W213 E 220 d ei käynnisty

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
lillji
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ma 29.06.2020 22:04

W213 E 220 d ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja lillji »

Seuraavanlainen ongelma:

Perushuoltojen jälkeen otsikossa mainittu kapistus ei käynnisty. Tässä siis OM654 moottori, auto vuodelta 2016.

Huollossa vaihdettu moottoriöljyt ja öljynsuodatin, polttoainesuodatin, ilmansuodatin, raitisilmasuodatin, jarrulevyt joka nurkkaa sekä takaiskarit. Olettaisin, että polttoainesuodattimen ja/tai moottoriöljyn/öljynsuodattimen vaihdolla voisi olla mahdollisesti merkittävin vaikutus nyt päällä olevaan vikaan. Ilmansuodatin ja raitisilmasuodatin vaihtui päivän kaksi aiemmin, sen jälkeen toimi normaalisti kunnes..

Ilmeisesti polttoainelinjoja ei tässä moottorissa saa varsinaisesti ilmattua muutoin kuin käyttämällä virtoja päällä ja/tai starttaamalla, jolloin polttoainepumppu alkaa pumppaamaan lisää tavaraa linjoihin? Tätä on tehty kymmeniä kertoja, on koitettu myös startata useampia kertoja mutta ei vaikutusta.. Polttoainepumppu käynnistyy pumppaamaan dieseliä kun virrat laittaa päälle.

Huollon jälkeen hörähti parin starttausyrityksen jälkeen hetkeksi (n. 10-15 sek) käyntiin mutta sammui itsestään eikä sen jälkeen ole käynnistynyt. Startata kyllä yrittää kunhan akussa vaan virtaa riittää. Polttoainettakin tulee ainakin 1-pytyn suuttimelle. Mahdollisiin vikakoodeihin ei ole (vielä) päästy käsiksi.

Netti on koitettu kahlata läpi eikä sieltä ainakaan minun keksimillä hakusanoilla löytynyt ratkaisua ongelmaan. Melko suppeasti tuntuu näistä olevan vielä kirjoiteltu nettiin, liian uusi kampe kotitallissa huollettavaksi..? ;)

Voiko näissä olla jokin käynnistyksenesto joka pitäisi kuitata pois tai mistä alkaa perkaamaan vikaa?

Kaikenlainen apu ja vinkit otetaan vastaan!
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W213 E 220 d ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

lillji kirjoitti:Seuraavanlainen ongelma:

Perushuoltojen jälkeen otsikossa mainittu kapistus ei käynnisty. Tässä siis OM654 moottori, auto vuodelta 2016.

Huollossa vaihdettu moottoriöljyt ja öljynsuodatin, polttoainesuodatin, ilmansuodatin, raitisilmasuodatin, jarrulevyt joka nurkkaa sekä takaiskarit. Olettaisin, että polttoainesuodattimen ja/tai moottoriöljyn/öljynsuodattimen vaihdolla voisi olla mahdollisesti merkittävin vaikutus nyt päällä olevaan vikaan. Ilmansuodatin ja raitisilmasuodatin vaihtui päivän kaksi aiemmin, sen jälkeen toimi normaalisti kunnes..

Ilmeisesti polttoainelinjoja ei tässä moottorissa saa varsinaisesti ilmattua muutoin kuin käyttämällä virtoja päällä ja/tai starttaamalla, jolloin polttoainepumppu alkaa pumppaamaan lisää tavaraa linjoihin? Tätä on tehty kymmeniä kertoja, on koitettu myös startata useampia kertoja mutta ei vaikutusta.. Polttoainepumppu käynnistyy pumppaamaan dieseliä kun virrat laittaa päälle.

Huollon jälkeen hörähti parin starttausyrityksen jälkeen hetkeksi (n. 10-15 sek) käyntiin mutta sammui itsestään eikä sen jälkeen ole käynnistynyt. Startata kyllä yrittää kunhan akussa vaan virtaa riittää. Polttoainettakin tulee ainakin 1-pytyn suuttimelle. Mahdollisiin vikakoodeihin ei ole (vielä) päästy käsiksi.

