220 cdi, C farkku, laiska vaihtamaan Vm 2002 autom.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Pajamies hakkaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Su 18.03.2018 16:59

220 cdi, C farkku, laiska vaihtamaan Vm 2002 autom.

Viesti Kirjoittaja Pajamies hakkaa »

Otsikon ajokki on alkanut oireilla. Ei halua automaatti kaasua painettaessa tasaisesta nopeudesta lähteä vaihtamaan alaspäin. Kierrokset eivät kohoa entiseen malliin. Kaasua rauhallisesti painamalla vauhti ja kierrokset kasvaa, mutta kiihtyvyys on huonoa. Joskus saa painaa nilkan suoraksi, eikä pitkään aikaan tapahdu mitään. Vika on hiipinyt autoon hiljalleen. Käynti äänet erinomaiset tasaiset ja meluttomat. Joskus voi erottaa pienen suhahduksen kun kaasua polkaisee.
Tein koneeseen hiljakkoin moottoriöljyn ja suodattimen vaihdon, ja laitoin automaattiin uudet öjjyt, Fuchs Titan, ja suodattimen. Vanhat öljyt olivatkyllä mustia.Öjytason säädin 25km:n maantielenkin jälkeen (moottorin lämpö n. 80 astetta) karvan alle tikun ylärajan.
Mulle jäi kyllä vaikutelma, että moottorin/laatikon toiminta, varsinkin kuumana, pikemmin huononi automaatin ÖV:sta.
Voi johtua tietysi vian pahenemisesta, missä sitten lieneekään.
Kun tänään ajelin puolikylmällä koneella kylän kaupoilla, ihailin vaihteiston hienostunutta vaihtelua kylänopeuksissa ja risteyksissä. Ennen automaatin öljynvaihtoa hvaitsi kyllä selvästi milloin pykälät vaihtuivat.
Onko Star ainoa järkevä hoito?

Pajamies-Hakkaa
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: 220 cdi, C farkku, laiska vaihtamaan Vm 2002 autom.

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Pajamies hakkaa kirjoitti:Otsikon ajokki on alkanut oireilla. Ei halua automaatti kaasua painettaessa tasaisesta nopeudesta lähteä vaihtamaan alaspäin. Kierrokset eivät kohoa entiseen malliin. Kaasua rauhallisesti painamalla vauhti ja kierrokset kasvaa, mutta kiihtyvyys on huonoa. Joskus saa painaa nilkan suoraksi, eikä pitkään aikaan tapahdu mitään. Vika on hiipinyt autoon hiljalleen. Käynti äänet erinomaiset tasaiset ja meluttomat. Joskus voi erottaa pienen suhahduksen kun kaasua polkaisee.
Tein koneeseen hiljakkoin moottoriöljyn ja suodattimen vaihdon, ja laitoin automaattiin uudet öjjyt, Fuchs Titan, ja suodattimen. Vanhat öljyt olivatkyllä mustia.Öjytason säädin 25km:n maantielenkin jälkeen (moottorin lämpö n. 80 astetta) karvan alle tikun ylärajan.
Mulle jäi kyllä vaikutelma, että moottorin/laatikon toiminta, varsinkin kuumana, pikemmin huononi automaatin ÖV:sta.
Voi johtua tietysi vian pahenemisesta, missä sitten lieneekään.
Kun tänään ajelin puolikylmällä koneella kylän kaupoilla, ihailin vaihteiston hienostunutta vaihtelua kylänopeuksissa ja risteyksissä. Ennen automaatin öljynvaihtoa hvaitsi kyllä selvästi milloin pykälät vaihtuivat.
Onko Star ainoa järkevä hoito?

Pajamies-Hakkaa
Alkuun moottorin lämpö on aivan eri asia kuin laatikon öljyn lämpö mikä näillä ilmoilla on usein paljonkin alle 80c
vaikka mottori olisi sitä jo pitempään ollut

ottaako kuitenkin kieroksia yli 3000 ?
Mökkillä
'
Pajamies hakkaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Su 18.03.2018 16:59

Re: 220 cdi, C farkku, laiska vaihtamaan Vm 2002 autom.

