muutaman kuukauden odottamaan.Lisäksi muutoskatsastus vaaditaan,minkä voi toteuttaa vuosikatsastuksenkin yhteydessä.Näin tehtiin omassa tapauksessa ja saattoi olla katsastusmaksu n.100e,en muista tarkkaan.

FlexFuelin valmistajalta sain aikanaan tiedon,että hyvin sopisi laite myös S320:seen,tosin kovissa kiihdytyksissä voi olla tehon puutetta suuttimien ahtauden takia.En ole kova kiihdyttelijä,joten eipä haittaisi.Ja aina voi hakea itselle sopivan etanoli/bensa-sekoitussuhteen.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1635
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Meseenkö e Flex Fuel E 85 muutossarja ?

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Ari kirjoitti:Laita ihmeessä.Ei tosiaan jää paljon hintaa,tosin tuen maksua voi joutua muutaman kuukauden odottamaan.Lisäksi muutoskatsastus vaaditaan,minkä voi toteuttaa vuosikatsastuksenkin yhteydessä.Näin tehtiin omassa tapauksessa ja saattoi olla katsastusmaksu n.100e,en muista tarkkaan.

FlexFuelin valmistajalta sain aikanaan tiedon,että hyvin sopisi laite myös S320:seen,tosin kovissa kiihdytyksissä voi olla tehon puutetta suuttimien ahtauden takia.En ole kova kiihdyttelijä,joten eipä haittaisi.Ja aina voi hakea itselle sopivan etanoli/bensa-sekoitussuhteen.
Hei ! Voihan nuo suuttimet vaihtaa isompiin, jos ilmenee tarvetta. Tuo sopivan seoksen haku on myös hyvä keino. :thumbup:
Meseillään
Moniosaaja97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Su 18.11.2018 21:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Meseenkö e Flex Fuel E 85 muutossarja ?

Viesti Kirjoittaja Moniosaaja97 »

Itsellä myös pyörinyt mielessä eFlexFuel setin asennus omaan E320 väyryseen, kun tuon muutostuen jälkeen ei jää paljoa laitteelle hintaa. Yhteensopivuus taulukon mukaan olisi sopiva omaan autoon, mutta varauksella joka sivuston mukaan tarkoittaa "Polttoaineen syöttökapasiteetti riittämätön täysteholla". Ilmeisesti tuo ongelma hoituu pois suuttimien vaihdolla?
Ei tuo RE85 ole ratkaisu liikennepäästöjen alentamiseen, mutta jostain sen "ekohippeyden" täytyy lähteä liikkeelle jos autosta ei pysty/halua luopua. Puhtaammat päästöt tuolla ilmeisesti kuitenkin tulee kuin bensalla.
W164 ML500 V8 -05 (perheauto)
Mitsubishi Lancer 1.2L -87 (työmatka-auto)
Subaru Pickup "Brat/Brumby" 1.8L -92 (projekti)
Yamaha XV750 Virago "viagra" -97
+10kpl mopoa ja moottoripyörää

Ex.
W124 CE 230 -88
S210 E320 V6 -97
W168 A140 Lang -02
VW Polo 9N 1.4L -03 (Romutettu/poistettu lopullisesti rekisteristä)

MB Star C3 + läppäri (kattaa vm. 1989-2016 mersut)
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Meseenkö e Flex Fuel E 85 muutossarja ?

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Moniosaaja97 kirjoitti:Itsellä myös pyörinyt mielessä eFlexFuel setin asennus omaan E320 väyryseen, kun tuon muutostuen jälkeen ei jää paljoa laitteelle hintaa. Yhteensopivuus taulukon mukaan olisi sopiva omaan autoon, mutta varauksella joka sivuston mukaan tarkoittaa "Polttoaineen syöttökapasiteetti riittämätön täysteholla". Ilmeisesti tuo ongelma hoituu pois suuttimien vaihdolla?
Ei tuo RE85 ole ratkaisu liikennepäästöjen alentamiseen, mutta jostain sen "ekohippeyden" täytyy lähteä liikkeelle jos autosta ei pysty/halua luopua. Puhtaammat päästöt tuolla ilmeisesti kuitenkin tulee kuin bensalla.
Meillä on etanoli-autossa sama ominaisuus eli täyskaasulla softa näyttää liian laihaa seosta. Tietysti sitä voi välttää kun ei aja nilkka suorana mutta ei se laiha seos terveellistäkään ole.

