W124 - Puhallin ei toimi, vastus&kytkin vaihdettu

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
olze
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: To 18.08.2016 14:15
Paikkakunta: Tampere

W124 - Puhallin ei toimi, vastus&kytkin vaihdettu

Viesti Kirjoittaja olze »

Moi!

Nyt ihmetyttää vähän puhallinmoottorin kanssa.
Auto 250D 1992 Sedan ilman ilmastointia.

*1- siipinen moottori. Toimii suoraan akkuun kytkettäessä, mutta ei vastukseen kytkettäessä. Vastuksen napoihin tulee jännite mutta tippuu nollaan heti kun johdot kytkee kiinni. Kokeiltu niin vastuksen kanssa ja ilmankin - vastukseen sisältä keskikonsolin kytkimeltä tulevan liitinpesän navoista suoraan hauenleuoilla moottoriin "ohittaen" vastuksen - .
Kokeiltu myös ihan tavallista sukkulapolttimoa, sekään ei pala ja jännite häviää heti kun polttimon kytkee hauenleukoihin. Kytki sen sitten ennen tai jälkeen vastusta. Missä tuo vika voi olla? Sulake ehjä.

*Esivastus vaihdettu (jarrutehostimen takana oleva neliön muotoinen metalli-kehikko jonka sisällä varsinaiset vastukset)

*Kytkin vaihdettu

Eli jännitettä tosiaankin tulee vastukselle, mutta vaikka nyt toinen, ennen toiminut kytkinkin tilalla, silti jännite ei muutu kytkintä käännettäessä. Jos kytken vaikka hauenleuoilla esivastuksesta johdot puhaltimeen (tai ihan normaaliin sukkulapolttimoon), niin jännite tippuu lähes nollaan. Toisin sanoen jännitettä tulee, mutta heti kun kytkee yhtään mitään kiinni, jännite tippuu. Mihin ihmeeseen tuo voisi vuotaa? Meneekö se nyt maihin jonnekin? En jaksa uskoa, että olisi vastuksen ja kytkimen välisessä johtovyyhdissäkään vika, mutta kaikki on mahdollista.

Aiemmin kävi niin, että puhallin lakkasi puhaltamasta, ja vaihdoin varaosa-autostani toisen tilalle. Toimi parisen kuukautta, mutta nyt sekin mykkä. Ihmetyttää tuo jännitteen katoaminen. Onko mitään ideoita tai vinkkejä?

Olze
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 - Puhallin ei toimi, vastus&kytkin vaihdettu

Viesti Kirjoittaja atlas »

Sulake on päistään hapettunut..eli hio ne hiekkapaperilla tai vaihda uudet...aivan normi juttu näissä sulakkeissa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
olze
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: To 18.08.2016 14:15
Paikkakunta: Tampere

Re: W124 - Puhallin ei toimi, vastus&kytkin vaihdettu

Viesti Kirjoittaja olze »

Sulakkeen vaihtokaan ei auttanut asiaan.

EDIT:
Nyt vikaa etsittäessä virrat päälle kytkiessä rupesi hehkurele nakuttamaan muutaman kerran sekunnissa kovaan ääneen kunnes virrat kytkee pois, ja mittaristossa kaikki valot vilkkuu naksumisen tahtiin. Otin kaikki johdot releeltä irti, nyt pysyy virrat päällä ilman ongelmia, puhallin kylläkin yhä mykkä. Taitaa olla jotain suurempaa maavikaa tms nyt jossain. Ompa raivostuttavaa näin räntäsateessa :? Saa nähdä meneekö relekin vaihtoon.

Tuo hehkurele alkoi naksumaan samantien, kun laitoin hauenleuan esivastukselta puhaltimen moottorille menevältä miinusjohdolta sukkulapolttimoon, ja polttimon toisesta päästä toisen hauenleuan sulakeboksin numeroon 12 eli tuo puhaltimen moottori. Polttimo ei syttynyt ja nyt ei tosiaan enää lopeta naksuttamistansa tuo hehkurele. Mitähän tuolla nyt oikein tapahtuu..!
Viimeksi muokannut olze, Ke 29.01.2020 13:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
x_ismo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 578
Liittynyt: Ke 23.11.2011 08:28
Paikkakunta: Vesilahti

Re: W124 - Puhallin ei toimi, vastus&kytkin vaihdettu

Viesti Kirjoittaja x_ismo »

olze kirjoitti:Sulakkeen vaihtokaan ei auttanut asiaan.

