S211 220cdi -06 levottomuus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mikkis211
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Su 26.02.2017 16:26

S211 220cdi -06 levottomuus

Viesti Kirjoittaja mikkis211 »

Autossa ollut jo pitkään ongelmana tuo huono suuntavakavuus, eli auto on toisinaan todella rasittava ajaa. Jotenkin tuntuu, että auto suorastaan hylkii suoraan menoa, eli kampeaa milloin mihinkin suuntaan. Tuohon tuntuu vaikuttavan tien kallistus ja urat sekä tuuli.
Jos tuota ajettavuutta yrittä jotenkin kuvailla, niin tuntuu, kuin auto keinahtelisi jotenkin ajaessa. Tuota käytöstä on todella hankala selittää tarkemmin, mutta aivan kuin joku tönäisisi autoa aina milloin mihinkin suuntaan ja sitten joutuu tekemään jatkuvasti korjaavia ohjausliikkeitä milloin mihinkin suuntaan.
Kulmia on koitettu säätää pari vuotta sitten, mutta ei auttanut. myös pyöränlaakerit vaihdoin jossain vaiheessa ja tuo auttoi hieman(vanhoissa oli väljää eikä kiristys oikein auttanut).
Erikoista on se, että aina kun auto on nosturilla jonkin remontin vuoksi, niin aina sen jälkeen tuntuu 1-2 päivän ajan meno ihan siedettävältä, esim kun vaihdoin talvirenkaat alle, niin ajettavuus tuntui alkuun ihan kohtuulliselta ja luulin että nuo renkaat olivatkin syynä, mutta taas pian palasi tuo levottomuus takaisin. ¨
Olen useamman kerran etsimällä etsinyt alustasta jotain välyksiä tai rikkinäisiä heloja, mutta kun en vaan löydä vikaa.
alkaa keinot loppumaan, enkä usko, että tällainen ajokäytös on ominaisuus kyseisessä autossa, vaan jossain on oltava vikaa, mutta missä ihmeessä?? ja miten tuo aina ylösnoston jälkeen on hetken parempi? Kuoleentuneet etujouset?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17204
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: S211 220cdi -06 levottomuus

Viesti Kirjoittaja dealer »

Todennäköisesti narinahela(t) väljät. Osaavalle korjaamolle :idea: :arrow:
oulaistenliikenne.fi
mikkis211
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Su 26.02.2017 16:26

Re: S211 220cdi -06 levottomuus

Viesti Kirjoittaja mikkis211 »

Pitääpä tutkia noita narinaheloja tarkemmin...ei ole kuitenkaan katsastusmies kertaakaan niistä maininnut, ja itse en ole tuntenut niissä väljyyttä, mutta en tosin ole ikinä kokeillut, että millainen ero noissa väljistyneissä on raudalla väännellessä verrattuna ehjiin kun nuokin aika jämäkältä tuntuvat.... en ole vielä tutkinut, että saako noihin pelkkiä heloja vai meneekö koko varsi vaihtoon??? Olen tässä muutaman vuoden sisään vaihtanut molemmille puolille ilmapussit ja nyt jälkiviisaana olisi tietysti ollut hyvä vaihtaa helat samalla...ilmeisesti pitää kuitenkin pussit tyhjentää ennen vaihtoa? No, tulisi samalla laitettua sitten käsijarruvaijerin kannakerautakin paikalleen, kun viime pussin vaihdon jälkeen unohdin tuon kannakkeen laittaa paikalleen.... :clap:
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1042
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: S211 220cdi -06 levottomuus

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Miltei viikottain käy niin että konttorilla auto pomppaa raidetangon ulkopäästä, sen vaihdon jälkeen tietty nelipyöräsuuntaus jos ei välyksiä alustassa. Asentaja tarkastaa alustan ja siellä on useammassa nivelessä reipas välys ja suuntausta ei kannata silloin tehdä.

Eli vaikka olisi vasta leimattu puhtain paperein se ei tarkoita että alusta olisi välyksetön. Alustan tarkastukseen ja nelipyöräsuuntaukseen niin pitäisi ajettavuuden parantua
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17204
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: S211 220cdi -06 levottomuus

Viesti Kirjoittaja dealer »

Saa helat erikseen. Sama osa kuin rautajousisessa. Pussit joutuu tyhjentämään.
Katsastus ei tosiaan, valitettavasti, ole tae alustan kunnosta.
oulaistenliikenne.fi
mikkis211
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Su 26.02.2017 16:26

Re: S211 220cdi -06 levottomuus

Viesti Kirjoittaja mikkis211 »

multiviri kirjoitti:Miltei viikottain käy niin että konttorilla auto pomppaa raidetangon ulkopäästä, sen vaihdon jälkeen tietty nelipyöräsuuntaus jos ei välyksiä alustassa. Asentaja tarkastaa alustan ja siellä on useammassa nivelessä reipas välys ja suuntausta ei kannata silloin tehdä.