Päästöjen kannalta sillä ei varmaan ole merkitystä jos ei lasketa kuljettajan omaa mielentilaa koska etanolin tuottaminen on mitä vahingollisinta toimintaa monine vaiheineen enkä ole ollenkaan varma onko se ympäristöystävällistä. Luonnon kannalta voisi olla parempi jos se etanoli käytettäisiin vaan ihan niin kuin ennenkin eli juomien seassa laimennettuna ja desinfiointiin.

Meillä käyttö on perustunut säästöihin mutta pitkässä juoksussa voi olla, että lisääntynyt laitteistojen kuluminen syö teoreettiset säästöt. Tällä hetkellä tilanne alkaa olla plusmiinus nolla joten aika näyttää miten käy.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: Meseenkö e Flex Fuel E 85 muutossarja ?

Viesti Kirjoittaja AK47 »

E200kompressor kirjoitti:
Moniosaaja97 kirjoitti:Itsellä myös pyörinyt mielessä eFlexFuel setin asennus omaan E320 väyryseen, kun tuon muutostuen jälkeen ei jää paljoa laitteelle hintaa. Yhteensopivuus taulukon mukaan olisi sopiva omaan autoon, mutta varauksella joka sivuston mukaan tarkoittaa "Polttoaineen syöttökapasiteetti riittämätön täysteholla". Ilmeisesti tuo ongelma hoituu pois suuttimien vaihdolla?
Ei tuo RE85 ole ratkaisu liikennepäästöjen alentamiseen, mutta jostain sen "ekohippeyden" täytyy lähteä liikkeelle jos autosta ei pysty/halua luopua. Puhtaammat päästöt tuolla ilmeisesti kuitenkin tulee kuin bensalla.
Meillä on etanoli-autossa sama ominaisuus eli täyskaasulla softa näyttää liian laihaa seosta. Tietysti sitä voi välttää kun ei aja nilkka suorana mutta ei se laiha seos terveellistäkään ole.

Päästöjen kannalta sillä ei varmaan ole merkitystä jos ei lasketa kuljettajan omaa mielentilaa koska etanolin tuottaminen on mitä vahingollisinta toimintaa monine vaiheineen enkä ole ollenkaan varma onko se ympäristöystävällistä. Luonnon kannalta voisi olla parempi jos se etanoli käytettäisiin vaan ihan niin kuin ennenkin eli juomien seassa laimennettuna ja desinfiointiin.

Meillä käyttö on perustunut säästöihin mutta pitkässä juoksussa voi olla, että lisääntynyt laitteistojen kuluminen syö teoreettiset säästöt. Tällä hetkellä tilanne alkaa olla plusmiinus nolla joten aika näyttää miten käy.

Saisiko perustelun väitteellesi.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: Meseenkö e Flex Fuel E 85 muutossarja ?

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Jari Nysten kirjoitti:Tuo säästöäkin, kuluttaa noin 25-30% enemmän ainetta, mutta bensa maksaa noin 50% enemmän.
Luontokaan ei pelastu kun ajetaan talvella 20-25l/100km, mutta onhan fossiiliset päästöt paljon pienempiä kuin bensalla.
M119 4.2l on juuri sopiva noin painavaan koriin. (286hv)
Ajotyylini on kuluttava / paljon kaupunkiajoa, tää E500:kin vie mulla yli 14l/100km.
Tehon tuntua on kyllä etanolilla, varsinkin kun on vähän bensaa seassa, talvella pidän aina 100l tankissa 10-20l 98E5:sta RE85:n seassa niin ei huomaa käynnistyksissäkään mitään.
Miksi kalliimpaa 98 kun 95 ajaa asian? Oktaaniluku 85+95 on varmasti yli 100.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Jari Nysten
Mersumies
Mersumies
Viestit: 577
Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Meseenkö e Flex Fuel E 85 muutossarja ?