Netti on koitettu kahlata läpi eikä sieltä ainakaan minun keksimillä hakusanoilla löytynyt ratkaisua ongelmaan. Melko suppeasti tuntuu näistä olevan vielä kirjoiteltu nettiin, liian uusi kampe kotitallissa huollettavaksi..? ;)

Voiko näissä olla jokin käynnistyksenesto joka pitäisi kuitata pois tai mistä alkaa perkaamaan vikaa?

Kaikenlainen apu ja vinkit otetaan vastaan!
Ilmaa systeemissä,
apuja löydät testeristä sen ohjeita noudatamalla


.
Mökkillä
'
lillji
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ma 29.06.2020 22:04

Re: W213 E 220 d ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja lillji »

FinlandMerceds kirjoitti:
Ilmaa systeemissä,
apuja löydät testeristä sen ohjeita noudatamalla


.
Kiitos vastauksesta.

Millä testerillä tähän pääsee kiinni? Löytääkö netistä softaa joka pelittäisi autocomin lukijan avulla vai pitääkö olla joku toinen palikka jolla näihin pääsee kiinni?
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W213 E 220 d ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

lillji kirjoitti:
FinlandMerceds kirjoitti:
Ilmaa systeemissä,
apuja löydät testeristä sen ohjeita noudatamalla


.
Kiitos vastauksesta.

Millä testerillä tähän pääsee kiinni? Löytääkö netistä softaa joka pelittäisi autocomin lukijan avulla vai pitääkö olla joku toinen palikka jolla näihin pääsee kiinni?
Autopom ja muut pimpelipom testerit
voi saman tien unohtaa jos oikeasti haluat jotain tehdä,

SD Connect
XENTRY vehicle diagnosis systems
https://xentry-shop.mercedes-benz.com/d ... hop/home?1" onclick="window.open(this.href);return false;





. .
Mökkillä
'
lillji
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ma 29.06.2020 22:04

Re: W213 E 220 d ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja lillji »

Noniin, auto käytetty piuhan päässä. Tuloksena vikakoodi P00C6FA "Polttonestepainejärjestelmä/järjestelmäpaine - Paine käynnistyksellä liian pieni".

Testeri ei antanut mitään ohjeita miten polttoainejärjestelmän saisi ilmattua tai kuinka seuraavaksi edetä. Ilmeisesti näitä vehkeitä ei ole tarkoitettu kummemmin ilmattavan..?!

Ensiavuksi testattu alipaineistaa polttoainelinjoja paluulinjasta - ei apua. Startatessa kyllä syyti polttoainetta paluulinjan kautta, eli jotain siellä kumminkin kulkee.

Kokeiltu myös vanha suodatin takaisin paikalleen - ei apua. Suodattimella kyllä oli polttoainetta reilusti.

Jos polttoainepumppu, korkeapainepumppu, paineensäätöventtiili tai paineanturi olisi sökönä, kai testeri sen rikki olevan osan osaisi erikseen ilmoittaa? Vai alkaako näistä ajan mittaan väsymään polttoainepumput eikä jaksa pumpata tarpeeksi ainetta menolinjaan nyt kun oletettavasti linja on ainakin osittain käynyt tyhjänä?

Näyttää siltä, että kohta pitää myöntyä ja kääntyä korjaamon puoleen ellei oikeasti ala selviämään missä vika.. :thumbdown:
tomtom
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 17.12.2009 18:29
Paikkakunta: Helsinki

Re: W213 E 220 d ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja tomtom »

Onhan löpöä tankissa tarpeeksi tuohon paineen luontiin? Minulla pääsi bensakoneen järjestelmä tyhjäksi eikä käynnistynyt millään 5 litralla tankissa, korjaamolla kehottivat ensin tankkaamaan tankin täyteen ennen korjaamolle hinaamista, nyky vehkeet tarvitsevat kuulemma hieman enemmän tuota painetta järjestelmään kuin nuo vanhemmat moottorit, tämä auttoi ainakin minun tapauksessa. Toivottavasti saat ongelman nopeasti jollain tavoin ratkaistua.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6268
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W213 E 220 d ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja MiHe »

lillji kirjoitti:
Jos polttoainepumppu, korkeapainepumppu, paineensäätöventtiili tai paineanturi olisi sökönä, kai testeri sen rikki olevan osan osaisi erikseen ilmoittaa? Vai alkaako näistä ajan mittaan väsymään polttoainepumput eikä jaksa pumpata tarpeeksi ainetta menolinjaan nyt kun oletettavasti linja on ainakin osittain käynyt tyhjänä?
Niille on omat testit, mitkä yleensä tulevat ohjeistuksenakin kun vikoodin mukaan ohjatusti mennään, mutta komponenttitestit tosiaan voi suorittaa ihan suoraankin.

