Jousiheput HOI!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1108
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Jousiheput HOI!

Viesti Kirjoittaja Karel »

Nythän myrkyn lykkäs. Yksi entisöinnin alla oleva W126 oli madallettu sen verran tonttiin, että takakontin avaaminenkin edellytti syvää kumarrusta, ja takapenkillä ei käytännössä voinut kuljettaa ketään. Kaikkia idiootteja sitä maa päällään kantaa.

Autoon hankittiin Saksasta Meyle-merkkiset "vakiomalliset" fahrwerksfederit eteen ja Motonetistä sattui löytymään vahvistamattomat vakiojouset taakse.

Ja kuinka kävi? Nousihan se auto, ja liiankin kanssa. Auto on sinänsä "vaaterissa ja oikeassa suhteessa etu/taka-akseli, mutta väliä on eturenkaan ja lokasuojan reunan välissä 14 cm ja takana n.10 cm!!! Auto näyttää nyt ihan pöljältä :shock:

Kyllä tiedossa oli, eri jousivahvuudet, korokkeet jne. mutta näin rajulle nousulle ei löydy selitystä. Ei näin korkeaa 126:a ole kyllä koskaan vielä vastaan tullut. Kumit oli muistaakseni n. 15-18 mm, mutta eri kumilevyt eivät kai vaikuta korkeuteen kuin muutaman sentin matalimman ja korkeimman välillä. Uusia jousia verrattiin myös vanhoihin käytettyihin W126 vakiojousiin; saman mittaiset olivat kaikin puolin.

Mikä meni vikaan, ja mikä neuvoksi? Uusista jousista laikalla muutama sentti pois? Ei oikein tunnu, että niin tämän homman pitäisi mennä.

Alle jotkut 215/75/15 renkaat? :wtf:
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2719
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: Jousiheput HOI!

Viesti Kirjoittaja markoala »

Kokeile 1. Kumeilla. Ero on suuri 3. Kumeihin, en muista senttejä.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1108
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Jousiheput HOI!

Viesti Kirjoittaja Karel »

Eri kumeilla saavutetaan kirjallisuuden mukaan muutamien senttien erot. Nyt laskua tarvittaisiin noin 8cm. Tuo korkeus on kyllä mysteeri. Lattiasta etulokasuojan pyöräaukon reunaan on noin 76 senttiä. Yksi varaosa-auto on sopivalla korkeudella, mutta jos löytyisi ratkaisu ennen kuin tarvitsee ruveta siitä vanhoja jousia repimään tähän.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17199
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Jousiheput HOI!

Viesti Kirjoittaja dealer »

Väärät jouset nyt paikallaan.
oulaistenliikenne.fi
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Jousiheput HOI!

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Karel kirjoitti:Eri kumeilla saavutetaan kirjallisuuden mukaan muutamien senttien erot. Nyt laskua tarvittaisiin noin 8cm. Tuo korkeus on kyllä mysteeri. Lattiasta etulokasuojan pyöräaukon reunaan on noin 76 senttiä. Yksi varaosa-auto on sopivalla korkeudella, mutta jos löytyisi ratkaisu ennen kuin tarvitsee ruveta siitä vanhoja jousia repimään tähän.
kävin äsken mittaamassa: mitta lattiasta on 69cm 205x65x15 renkailla
jousien mitat: etujousi lanka halkasija 17mm pituus 485mm
takajousi: lanka vahvuus 17mm pituus 375mm :wink:
jousien päissä tälläiset numerot:319835 L6891tai I
319866 5 32 03
jousien alla 2:sen kumit
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1108
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Jousiheput HOI!

Viesti Kirjoittaja Karel »

Samanlaisia numeroita. Meidän 300 SE lattiasta reunaan 69,5 cm juuri tuon kokoisilla renkailla. Se lienee aika oikea korkeus.

No, ne alle laitetut jouset mittasivat: etu n.49cm ja taka n. 38 cm, eli varsin oikeissa mitoissa sen puolesta. Kumit ovat kakkoset.

Tässä eteen laitetut jouset:

https://www.ebay.de/itm/2x-MEYLE-140320 ... 2749.l2649" onclick="window.open(this.href);return false;

ja taakse:

https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=294" onclick="window.open(this.href);return false;

Eli mikä noissa nyt sitten on väärin???