Viesti Kirjoittaja Jari Nysten »

AK47 kirjoitti:
Jari Nysten kirjoitti:Tuo säästöäkin, kuluttaa noin 25-30% enemmän ainetta, mutta bensa maksaa noin 50% enemmän.
Luontokaan ei pelastu kun ajetaan talvella 20-25l/100km, mutta onhan fossiiliset päästöt paljon pienempiä kuin bensalla.
M119 4.2l on juuri sopiva noin painavaan koriin. (286hv)
Ajotyylini on kuluttava / paljon kaupunkiajoa, tää E500:kin vie mulla yli 14l/100km.
Tehon tuntua on kyllä etanolilla, varsinkin kun on vähän bensaa seassa, talvella pidän aina 100l tankissa 10-20l 98E5:sta RE85:n seassa niin ei huomaa käynnistyksissäkään mitään.
Miksi kalliimpaa 98 kun 95 ajaa asian? Oktaaniluku 85+95 on varmasti yli 100.
Juu näin on, toi 98 vaan jäänyt päälle kun pelkällä bensalla 95 on liian pieni tolle M119, tuntuu nykimisenä.
E500 käytän 95, siihenkin laitan sarjan kunhan kerkiän.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Meseenkö e Flex Fuel E 85 muutossarja ?

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

AK47 kirjoitti:
E200kompressor kirjoitti:
Moniosaaja97 kirjoitti:Itsellä myös pyörinyt mielessä eFlexFuel setin asennus omaan E320 väyryseen, kun tuon muutostuen jälkeen ei jää paljoa laitteelle hintaa. Yhteensopivuus taulukon mukaan olisi sopiva omaan autoon, mutta varauksella joka sivuston mukaan tarkoittaa "Polttoaineen syöttökapasiteetti riittämätön täysteholla". Ilmeisesti tuo ongelma hoituu pois suuttimien vaihdolla?
Ei tuo RE85 ole ratkaisu liikennepäästöjen alentamiseen, mutta jostain sen "ekohippeyden" täytyy lähteä liikkeelle jos autosta ei pysty/halua luopua. Puhtaammat päästöt tuolla ilmeisesti kuitenkin tulee kuin bensalla.
Meillä on etanoli-autossa sama ominaisuus eli täyskaasulla softa näyttää liian laihaa seosta. Tietysti sitä voi välttää kun ei aja nilkka suorana mutta ei se laiha seos terveellistäkään ole.

Päästöjen kannalta sillä ei varmaan ole merkitystä jos ei lasketa kuljettajan omaa mielentilaa koska etanolin tuottaminen on mitä vahingollisinta toimintaa monine vaiheineen enkä ole ollenkaan varma onko se ympäristöystävällistä. Luonnon kannalta voisi olla parempi jos se etanoli käytettäisiin vaan ihan niin kuin ennenkin eli juomien seassa laimennettuna ja desinfiointiin.

Meillä käyttö on perustunut säästöihin mutta pitkässä juoksussa voi olla, että lisääntynyt laitteistojen kuluminen syö teoreettiset säästöt. Tällä hetkellä tilanne alkaa olla plusmiinus nolla joten aika näyttää miten käy.

Etanolin on todettu olevan sopimaton monille vanhojen autojen kumi-/polttoainejärjestelmän osille ja polttoainepumpun käyttöikä voi lyhyentyä olennaisesti. Jokunen aika sitten oli huomattavan usein myynnissä koneremppaa vaativia Ford Mondeo flexifuel- autoja joilla oli ajettu noin 150tkm. Pelkällä bensalla ajettaessa koneet kestävät hyvin usein 300tkm tai enemmän.

Lisäksi öljynvaihtotarve kasvaa ja päästöt kylmänä ovat suuremmat. Hiilidioksia ei tässä yhteydessä oteta huomioon koska sillä ei ole merkitystä.
Ylipäätään koko tuotanto perustuu osittain verokohteluun jolla myynti/käyttö on mahdollista.


Saisiko perustelun väitteellesi.
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1635
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Meseenkö e Flex Fuel E 85 muutossarja ?