Ei siirtopumppuja kai näistä hirveästi mene, joskus pari pykälää vanhemmissa oli johtojen kanssa tankin päällä ongelmia tai sitten jotain muhjua pesiytyi tankin pumppuun.

Olet oikeassa ei tuossa vaihdetuissa osissa ole kuin se polttoainesuodatin mikä vaikuttaa, onhan sen linjat kunnolla tiiviit ja oikein (millainen suodatin tässä on, klipseillä vai jubileella)? Huonolla säkällä jotain roskaakin voinut päästä sisään ja nyt on jokin paikka aukijumissa.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
lillji
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ma 29.06.2020 22:04

Re: W213 E 220 d ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja lillji »

tomtom kirjoitti:Onhan löpöä tankissa tarpeeksi tuohon paineen luontiin? Minulla pääsi bensakoneen järjestelmä tyhjäksi eikä käynnistynyt millään 5 litralla tankissa, korjaamolla kehottivat ensin tankkaamaan tankin täyteen ennen korjaamolle hinaamista, nyky vehkeet tarvitsevat kuulemma hieman enemmän tuota painetta järjestelmään kuin nuo vanhemmat moottorit, tämä auttoi ainakin minun tapauksessa. Toivottavasti saat ongelman nopeasti jollain tavoin ratkaistua.
Joo, oli 19 litraa ja tankkasin vielä 18 litraa lisää. Ei pitäisi siis polttoaineen vähyydestä olla kiinni, kai sen puolikkaalla tankilla pitäisi jaksaa painetta nostaa jos polttoaineen määrä vaikuttaisi..
MiHe kirjoitti:Niille on omat testit, mitkä yleensä tulevat ohjeistuksenakin kun vikoodin mukaan ohjatusti mennään, mutta komponenttitestit tosiaan voi suorittaa ihan suoraankin.

Ei siirtopumppuja kai näistä hirveästi mene, joskus pari pykälää vanhemmissa oli johtojen kanssa tankin päällä ongelmia tai sitten jotain muhjua pesiytyi tankin pumppuun.

Olet oikeassa ei tuossa vaihdetuissa osissa ole kuin se polttoainesuodatin mikä vaikuttaa, onhan sen linjat kunnolla tiiviit ja oikein (millainen suodatin tässä on, klipseillä vai jubileella)? Huonolla säkällä jotain roskaakin voinut päästä sisään ja nyt on jokin paikka aukijumissa.
Tässä kätevä ohjevideo josta näkee minkälainen suodatin on: https://www.youtube.com/watch?v=b2cFvwEcGD0. Ei siis mikään kummempi homma vaihdella suodatinta. Linjat ja tiivisteet on koitettu tarkistella useampaan otteeseen, sieltä ei silmämääräisesti löytynyt mitään kummempaa eikä selkeästi tunnu repivän ilmojakaan auki käytettyjen linjojen/suodatinkotelon kautta.

Viisaampia konsultoidessa opin sen, että suuttimet saattavat jäädä vikatilaan jos linjoissa on paljon ilmaa. Tähän ei auta muu kuin Starilla vikatilan kuittaaminen pois. Auto on nyt odottamassa Star-taitajan vapaata hetkeä jotta ehtisi tsekata löytyykö sieltä apuja. Lian pääsy linjoihin on tottakai aina mahdollista mutta toivotaan että isommilta remonteilta säästyis.. :|
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W213 E 220 d ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

On tiedossa useampi tapaus missä delphin paskat saaneet kunnolla ilmaa
erilaisten yritelyjen mukamas ilmailjuen aikana
Lopulta auttanut suutimen/suutimien vaihto
Mökkillä
'
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W213 E 220 d ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja dealer »