Tehtaan korjaamokirjallisuuden mukaan jousia on muutamaa eri "vahvuutta" ja oikeat jouset ja kumit määritellään sen mukaan, mikä malli ja millä varusteilla. Eri varusteet antavat eri määrän "pisteitä". Tämä on siis 260 SE autom. ja siinä on mm. ilmastointi, mutta ei kattoluukkua. Pistemäärä aika keskitasoa.

Vaikea kuitenkin kuvitella, että yleismallisina myytävät jouset olisivat johonkin satoja kiloja painavampaan panssaroituun malliin. Ilmastoinnit, kattoluukut jne. lisäävät painoa ja jousikuormaa aika marginaalisesti. Nyt auto on siis 7 cm liian korkea, joka vastaa jo melkoista kuormaa, jotta se asettuisi oikealle korkeudelle.

Eikä hämmennystä vähennä se, että vaihdettiin sekä etu- että takajouset, eri toimittajilta, ja molemmilla akseleilla siis sama tilanne. Noita samoja jousia lienee myydyn vaikka kuinka paljon, ja ilmeisesti ilman ongelmia?

_________________________
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Jousiheput HOI!

Viesti Kirjoittaja tomant »

Mitkä renkaat nyt ovat auton alla. Tuo mainitsemasi 215/75-15 on teoriassa 56 mm korkeampi kuin 205/65-15, joten eroa lokasuojan asemaan tulee tästä jo 28 mm. Jos jousikumeista tulee lisäksi "senttejä", ollaan helposti 50-60 mm korkeuserossa lokasuojasta mitattuna.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Gnek
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: La 20.04.2019 16:48

Re: Jousiheput HOI!

Viesti Kirjoittaja Gnek »

Mitkä iskarit alla? Onko varmasti alkuperäisen mittaiset?
Jos iskarin kuppi on ylempänä kun kuuluu, saattaa jousi olla liian tiukassa jännityksessä eikä auton paino laske sitä oikeaan kohtaan (alustasarjan iskari siis, johon suunniteltu lyhyempi jousi) Tai jos iskarin kupin alla oleva osuus on liian pitkä, ns. likaa putkea jousen alla, joka nostaa auton liian korkealle alkuperäisellä jousella?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17199
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Jousiheput HOI!

Viesti Kirjoittaja dealer »

Karel kirjoitti: Tässä eteen laitetut jouset:

https://www.ebay.de/itm/2x-MEYLE-140320 ... 2749.l2649" onclick="window.open(this.href);return false;

ja taakse:

https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=294" onclick="window.open(this.href);return false;

Eli mikä noissa nyt sitten on väärin???

Tehtaan korjaamokirjallisuuden mukaan jousia on muutamaa eri "vahvuutta" ja oikeat jouset ja kumit määritellään sen mukaan, mikä malli ja millä varusteilla. Eri varusteet antavat eri määrän "pisteitä". Tämä on siis 260 SE autom. ja siinä on mm. ilmastointi, mutta ei kattoluukkua. Pistemäärä aika keskitasoa.

Vaikea kuitenkin kuvitella, että yleismallisina myytävät jouset olisivat johonkin satoja kiloja painavampaan panssaroituun malliin. Ilmastoinnit, kattoluukut jne. lisäävät painoa ja jousikuormaa aika marginaalisesti. Nyt auto on siis 7 cm liian korkea, joka vastaa jo melkoista kuormaa, jotta se asettuisi oikealle korkeudelle.__
Onko Motonetissä valittavissa oikea vaihtoehto pisteiden mukaan ja se on tuo ostettu jousi ?
Miksi ebayn linkissä väitetään kyseisen etujousen sopivan kaikkiin konevaihtoehtoihin 280-560, vaikka se ei varmasti pidä paikkaansa ?