Eli vaikka olisi vasta leimattu puhtain paperein se ei tarkoita että alusta olisi välyksetön. Alustan tarkastukseen ja nelipyöräsuuntaukseen niin pitäisi ajettavuuden parantua
Onhan noita väljyyksiä tarkasteltu ja tutkittu kulmiensäädön yhteydessä erään korjaamon toimesta ja sittemmin myös merkkiliikkeessä.
Tuohon ensin mainittuun paikkaan en vie enää mersuani kulmien säätöön!!! tutkivat nimittäin 2 pilarinostimella ensin alustan ja siinä sitten tietysti oveakin käytettiin auki, jolloin paine tietysti karkaa ilmapusseista, kun auto luulee, että perä on korkealla. No, siitä sitten ajoivat suoraan suuntausnosturille, jolloin perä ei ehtinyt nousemaan normaalikorkeudelle. Mainitsin tästä, ja ehdotin että käyn ajamassa pienen lenkin tai ainakin voisi käyttää autoa hetken, että perä nousee takaisin, mutta asenne oli se, että he osaavat hommansa, koska ovat niitä paljon tehneet. Siinä sitten katselin, kun säätelivät kulmia perä alhaalla :roll: ja pieleenhän se meni.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6271
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: S211 220cdi -06 levottomuus

Viesti Kirjoittaja MiHe »

ei liity tähän threadiin mutta periaatteessa ilma-alustaisen auton kulmien säädössä pitäisi joidenkin lähteden mukaan käyttää laitetta missä mukana on myös korin suunta-anturi.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
mikkis211
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Su 26.02.2017 16:26

Re: S211 220cdi -06 levottomuus

Viesti Kirjoittaja mikkis211 »

dealer kirjoitti:Saa helat erikseen. Sama osa kuin rautajousisessa. Pussit joutuu tyhjentämään.
Katsastus ei tosiaan, valitettavasti, ole tae alustan kunnosta.
Kiitos tiedosta, että käy sama hela. En nimittäin nopealla vilkasulla löytänyt farkkuun erikseen tuota. Pitääpä viikonloppuna väännellä rengasraudalla vielä noita heloja, josko niistä jonku väljyyden löytäisi. Tosiaan ei ole vertailukohdetta, että kuinka jämäkkä se kuuluu olla ollessaan ehjä. Eipä nuo nyt varmaan niin kalliit ole, etteikö voisi vaihtaa jo varmuuden vuoksikin, mutta onhan siinä oma hommansa varsinkin tuon jousen kanssa, kun ei ole staria käytössä, jolla varmaan saisi helpommin tyhjennettyä sen ja myös täyttö olisi helpompaa, mutta olen toki tehnyt pari "erikoistyökalua" jolla tuo onnistuu, kuin myös pussin asennusvaiheen täyttö :P
mikkis211
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Su 26.02.2017 16:26

Re: S211 220cdi -06 levottomuus

Viesti Kirjoittaja mikkis211 »

Tarkennus vielä, että kyseessä siis normaali farmari ilmaperällä, edessä siis rautajouset
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1042
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: S211 220cdi -06 levottomuus

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Jos ja kun vaihdat pelkän helan niin älä paina väkisellä vanhaa helaa irti vaan anna hiukan lämpöä tukivarrelle niin ei mene pesä väljäksi
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Re: S211 220cdi -06 levottomuus

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Sanoisin että apurungon puslat ja aurauksensäätötangot uusiksi takaa niin lakkaa kulkemasta kuin ajokoira. Toki muitakin varsia voi olla pehmeinä.
Menee puslat ajan kans pehmeiksi niin ei pysy rattaat suorassa.
Ei löydy välyksiä sellaisita puslista.
mikkis211
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Su 26.02.2017 16:26

Re: S211 220cdi -06 levottomuus

Viesti Kirjoittaja mikkis211 »

No niin. ny taas pääsi näköjään kirjautumisongelmien jälkeen sisään foorumille.
Noita narinaheloja tosiaan koitin viime viikonloppuna tutkia, mutta mitään löysyyttä/väljyyttä en vain vieläkään löytänyt niistä, enkä mistään muualtakaan. Päätin sitten mennä vielä kerran mittauttamaan pyöränkulmat, mutta sitä ennen kohtalo puuttui peliin :shock: . eli sunnuntaina ajoin auton järkyttävään monttuun (kiitos tuhannesti ely-keskukselle upeasta teiden kunnossapidosta) ja siinä sitten meni oikealta puolelta etu ja takavanne väärään ja renkaat rikki. Samassa rytäkässä etupään auraus meni reilusti(n.1.5cm) pieleen ja meinasin päätyä vielä ulos tieltä(vauhtia oli n.70km/h.
Mutta positiivista tässä on se, etten vielä kulmien säätöön ehtinyt ennen tuota rysäystä. En tiedä, mikä sieltä vääntyi tai antoi periksi, kun en mitään kyllä nähnyt vääntyneen. Mutta tosiasia on, että jonkun on pitänyt liikkua, kun tuo auraus meni noin pieleen.
Eilen kävin kulmien säädössä(merkkiliike) ja mitään varsinaista vauriota hekään eivät löytäneet.
Mutta nyt kulmien säädön jälkeen ensivaikutelma ainakin tuntuu hyvältä, eli auto on ihan siedettävä ajettava nyt. Luulen, että tuo levottomuus johtui enempi takapään säädöistä, etenkin vasemman takapyörän aurauksesta??? kun sitä oli ainakin eniten jouduttu säätämään, vaikka se tuossa ei osumaa saanutkaan.
Hauska sattuma on myös se, että oikean, eli osuman puolen etupyörä oli kaikista lähempänä oikeaa paikkaa, vaikka säädin sen osuman jälkeen itse ihan silmämääräisesti vähän sinne päin, että autolla pystyi ajamaan :thumbup:

Sitä en sitten tiedä, että miksei sitten edellisellä kerralla tullut hyväksi tuo, vaikka samassa paikassa säädettiin silloinkin....
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 745
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: S211 220cdi -06 levottomuus

Viesti Kirjoittaja Chili »

Tämä suomalainen suola tuppaa syömään taka-akselin tukivarsista puslien sisähelat, jolloin taka-akselin tuennasta löytyy väljää. Voisit testata siten, että peruutat autoa vauhdilla ja poljet jarrut kiinni. tämän jälkeen kun lähdet varovasti ajamaan, niin auton vetäminen saattaa olla erilaista (oikean sijasta vasemmalle), silloin kun tuenta on liikahtanut toiseen asentoon palatakseen hetken päästä taas normaaliksi.

Uusia tukivarsia puslineen saa ostettua; vanhojen poisottaminen voi olla työlästä, mutta lähteehän nekin vaikka lämmittämällä, mutta kumi haisee.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
mikkis211
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Su 26.02.2017 16:26

Re: S211 220cdi -06 levottomuus

Viesti Kirjoittaja mikkis211 »

Chili kirjoitti:Tämä suomalainen suola tuppaa syömään taka-akselin tukivarsista puslien sisähelat, jolloin taka-akselin tuennasta löytyy väljää. Voisit testata siten, että peruutat autoa vauhdilla ja poljet jarrut kiinni. tämän jälkeen kun lähdet varovasti ajamaan, niin auton vetäminen saattaa olla erilaista (oikean sijasta vasemmalle), silloin kun tuenta on liikahtanut toiseen asentoon palatakseen hetken päästä taas normaaliksi.

Uusia tukivarsia puslineen saa ostettua; vanhojen poisottaminen voi olla työlästä, mutta lähteehän nekin vaikka lämmittämällä, mutta kumi haisee.

Pitänee kokeilla tätäkin, jos tuo nyt alkaa taas käyttäytymään levottomasti tuon säädön jälkeen. Tuossa teoriassa voisi olla siinä mielessä järkeä, että juuri nosturilla ylhäällä olemisen (pyörät roikkumassa vapaasti) jälkeenkin tuo aina saattoi pariksi päiväksi parantua hieman....ainakin siltä tuntui usein(jos ei ole vain vika ollutkin omassa päässä :oops: ) eli olisi juuri ylösnostaessa mennyt helat välyksensä toiseen ääripäähän :think: .
Mutta nyt kyllä on tuon säädön jälkeen ollut ihan hyvä ajettavuus, eli edelleenkin nyt todennäköistä kuitenkin on, että edellinen kulmiensäätö ei mennyt ihan kohdalleen ja nyt sitten olis onnistunut hyvin.
Mutta jos nyt alkaa spekuloimaan, niin jos se edellinen kulmien säätö onkin tehty niin, että joku hela onkin ollut pännissä vähän eri lailla, ja nyt olisi ollut siinä kohdassa, mihin se ajon aikana aikanaan asettuu....Mutta tutkitaan lisää, jos tarvetta ilmenee, mutta erityisesti tällä kerralla pyysin tarkastamaan kunnolla kaikki helat, mutta eipä noista mitään löytynyt, ja kyllä olen itsekin niitä useampaan kertaan väännelly, mutta jospa sitten ei rengasraudan toisessa päässä vain ole voima riittänyt....
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 745
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: S211 220cdi -06 levottomuus

Viesti Kirjoittaja Chili »

Mulla oli samanlailla levotonta edellisessä korimallissa. Veholla tutkivat Pitäjänmäessä ja Olarissa tuloksetta. Lopulta vaihtyoivat eteen puslia ja laskivat keulaa, mutta ei vaikutusta.

Nyrkkipajalla irrottivat takaa tuentoja ja totesivat, että lähes kaikista oli suoka syönyt puslista metalliset keskiholkit pois. Kylläpä huomaisi ajossa heti ensimmäisen hidastustöyssyn yli ajaessa, että nyt on auto kunnossa!
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Vastaa Viestiin