Jossain liitoksessa siinä johdossa on ylimenovastusta, siihen se jännite hukkuu. Mitä jännitettä siinä vastuksen lähdössä näkyy ? entä sen tulossa ? Entä jos ohitat sen
valintakatkaisijan kokonaan ? voi se vastus olla siinäkin.

kaikki on sarjassa tuossa puhaltimessa , järjestystä en osaa sanoa mutta +12v - valitsinkatkaisija - vastuspaketti (eri vastusarvoja sen mukaan mitä katkaisija valitsee) - puhallin - maadoitus.

+/- voi olla päinvastaisessa järjestyksessäkin ja nuo välissä olevat osat missä järjestyksessä tahansa. Mutta jossain kohtaa se jännite tippuu.

Tietysti voi olla se puhallinkin niin jumissa ettei pyöri ja vetää ihan kyykkyyn syöttävän pään.
S205 2020 C300de
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
olze
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: To 18.08.2016 14:15
Paikkakunta: Tampere

Re: W124 - Puhallin ei toimi, vastus&kytkin vaihdettu

Viesti Kirjoittaja olze »

x_ismo kirjoitti:
olze kirjoitti:Sulakkeen vaihtokaan ei auttanut asiaan.
Mitä jännitettä siinä vastuksen lähdössä näkyy ? entä sen tulossa ? Entä jos ohitat sen
valintakatkaisijan kokonaan ?
Mulla on tällä hetkellä käytössä vain ikivanha, epätarkka analoginen jännitemittari, joka näyttää vastuksessa, sekä ennen että jälkeen, rapiat 10-11v.
Kun virrat laittoi päälle ennen hehkureleen sekoamista, oli virta noin 4v, kunnes n. 10sek jälkeen hehkurele naksahti kerran, ja jännite nousi siihen 10 volttiin.


Moottori on testattu akkuun suoraan kytkettynä toimivaksi :think:
x_ismo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 578
Liittynyt: Ke 23.11.2011 08:28
Paikkakunta: Vesilahti

Re: W124 - Puhallin ei toimi, vastus&kytkin vaihdettu

Viesti Kirjoittaja x_ismo »

olze kirjoitti:
x_ismo kirjoitti:
olze kirjoitti:Sulakkeen vaihtokaan ei auttanut asiaan.
Mitä jännitettä siinä vastuksen lähdössä näkyy ? entä sen tulossa ? Entä jos ohitat sen
valintakatkaisijan kokonaan ?
Mulla on tällä hetkellä käytössä vain ikivanha, epätarkka analoginen jännitemittari, joka näyttää vastuksessa, sekä ennen että jälkeen, rapiat 10-11v.
Kun virrat laittoi päälle ennen hehkureleen sekoamista, oli virta noin 4v, kunnes n. 10sek jälkeen hehkurele naksahti kerran, ja jännite nousi siihen 10 volttiin.


Moottori on testattu akkuun suoraan kytkettynä toimivaksi :think:

Jos vastuksen yli ei tule jännitetä niin sitten virtapiiri on poikki ( tai iso vastus) siiä maahan päin, luultavasti puhaltimelle.
Mittaa jännite puhaltimen ja vastuksen välistä. Tai ohita se vastus.

Voi se puhallin toimia suoraan akusta kun on kunnon johdot, virtaa on tarpeeksi. Mahdoton sanoa näin etänä mutta vaita vaikka 15W poltin siihen puhaltimen paikalle.

Sen pitäisi palaa kohtuullisen kirkkaasti kunhan katkaisija ei ole 0 asennossa ( pieni lamppu vie virtaa paljon vähemmän kuin puhallin). Jos toimii kioko ajan niin
sitten vaihda lampuksi H4 jossa käytät pitkät ja lyhyt yhtäaikaa ( == 115W yhteensä) . Jos tuo säätyy katkaisijan mukaan hyvin niin puhallin sökö.