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Hei ! Mesessäni on myös 7 - asentoinen pistokesäädin sytytyksen ajoitukselle. Asento 1 > 98 okt. bensa - asento 7 > 89 okt. bensa olisko tuosta mitään lisä apua tuolle Flex Fuel muunnossarjalle ? :?:
Meseillään
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Meseenkö e Flex Fuel E 85 muutossarja ?

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Mese 320 TE kirjoitti:Hei ! Mesessäni on myös 7 - asentoinen pistokesäädin sytytyksen ajoitukselle. Asento 1 > 98 okt. bensa - asento 7 > 89 okt. bensa olisko tuosta mitään lisä apua tuolle Flex Fuel muunnossarjalle ? :?:
Ei ole apua koska asteikko ei riitä lähellekään. Tavallisen 98 -bensan oktaanilulu on 98 kun taas bioetanolin oktaaniluku on vähintään 104.

Suuret tehot tehdään etanolilla tai metanolilla.

Miten Mercedes sijoittuu tuossa skabassa...?

https://www.youtube.com/watch?v=1KojH0atyrY" onclick="window.open(this.href);return false;
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1635
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Meseenkö e Flex Fuel E 85 muutossarja ?

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Hei ! Palstalaiset noita muunnossarjoja löytyi toinen sarja merkiltään Smart Fuel Control E 85 V.4.2 hinta 249 € takuu 3 - vuotta, mutta siinä, ei ole erillistä bensan tunnistusanturia joka on taas tuossa e Flex Fuel sarjassa. Asiaa on tutkittava ja hankittava tietoa lisää. :thumbup:
Meseillään
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: Meseenkö e Flex Fuel E 85 muutossarja ?

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Mese 320 TE kirjoitti:Hei ! Palstalaiset noita muunnossarjoja löytyi toinen sarja merkiltään Smart Fuel Control E 85 V.4.2 hinta 249 € takuu 3 - vuotta, mutta siinä, ei ole erillistä bensan tunnistusanturia joka on taas tuossa e Flex Fuel sarjassa. Asiaa on tutkittava ja hankittava tietoa lisää. :thumbup:
Kyselin vähän kummankin valmistajan näkemyksiä miten sopii M113 moottoriin (500).

Anturiversion etanolin seoksen suhde tulee anturista. Anturittoman etanolin määrä tulee softalla joka tarkkailee ruiskutusaikoja - niiden muutosta. Selvityksen mukaan sumea logikka määrittää mitä tankissa on.

Softalla varmasti voi asian selvittää, se miten se tarkkaan ottaen tehdään ja kuinka tarkka mittaus on lienee liikesalaisuus. Anturissa kuulema sellainen haaste että jos vettä etanolissa niin arvioi seoksen suhteen väärin. No varmasti se veden määrä vaihtelee suomen olosuhteissa. Tästä en tiedä mikä anturin tarkkuus on. Kumpikaan valmistaja ei näitä ilmoita "virallisesti". Keskustelun perusteella en asioita lähtisi uskomaan koska markkinointihan on vaikuttamassa mitä kysymyksiin vastataan. Omilla sivuilla jos on tietoa niin sen uskon paremmin koska sinne ei passaa mennä totuutta venyttelemään yhtään mihinkään suuntaan, muutenhan se olisi harhauttamista ja ehkä vakavampikin oikeustermi saattaisi tulla kyseeseen.

Suutinten riittävyys täyskaasulla 500 osalta kuulema ei riitä. Muissa moottoreissa ei yleensä tätä ongelmaa. Tosin eipä montaa sekuntia voi täyskaasulla ajaakkaan.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: Meseenkö e Flex Fuel E 85 muutossarja ?