Yleismallista jousta ei todellakaan ole olemassa varsinkaan etujouseksi.
tomant kirjoitti:Mitkä renkaat nyt ovat auton alla. Tuo mainitsemasi 215/75-15 on teoriassa 56 mm korkeampi kuin 205/65-15, joten eroa lokasuojan asemaan tulee tästä jo 28 mm. Jos jousikumeista tulee lisäksi "senttejä", ollaan helposti 50-60 mm korkeuserossa lokasuojasta mitattuna.
Jos renkaat ovat vakiota suuremmat ja silti on renkaan ja kaaren välissä 14 cm tilaa, niin pienemmällä renkaalla aika rajusti. Tosin en ole mittaillut mikä olisi normaalia.
oulaistenliikenne.fi
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2323
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Jousiheput HOI!

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

dealer kirjoitti:
Karel kirjoitti: Tässä eteen laitetut jouset:

https://www.ebay.de/itm/2x-MEYLE-140320 ... 2749.l2649" onclick="window.open(this.href);return false;

ja taakse:

https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=294" onclick="window.open(this.href);return false;

Eli mikä noissa nyt sitten on väärin???

Tehtaan korjaamokirjallisuuden mukaan jousia on muutamaa eri "vahvuutta" ja oikeat jouset ja kumit määritellään sen mukaan, mikä malli ja millä varusteilla. Eri varusteet antavat eri määrän "pisteitä". Tämä on siis 260 SE autom. ja siinä on mm. ilmastointi, mutta ei kattoluukkua. Pistemäärä aika keskitasoa.

Vaikea kuitenkin kuvitella, että yleismallisina myytävät jouset olisivat johonkin satoja kiloja painavampaan panssaroituun malliin. Ilmastoinnit, kattoluukut jne. lisäävät painoa ja jousikuormaa aika marginaalisesti. Nyt auto on siis 7 cm liian korkea, joka vastaa jo melkoista kuormaa, jotta se asettuisi oikealle korkeudelle.__
Onko Motonetissä valittavissa oikea vaihtoehto pisteiden mukaan ja se on tuo ostettu jousi ?
Miksi ebayn linkissä väitetään kyseisen etujousen sopivan kaikkiin konevaihtoehtoihin 280-560, vaikka se ei varmasti pidä paikkaansa ?

Yleismallista jousta ei todellakaan ole olemassa varsinkaan etujouseksi.
tomant kirjoitti:Mitkä renkaat nyt ovat auton alla. Tuo mainitsemasi 215/75-15 on teoriassa 56 mm korkeampi kuin 205/65-15, joten eroa lokasuojan asemaan tulee tästä jo 28 mm. Jos jousikumeista tulee lisäksi "senttejä", ollaan helposti 50-60 mm korkeuserossa lokasuojasta mitattuna.
Jos renkaat ovat vakiota suuremmat ja silti on renkaan ja kaaren välissä 14 cm tilaa, niin pienemmällä renkaalla aika rajusti. Tosin en ole mittaillut mikä olisi normaalia.

Tuo pitää hyvin paikkansa. Ostimme jokunen vuosi sitten Eibach Pro-Kitin Saksasta ja vaikka autosta oli kaikki olennainen tieto lähetetty, halusi myyjä vielä akselipainot ennen alustasarjan lähettämistä.
Ennen tuota Eibachia autossa oli madallussarja josta oli mennyt etujousi poikki ja tilalle laitettu vakiojousi jolloin auton oli huvittavan näköinen "keuliessaan" paikallaan.

Eibach -sarjaa voin suositella ihan arkikäyttöönkin koska ainakin ko. auto tuli hyvin vakaaksi muttei kovaksi ja silti voi ajaa normaalisti ilman pelkon alustan (30mm/30mm) kolisemisesta.
Tosin sehän ei ole ongelma kysyjälläkään jos vaan kykenee kiipeämään hyttiin.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3813
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Jousiheput HOI!

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Gnek kirjoitti:Mitkä iskarit alla? Onko varmasti alkuperäisen mittaiset?
Jos iskarin kuppi on ylempänä kun kuuluu, saattaa jousi olla liian tiukassa jännityksessä eikä auton paino laske sitä oikeaan kohtaan (alustasarjan iskari siis, johon suunniteltu lyhyempi jousi) Tai jos iskarin kupin alla oleva osuus on liian pitkä, ns. likaa putkea jousen alla, joka nostaa auton liian korkealle alkuperäisellä jousella?
Näissähän jousi on korissa kiinni olevan ylätuen ja alatukivarren välissä, ei iskarin ympärillä. Eli tuollaista kuvattua iskarin kuppia ei ole, paitsi jossain sellaisessa, jossa on jälkiasenteinen muutossarja, joita niitäkin vissiin jotkut ovat laittaneet.

