Vito W638 ja vikaa vikaa...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: Vito W638 ja vikaa vikaa...

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

tuplakupla kirjoitti:Jep, pelkkä polttimo-osa riittää.

Ei ollutkaan pallokantainen sopiva pultti... eikös tämä ole ihan suorakartio?

[ [url=https://img.aijaa.com/t/00339/14812792.t.jpg] ][/url]
Kyllä on.
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
tuplakupla
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 14.02.2020 21:12

Re: Vito W638 ja vikaa vikaa...

Viesti Kirjoittaja tuplakupla »

No mikä hitto tuo 60-asteen kartio sitten on? Sama kuin suorakartio? [https://modificars.fi/pyoranpultit-vant ... 125-m14x15[/url]


Ja osaako kukaan antaa vinkkejä miten edetä tuon sulakeasian kanssa? Asentajalla ideat taisivat loppua.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Vito W638 ja vikaa vikaa...

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

tuplakupla kirjoitti:No mikä hitto tuo 60-asteen kartio sitten on? Sama kuin suorakartio? [https://modificars.fi/pyoranpultit-vant ... 125-m14x15[/url]


Ja osaako kukaan antaa vinkkejä miten edetä tuon sulakeasian kanssa? Asentajalla ideat taisivat loppua.
Jokos se tuolla aiemin manittu rele on tarkistettu
Mökkillä
'
tuplakupla
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 14.02.2020 21:12

Re: Vito W638 ja vikaa vikaa...

Viesti Kirjoittaja tuplakupla »

On rele katsottu, ei vaikutusta. Mitä seuraavaksi :?:
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: Vito W638 ja vikaa vikaa...

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

tuplakupla kirjoitti:On rele katsottu, ei vaikutusta. Mitä seuraavaksi :?:
Aiemmin ketjussa mainittu rele K26 joko vaikuttaa asiaan, tai sitten ei. Se on malliversiosta riippuen rele jota virtalukko ohjaa, ilmajousitusversioissa se funktio on: "Electronic control warning lamps". Tällaista toimintoa ei tietenkään rautajousiversioissa ole.

Yleisesti ottaen Exterious lights-sähkökaavioissa on valoille kuvattu releet K83 = sumuvalojen rele (penkin jalustassa), ei ole kaikissa malleissa (joissakin taas sumuvalot on kytketty vain sen kytkimen kautta. Vielä hämmennetään soppaa: K68 ja K69, eli päivävaloautomatiikan releet. Nämä ovat yhteydessä bulb check moduliin, eli polttimoiden kunnon valvonta (tästä ne piipitykset useimmiten tulevat).

Sumuvalokytkimestä lähtevät johdot ovat: molemmat kelta/valkeat liittimistä 6 ja 7 menevät etusumareille (vas/oik), kelta/musta/valkea liittimeltä 4 menee etusumuvalojen sulakkeelle F14 , kelta/musta liittemeltä 1 menee oikean lähivalon ja takasumarien sulakkeelle F12 (tämä johto haaarautuu myös sille bulb check moduulille. Ne kaksi kelta/mustaa liittimeltä 8 menevät bulb check moduulille ja takasumareille (jotka ovat yhdistetty toisiinsa. Ruskea 2:sta lähtevä johto on miinusnapa.

Ja näistä on eri variaatioita. Jos siis on sumuvalojen rele, niin sitä ohjataan keltaisella, liittimestä 3 lähtevällä johdolla, tässä variaatiossa ruskea lähtee 10:sta, ja 8 menee releen lähtevän kautta etusumareille. 4 saa jännitteen sulakkeelta F14, 1 on yhteydessä kolmoseen joka tulee sulakkeelta F12.

Tämä on hieman hankala selittää sanoin, helpottanee paljon jos on piirikaaviot käytettävissä. Lisäksi sumuvalojen virtapiiri menee valokytkimen kautta. Mahdollinen vikakohta on myös auton alla oleva main wiring harness, eli johtosarja, tämä menee vielä "onnettomasti" polttoainesäiliön päältä. Yleensä se vika on kuitenkin näkyvällä osalla kaapelinippua.
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
tuplakupla
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 14.02.2020 21:12

Re: Vito W638 ja vikaa vikaa...