Siitä ikävä systeemi, että siinä ei sitten enää auta star eikä mikään, kun tuolla systeemillä on herne nen... siis ilmaa suuttimissa.
Kuten edellä kerrottu, jopa suuttimia jouduttu vaihtamaan. Toivotaan ettei tässä tapauksessa jouduta osien vaihtoon vaan selvitään vähemmällä-
oulaistenliikenne.fi
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6268
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W213 E 220 d ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Tässähän ei suuttimet edes olleet irti, vetävätkö ne delphit noin herkästi ja totaalisesti ilmalukon? Olisin ymmärtänyt jos niitä olisi muljailtu ympäri autotallia mutta...nyt kun ne 'ohjeen' mukaisesti ovat koko ajan pystyssä jne...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2718
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: W213 E 220 d ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja markoala »

W213 om654 suuttimet ei pitäisi olla delphin ymmärtääkseni
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4668
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: W213 E 220 d ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Olis pitänyt tyhjä suodatin ensin täyttää.
Suutinpajalla pitäisi saada suuttimet täyteen, tai lainata toisesta kaksi, joilla saa moottorin käyntiin ja polttoaineen niihin kahteen "omaan".
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
lillji
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ma 29.06.2020 22:04

Re: W213 E 220 d ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja lillji »

Noniin, auto käy ja kukkuu taas.

Eipä siellä ollut muuta vikaa kuin vain pirusti ilmoja edelleen linjoissa vaikka ilmausta ja "ilmausta" (eli pumpun pyöritystä pitämällä virtoja päällä) oli harrastettu useampikin ilta.

Starilla oli kuitattu pois myös railipaineen vikakoodi, joka ei kuitenkaan ilmeisesti vaikuttanut koodina auton käynnistymisongelmaan. Painetta ei saanut kerättyä tarpeeksi ilmojen takia.

Mikä tässä remontissa meni pieleen, oli se, että suotimen vaihdon yhteydessä suodattimelta lähtevä menolinja pääsi todennäköisesti valumaan täysin tyhjäksi ja imemään tilalle ilmoja. Tämä linja olis pitäny tulpata vaihdon ajaksi.

Noh, kyllä tästäkin viisastui taas :D Kiitoksia vastauksista ja arvailuista!
St bertils
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: To 01.03.2018 18:34

Re: W213 E 220 d ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja St bertils »

Ei niissä mitään sen kummempia vippaskonsteja,muutakun suodattimen täyttää vain puhtaalla polttoaineella.käynnistys spray on kanssa hyvä ja turvallinen jos ei opi käymään ja ilmaa on suuttimissa saakka,vähän aikaa se kilkattelee kun vaan reilusti antaa kierroksia...sanontahan menee että cdi miehellä pitää aina olla pilottipullo takalaatikossa.
shade_z
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1641
Liittynyt: Ma 22.09.2008 21:17

Re: W213 E 220 d ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja shade_z »

Tekee kuten suodattimen mukana tulevassa ohjeistuksessa näytetään, tulppaa sen yhdenlinjan mukanatulevalla tulpalla jne. Vaihdettuna käyttää sen 2krt pitkään virtojapäällä ennen starttaamista
Tuollainen alapuolinen suodatin on melkosen vaikea täyttää valmiiksi itse :lol:
lillji
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ma 29.06.2020 22:04

Re: W213 E 220 d ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja lillji »