Noilla ohjeilla saisi hiukan haarukoitua mihin se vika suuntautuu.
S205 2020 C300de
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
olze
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: To 18.08.2016 14:15
Paikkakunta: Tampere

Re: W124 - Puhallin ei toimi, vastus&kytkin vaihdettu

Viesti Kirjoittaja olze »

Kiitos todella paljon rakentavasta vastauksesta. Täytyy käydä ostamassa kunnon digitaalinen mittari, oma hukkunut ties minne. Tosiaankin vastuksen yli tulee jännite n. 10v mittarin mukaan, tosin sama mittari näyttää täydestä akusta myös 10v, vaikka digitaalinen näytti 12.6, että mittari tosiaankin epäluotettava - oletettavaa on, että vastuksen läpi tulee joka asennossa täydet 12 volttia, vaikka kytkin olisi ykkös- tai nelosasennossa. Nolla-asennossa ei tule mitään. Kokeiltu toista kytkintäkin. Jos puhaltimen (tai vaikka sukkulapolttimon) kytkee kiinni, jännite tippuu nollaan mitatessa vastukselta tai moottorilta. Eli mitä tahansa kun kytketään kiinni, jännite tippuu nollaan.

Outoa tästä tekee tuo hehkureleen yhtäkkinen naksumisen alkaminen, sitä täytyy tutkia nyt ensiksi, käydä kaikki maadoitukset läpi jne :wtf: Mittariston varoitusvalot vilkkuu naksumisen tahtiin - naksuminen alkaa muutaman sekunnin virran päälläolon jälkeen, monta kertaa sekunnissa.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 - Puhallin ei toimi, vastus&kytkin vaihdettu

Viesti Kirjoittaja atlas »

Lankun sähköjä kun mittailee ja vikoja etsii niin pitää muistaa että todella moneen laitteeseen menee jatkuva + virta ja maadoituksella ohjataan katkaisimelta sitten ohjausta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1464
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: W124 - Puhallin ei toimi, vastus&kytkin vaihdettu

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Virtalukossa jotain vikaa?
x_ismo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 578
Liittynyt: Ke 23.11.2011 08:28
Paikkakunta: Vesilahti

Re: W124 - Puhallin ei toimi, vastus&kytkin vaihdettu

Viesti Kirjoittaja x_ismo »

atlas kirjoitti:Lankun sähköjä kun mittailee ja vikoja etsii niin pitää muistaa että todella moneen laitteeseen menee jatkuva + virta ja maadoituksella ohjataan katkaisimelta sitten ohjausta.

Jep siksi sanoinkin että pitää se järjestys selvittää ensin. Sen jälkeen voi haarukoida sen kohdan minkä läpi sähkö ei kulje.

Maallikoille olen monesti neuvonut että sähkö kulkee johdossa kuin vesi puutarhaletkussa. Paksu letku pystyy kuljettamaan enemmän, kuristus(eli vastus) estää virtausta.
Paine on samantapainen kuin jännite, veden virtaama taas sama kuin sähkövirta.

Noilla analogioilla pystyy aika hyvin ymmärtämään perusasiat. Virtaus on suuremmasta potentiaalista ( paineesta) pienempään päin ( plussasta miinukseen).

Paine-ero vastaa jännite-eroa joka syntyy kun kuristuksen läpi menee virtaus ( virta kulkee vastuksen läpi, silloin siihen tulee jännite-ero)

Noin sähkö muuttuu ikäänkuin asiaksi jonka pystyy ymmärtämään ( vesi käsin kosketeltava ).


Mittariksi kelpaa ihan analoginenkin, riittää kun se näyttää sinnepäin, ne tarkat voltit ei ole tarkkoja. Jos moottorin navoissa ei ole 12V ( noin joksikin) niin se ei pyöri täysillä (jännitteestä riippuu sitten kuinka lujaa pyörii). Liian pienellä jännitteellä se ei jaksa lähteä käyntiin. Jos siinä johdossa on vastusta niin ei siitä kulje paljoa sähköäkään (letku on litussa ). Mitatessa on tarkoitus vaan löytää se kohta missä se jännite-ero on liian iso ( eli vastusta on liikaa).

Itse asiassa analoginen voi olla parempikin, ei siitä liiasta tarkkuudesta ole noissa mitään hyötyä, tuleee turhaan tuijotettua numeroita.
Ennen telkkaritkin korjattiin analogisilla mittareilla, skooppi otettiin esiin vasta kun mittarilla ei löytynyt vikaa.
S205 2020 C300de
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
olze
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: To 18.08.2016 14:15
Paikkakunta: Tampere

Re: W124 - Puhallin ei toimi, vastus&kytkin vaihdettu

Viesti Kirjoittaja olze »

Puhallin:
Kytkin ohitettu, vastus toimii normaalisti.
Ilman vastusta = ei toimi.
Kytkin näyttää toimivan myös oikein:
Asento 0 - ei virtaa
Asento 1 - virtaa pinnille nro 1
Asento 2 - virtaa pinnille nro 3
Asento 3 - virtaa pinnille nro 4
Asento 4 - virtaa pinnille nro2.