Viesti Kirjoittaja tuplakupla »

Voi kökkö... ei keksinyt asentaja enää mitä tehdä, piippauksen sai pois mutta yhä joutuu ränkkäämään sulaketta eestaas jotta valot eivät jää päälle :( Ajovaloautomatiikkaa ei tuossa ole. Harmittaa.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Vito W638 ja vikaa vikaa...

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

tuplakupla kirjoitti:Voi kökkö... ei keksinyt asentaja enää mitä tehdä, piippauksen sai pois mutta yhä joutuu ränkkäämään sulaketta eestaas jotta valot eivät jää päälle :( Ajovaloautomatiikkaa ei tuossa ole. Harmittaa.
Halpa kikka, kierrätä sulkeelta lähtevä irtokatkaisimen kautta,
tarvitavat osat, 2naaras, 2uros abikoa 2pätkää johtoa, katakaisin
Mökkillä
'
tuplakupla
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 14.02.2020 21:12

Re: Vito W638 ja vikaa vikaa...

Viesti Kirjoittaja tuplakupla »

Kiitos, pitää laittaa mieleen, on meinaan tosi ärsyttävää puljata pienen sulakkeen kanssa, ottaa pois ja laittaa paikalleen... jos jättää paikalleen mittarivalot jäävät palamaan, jos ei laita paikalleen niin mittaristo pimeänä :roll: Piippauksen joka jäi päälle sai pois ottamalla ovivalon johdon irti, mutta ei sitten pala ohjaamossa valo.

Ohjaus on edelleen tosi jäykkä, etuiskarien yläpään laakerit olivat vaihtokunnossa ja ne vaihdettiin, nyt hieman jopa palauttaa ohjausta mutta ei hirmu suurta vaikutusta muuten. Nesteet sun muut jutut olivat asentajan mielestä kunnossa. Ensimmäinen Vito ja ensimmäinen Mersu ylipäätään :D mutta vaikea uskoa että aivan noin jäykkä on ohjaus normaalisti kun saa vääntää ihan voimalla.

Hehkutulppia ei lähdetty vaihtamaan koska olisi kuulemma pitänyt purkaa niin paljon moottoria ja sitten se riski että joku tulpista katkeaa, vikakoodihan tosiaan ilmoitti että vikaa yhdessä hehkutulpassa, hehkutusvalo palaa puolisen minuuttia käynnistämisen jälkeen.

Mutta ajettavuus ja perustoimivuus ykkösinä eli tuo sulakehommeli ja ohjaus yhä kesken, ohjauksen kanssa pärjää jotenkin mutta ei tuolla miellyttävä ajaa kyllä ole kaupunkiajoa.
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: Vito W638 ja vikaa vikaa...

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

tuplakupla kirjoitti:Kiitos, pitää laittaa mieleen, on meinaan tosi ärsyttävää puljata pienen sulakkeen kanssa, ottaa pois ja laittaa paikalleen... jos jättää paikalleen mittarivalot jäävät palamaan, jos ei laita paikalleen niin mittaristo pimeänä :roll: Piippauksen joka jäi päälle sai pois ottamalla ovivalon johdon irti, mutta ei sitten pala ohjaamossa valo.

Ohjaus on edelleen tosi jäykkä, etuiskarien yläpään laakerit olivat vaihtokunnossa ja ne vaihdettiin, nyt hieman jopa palauttaa ohjausta mutta ei hirmu suurta vaikutusta muuten. Nesteet sun muut jutut olivat asentajan mielestä kunnossa. Ensimmäinen Vito ja ensimmäinen Mersu ylipäätään :D mutta vaikea uskoa että aivan noin jäykkä on ohjaus normaalisti kun saa vääntää ihan voimalla.

Hehkutulppia ei lähdetty vaihtamaan koska olisi kuulemma pitänyt purkaa niin paljon moottoria ja sitten se riski että joku tulpista katkeaa, vikakoodihan tosiaan ilmoitti että vikaa yhdessä hehkutulpassa, hehkutusvalo palaa puolisen minuuttia käynnistämisen jälkeen.