Viesti Kirjoittaja Pajamies hakkaa »

Ottaa paikallaan reippaasti kierrokset ylös asti. Täytyy tarkastaa vaihteistoöljyn taso nyt kun pyyhkäsen mökille n. 80 km. Mulla on tikku ja öljyt mukana.
Palataan juttuun
Pajamies-hakkaa
Pajamies hakkaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Su 18.03.2018 16:59

Re: 220 cdi, C farkku, laiska vaihtamaan Vm 2002 autom.

Viesti Kirjoittaja Pajamies hakkaa »

Hei!
Olin viikon mökillä erilaisissa remonttihommissa. Kyllä Mese vei perille ja pelitti siellä vaadittavat ajot. Tosiasia on, että kiihtyvyys on piikkinokka Mossen luokkaa, varsinkin maantienopeuksista. Tielle ei jättänyt. Tarkastan nyt vaihteiston öljytason huolellisesti, kunhan pääsen rauhassa moottoritielle lämmittämään öljyt. Jos öljyä on liikaa, sitä ei voi olla kuin tosi vähän, ehkä 0,5 litraa. Voiko aiheuttaa moisia ongelmia?
Yhden ilmoituksen tietokone antoi, ja vain yhden kerran koko reissussa ( n.350 km): El power controll! Wisit......:
Kierrokset paikallaan poljettaessa nousee ripeästi 4500 1/min. Kuormitettaessa D:llä jäävät alle 3000 1/ min.
Katson diagnoosipistokkeen kautta huomenna, kun päivä valkenee, tuleeko lisää tietoa.

Pajamies hakkaa
Pajamies hakkaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Su 18.03.2018 16:59

Re: 220 cdi, C farkku, laiska vaihtamaan Vm 2002 autom.

Viesti Kirjoittaja Pajamies hakkaa »

Ongelma selvisi!

Diagnoosipistokkeen kautta ei löytynyt mitään vikailmoituksia. Ajelin taas parisataa km hyvin rauhallisesti etenevällä autolla.
Tänään oli tilaisuus katsella konehuonetta pidempään. Päätin tarkastella alipaineputkistoa oikein kunnolla. Löytyi vuotopaikka oikealle etukulmaan tulevasta alipaineen ohjaamasta venttiilistä. (tankin tuuletuksen kytkentäventtiili ?? ) Letkusta pätkä pois, ja uudelleen kiinni (tadaaaaa!).
Kaikki hevoset taas tallissa.
Alipainevuodot ovat hankalia etsiä, kun vuoto ei suhise, kuten paineilman puolella.

Vaihteisto toimii myös hyvin uusilla öljyillä. Nyt pysytään taas letkassa, ja jopa ohikin pääsee. Kiitos keskustelijoille mielenkiinnosta!

Pajamies-hakkaa
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: 220 cdi, C farkku, laiska vaihtamaan Vm 2002 autom.

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Pajamies hakkaa kirjoitti:Ongelma selvisi!

Diagnoosipistokkeen kautta ei löytynyt mitään vikailmoituksia. Ajelin taas parisataa km hyvin rauhallisesti etenevällä autolla.
Tänään oli tilaisuus katsella konehuonetta pidempään. Päätin tarkastella alipaineputkistoa oikein kunnolla. Löytyi vuotopaikka oikealle etukulmaan tulevasta alipaineen ohjaamasta venttiilistä. (tankin tuuletuksen kytkentäventtiili ?? ) Letkusta pätkä pois, ja uudelleen kiinni (tadaaaaa!).
Kaikki hevoset taas tallissa.
Alipainevuodot ovat hankalia etsiä, kun vuoto ei suhise, kuten paineilman puolella.