- Vastuksien molemmista päistä mitattuna 12v kytkin missä asennossa tahansa??
Kuitenkaan pinnille nr2 ei tunnu tulevan jatkuvaa virtaa. Miten jännite voi näin ollen olla 12v, kun vastuskin toimii normaalisti..?? Puhallin ei toimi vaikka kytkisi hauenleuoilla ennen vastusta. Ei myöskään vastuksen jälkeen. Kun ottaa hauenleuoilla virran akulta vastuksen miinusnapaan ja kokeilee plussaa eri vastuksen pinneihin, moottori kyllä pyörii normaalisti eri nopeuksia, eli vastus itsessään kyllä toimii.
Jos moottorin missään vaiheessa kytkee kiinni, tippuu jännite aina nollaan. Oli kiinni vastus tai ei. Kokeiltu myös polttimolla, sama jännitteen tippuminen. Eli moottori, johto moottorilta vastukselle, ja vastus itsessänsä ok. Kytkin vaikuttaa myös olevan ok - kokeiltu myös ennen hyvin toiminutta kytkintä toisesta autosta

Hehkurele:
Akku ladattu, ei enää vilku sähköt mutta:
virrat päälle - rele naksahtaa. Pinneihin (5kpl) tulee normaali reilu 12v. Hehkuvalo ei syty.
Odotetaan noin 20sek, rele naksahtaa uudestaan, jännite tippuu 7.8v lukemiin pinneissä, ja hehkuvalo syttyy. Jännite ei tipu nollaan muutaman minuutinkaan aikana. Tuskin normaalia? Hehkuvalo päällä kokoajan. En käynnistänyt autoa.

Eilen ajoin, hehkuvalo paloi jonkun aikaa mittaristossa ja sammui omia aikojaan. Käynnistyi kyllä mutta hirveän virtapiikin ottaa kyllä akulta ensimmäisen 20 sek ajan. Virtalukonpohja vaihdettu toisesta autosta joka ennen toimi, on uusi paketissa kyllä ja kokeilen sillä, jos muuta ei enää keksi.
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1464
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: W124 - Puhallin ei toimi, vastus&kytkin vaihdettu

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Otapa vielä sulakerasiasta ne pari ruuvia auki ja nosta sisältö ylös. Alla on ruuviliitokset sulakkeiden kannoille. Sielläkin voi olla hapettumaa reilusti.

Onko sinulla kytkentäkaaviota? Ilman sitä on vikapaikkaa vaikea paikallistaa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17193
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W124 - Puhallin ei toimi, vastus&kytkin vaihdettu

Viesti Kirjoittaja dealer »

En jaksanut kaikkia lukea tarkkaan, mutta vedä puhaltimen sulakkeelle jollain johdolla suoraan akulta virta niin voisi toimia. Releiden naksutusten syyt myös sulakkeista.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Lapio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 28.11.2011 20:24
Paikkakunta: Kokkola

Re: W124 - Puhallin ei toimi, vastus&kytkin vaihdettu

Viesti Kirjoittaja Lapio »

Mittauksissa on ensiarvoisen tärkeää, että mittarin miinusjohto on luotettavasti akun miinusnavassa tai muussa miinusliittimessä.
Jos tuossa on huono kontakti, voi mittaustulokset olla tosi kummallisia.
C126 500 -88
855-T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
x_ismo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 578
Liittynyt: Ke 23.11.2011 08:28
Paikkakunta: Vesilahti

Re: W124 - Puhallin ei toimi, vastus&kytkin vaihdettu

Viesti Kirjoittaja x_ismo »

Tämä:

--
Jos moottorin missään vaiheessa kytkee kiinni, tippuu jännite aina nollaan. Oli kiinni vastus tai ei. Kokeiltu myös polttimolla, sama jännitteen tippuminen. Eli moottori, johto moottorilta vastukselle, ja vastus itsessänsä ok. Kytkin vaikuttaa myös olevan ok - kokeiltu myös ennen hyvin toiminutta kytkintä toisesta autosta.

---

Tuo kertoo että siinä sähkön kulkureitillä on jossain iso ylimenovastus. Sulakerasia ja kaikki liitokset.

Mittauksia on ihan turha nyt tehdä ilman kuormaa (puhallin tai polttimo, sähkön kulkutie on olemassa mutta siinä on vastusta liikaa (johto ei ole poikki).