Mutta ajettavuus ja perustoimivuus ykkösinä eli tuo sulakehommeli ja ohjaus yhä kesken, ohjauksen kanssa pärjää jotenkin mutta ei tuolla miellyttävä ajaa kyllä ole kaupunkiajoa.
Tsekkaapa vielä rattiakselin alapäästä ristinivel, aika usein nuokin jumittaviksi ruostuvat. Ensiavuksi voi koettaa vaikka crc:llä voitelua. Entä alapallot/raidetangonpäät? Hammastanko voi myös jumittaa, mutta se ei ole niin yleinen vikapaikka. Jos viton ohajuksessa kaikki on kunnossa, niin se jopa palauttaa!
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
tuplakupla
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 14.02.2020 21:12

Re: Vito W638 ja vikaa vikaa...

Viesti Kirjoittaja tuplakupla »

Ristinivel voideltu, hieman apua. Yhä on kyllä aikamoisen raskas käänneltävä mutta menettelee. Pitää katsoa taas joskus lisää mitä tehdä asialle. Tuo sulakkeen ohitus pitää tehdä jossain vaiheessa, parempi vaihtoehto kuin pienen sulakkeen räpeltäminen pimeässä.

Mutta nyt tulee uutta vikaa vikaa... auto on siis automaatti ja oikein pehmeästi toiminut tähän asti, nyt seisottuaan korjaamolla jonkin aikaa on laatikossa jotain häikkää. Vaihdelaatikkoon ei siis ole kajottu mitenkään. Kun laittaa vaihteet silmään tuntuu hirmuinen jysäys, mitä ei ennen ollut. Ajossa vaihtaa huomaamattomasti kyllä. Tänään teki sen että vaikka vaihde oli D-asennossa ja painoi kaasua auto ei liikkunut mihinkään, moneen kertaan yritin. Sitten laitoin pakin päälle ja toimi, ja uudestaan D-asentoon ja sitten alkoi toimia. Ennen lähti liikkeelle kohtuullisen reippaasti, nyt tuntuu että lähtee liikkeelle kuin etana tervassa. Huoltokirjaa tässä aarteessa ei tietty ole mutta jotain kuitteja, vaihteistoöljyt on vaihdettu reilut 100th km sitten. Onko nyt sitten tuo vaihdelaatikko hajoamassa seuraavaksi... :problem:

Eihän tämä auto kallis ollut ei sen puoleen, kohtuu vähillä kilometreillä, ajettu 350th. Palapeli, kun yhden asian saa kuntoon repsahtaa seuraava rikki :D
tuplakupla
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 14.02.2020 21:12

Re: Vito W638 ja vikaa vikaa...

Viesti Kirjoittaja tuplakupla »

Onkohan tosiaan laatikko hajoamassa vai voiko tuohon olla muita syitä... :silent:
Mika_Veee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Pe 27.07.2018 12:48

Re: Vito W638 ja vikaa vikaa...

Viesti Kirjoittaja Mika_Veee »

Mistä kautta sinne yläpäähän saa laakerit voideltua ?
jackie kirjoitti: Su 16.02.2020 04:38 Raskas ohjaus voi johtua siitä, että jompikumpi tai molemmin puolin iskarien yläpään laakerit jumittaa. Ensi hätään helppo korjaus on ujuttaa pitkällä pillillä sprayvaseliinia tai vaikkapa ihan tavallista crc:tä sinne laakerille.
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Vito W638 ja vikaa vikaa...

Viesti Kirjoittaja jackie »

Mika_Veee kirjoitti: La 20.03.2021 21:48 Mistä kautta sinne yläpäähän saa laakerit voideltua ?
jackie kirjoitti: Su 16.02.2020 04:38 Raskas ohjaus voi johtua siitä, että jompikumpi tai molemmin puolin iskarien yläpään laakerit jumittaa. Ensi hätään helppo korjaus on ujuttaa pitkällä pillillä sprayvaseliinia tai vaikkapa ihan tavallista crc:tä sinne laakerille.
Muistaakseni siellä lautasessa on reikä, eli ku yläkautta sumuttelee sen vadin täytee spreivassua ni kait se litku sinne laakerille ajastaa valuu :mrgreen: :lol:
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Vastaa Viestiin