Netistä:
Kuva
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1108
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Jousiheput HOI!

Viesti Kirjoittaja Karel »

tomant kirjoitti:Mitkä renkaat nyt ovat auton alla. Tuo mainitsemasi 215/75-15 on teoriassa 56 mm korkeampi kuin 205/65-15, joten eroa lokasuojan asemaan tulee tästä jo 28 mm. Jos jousikumeista tulee lisäksi "senttejä", ollaan helposti 50-60 mm korkeuserossa lokasuojasta mitattuna.

tomant

Tuo ylikokorengas oli lähinnä vitsinä heitetty, että sillä saisi renkaan koon vastaamaan suurta maavaraa. En siis aio moisia laittaa. Nyt alla on jopa turhan pienet 195/65/15, jotka nykyisellä korkeudella näyttävät lähinnä kottikärryn pyöriltä.

Iskarit näyttävät olevan alkuperäiset Mersun omat, eli ne eivät ainakaan kannattele autoa liian korkealla.

Joka tapauksessa tälle citymaasturikorkeudelle ei oikein selitystä löydy. Vaikka auto olisi 560, ei painoa olisi riittävästi laskemaan sitä oikealle korkeudelle.



______________________________
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2323
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Jousiheput HOI!

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Karel kirjoitti:
tomant kirjoitti:Mitkä renkaat nyt ovat auton alla. Tuo mainitsemasi 215/75-15 on teoriassa 56 mm korkeampi kuin 205/65-15, joten eroa lokasuojan asemaan tulee tästä jo 28 mm. Jos jousikumeista tulee lisäksi "senttejä", ollaan helposti 50-60 mm korkeuserossa lokasuojasta mitattuna.

tomant

Tuo ylikokorengas oli lähinnä vitsinä heitetty, että sillä saisi renkaan koon vastaamaan suurta maavaraa. En siis aio moisia laittaa. Nyt alla on jopa turhan pienet 195/65/15, jotka nykyisellä korkeudella näyttävät lähinnä kottikärryn pyöriltä.

Iskarit näyttävät olevan alkuperäiset Mersun omat, eli ne eivät ainakaan kannattele autoa liian korkealla.

Joka tapauksessa tälle citymaasturikorkeudelle ei oikein selitystä löydy. Vaikka auto olisi 560, ei painoa olisi riittävästi laskemaan sitä oikealle korkeudelle.



______________________________
Näin sivustakatsojan silmin ongelma ja sen ratkaisu on käynyt varsin selväksi eli autossa on väärät jouset.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Jousiheput HOI!

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Jouset ovat klassisessa Mersussa eräs sellainen osaryhmä, että jos halutaan alkuperäinen alustan korkeus ja käytös - osat hankitaan alkuperäisinä. Hintaero on kyllä järkyttävä yleismallisiin jousiin, mutta minun silmäni kyllä sairastaa jos kotipihassa on väärässä korossa oleva oma auto. Saksasta saa alkuperäisiä jousia kohtuullisempaan hintaan, sieltä tuli justiinsa omaan S123:een jousilähetys.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1108
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Jousiheput HOI!

Viesti Kirjoittaja Karel »

Joo ja jep. Väärät jouset... Näin voisi tietysti päätellä ihan maalaisjärjellä. Tosin se, että kahdesta eri paikasta ostetut etu- ja takajouset kummatkin ovat väärät on jo hyvin epätodennäköistä, teoriassa tietenkin mahdollista. Kummankin toimittajan varaosaluettelon mukaan pitäisi kuitenkin olla oikeat.

Ratkaisu ei kuitenkaan ole varsin selvä:

Kun kerran nämä taulukoiden mukaan hankitut "sopivat" jouset ovat näin totaalisen pielessä, mitkä sitten ovat ne oikeat? Onko joku sellaiset hankkinut, ja jos on, niin olisin kiitollinen vaikkapa linkistä.