Vaihteisto toimii myös hyvin uusilla öljyillä. Nyt pysytään taas letkassa, ja jopa ohikin pääsee. Kiitos keskustelijoille mielenkiinnosta!

Pajamies-hakkaa
Hyvä
yleensäkin ensin silmämääräinen tarkistus näkyykö mitään poikeavaa
Mökkillä
'
x_ismo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 578
Liittynyt: Ke 23.11.2011 08:28
Paikkakunta: Vesilahti

Re: 220 cdi, C farkku, laiska vaihtamaan Vm 2002 autom.

Viesti Kirjoittaja x_ismo »

Pajamies hakkaa kirjoitti:Ongelma selvisi!

Diagnoosipistokkeen kautta ei löytynyt mitään vikailmoituksia. Ajelin taas parisataa km hyvin rauhallisesti etenevällä autolla.
Tänään oli tilaisuus katsella konehuonetta pidempään. Päätin tarkastella alipaineputkistoa oikein kunnolla. Löytyi vuotopaikka oikealle etukulmaan tulevasta alipaineen ohjaamasta venttiilistä. (tankin tuuletuksen kytkentäventtiili ?? ) Letkusta pätkä pois, ja uudelleen kiinni (tadaaaaa!).
Kaikki hevoset taas tallissa.
Alipainevuodot ovat hankalia etsiä, kun vuoto ei suhise, kuten paineilman puolella.

Vaihteisto toimii myös hyvin uusilla öljyillä. Nyt pysytään taas letkassa, ja jopa ohikin pääsee. Kiitos keskustelijoille mielenkiinnosta!

Pajamies-hakkaa

Youtubessa on sellainen kuin "South Main Auto", siinä kaveri korjaa autoja ja käyttää savukonetta noiden vuotojen etsimiseen. Paljonkohan sellainen maksaisi , vaikutti
tosi näppärälle laitteelle juuri vuotijen etsimiseen. Sellainen pieni letku liitettiin epäiltyyn piiriin, savu tuli sitten jostain esiin ja vika oli sitten helppo korjata.
S205 2020 C300de
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: 220 cdi, C farkku, laiska vaihtamaan Vm 2002 autom.

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

x_ismo kirjoitti:
Pajamies hakkaa kirjoitti:Ongelma selvisi!

Diagnoosipistokkeen kautta ei löytynyt mitään vikailmoituksia. Ajelin taas parisataa km hyvin rauhallisesti etenevällä autolla.
Tänään oli tilaisuus katsella konehuonetta pidempään. Päätin tarkastella alipaineputkistoa oikein kunnolla. Löytyi vuotopaikka oikealle etukulmaan tulevasta alipaineen ohjaamasta venttiilistä. (tankin tuuletuksen kytkentäventtiili ?? ) Letkusta pätkä pois, ja uudelleen kiinni (tadaaaaa!).
Kaikki hevoset taas tallissa.
Alipainevuodot ovat hankalia etsiä, kun vuoto ei suhise, kuten paineilman puolella.

Vaihteisto toimii myös hyvin uusilla öljyillä. Nyt pysytään taas letkassa, ja jopa ohikin pääsee. Kiitos keskustelijoille mielenkiinnosta!

Pajamies-hakkaa[/quote


Youtubessa on sellainen kuin "South Main Auto", siinä kaveri korjaa autoja ja käyttää savukonetta noiden vuotojen etsimiseen. Paljonkohan sellainen maksaisi , vaikutti
tosi näppärälle laitteelle juuri vuotijen etsimiseen. Sellainen pieni letku liitettiin epäiltyyn piiriin, savu tuli sitten jostain esiin ja vika oli sitten helppo korjata.
Yleiinen konsti vikojen hakuu
ja hyvin toimii
käytettän myös ovien, luukujen ym tiivisteiden vuotojen hakuun,
ahtovuotojen, etsintään

aikoinaan ainkin saponilla oli semmoinen kätevä 12v käyttävä reilun maitopurkin kokoinen
Mökkillä
'
Vastaa Viestiin