Viesti Kirjoittaja AK47 »

E200kompressor kirjoitti:
AK47 kirjoitti:
E200kompressor kirjoitti:
Moniosaaja97 kirjoitti:Itsellä myös pyörinyt mielessä eFlexFuel setin asennus omaan E320 väyryseen, kun tuon muutostuen jälkeen ei jää paljoa laitteelle hintaa. Yhteensopivuus taulukon mukaan olisi sopiva omaan autoon, mutta varauksella joka sivuston mukaan tarkoittaa "Polttoaineen syöttökapasiteetti riittämätön täysteholla". Ilmeisesti tuo ongelma hoituu pois suuttimien vaihdolla?
Ei tuo RE85 ole ratkaisu liikennepäästöjen alentamiseen, mutta jostain sen "ekohippeyden" täytyy lähteä liikkeelle jos autosta ei pysty/halua luopua. Puhtaammat päästöt tuolla ilmeisesti kuitenkin tulee kuin bensalla.
Meillä on etanoli-autossa sama ominaisuus eli täyskaasulla softa näyttää liian laihaa seosta. Tietysti sitä voi välttää kun ei aja nilkka suorana mutta ei se laiha seos terveellistäkään ole.

Päästöjen kannalta sillä ei varmaan ole merkitystä jos ei lasketa kuljettajan omaa mielentilaa koska etanolin tuottaminen on mitä vahingollisinta toimintaa monine vaiheineen enkä ole ollenkaan varma onko se ympäristöystävällistä. Luonnon kannalta voisi olla parempi jos se etanoli käytettäisiin vaan ihan niin kuin ennenkin eli juomien seassa laimennettuna ja desinfiointiin.

Meillä käyttö on perustunut säästöihin mutta pitkässä juoksussa voi olla, että lisääntynyt laitteistojen kuluminen syö teoreettiset säästöt. Tällä hetkellä tilanne alkaa olla plusmiinus nolla joten aika näyttää miten käy.

Etanolin on todettu olevan sopimaton monille vanhojen autojen kumi-/polttoainejärjestelmän osille ja polttoainepumpun käyttöikä voi lyhyentyä olennaisesti. Jokunen aika sitten oli huomattavan usein myynnissä koneremppaa vaativia Ford Mondeo flexifuel- autoja joilla oli ajettu noin 150tkm. Pelkällä bensalla ajettaessa koneet kestävät hyvin usein 300tkm tai enemmän.

Lisäksi öljynvaihtotarve kasvaa ja päästöt kylmänä ovat suuremmat. Hiilidioksia ei tässä yhteydessä oteta huomioon koska sillä ei ole merkitystä.
Ylipäätään koko tuotanto perustuu osittain verokohteluun jolla myynti/käyttö on mahdollista.


Saisiko perustelun väitteellesi.

Voisit opetella lainaamaan.

Etanoli on varmasti huonompi kuin bensa vanhoille autoille joita ei ole sille suunniteltu. Näitä sarjoja laitetaan pääasiassa 2000 luvulla valmistettuihin joissa ei ole massiivista ongelmaa kuitenkaan ilmennyt vaikka nyt on jo monia vuosia tekniikka altistunut 5-85% etanolipitoisuuksille. Olisiko lähdettä missä löytyy tietoa kertomistasi ongelmista? Uskon kyllä että niitä voi olla, lähde vain puuttuu. Fordit nyt ei kiinosta - mersuforumillahan tässä ollaan. Autoissa ja valmistajissa on eroja.


Etanoli on ns 80-85% hiilivapaa. Siinä on n. 15% fossiilista mukana, loppu 0-5% lienee tuotannon ja kuljetuksen hiilipäästöä. Vaikka kulutus kasvaisi pakkasessa 100% minkä kuulema voi tehdä kylmässä lämmittämättä, fossiilisten päästö on silti alle 40% verrattuna bensa-autoon. Etanolihan on jokatapauksessa luonnolle sama co2 kuorma paloi se moottorissa, joitko sen tai happaniko jäteruoka kompostissa ennenkuin edes etanoliksi muutettiinkaan.

En ole kateellinen Anttoselle, hyvän liikeidean on toteuttanut. Ja etanoli on mielestäni hyvä ratkaisu useiksi vuosiksi luonnon kannalta. Niitä ympäristölle ystävällisimpiä sähköautoja odotellessa.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Meseenkö e Flex Fuel E 85 muutossarja ?