Joko seuraat johto siitä katkaisijalta sulakerasiaan päin katsomalla mistä se kulkee tai sitten suoraan menet sinne sulakerasialle ja selvität mikä sulake tuota syöttää.

Sulakkeen selvittäminen on helppoa, puhallin irti ja tilalle se yleismittari - kun tippuu nollaan olet löytänyt sen sulakkeen. Tarkistat sen jälkeen sen hapettumat ja vaitta teet pienen virityksen johdoilla jotta pääset mittaamaan jännitteet sitten kun olet taas laittanut puhlatimen paikoilleen.

Vika on jossain liitoksessa, ja luulisi sen selvivän tuolla missä kohtaa se siinä johdossa on. Tuossa ei ole liikaa tietokoneita sekoittamassa asioita.
S205 2020 C300de
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
olze
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: To 18.08.2016 14:15
Paikkakunta: Tampere

Re: W124 - Puhallin ei toimi, vastus&kytkin vaihdettu

Viesti Kirjoittaja olze »

Kiitos taas hyvistä neuvoista ja avusta!

Hehkureleeltä tippuu nyt jännitteet nollaan naksauksen jälkeen kaikilta pinneiltä, paitsi yhdelle pinnille tosin tulee 5 volttia kokoajan, vaikka rele naksahtanut pois päältä. Sillä ei ole merkitystä onko hehkun johto pinnissä kiinni. Tuo kyseisen pinnin hehkutulppa näyttää resistanssitestillä about 800 ohmia, muut 0.8 ohmia mun mittarilla. Lienee tuo jatkuva jännitteen syöttö ollut siellä pidempäänkin ja tulpan rikkonut, go figure. Tosin tuo hehkuvalo nyt syttyy vasta releen poismenon jälkeen, mitä ei ennen tehnyt. Se on pienehkö kysymysmerkki. Sulaketta en hehkuille löytänyt itse tuolta sulakeboksista, ja tuossa releessä ei ole sitä 80A sulakettakaan mikä ?ilmeisesti? joissain on. Irrotin kaikki sulakkeet virtojen ollessa päällä, jännite ei katoa.
x_ismo kirjoitti: Mittauksia on ihan turha nyt tehdä ilman kuormaa (puhallin tai polttimo, sähkön kulkutie on olemassa mutta siinä on vastusta liikaa (johto ei ole poikki).
Kiitti x_ismo rautalangasta vääntämisestä. Sain täältä hyvän opastuksen sähköjen vianetsintään ja toimintaperiaatteisiin. Olen nyt kaikki sulakkeet sun muut toistamiseen varmuuden vuoksi tarkastanut ja puhdistanut, myös ruuviliitokset takapuolelta. Mittasin nyt kuorman kanssa, puhaltimelta, vastukselta ja vastuksen jälkeen jännite 0. Kytkimellä jännite 12! Siitä lähdin seuraamaan johtoa, ja löysin sulakerasian johtojen läpiviennin läheisyydestä varsin epämääräisen jatkoliitoksen joka oli aivan mustunut ajan saatossa huonosta kontaktista. Katkaisin johdot ja yhdistin hauenleuoilla testiksi, johan toimii puhallin! :thumbup:
x_ismo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 578
Liittynyt: Ke 23.11.2011 08:28
Paikkakunta: Vesilahti

Re: W124 - Puhallin ei toimi, vastus&kytkin vaihdettu

Viesti Kirjoittaja x_ismo »

Hyvä ettei ole johto sytyttänyt mitään. Tuollainen kuumeneva kohta ei onneksi sitä johdon muovia taida saada tuleen kun alkaa kaikki olla vähintään ei paloa ylläpitävää materiaalia. Joskus noiden etsiminen vaikuttaa henkimaailman jutuille mutta loogisesti päättelemällä ne selviää.
Aina kun jotain saa itse kuntoon niin samalla oppii jotain. Se taas on se miksi harrastan kaikenlaista korjaamista. Jossain vaiheessa piti tehdä stoppi kun alkoi olla korjauksen kyselijöitä muitakin kuin kaverit. Enää otan oikeastaan vain ihan lähipiirin laitteita korjaukseen sekä joskus sellaisia mitkä ovat muuten haasteellisia ( yhdessä kortissa oli rele mennyt eikä valmistajalta saanut enää edes uutta korttia. Viritin vastaavilal arvoilla olevan releen tuohon, pikkaisen joutui kytkentää muuttamaan kun nastat ei olleet samassa kohtaa )
S205 2020 C300de
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
Vastaa Viestiin