Ja jos maalaisjärki taas kerran otetaan käyttöön, niin laikalla vaan jousia lyhyemmäksi kunnes korkeus täsmää, alkaa tuntua helpoimmalta ja myös halvimmalta ratkaisulta. Varsinkin jos vaihtoehtona on hankkia taas uusi kierros jousia nurkkiin lojumaan, jotka nekin ovat "taulukon mukaan oikeat".

Luottokorjaaja, joka vuosikymmenten aikana on vaihtanut lukemattomia jousia Mersuihin sanoi, ettei ole tällaiseen ikinä vielä törmännyt.

lis.:

Timo L, olet kyllä oikeassa. Mistä tilasit omat jousesi?

___________________________
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Jousiheput HOI!

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Karel kirjoitti: lis.:

Timo L, olet kyllä oikeassa. Mistä tilasit omat jousesi?

___________________________

https://www.online-teile.com/mercedes-ersatzteile/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuolta tilasin. Osanumero on hyvä olla tiedossa. Klubikortilla saa alennuksen, kun rekisteröinnin jälkeen lähettää meilillä molempien puolien kuvat kortista. Oli muuten erittäin hyvin pakattu lähetys, W124 lokasuojan ympärillä oli vylliä siihen malliin että ihmetellä pitää. Voin tarvittaessa etsiä EPC:stä osanrot auton sarjanron perusteella.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17199
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Jousiheput HOI!

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kummankin toimittajan varaosaluettelon mukaan pitäisi kuitenkin olla oikeat.
Olisiko sinulla laittaa linkkiä kyseisiin varaosaluetteloihin ?
oulaistenliikenne.fi
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2323
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Jousiheput HOI!

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Karel kirjoitti:Joo ja jep. Väärät jouset... Näin voisi tietysti päätellä ihan maalaisjärjellä. Tosin se, että kahdesta eri paikasta ostetut etu- ja takajouset kummatkin ovat väärät on jo hyvin epätodennäköistä, teoriassa tietenkin mahdollista. Kummankin toimittajan varaosaluettelon mukaan pitäisi kuitenkin olla oikeat.

Ratkaisu ei kuitenkaan ole varsin selvä:

Kun kerran nämä taulukoiden mukaan hankitut "sopivat" jouset ovat näin totaalisen pielessä, mitkä sitten ovat ne oikeat? Onko joku sellaiset hankkinut, ja jos on, niin olisin kiitollinen vaikkapa linkistä.

Ja jos maalaisjärki taas kerran otetaan käyttöön, niin laikalla vaan jousia lyhyemmäksi kunnes korkeus täsmää, alkaa tuntua helpoimmalta ja myös halvimmalta ratkaisulta. Varsinkin jos vaihtoehtona on hankkia taas uusi kierros jousia nurkkiin lojumaan, jotka nekin ovat "taulukon mukaan oikeat".

Luottokorjaaja, joka vuosikymmenten aikana on vaihtanut lukemattomia jousia Mersuihin sanoi, ettei ole tällaiseen ikinä vielä törmännyt.

lis.:

Timo L, olet kyllä oikeassa. Mistä tilasit omat jousesi?

___________________________

Olikos nämä sieltä Veholta tai merkkiliikkeestä ja silti tuli väärät?
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 859
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: Jousiheput HOI!

Viesti Kirjoittaja -230k- »

Karel kirjoitti:Joo ja jep. Väärät jouset... Näin voisi tietysti päätellä ihan maalaisjärjellä. Tosin se, että kahdesta eri paikasta ostetut etu- ja takajouset kummatkin ovat väärät on jo hyvin epätodennäköistä, teoriassa tietenkin mahdollista. Kummankin toimittajan varaosaluettelon mukaan pitäisi kuitenkin olla oikeat.

Ratkaisu ei kuitenkaan ole varsin selvä:

Kun kerran nämä taulukoiden mukaan hankitut "sopivat" jouset ovat näin totaalisen pielessä, mitkä sitten ovat ne oikeat? Onko joku sellaiset hankkinut, ja jos on, niin olisin kiitollinen vaikkapa linkistä.