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

AK47 kirjoitti:
E200kompressor kirjoitti:
AK47 kirjoitti:
E200kompressor kirjoitti:
Moniosaaja97 kirjoitti:Itsellä myös pyörinyt mielessä eFlexFuel setin asennus omaan E320 väyryseen, kun tuon muutostuen jälkeen ei jää paljoa laitteelle hintaa. Yhteensopivuus taulukon mukaan olisi sopiva omaan autoon, mutta varauksella joka sivuston mukaan tarkoittaa "Polttoaineen syöttökapasiteetti riittämätön täysteholla". Ilmeisesti tuo ongelma hoituu pois suuttimien vaihdolla?
Ei tuo RE85 ole ratkaisu liikennepäästöjen alentamiseen, mutta jostain sen "ekohippeyden" täytyy lähteä liikkeelle jos autosta ei pysty/halua luopua. Puhtaammat päästöt tuolla ilmeisesti kuitenkin tulee kuin bensalla.
Meillä on etanoli-autossa sama ominaisuus eli täyskaasulla softa näyttää liian laihaa seosta. Tietysti sitä voi välttää kun ei aja nilkka suorana mutta ei se laiha seos terveellistäkään ole.

Päästöjen kannalta sillä ei varmaan ole merkitystä jos ei lasketa kuljettajan omaa mielentilaa koska etanolin tuottaminen on mitä vahingollisinta toimintaa monine vaiheineen enkä ole ollenkaan varma onko se ympäristöystävällistä. Luonnon kannalta voisi olla parempi jos se etanoli käytettäisiin vaan ihan niin kuin ennenkin eli juomien seassa laimennettuna ja desinfiointiin.

Meillä käyttö on perustunut säästöihin mutta pitkässä juoksussa voi olla, että lisääntynyt laitteistojen kuluminen syö teoreettiset säästöt. Tällä hetkellä tilanne alkaa olla plusmiinus nolla joten aika näyttää miten käy.

Etanolin on todettu olevan sopimaton monille vanhojen autojen kumi-/polttoainejärjestelmän osille ja polttoainepumpun käyttöikä voi lyhyentyä olennaisesti. Jokunen aika sitten oli huomattavan usein myynnissä koneremppaa vaativia Ford Mondeo flexifuel- autoja joilla oli ajettu noin 150tkm. Pelkällä bensalla ajettaessa koneet kestävät hyvin usein 300tkm tai enemmän.

Lisäksi öljynvaihtotarve kasvaa ja päästöt kylmänä ovat suuremmat. Hiilidioksia ei tässä yhteydessä oteta huomioon koska sillä ei ole merkitystä.
Ylipäätään koko tuotanto perustuu osittain verokohteluun jolla myynti/käyttö on mahdollista.


Saisiko perustelun väitteellesi.

Voisit opetella lainaamaan.

Etanoli on varmasti huonompi kuin bensa vanhoille autoille joita ei ole sille suunniteltu. Näitä sarjoja laitetaan pääasiassa 2000 luvulla valmistettuihin joissa ei ole massiivista ongelmaa kuitenkaan ilmennyt vaikka nyt on jo monia vuosia tekniikka altistunut 5-85% etanolipitoisuuksille. Olisiko lähdettä missä löytyy tietoa kertomistasi ongelmista? Uskon kyllä että niitä voi olla, lähde vain puuttuu. Fordit nyt ei kiinosta - mersuforumillahan tässä ollaan. Autoissa ja valmistajissa on eroja.


Etanoli on ns 80-85% hiilivapaa. Siinä on n. 15% fossiilista mukana, loppu 0-5% lienee tuotannon ja kuljetuksen hiilipäästöä. Vaikka kulutus kasvaisi pakkasessa 100% minkä kuulema voi tehdä kylmässä lämmittämättä, fossiilisten päästö on silti alle 40% verrattuna bensa-autoon. Etanolihan on jokatapauksessa luonnolle sama co2 kuorma paloi se moottorissa, joitko sen tai happaniko jäteruoka kompostissa ennenkuin edes etanoliksi muutettiinkaan.