St bertils kirjoitti:Ei niissä mitään sen kummempia vippaskonsteja,muutakun suodattimen täyttää vain puhtaalla polttoaineella.käynnistys spray on kanssa hyvä ja turvallinen jos ei opi käymään ja ilmaa on suuttimissa saakka,vähän aikaa se kilkattelee kun vaan reilusti antaa kierroksia...sanontahan menee että cdi miehellä pitää aina olla pilottipullo takalaatikossa.
Joo vähän avitusta siihen oli jouduttu antamaan että oli käynnistynyt.
shade_z kirjoitti:Tekee kuten suodattimen mukana tulevassa ohjeistuksessa näytetään, tulppaa sen yhdenlinjan mukanatulevalla tulpalla jne. Vaihdettuna käyttää sen 2krt pitkään virtojapäällä ennen starttaamista
Tuollainen alapuolinen suodatin on melkosen vaikea täyttää valmiiksi itse :lol:
Ohjeita tuli kateltua sitten kun oli jo liian myöhäistä :lol: filtterin mukana tulleista mustavalkoisista kuvaohjeista ei saanut selkoa että kumpaa linjaa ne ohjeistaa tulppaamaan ja enempää asiaa ajattelematta tulpattiin juuri se tässä tapauksessa väärä (eli tankilta tuleva) linja.. 8) Kyllä siihen suodatinkoteloon olis jonkin verran polttoainetta saanut tyrkättyä ennen kiinnilaittoa mutta suurin osa ehtii valua koteloa ruuvatessa veke.
St bertils
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: To 01.03.2018 18:34

Re: W213 E 220 d ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja St bertils »

Se on hyvinkin helppo ja siisti täyttää,valmiit letkun lähdön nipat kyljessä.
shade_z
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1641
Liittynyt: Ma 22.09.2008 21:17

Re: W213 E 220 d ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja shade_z »

St bertils kirjoitti:Se on hyvinkin helppo ja siisti täyttää,valmiit letkun lähdön nipat kyljessä.
Ja hyötyä tästä on ? Jos valmistaja on määritellyt ettei tarvitse niin miksi tehdä toisin ?
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W213 E 220 d ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

shade_z kirjoitti:
St bertils kirjoitti:Se on hyvinkin helppo ja siisti täyttää,valmiit letkun lähdön nipat kyljessä.
Ja hyötyä tästä on ? Jos valmistaja on määritellyt ettei tarvitse niin miksi tehdä toisin ?
Ei noudatetta ohjeita niin saadaan aikaan näitää ongelmia...
Ja vaikkapa muutaman tonnin lasku,


Asiaa monesti myös auttaa kun ajatelle edes jetken mitä/mihin on tekemässä

No hyvä että tuhoja ei vielä tullut



. .
Mökkillä
'
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2321
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: W213 E 220 d ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

FinlandMerceds kirjoitti:
shade_z kirjoitti:
St bertils kirjoitti:Se on hyvinkin helppo ja siisti täyttää,valmiit letkun lähdön nipat kyljessä.
Ja hyötyä tästä on ? Jos valmistaja on määritellyt ettei tarvitse niin miksi tehdä toisin ?
Ei noudatetta ohjeita niin saadaan aikaan näitää ongelmia...
Ja vaikkapa muutaman tonnin lasku,


Asiaa monesti myös auttaa kun ajatelle edes jetken mitä/mihin on tekemässä

No hyvä että tuhoja ei vielä tullut



. .
Olen täyttänyt suodattimen sikäli kun se vaan on mahdollista. Jos letkulähdöt ovat ylöspäin, saa suodattimen helposti aivan täyteen ja kun siinä asennossa laittaa paikalleen niin käynnistettäessä ei huomaa letkujen olleen irti, käynti aivan tasaista ilman katkoksia.

Täyttö sieltä tankilta tulevasta suodattimen putkesta koska silloin se täytettävä polttoaine menee suodattimen läpi ennen kp-pumppua.
St bertils
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: To 01.03.2018 18:34

Re: W213 E 220 d ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja St bertils »

Suodattimen täyttö on mun mielestä ihan välttämätön,oli malli mikä tahtoo ja mitä tehdas sanookaan..vaatii se vähän vaivaa ja puhtaat kannu/pumppu vehkeet,mut monelta säästyy.
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2718
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: W213 E 220 d ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja markoala »

Vaihdoin suodattimen toisen kerran 118tkm tänään. Tulppa siniseen irroitettuun letkuun, mustan jätin paikalleen kuten ohjevideossa. Kansi irti, tyhjäksi. Vaihdoin vain kannen o renkaan, täytin kannen puoliksi liqui moly 5144 aineella. Uusi suodatin paikalleen, kansi kiinni. Virrat päälle pois 4x. Käyntiin. 3 sek veivillä käyntiin, ei rykinyt yhtään, käytin minuutin. N. 60 tkm ajettu suodatin oli selvästi likaantunut.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Vastaa Viestiin