Ja jos maalaisjärki taas kerran otetaan käyttöön, niin laikalla vaan jousia lyhyemmäksi kunnes korkeus täsmää, alkaa tuntua helpoimmalta ja myös halvimmalta ratkaisulta. Varsinkin jos vaihtoehtona on hankkia taas uusi kierros jousia nurkkiin lojumaan, jotka nekin ovat "taulukon mukaan oikeat".

Luottokorjaaja, joka vuosikymmenten aikana on vaihtanut lukemattomia jousia Mersuihin sanoi, ettei ole tällaiseen ikinä vielä törmännyt.

lis.:

Timo L, olet kyllä oikeassa. Mistä tilasit omat jousesi?

___________________________
Laikalla pois kunnes on sopivat.
Mersun jousien joiden muoto on jo tehtaalta rälläkällä katkaistun näköinen,eli ei mitään taivutuksia päissä tekee tästä keinosta varsin toimivan ja turvallisen.
oikeilla puristimilla maks 2h touhuumista ja auto on oikeassa korkeudessa ja näyttää taas hyvältä.
w447 114CDI -15
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Jousiheput HOI!

Viesti Kirjoittaja tomant »

-230k- kirjoitti:Laikalla pois kunnes on sopivat.
Mersun jousien joiden muoto on jo tehtaalta rälläkällä katkaistun näköinen,eli ei mitään taivutuksia päissä tekee tästä keinosta varsin toimivan ja turvallisen.
oikeilla puristimilla maks 2h touhuumista ja auto on oikeassa korkeudessa ja näyttää taas hyvältä.
Jousien katkaisu nostaa jousivakiota eli jousista tulee jäykemmät. Jos ylipitkät jouset ovat jo alun perin jäykemmät kuin alkuperäiset, voi lyhentäminen aiheuttaa myös huonosti toimivan tuloksen.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: Jousiheput HOI!

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Karel kirjoitti:Joo ja jep. Väärät jouset... Näin voisi tietysti päätellä ihan maalaisjärjellä. Tosin se, että kahdesta eri paikasta ostetut etu- ja takajouset kummatkin ovat väärät on jo hyvin epätodennäköistä, teoriassa tietenkin mahdollista. Kummankin toimittajan varaosaluettelon mukaan pitäisi kuitenkin olla oikeat.

Ratkaisu ei kuitenkaan ole varsin selvä:

Kun kerran nämä taulukoiden mukaan hankitut "sopivat" jouset ovat näin totaalisen pielessä, mitkä sitten ovat ne oikeat? Onko joku sellaiset hankkinut, ja jos on, niin olisin kiitollinen vaikkapa linkistä.

Ja jos maalaisjärki taas kerran otetaan käyttöön, niin laikalla vaan jousia lyhyemmäksi kunnes korkeus täsmää, alkaa tuntua helpoimmalta ja myös halvimmalta ratkaisulta. Varsinkin jos vaihtoehtona on hankkia taas uusi kierros jousia nurkkiin lojumaan, jotka nekin ovat "taulukon mukaan oikeat".

Luottokorjaaja, joka vuosikymmenten aikana on vaihtanut lukemattomia jousia Mersuihin sanoi, ettei ole tällaiseen ikinä vielä törmännyt.

lis.:

Timo L, olet kyllä oikeassa. Mistä tilasit omat jousesi?

___________________________

EPC:stä auton runkonumerolla jousen osanumero. Luottokorjaaja joka ilman näitä väittää löytävänsä oikeat, puhuu kakkaa.
Auton varustetiedot vaikuttaa auton painoon ja jousiin.
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1108
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Jousiheput HOI!

Viesti Kirjoittaja Karel »

No niin, tehtiin helppo junttiratkaisu, eikä lähdetty rakettitieteen kautta kasvattamaan liian eksoottisten jousien kotivalikoimaa.

Edestä 3,5 cm laikalla pois ja takaa 3 cm pois, ja nyt näyttää juuri sopivalta. Lyhyen lenkin perusteella ei huomaa mitään epämiellyttävää tai poikkeavaa käytöstä, kovuutta tms. sen verran pieni lyhennys kumminkin. Kokemuksia kertyy enemmän keväällä kun auto saadaan valmiiksi ja ajoon.

Kiitos kaikille osallistujille.


________________________
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Vastaa Viestiin