En ole kateellinen Anttoselle, hyvän liikeidean on toteuttanut. Ja etanoli on mielestäni hyvä ratkaisu useiksi vuosiksi luonnon kannalta. Niitä ympäristölle ystävällisimpiä sähköautoja odotellessa.
Hiilivapaus ja fossiilit ovat hössötystä joka menee ohi aikanaan kuten muutkin kusetukset, niistä ei kannata välittää mutta erikoinen peruste kuitenkin jos ajaa isolla veekasilla tai ylipäätään isolla koneella. Suomalaiset voivat toimia omaa etuaan vastaan mutta maailmanlaajuisesti sillä ei ole merkitystä.

Etanolin eräs väitetty ongelma on öljynvaihtovälin tihentyminen joka puolestaan syö oletettua säästöä. Myös Mercedeksessä vaikkei se autoa kummenpi ole sekään. Varsinaista Mercedekseen kohdistettua tutkimusta tuskin löytyy koska bioetanoli on lähinnä säästömielessä markkinoitu tuote.

https://pubs.rsc.org/en/content/article ... c7ra00357a" onclick="window.open(this.href);return false;

Omat kokemukset, huonompi käynnistyvyys ja laiha seos täyskaasulla perustuvat 2000- bensakoneeseen (ei Mercedes eikä Ford) mutta Mercedekseen ostan ihan tavallista 98-bensaa. Toimii hyvin ja lähtee käyntii kovillakin pakkasilla.

Sähköautotkin ovat varmasti joskus varteenotettava vaihtoehto muttei ihan lähivuosikymmeninä laajamittaisesti koska varsinkaan suomalaisilla ei ole rahaa tuollaisiin investointeihin kun rahaa ei ole nykyisiinkään autoihin. Puhumattakaan siitä etteivät maametallit riitä kattamaan korvaavan autokannan vaatimaa tarvetta akkujen osalta nykyteknologialla.

Ympäristön kannalta paras teko on jättää Mercedes käynnistämättä.
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1635
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Meseenkö e Flex Fuel E 85 muutossarja ?

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

AK47 kirjoitti:
Mese 320 TE kirjoitti:Hei ! Palstalaiset noita muunnossarjoja löytyi toinen sarja merkiltään Smart Fuel Control E 85 V.4.2 hinta 249 € takuu 3 - vuotta, mutta siinä, ei ole erillistä bensan tunnistusanturia joka on taas tuossa e Flex Fuel sarjassa. Asiaa on tutkittava ja hankittava tietoa lisää. :thumbup:
Kyselin vähän kummankin valmistajan näkemyksiä miten sopii M113 moottoriin (500).

Anturiversion etanolin seoksen suhde tulee anturista. Anturittoman etanolin määrä tulee softalla joka tarkkailee ruiskutusaikoja - niiden muutosta. Selvityksen mukaan sumea logikka määrittää mitä tankissa on.

Softalla varmasti voi asian selvittää, se miten se tarkkaan ottaen tehdään ja kuinka tarkka mittaus on lienee liikesalaisuus. Anturissa kuulema sellainen haaste että jos vettä etanolissa niin arvioi seoksen suhteen väärin. No varmasti se veden määrä vaihtelee suomen olosuhteissa. Tästä en tiedä mikä anturin tarkkuus on. Kumpikaan valmistaja ei näitä ilmoita "virallisesti". Keskustelun perusteella en asioita lähtisi uskomaan koska markkinointihan on vaikuttamassa mitä kysymyksiin vastataan. Omilla sivuilla jos on tietoa niin sen uskon paremmin koska sinne ei passaa mennä totuutta venyttelemään yhtään mihinkään suuntaan, muutenhan se olisi harhauttamista ja ehkä vakavampikin oikeustermi saattaisi tulla kyseeseen.
Hei ! Jotenkin tuntuu tuo tunnistimen puuttuminen arveluttavalta, kun muka suuttimien avautumisaikoja tarkailemalla se toimisi ? :thumbup:
Suutinten riittävyys täyskaasulla 500 osalta kuulema ei riitä. Muissa moottoreissa ei yleensä tätä ongelmaa. Tosin eipä montaa sekuntia voi täyskaasulla ajaakkaan.
Meseillään
Vastaa Viestiin